3D geprinte versnellingspook bolletjes

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR
Een gat in de markt volgens mij. Ik heb er altijd gebrek aan: de ronde bolletjes aan het einde van versnellingspoken in 1:35. Variërend van 1, 1,5 tot maximaal 2 mm diameter. Liefst met 0,6 gaatje erin!
Wie o wie van de 3D printenden onder ons wil hierin voorzien ? IMG_7216.webpIMG_9363.webpIMG_1337.webp

Gat in de markt? Lijkt me nogal zwaar uitgedrukt…
Putty tuseen twee vingers in een balletje draaien en eventueel plat duwen?

Gat in de markt? Lijkt me nogal zwaar uitgedrukt…
Putty tuseen twee vingers in een balletje draaien en eventueel plat duwen?
Wordt bij mij niet mooi en als ik er dan een gaatje in wil boren breekt het.

Dan krijg je per definitie het stokje erbij, alleen een bolletje met gat gaat hem niet worden ivm de support. Zoek eens op Cult3d, kan me niet voorstellen dat er niet allang een stl file beschikbaar is.

Gr Bas

Er schiet mij iets te binnen. Het is uit een heel ver verleden en iets staat mij bij dat het op deze manier te produceren is.

Een stukje van een gietraan uittrekken boven een vlammetje tot een draad (zoals je ook antennes kan maken) Hard laten worden en dan het uit einde, heel kort, in de vlam steken. Het plastic zal dan "inkrimpen" tot een bolletje. Het is moeilijk om de juiste diamater te bepalen maar het is een eenvoudige methode waardoor je het een aantal keer kan doen totdat je de juiste diameter hebt.

Het ontstaan van een bolletje gebeurde mij vroeger wel eens toen ik op deze manier antennes maakte.

Een andere manier is om een druppel secondelijm (liefst dikke) op het uiteinde van het stangetje te doen, en dat ondersteboven te hangen tot het droog is. Eventueel herhalen om de bol groter te maken.

Over welke afmetingen hebben we het over? Kun je schetsje tonen?

Bolletje 1, 1,5, 2 mm diameter

Terug
Bovenaan