3D printen met UV

Ik had gister al een keer een print gemaakt op ongeveer dezelfde manier als jij had aangeleverd Jakko, maar de scharniertjes gaan echt vast zitten. Ik zal hem eens uploaden naar shapeways maar verwacht hetzelfde resultaat ( eigenlijk verwacht ik een sowieso, dat “kunnen we niet” van shape... ) En ik snap hem compleet, 47 kettinkjes aan de trommel keer 38 (de asjes komen er ook nog bij) is 1786 deeltjes, monteren met loep. Aan de andere kant, een beetje modelbouwer 🤣 ik maak mijn kettinkje in ieder geval af (denk dat ik er een klein stukje trommel bij print) en dan gaan we wachten totdat er printers zijn die het wel kunnen 🧐
 
Laatst bewerkt:
Het beweegbaar maken met resin printing is nog 1 van de nadelen, door dat de resin nog niet helemaal is uitgehard.Tijdens het uitharden met UV lassen ze zich als het ware weer aan elkaar. Filament printers hebben hier geen last van omdat die geen nabewerking nodig hebben, maar die missen weer de mooie fijne details die modelbouwers willen.

peter
 
image.jpgimage.jpgVoor de gein mijn 1/16 blok van de maybach HL 120 TRM geprint op 1/35 (dit is een wrecked version die nog in ontwikkeling is) en ook hier verbaas ik me over het detail wat eruit komt.
 
Even een zijstapje na al dit moois ...
Ik heb mijn eerste geprinte onderdeel besteld en geplaatst voor mijn FENNEK:
3D in Scale Fennek de lamellen.
Man-oh-man wat gaat er een wereld open.

Het was even eng of ze niet zouden breken (want bros) maar alles ging goed.
Paste exact en wat geeft dat een smoel aan het voertuig. Wat een detail !

1604235594567.png
 
Voor de gein mijn 1/16 blok van de maybach HL 120 TRM geprint op 1/35 (dit is een wrecked version die nog in ontwikkeling is) en ook hier verbaas ik me over het detail wat eruit komt.
Mooi blokje hoor! Vooral die kleppen en die open cilinders doen het um. Gaaf
Even een zijstapje na al dit moois ...
Ik heb mijn eerste geprinte onderdeel besteld en geplaatst voor mijn FENNEK:
3D in Scale Fennek de lamellen.
Man-oh-man wat gaat er een wereld open.
Leuk! Arno, wist je dat Marcel von Hobe hierachter zit?
 
Lekker bezig weer, die Marcel!
Ik kwam er aan via Eric de Graaf
en had de indruk dat hij er de hand in had gehad.

Sorry.... Weer een zijsprong ;)
Ik ben Marcel nog eeuwig dank verschuldigd voor het draaien van het raketlichaam van mijn Lance:
lance kaal.jpg
lancediorama1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Frank, mocht jij in de toekomst ook in opdracht van anderen gaan werken, dan is het misschien een idee om eens de juiste wielen (velg met juiste banden) te gaan printen voor de Nekaf jeep en de Landrover. Beide voertuigen hadden dezelfde wielen. De beschikbare wielen in de Revell en Italeri kits hebben walgelijk slechte wielen. Dus ik denk dat daar wel een markt voor bestaat. Ik neem in ieder geval 3 setjes van je af.
 
Frank, mocht jij in de toekomst ook in opdracht van anderen gaan werken, dan is het misschien een idee om eens de juiste wielen (velg met juiste banden) te gaan printen voor de Nekaf jeep en de Landrover. Beide voertuigen hadden dezelfde wielen. De beschikbare wielen in de Revell en Italeri kits hebben walgelijk slechte wielen. Dus ik denk dat daar wel een markt voor bestaat. Ik neem in ieder geval 3 setjes van je af.
Haha, Gert, echt in opdracht ben ik niet van plan. Dit heb ik op shapeways wel gedaan en na een redelijke inspanning, heb een keer 200 uur in een opdracht gestopt, haken ze dan toch op de prijs af. Zeer frustrerend. Ook heb ik de ervaring dat ik het onderwerp/ voorwerp uitdagend moet vinden anders wordt het niks....

Ik sta er echter wel voor open om medetwenotters die zelf niet de 3d mogelijkheden hebben en geen printer hebben te hulp te schieten.

M.a.w. stuur ff foto’s, maten, profielen enz. enz. op en dan kijk ik wat ik voor je kan doen. Wordt de eerste keer dat ik een band met profiel ga tekenen maar ik hou wel van een uidaging😉
 
Hallo Frank,
het was maar bedoeld als opzetje; rijk zul je er nooit van worden. Ik heb helaas geen maten bij de hand van de wielen. Maar mocht ik die ooit nog krijgen (Militair Museum?), dan neem ik wel contact met je op! Groeten,
Gert
 
@Frank Langeler ik zit zelf te denken om de anycubic printer aan te schaffen, heb enkele vragen die jij misschien kan beantwoorden.

Ben je tevreden over de wash &cure? Deze is met korting te kopen en vraag mij of is dit een meerwaarde heeft tov zelf schoonmaken en een uv lamp te kopen. Daarnaast een vraag over een liter resin. Doe je daar lang mee? Bij anycubic hebben ze nu namelijk de actie 3 halen 2 betalen, maar vraag mij of hoe snel je door een liter bent.

Hoop dat jij of misschien andere bouwers mij hierbij kunnen helpen.

Groeten,
Remco
 
Hoi Remco, ik ben zeer te spreken over de wash and cure. Het washen is een stuk grondiger dan zelf schoonmaken en, ik had geen UV lamp, wachten en draaien in het zonnetje. Als je met hele fijne details werkt zoals het handgreepje bovenop mijn afvalemmertjes en je maakte die schoon met de kwast of tandenborstel dan braken deze al af. Nu blijft dit gewoon netjes zitten. Ook het uitharden gebeurt veel mooier. Wel zou ik ook even een extra onderdeel printen, Elegoo Mars (Pro) to Anycubic Wash & Cure Adapter by RaspiManu deze is voor de Elego Mars Pro, waarmee je de basisplaat omgekeerd in de tank kunt hangen. Dit heeft als voordeel dat je residu van vorige washes niet op je model zinken. Maw ik vind het een aanrader. Heb de mijn via Aliexpres: wash and cure – Buy wash and cure with free shipping on AliExpress even een beetje zoekwerk waarvandaan verschepen e.d. maar ik had die van mij voor 128 euro.

Wat de resin betreft kocht ik de eerste keer die van 3D jake. Was de goekoopste optie en daar kwam ook mijn elegro mars pro vandaan. Daarna ook via Alie de Anycubic resin gekocht. Deze geeft veel meer detail dan de jake resin. Ik ben voor een afvalemmertje 2 cent aan Resin kwijt. Alles wat ik geprint heb tot nu toe. De gebouwtjes twee keer, drie keer de afvalemmertjes, 1 keer een sectie van de muur van berlijn, 1 kerstgeschenkje voor mijn vrouw (zie foto) en ik weet niet wat allemaal nog meer heb ik gedaan met 1,5 liter resin. Waarbij ik moet zeggen dat de meeste resin verloren gaat bij het cleanen van de tank en het washen van het object en, vooral in het begin, bij het gesop. Er verdween af en toe een half bakje langs de fles. Na keiharde training is dit nu niet meer het geval. Ook heb ik even een aantal trechtertjes met filtertje besteld bij Alie (Zie foto) voor 70 cent per stuk Scheelt een hoop. Ook gaat er natuurlijk wat resin in de basisplaat zitten die ik elke keer meeprint. Wel iets wat ik adviseer want mijn eerste printjes lagen onder in het bakje. Ik denk dat de eerste kwart liter resin sowieso aan experimenteren verdwenen is.
De hoeveelheid resin die je gebruikt hangt gewoon ook af van de wanddikte die je kiest. Met chitubox (slizingprogramma) kun je je model vullen en weer uithollen. Het kerstpresentje heeft een wanddikte van 1,2 mm maar had dunner gekunt.

Al met al heb ik nog een litertje staan maar geen project wat ik op dit moment uit wil voeren. Wel plannen genoeg waarbij die van pas komt. Heb bv nog een 1/16 prtl waarvan de mondingsremmen/ snelheidmetertjes van de loop zijn verdwenen. Ideaal om die na te printen maar de mogelijkheden zijn legio. Een gebiedsafhankelijke lantaarnpaal, uigezakte wielen, gereedschapsklemmen enz. enz.

p.s. Als je voor de Anycubic gaat kies dan niet die met die deurtjes je hebt echt alle ruimte nodig om bij het bakje en de basisplaat te komen. Moet hieraan toevoegen dat ik heel happy ben met de elegoo mars pro😎

DBD1F350-4791-4672-A457-208C8E265304.jpeg
image.jpg
(zijn grote lucifers)


Hoop dat je hier wat aan hebt @Remco Vonk 😉
 
Frank bedankt voor jouw uitgebreide uitleg. Heb zojuist de mono se gekocht met de wash en cure 2.0 en 3 liter resin. Ben daar wel even zoet mee. Ga maar eens wat projecten uittekenen die ik in mijn hoofd heb zitten.

Heb je nog een paar aanraders qua sites? Waar je objecten kan downloaden?
 
Frank bedankt voor jouw uitgebreide uitleg. Heb zojuist de mono se gekocht met de wash en cure 2.0 en 3 liter resin. Ben daar wel even zoet mee. Ga maar eens wat projecten uittekenen die ik in mijn hoofd heb zitten.

Heb je nog een paar aanraders qua sites? Waar je objecten kan downloaden?
Gaaf, gefeliciteerd! Thingiverse is de enige die ik ken waar echt alles gratis is maar er zijn er veel meer.

Het leukste blijft echter zelf ontwerpen en kijken hoever je kunt gaan😉
 
Frank bedankt voor jouw uitgebreide uitleg. Heb zojuist de mono se gekocht met de wash en cure 2.0 en 3 liter resin. Ben daar wel even zoet mee. Ga maar eens wat projecten uittekenen die ik in mijn hoofd heb zitten.

Heb je nog een paar aanraders qua sites? Waar je objecten kan downloaden?
Remco, Ik heb je via FB PM lid aangemeld bij wat interessante Groepen op FB die ook STL files aanbieden die voor onze hobby geschikt zijn.
 
Hier wat voorbeeldjes die ik tijdens een demo in Fort Veldhuis eerder dit jaar geprint heb op mijn Phrozen Sonic Mini:
118979811_10224526838784702_2095783261418751237_o.jpg

1/35 Nederlandse MAG, MAG Coax, Uzi ingeklapt, Uzi uitgeklapt, Vroege en Late FAL

119021862_10224526838504695_5137971255752530408_o.jpg

Sherman licht en horn beugels

Inmiddels ben ik ook in het bezit van een Phrozen Sonic Mini 4K en een AnyCubic Wash en Cure

Deze 1/35 Israelische FAL's en Uzi's zijn met de 4k printer gedaan:
129576569_207935787576249_6379880413248697968_n.jpg

130556087_370583397556997_9221463296560260666_n.jpg


@Frank Langeler : Schoonmaken gaat heel erg goed met de Spiritus van de Kruidvat (Zit ook wat MEK in :D) en Bio EThanol werkt ook goed en is stukken goedkoper dan IPA
 
Mooi werk Jan Willem! Dat krijg je als er geen meetings meer zijn......dan heb je geen idee dat iemand druk aan het thuisprinten is. :)
@Frank Langeler : Schoonmaken gaat heel erg goed met de Spiritus van de Kruidvat (Zit ook wat MEK in :D) en Bio EThanol werkt ook goed en is stukken goedkoper dan IPA
Mee eens.....spiritus werkt ook aardig goed. IPA werkt wel fijner, vind ik, maar gek genoeg niet zo algemeen verkrijgbaar en voordelig als in andere landen.

Alex
 
Terug
Bovenaan