3d printen - er gaat toch een wereld voor je open. Echt ;-)

Schalen
  1. 1:35
  2. 1:48
  3. 54 mm
  4. 90 mm
Hallo allemaal,

ik probeer mijn weg nog even te vinden op het forum (net lid geworden). Ik kwam het topic tegen qua 3d printen en om eerlijk te zijn had ik iets meer onderwerpen verwacht. Maar misschien komt dat nog 😉

Inmiddels ben ik al zo'n 2 jaar bezig met 3d printen en ik kan zeggen dat het een hele hobby ansig is maar vooral ook een geweldige aanvulling op onze modelbouwhobby. Waar ik voorheen nog figuren printte (verzin het, en het is er) en detail sets met een resin printer, heb ik recentelijk ook een FDM printer aangeschaft. Echt, helemaal fantastisch! Het is eigenlijk je ouderwetse fotorolletje. Je weet pas aan het eind of het gelukt is 😀 Van tools tot houders tot aanvullingen op je skadis ikea bord.

Hier wat dingen die ik geprint heb. Qua tracks heb ik de designs online gekocht via Cults3d. De lijmhouders/setsol houder heb ik zelf ontworpen en geprint.

Mocht je vragen hebben over 3d printen dan hoor ik het graag. Misschien kan ik je verder helpen.

Mooie dag!
Laurens

tracks.jpg
tracks2.jpg
IMG_1676.JPG
IMG_1148.JPG
IMG_1409.JPG
IMG_1176.JPG
IMG_1340.JPG

Ja, 3D heeft zeker zijn intrede in onze modelbouwhobby gedaan en eigenlijk al zover dat het bijna geen speciaal item meer is maar overal bij bouwverslagen opduikt. Vandaar dat je bij het 3D onderdeel van het forum niet veel vindt. Er zijn inmiddels al juweeltjes van 3D toepassingen op dit forum gepresenteerd.

Hoi Laurens,

Allereerst welkom! Er zijn niet veel 3D topics te vinden inderdaad. Ik ben denk ik 1 van de weinigen hier op het forum die zelf modellen uittekent en print. Ik zie het 3D printen als een uitkomst om de meest obscure voertuigen naar een schaalmodel te krijgen. Daarnaast is het ook verrekte handig om (soms gratis, soms voor een kleine prijs) andermans ontwerpen te printen en te gebruiken.

De tracks zien er al goed uit in ieder geval! De wereld van 3D bestaat zoals ik Sprue Cutters Union (podcast op spotify), mag geloven zijn er drie soorten 3D mensen. Mensen die ermee experimenteren en het daarbij laten en de meest lelijke ontwerpen produceren, mensen die het gebruiken om parts te printen ter verbetering van, in ons geval, modellen en mensen zoals ik, die een stap verder gaan en hele designs ontwikkelen van voertuigen waar geen modellen van zijn.

Schroom in ieder geval niet om ook in de andere forumsonderwerpen rond te neuzen.

Groet! Hilbert

Was toch ook een volledig model Hilbert😉

Ik vind toch dat hier wat mensen tekort worden gedaan. Misschien is het aantal mensen dat zich waagt aan 3d tekenen en printen beperkt, maar datzelfde geldt voor Scratch builders, master bouwers, mensen die zelf figuren maken.....en mensen die zelf resin gieten, etswerk ontwerpen of zelf onderdelen draaien. Het feit dat je ze niet kent, betekent niet dat ze er niet zijn.

Volgens mij was Niels Henkemans hier op het forum 1 van de eersten die fanatiek aan de gang ging met 3d tekenen en printen voor onze hobby. Dat was al meer dan 10 jaar geleden. Niels maakte destijds, als ETS35, een complete Hotchkiss H39, die bij Shapeways werd geprint. Shapeways heeft in die jaren zelfs nog eens op de SMC gestaan. Of Niels naderhand nog een eigen printer heeft aangeschaft, weet ik niet....het kan zijn dat hij toen al fanatiek met het onderzoek voor z'n boek(en) bezig was. Dankzij Niels is er destijds ook een 3D print-sectie op het forum ontstaan.
Marcel von Hobe heeft hier op het forum en onze club meetings ook het nodige op 3d gebied laten zien....in eerste instantie geprint bij Shapeways, maar later ook op z'n eigen printer. In IJzendoorn stond z'n M76 Otter, maar hier op het forum hebben we ook de M5 International Halftrack gezien (gebouwd door Marcel Zwarts), naast talloze detaillerings- en ombouwsets onder naam 3dinScale.
Rutger en Eelke Warrink hebben naast de prachtige M39 pantserwagen ook diverse detaillerings-sets, wapens en wielensets op hun naam staan, geprint op Eelke's eigen printer. Als je naar wielensets gaat kijken bij Resicast en Rado, dan vind je Eelke's naam daar ook vaak terug op de verpakking.
JW de Boer laat dingen in opdracht tekenen en print dit op 1 van z'n eigen printers....het resultaat is ook veelal te zien op onze club-meetings. JW is daarnaast zelf ook bezig het 3d tekenen te leren.
Rob Tas doet zelf ontwerp-werk en doet ook z'n eigen printwerk; dat dit veelal in de kleinere schalen is, is misschien de reden dat veel van de grotere schaal jongens dit over het hoofd zien, maar dat is echt onterecht.....echt mooi spul.
Frank Langeler en Hilbert Zuijdendorp staan hierboven al genoemd, maar passen ook naadloos in dit rijtje!

En dan zijn er nog velen die extra detaillerings-onderdelen tekenen en/of printen, maar net wat Walter zegt.....dat is misschien al een klein beetje gemeengoed geworden en staat dus niet als zodanig in het 3D print-deel van dit forum vermeld. Maar denk aan Piet van Hees, Jakko Westerbeke, Marcel du Long......en dan ben ik er vast nog een stuk of 10 vergeten!

Laurens, laat vooral meer van je print-kunsten zien en wat anderen al zeiden....als je wat meer printwerk van anderen wil zien, zoek dan eens hier op het forum in de verschillende foto-albums en kijk ook eens naar de namen hierboven.

Agree Alex, my apoligies… meer dan op 1 hand

Ik blijf het facinerend vinden, een 3D printer, en dingen als dakpannen, kistjes in allerhande smaakjes en zo zijn er vast nog veel meer dingen die je ermee kunt printeren, maar uiteindelijk heb ik, om heel eerlijk te zijn geen zin om (tijd) te investeren om het hele tekenen opnieuw te gaan leren. Als ik alleen al lees van het geteut over software om een foto te maken, weet ik alweer waarom ik er voor koos om werkvoorbereider\monteur te worden en niet technisch tekenaar, hoewel mn diploma's beide opnoemen, brr, alleen al de gedachte...

Dus dan maar dakpannetjes van juweela en kistjes van diverse andere merken, mocht t echt nodig zijn is er vast iemand in de buurt of op het forum voor een custom print klusje!

Ik voel er ook ongeveer zo over, maar om iets andere redenen. 3D-tekenen moet ik kunnen, maar ik heb weinig software gevonden waar ik ook goed mee overweg kan — wat ik wijt aan dat ik erg bekend ben met 2D grafische programma’s als Adobe Illustrator, InDesign, Photoshop, e.d. maar zo’n beetje alle conventies van 3D-programma’s zijn anders, wat ze erg frustrerend maakt om mee te werken (het veelgeprezen Blender was wel de ergste van alles dat ik jaren geleden geprobeerd heb 🙂 ). OpenSCAD was ongeveer het enige waar ik redelijk mee uit de voeten kon, en dat was denk ik vooral omdat het een programmeertaal is om 3D-objecten mee te tekenen, in plaats van een grafisch programma 🙂

Afgezien daarvan heb ik een afkeer van opzetten, afbreken en schoonmaken 🙂 En drie keer raden wat je met een 3D-printer moet doen 😉

Heb ook een 3d printer, een elegoo resin printer.
Vooralsnog heb ik alleen fantasy en wat andere modellen geprint (geen fatsoenlijke armor modellen gevonden nog). Vind het een erg leuk speelding, maar het opzetten, het gedoe met die chemische rotzooi, het warm weten te houden, het opnieuw moeten printen van mislukken en de lange tijd die het überhaupt kost zorgt er voor dat ik het niet heel frequent doe.

Wat bedoel je met warm houden🤔
Resin prints falen als het te koud is, en gezien de chemische (en stinkende) dampen heb ik de printer in de schuur geplaatst met een opstelling in radiatorfolie met een elektrisch kacheltje op het apparaat gericht.
Als ik dit niet doe onder de 20 graden is het naar mijn ervaring altijd drama en dan kan ik weer resin overgieten en dat schermpje proberen schoon te krijgen zonder krassen. Ik doe dan wel de clean functie zodat het restje hard is maar dan nog..

Even buiten het feit dat je wel schitterend resultaat krijgt.. vooral voor fantasy kan je veel vinden. Maar ik heb nog niet een website met veel 1/35 spul gevonden.. hier en daar een verloren " sherman " lookalike

Resin prints falen als het te koud is, en gezien de chemische (en stinkende) dampen heb ik de printer in de schuur geplaatst met een opstelling in radiatorfolie met een elektrisch kacheltje op het apparaat gericht.
Als ik dit niet doe onder de 20 graden is het naar mijn ervaring altijd drama en dan kan ik weer resin overgieten en dat schermpje proberen schoon te krijgen zonder krassen. Ik doe dan wel de clean functie zodat het restje hard is maar dan nog..

Even buiten het feit dat je wel schitterend resultaat krijgt.. vooral voor fantasy kan je veel vinden. Maar ik heb nog niet een website met veel 1/35 spul gevonden.. hier en daar een verloren " sherman " lookalike
Dat verklaard hem…. Ik print op kamertemperatuur en heb een filter op de resinprinter (dessalniettemin blijf je het ruiken)

Tegenwoordig kun je echt wel wat vinden 6.3k search results for 3D models to 3D print with the keyword(s) “Panzer”・Cults
King tiger muzzle break 1-16 by Gnatdesign (deze komt van mijn tekenkunstjes)

Ook wel gratis of tegen een schappelijk prijsje het meeste teken ik echter zelf.

Gr. Frank

Dank voor de llinkjes heren, wellicht heb ik binnenkort weer een reden om de elegoo op te starten 😎

Ben wel benieuwd naar ervaringen mbt resin printers. Nu er vandaag de dag best wat keus is met dit type printers komt er ook zo'n moment van "bomen en bos" door alle opties.
Zelf enkel bekent met een niet resin 3d printer dus mbt resin 0 ervaring. (ook nog niet van plan voor aankoop ervan 😛)

Ben dan vooral benieuwd naar het gebruik (ervaringen) van een resin printer binnen de modelbouw hobby met voornamelijk 1/35 schaal.
Over het algemeen hebben we geen compleet leger nodig van orcs of iets dergelijks die een printplaat kunnen bezetten. Maar wat zou een minimale afmeting zijn om goed mee te kunnen beginnen en achteraf geen spijt van te krijgen dat het oppervlak te klein is?

En welke features gebruik je nu welke je niet meer zonder zou kunnen of welke mis je juist?
Wel/geen wifi opties.
Wel/geen resin bad wat kan bewegen voor snellere prints.
Losse kap of een die kan draaien/kantelen.
etc etc

Te veel opties als ik zo wat aan het inlezen ben en soms zie ik dan dat optie x een must is maar dat optie y van dezelfde printer een minpunt is (wat vaak voorbij komt is het design van bijvoorbeeld de elegoo "build plate" welke lastig schoon te maken is).

En naast de printer heb je ook nog een schoonmaak en UV station nodig (nu helemaal geen plek voor hier 🤣 )

Hallo Paul,

Ik kan daar heel kort over zijn. Zo min mogelijk poespas. Allemaal leuk en aardig, maar het gaat om de stabiliteit van je prints.

Mijn advies: kijk naar Phrozen Mini 8KS.

Totaal niet duur maar je krijgt er wel èèn van de beste prints voor terug.

Heb zelf een Elegoo Saturn 3. Perfect detail maar dat hangt ook sterk van de resin af. Grote buildt plate maar ik maak ook grotere prints.

Wat schoonmaken bouwplaat, ik gebruik een magnetische, ideaal.

Gr. en prettige feestdagen….

Sterk bepalend voor mij als eindgebruiker van 3D printed onderdelen is de fijnheid van de print en scherpte details. Half versmolten details zijn niet mooi. Messcherpe prints zijn grandioos maar vragen ook echt een goede printer. Vaak zie je fijne gelaagdheid die zeker in 1:35 gewoon storend is. Veel van de prints zijn lastig om goed te schuren. Je ziet dus vaak prachtige tekening afbeeldingen die vervolgens niet mooi uit een printer komen.
Zo is 3D leverancier MicroCosmos (verkrijg je via HobbyMarket.gr) echt geweldig strak geprint. Ik heb geen idee wat voor een printer ze gebruiken maar dat is het spul in een kwaliteit die ik wil maar vaak te weinig bij anderen zie.

Laatst bewerkt:
Messcherpe prints zijn grandioos maar vragen ook echt een goede printer. Vaak zie je fijne gelaagdheid die zeker in 1:35 gewoon storend is.

Vaak is dit user error. Mensen weten vaak niet dat er zoiets bestaat als een anti-alias functie, die erg goed helpt tegen strepen. Soms is het ook een kwestie van te weinig supports (waardoor de lagen een beetje gaan schuiven), een niet goed uitgelijnd printplatform, oude FEP, verkeerde belichtingstijd, verkeerde oriëntatie, enzovoort. Met een printer van rond de 300 euro kun je haarscherpe prints maken zonder al te veel strepen, mits je weet wat je doet. Ik gebruik zelf een Phrozen Mini 8KS en de resultaten zijn echt goed, beter dan die van veel 'professionele' printboeren.

Ik heb bovendien het idee dat veel fabrikanten nog een vorige generatie printers gebruiken, 2k of 4k. Want tja, een printerfarm van 10-20 printers vervang je natuurlijk niet zomaar even.

En ze hebben er natuurlijk baat bij om de kwaliteit wat te verlagen zodat ze sneller kunnen printen en dus meer verkopen.

(Wat niet iets van alleen deze tijd is. Ik heb wel eens gehoord dat François Verlinden met een Tipp-Ex-stift over alle masters van figuren ging om aan te geven waar de randen minder scherp gemaakt moesten worden zodat de mal langer mee zou gaan.)

Hallo Paul,

Ik kan daar heel kort over zijn. Zo min mogelijk poespas. Allemaal leuk en aardig, maar het gaat om de stabiliteit van je prints.

Mijn advies: kijk naar Phrozen Mini 8KS.

Totaal niet duur maar je krijgt er wel èèn van de beste prints voor terug.
Zie die inderdaad hoog voorbij komen in recensies en videos mbt gebruik voor miniatures etc.
Plus hij ziet er cool uit (oude space lego kleurtjes 😛).
En met een 8K display op een kleiner scherm geeft dus een betere "pixeldensity" wat ook voor een scherpere print zorgt.

Dat is dus ook vaak de valstrik met die leuke stickers op printers mbt de K waardes. Al heb je 2 printers met beide bijvoorbeeld een 12K stickertje dan kunnen ze nog anders zijn.

Zie dat ze ook een resin hebben op waterbasis?
Klinkt ook wel goed. Al blijft resin alsnog een smerig goedje denk. Maar misschien dat waterbasis makkelijker is mbt schoonmaken van prints en misschien iets minder stank/geur?

Laat je niet foppen door de naam "Aqua" in de productnaam, is niets "Aqua" aan en zul je nog steeds met IPA schoon moeten maken.

De "water-washable" resin zijn wel schoon te maken met water.
Ah ik zie het nu inderdaad. Flessen op de foto's leken op elkaar. 🙃
Voordeel van de IPA is denk wel dat het sneller verdampt na schoonmaken en het model sneller droog is.

Wat hebben jullie trouwens naast de printer nog staan mbt de wash/cure gebeuren?
Zag dat phrozen ook een combo had maar niet een 2 in 1. Dus je bureau/plek moet dan ook weer groter zijn om dat weer kwijt te kunnen.

Ik heb geen wash/cure zoals Frank dat heeft.

zal als ik thuis ben wel ff een foto maken maar ik maak gebruik van een ultrasoon en een los afsluitbare bak met IPA. Voor het uitharden heb ik zelf gemaakt met UV ledstrips in een 5L lege verfemmer. Iets meer DIY dus 😄

Na een serie Phrozen printers (Mini 4k, Mini8kS en Mighty 8k) ben ik nu overgestapt op een Elegoo Saturn 4 Ultra.
Een snelle 12k printer die ook voor de beginner aan te raden is. 😀

Terug
Bovenaan