39(H) 10,5cm leFH18(Sf.) auf Geschützwagen

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hi all,

Momenteel bezig met de German 39(H) 10,5cm leFH18(Sf.) auf Geschützwagen, Becker Conversie. Dit is een kit van Trumpeter, Nr. 00353. De box art is veruit de lelijkste die ik ooit onder ogen heb gehad. Gelukkig is de inhoud wel OK, dus don´t judge the book by the cover 😉 Want dit is best een leuke kit. Trumpeter is meer de Aziatische en versie van Italeri: interessante modellen die in de basis OK zijn, maar waar je wel nog zelf aan de bak moet en terug moet vallen op de spare box voor de details. De pasvorm is overigens wel een stuk beter dan bij de meeste Italeri kits, waar secondelijm doorgaans verplichte kost is.

Ik heb voor deze kit gekozen om drie redenen: het is ten eerste een typische AFV die alleen in Normandië is ingezet. Iconisch dus. Verder is het een mooi compact model waar veel te zien is. Het kanon, radio en de munitiekisten zijn leuke eye catchers. Ik moet zeggen dat ik dit soort kitjes leuker vind dan een grotere zoals een Tiger 2, Elefant of Nashorn. Tot slot hadden sommige van deze voertuigen een hard edge camouflagepatroon, wat het ook tot een interessant voertuig maakt in mijn ogen. En het is natuurlijk een lomp en lelijk ding wat ik ook interessant vind 😉 De Becker conversies ogen allemaal of ze door het A-team in elkaar gezet zijn, erg leuke conversies als je het mij vraagt.

Maar goed, de kit zelf. Hier wat foto's, al ben ik inmiddels al wel verder. Verneem graag van jullie!

105 mm gun geschutzwagen H 39.jpg

Het kanon is vrij goed. Wel heb ik wat correcties moeten doen. Zo heeft de loop een uitstulpsel om hem goed te laten passen in het onderliggende deel. Ten eerste past dit niet goed en bovendien klopt dit niet. Dat heb ik dus weggeknipt en gevijld. Een andere grote fout betreft het spaakwiel aan stuurboord zijde. Als je deze RUDD maakt valt het spaakwiel in een inkeping van het frame waar het kanon op staat. Of beter gezegd dat is enige optie anders past die niet. Het draaien van het kanon kan dan ten eerste niet en de bediening zou dan erg lastig zijn. Maar hoe dan ook, dit is fout zoals interieurfoto's van het enige resterende exemplaar in Saumur tonen. Ik heb de behuizing dus moeten scratchen. Dit is bijna af. Ik weet alleen niet precies hoe het deel dat onderaan naar voren loopt eruit ziet. Vermoedelijk een simpele ronde behuizing. Iemand enig idee? Ook het wandje in de wieg klopt niet. Deze moet meer naar voren. Verder ontbreekt de stang tussen beide spaakwielen, die ik toegevoegd heb.

H 39 Geschutzwagen Normandie Trumpeter.jpg

Het interieur klopt vrij aardig, afgaande op de interieurfoto's van het Saumur exemplaar. Deze is echter niet compleet, zodat sommige zaken giswerk is. Zeker omdat ik geen andere interieurfoto's van andere voertuigen. Dat betreft vooral de munitiekisten. Ik heb het exemplaar voor de kardoezen gescratcht, want het origineel is erg basic. Bovendien zou het dan haast onmogelijk zijn deze patronen snel uit de kist te krijgen omdat ze geheel in de kist vallen. Bij mijn kist steken ze iets uit zodat er zeker een vinger onder kan. De PE is van de Aber Wespe kit overigens, die hier erg goed van pas komt dus. Een deel is niet open maar daar komt een zeil overheen. De andere kist voor de projectielen heb ik bewerkt voor een aantal granaten weg te halen. Blast Models heeft wel een conversie set gemaakt, die munitiekisten hebben die eerder op kratten lijken. Ik weet niet waar zij dit op gebaseerd hebben. Zou kunnen dat dit klopt, of dat dit van hen een aanname is. Ik zou dus graag nog interieurfoto's willen zien van het echte ding, voor zover ze zijn dus.

Het chassis is op zich OK, maar ook hier moet wel wat gebeuren om het correct te krijgen. Ook hier namelijk een grote fout: als je de tandwielen volgens de handleiding plaatst steken ze meer naar voren. De binnenkant is dan deels te zien, wat fout is. Dit is eenvoudig op te lossen, maar wel belangrijk. Ik vermoed dat dit ook bij de H-39 kit fout is. Verder is het interieur erg basic. Hier valt vermoedelijk niet veel van te zien. Ook hier een fout, te weten de aandrijfas. Deze sluit niet goed aan. Op de foto is deze net te zien, of beter gezegd dat moet die voorstellen. Hier klopt geen snars van, want het is eerder een soort behuizing dan de as zelf. Op foto's van H-39's die in musea staan is deze as open en bloot te zien. Vroeger hadden ze geen ARBO, maar ik kan me niet voorstellen dat deze onbeschermd was. Want het is niet de vraag of maar wanneer het dan gruwelijk mis gaat. Ik weet niet precies hoe het zit, maar zeker bij de Geschützwagen moet deze as wel afgeschermd zijn omdat de schutter er boven staat. Ik denk dat ik een afscherming van houten planken maak, wat me aannemelijk lijkt. Vwb het overige interieur verwacht ik dat hier niet veel van te zien zal zijn, dus dit laat ik zo zoals het er nu uit ziet. Wat ook niet klopt is dat het chassis gegoten is. Als je deze RUDD maakt zie je voor spleten en is het oppervlak veel te glad. Opgelost door de naden op te vullen en vervolgens alles met modelbouwlijm te bewerken. Het loopwerk is overigens vrij correct. De bevestiging van de loopwielen van de Bronco versie zijn overigens wel beter, omdat daar losse en grotere veren in zitten.

Een andere fout in deze kit is hier nog niet te zien. Dat betreft de luchtinlaten aan de achterkant. In de handleiding staat dat deze tegen elkaar moeten, maar dit is fout. Hier ziet een ruimte tussen ter breedte van de trap. Deze is dus bevestigd op de uiteinden. Ook ontbreken de bevestigingspunten voor de afsleepogen aan de achterzijde. Eenvoudig zelf te maken overigens.

Replacement of parts Geschutzwagen H 39 Trumpeter.jpg

En daar zijn de hulptroepen uit de sparebox! Vlnr: Notek verlichting, vermoedelijk oude Tamiya. De afsleepogen zijn van Tasca Sherman, passen precies. Schop van Tamiya meen Tiger 1. De MG34 munitietrommel van Dragon Next Gen. Hard nodig want het exemplaar van Trumpeter lijkt er op 5 kilometer afstand pas enigszins op. De houders ook vervangen. Antennevoet is van Riich, ook hard nodig. Achterlicht vervangen door een Tasca item, die zeer goed is.

Naast de al genoemde vragen is het me ook onduidelijk, of de plaat boven de motor geen handvat of iets dergelijks heeft. Nu is het een vlakke plaat, maar dit lijkt me zeer onlogisch. Bij het Saumur exemplaar is deze ook weg. Deze moet open kunnen op een gebruiksvriendelijke manier maar hoe. Hopelijk kan iemand ook daar meer over zeggen. Kortom een leuke kit, maar of die 100% correct zal worden is de vraag met het beschikbare referentiemateriaal.😛

De Bronco kit is mijns inziens bepaald beter dan het Trumpeter exemplaar. Ik heb de volgende interieur foto's, voor mij niet duidelijk hoe de travel lock bevestigd was aan het chassis/binnenkant van het voertuig.

IKWKkhg.jpg

xm9oji0.jpg

nJO37Ea.jpg

MhYJ6Xl.jpg

TRtzkgL.jpg

TBZ4QFx.jpg

Groet,

Arjan

De laatste 4 afbeeldingen tonen overigens de 10.5cm LeFH 16(Sf) auf Geschützwagen 39H (f) te herkennen aan het ontbreken van de recoil cylinder op de loop :

De bekende afbeeldingen van dit specifieke voertuig in Normandië worden doorgaans foutief benoemd als LeFH 18.

Arjan

Mooi bezig Vincent! Heb de doos ook nog, goede inspiratie.
De radio zit er nog niet in, volgens mij is die (te) uitgebreid met ook een dikke zender eronder terwijl je waarschijnlijk alleen 1 antenne hebt? Dan zou ik voor een Fu5/Fu16 set gaan met de zender en ontvanger naast elkaar (eventueel alleen een fusprech)?

Hier wat foto's die ik in Saumur had gemaakt, wellicht nog nuttig?

marderhotch14.jpg

marderhotch12.jpg
marderhotch16.jpg

Heeft deze vorm van mobiele uberhaupt een zender? Normaliter heeft de batterij een ontvanger en het commando voertuig alleen een zender / ontvanger?

Heeft deze vorm van mobiele uberhaupt een zender? Normaliter heeft de batterij een ontvanger en het commando voertuig alleen een zender / ontvanger?
xm9oji0.jpg

Ik zie links twee kleine opstellingen naast elkaar, dat moet dan haast wel de 10W zender en de UkwEe ontvanger zijn (en een speaker erboven)... ik begreep dat eind 1943 de Fusprech in dit type voertuigen (zoals ook de Wespe) vervangen werd door de FU5/Fu16 en een commandant daar nog de Fu8 bij had.

Heren,

Bedankt voor jullie zeer nuttige input die uitsluitsel geeft! De interieurfoto's van Arjan tonen duidelijk dat de munitiekisten anders moeten. Ook de radio is niet correct, wat ik ook al vermoedde maar niet zeker wist. Dit is inderdaad een set met drie kasten en een soort van kastje eronder. Dus daarvoor dank Eric.

Het is wel duidelijk dat Blast Models haar huiswerk goed gedaan heeft en dat hun conversiekit een heel eind klopt. Ik zal pogen deze conversie kit te bemachtigen, al zal dat niet meevallen want die wordt niet meer gemaakt. Dus hopelijk is er nog een handelaar of winkel die die heeft. Maar eens op jacht gaan. Andere optie is, met de AFV kit met 105 mm munitie voor dit geschut aan de slag te gaan. Dan kan ik daar de munitiekisten mee maken. Daar is wellicht wat eenvoudiger aan te komen. Dan moet ik alleen voor de radio nog een andere set zien te bemachtigen. Als iemand daar nog een goede suggestie voor heeft verneem ik dat uiteraard ook graag.

Mvg,

Vincent

Die radio is erg eenvoudig, je kan er een willekeurige Fu5 set voor nemen die bv in de StuG III zit van Dragon, met de zender en ontvanger naast elkaar. Zo heeft Blast het ook gedaan. Er zit een speaker boven, en je ziet er een Umformer onder die je zo kan namaken, en een kastje voor de koptelefoon etc

114735-31461-63-pristine.jpg

onderdeel 25 in deze sprue
dragon%20StuG%20III%20Ausf.%20E%20DML%206688%20DN%20Models%20review%20radio%20set.jpg

Hi Eric,

Ja dan zou ik vwb het 'funken' klaar zijn. Als iemand die of een soortgelijke radio set nog over heeft en er niets mee doet laat maar weten via PB dan neem ik die wel over. Umformer heb ik nog/al, heeft Peter me toen geleverd voor het broertje, de Sd Kfz 135 🙂

Mvg,

Vincent

Het is helaas geen fusprech... Maar een vraag op vraag&aanbod moet toch 10 van die twee radio's naast elkaar opleveren, want velen bouwen niet het interieur van de stugs etc...
953007-14904-37-pristine.jpg

Laatst bewerkt:
Hi Eric,

Ja dat moet wel goed komen die radio. Ik heb iig de AFV Club kit 35062 weten te bemachtigen, Modelbouw Krikke had er gelukkig nog een. Deze bevat de munitie. De kratten ga ik zelf maken, moet lukken. Het project kost iets meer tijd dan voorzien, maar dat maakt niet uit nu ik weet wat te doen 🙂

Mvg,

Vincent

mooi! ja die roosters maken zal wat tijd kosten, je kan natuurlijk ook een deel maken en een deels geopend zeil erover leggen want ik neem aan dat ze zijn afgedekt. Ik zie geen deksel of klep verder, een zeil/deken/doek wellicht?

Hi Eric,

Ja dat lijkt me ook het meest aannemelijke, zeil. Munitie werd doorgaans goed bewaard en ik kan me ook niet voorstellen dat ze de blinkende patronen bloot lieten, ideaal voor Jabo's! Ik ga de roosters voor de kratten wel scratchen in totaliteit. Wat ik me verder afvraag is, dat sommige voertuigen korte buizen boven aan de linker en rechter zijwand hadden zoals op de referentiefoto's te zien. Waartoe dienden deze? Voor het bevestigen van seinvlaggen wellicht?

Mvg,

Vincent

dat sommige voertuigen korte buizen boven aan de linker en rechter zijwand hadden zoals op de referentiefoto's te zien. Waartoe dienden deze?
Hoi Vincent, ik denk dat in die buizen (aannemende dat we het over dezelfde buizen hebben) een verlengstuk geschoven kon worden om het dekzeil te ondersteunen.

101-geschutzwagen-39hf-105-cm2-PA8GP3.jpg

hotckiss-105mm-spg-raincover.jpg

Groet,

Paul

Ja dat moet wel goed komen die radio. Ik heb iig de AFV Club kit 35062 weten te bemachtigen, Modelbouw Krikke had er gelukkig nog een. Deze bevat de munitie.

Ik zag vanmorgen ook dat dat setje nu alleen nog in Spanje en de VS te krijgen is . Spijtig dat veel van die AFV Club accessoires nauwelijks meer te krijgen zijn. Lijkt me ook een teken dat het bergafwaarts gaat met militaire modelbouw. Ik zie het ook steeds vaker met andere oudere bouwdozen dat het moeilijker wordt om daar nog aan te komen. Die neerwaartse trend verklaart misschien ook waarom er geen fatsoenlijke spuitgiet kits op de markt zijn van Duitse radio's.

Arjan

Hi

ik denk dat in die buizen (aannemende dat we het over dezelfde buizen hebben) een verlengstuk geschoven kon worden om het dekzeil te ondersteunen.

Dat moet wel Paul! Frappant dat ze die stokken vaak lieten zitten als ze niet nodig waren lijkt me. Denk dat ik de bevestigingen ook maak, niet al te spannend.

Ik zag vanmorgen ook dat dat setje nu alleen nog in Spanje en de VS te krijgen is . Spijtig dat veel van die AFV Club accessoires nauwelijks meer te krijgen zijn.

Helaas heb ik te vroeg gejuicht, want Krikke mailde dat dit item helaas niet meer leverbaar is en nog abusievelijk in de shop stond. Dus ja ik moet nu ofwel via een andere weg deze kit verkrijgen of een alternatief gebruiken. Bijvoorbeeld hun messing set of die van RB, al is dat optie B. De krat voor de kardoezen ga ik sowieso maken, omdat de PE achterzijdes van Aber prima geschikt zijn. De granaten zelf hangt af wat ik kan krijgen. In worst case maak ik een deel van de kratten met zeil erover als ik niets kan krijgen, maar dat verwacht ik niet.

Ik weet niet of het lastig verkrijgbaar zijn komt door een dalende populariteit. Je ziet van de ene kant tegenwoordig juist veel mooie kits uitkomen, maar anderzijds klopt het zeker wel dat sommige nuttige oudere kits erg moeilijk of niet meer te verkrijgen zijn.

Het voorraadbeheer van Krikke is bijzonder ergerlijk, eigenlijk moet je altijd bellen voordat je iets bestelt. Ik begrijp niet dat je zo op internet zaken wilt/kunt doen, voor mij een reden om Krikke te mijden. Vincent, ik heb in Spanje 2 setjes besteld (i.v.m. verzendkosten) maar ik heb geen idee of men ook daadwerkelijk 2 setjes op voorraad heeft. Als ze inderdaad twee setjes sturen kun je er 1 van mij overnemen.

Groet,

Arjan

Laatst bewerkt:
Hi Arjan,

OK top, verneem het graag dat zou me (uiteraard) enorm helpen! Stuur maar PB als je meer weet. Met Krikke heb ik meen ik ook keer eerder zoiets gehad, maar ik heb er ook veel gewoon kunnen aanschaffen.

Mvg,

Vincent

Heren,

Inmiddels al een eind opgeschoten. Dit weekend de opbouw grotendeels geassembleerd. Ook de rupsen liggen er op, daar volgen nog foto's van. Het enige wat ik nog moet maken is de A vormige transportbeveiliging, al is daar niet veel over bekend. Ook moet ik nog een Umformer scoren, maar dat is wat minder spannend. Evenals de buizen aan de zijwanden die de canvashoes droegen. Hieronder de foto's van de huidige stand van zaken van dit leuke project. Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

trumpeter geschutzwagen H-39 4.jpg

De grote delen zitten nog los, zoals de kratten. Rood omcirkelt de plek waar een deel van de transportbeveiliging zit. Hier komt de haak, de A vormige stut zit er ergens voor. Ik vermoed dichtbij de haak, want daar zitten hoger gelegen delen. Op basis van de foto's zal dit wel te herleiden zijn verwacht ik.

trumpeter geschutzwagen H-39 2.jpg

De kratten zijn zelf gemaakt. De roosters vormden de grootste uitdaging. Ik heb deze gemaakt van plastic strip. Op een stuk schilderstape heb ik het patroon uitgetekend en de delen aan elkaar gelijmd. De tape is ook nodig om te voorkomen dat het plastic een relatie aangaat met de snijmat😉 Dit werkt prima. Ik had ook nog geprobeerd, de roosters te maken met strips en inkepingen die in elkaar vallen, maar dat lukte niet. Bovendien is de strip dan erg fragiel en breekt snel. De krat voor de granaten is iets anders dan de krat van Blast Models. Deze lijkt meer op een krat met een soort kokers. De referentiefoto's lijken eerder meer open. Hoe de granaten op de bodem staan is me overigens een raadsel. Ik heb als bodem er schilderstape in geplakt. De munitie is van AFV Club. Deze kit was absoluut noodzakelijk om de conversie te kunnen maken. Er volgen nog meer granaten. Degene die nu te zien zijn vormen namelijk deel van de constructie. Ze dragen de roosters, omdat de hoeken van papier zijn gemaakt.

trumpeter geschutzwagen H-39 3.jpg

Het rood gemarkeerde deel zit in de weg, vermoedelijk de tankdop? De krat steekt anders uit zoals te zien. Dat is niet correct en bovendien zou de radioset dan niet meer passen. Het uitstulpsel verwijder ik dus, correct of niet. Ik kan geen foto's vinden dat dit onderdeel hier ook daadwerkelijk zat.

trumpeter geschutzwagen H-39.jpg

De U vormige beugeltjes op de zijwanden komen uit een Aber PE set voor de FAMO. Komen hier goed van pas, al kom ik er een paar tekort. Ik denk dat ik de meegegoten exemplaren op de schilden kanon laat zitten en daar kippengaas monteer, zoals wel vaker gebeurde.

Hi Arjan,

OK t(h)anks! Ja ik moet sowieso nog iets op die krat met kardoezen doen: ik heb namelijk voor 11 patronen de PE achterzijde. Dus ik kan ze niet allemaal voorzien van een dergelijke achterkant. Ik wil daarom zeil over de rest aan de achterzijde heen leggen. Dan kan ik de dop als uitstulpsel wel meenemen en afdekken met dat zeil. Dan valt deze fout niet op. De krat kan ik niet inkorten, want dan klopt het aantal gaten niet. De munitie van AFV is vermoedelijk net iets te groot.

Mvg,

Vincent

Netjes gemaakt Vincent,

Je steekt er een behoorlijke portie werk in, leuk dat we mee mogen kijken.

Je beschrijving bevat mooie tips, dankjewel!

Succes, Jan

Best gedurfd eigenlijk om te gaan converteren waar scratch arbeid voor nodig is en niet alle referenties beschikbaar zijn 😅

Het ziet er in ieder geval goed uit Vincent 👍

Hi Peter,

Ja niet alles is bekend dus. Er zijn samengevat een aantal zaken waar me niet van bekend is hoe ze eruit zien: de munitiekrat icm de tankdop. Wellicht dat de krat een inkeping had op die plek op de hoek? Nummer 2 is de transportbeveiliging, drie de radioset en het laatste wat me niet duidelijk is is de afscherming van de aandrijfas. Blast toont hier een soort hoes, maar dit lijkt me niet lekker werken als schutter. Dan zou die laag staan en continue die as tussen de benen hebben. Bovendien is die niet volledig afgeschermd, wat ook levensgevaarlijk is. Het lijkt me derhalve aannemelijker, dat de as volledig afgeschermd was door een houten ombouw en de bemanning iets hoger en stabieler kon staan. Dat heb ik ervan gemaakt. Of het klopt is de vraag, maar dit lijkt me aannemelijk. Zeker die zaken zijn dus giswerk, maar anders kun je dit model nooit bouwen. Zelfde verhaal als met de andere Becker conversie waar Arjan mee bezig is.

Mvg,

Vincent

Hi Arjan,

OK merci. Ja ik houd het zo, want ik denk dat het nog een heel gebalanceer is als je op deze afscherming moet staan, die bedoeld is voor gebruik in de H-39 als tank ipv open geschut. Een breder plateau voor een stabielere staanplaats lijkt me meer voor de hand liggen voor laatstgenoemde versie. Die zou ook nog over deze afscherming geplaatst kunnen zijn.

Mvg,

Vincent

Ik betwijfel of er een groter platform in zat, als je naar de stills kijkt die ik gepost heb zie je dat beide kanonniers (zowel de man links als rechts) op gelijke hoogte, vrij diep, in het voertuig staan.

Groet,

Arjan

Hi Arjan,

Wat je zegt snijdt hout: net een figuurtje erin gezet en deze komt met de bovenkant hoofd net boven de rand uit als die op de bodem staat. Dus de houten bekisting moet ik laten varen. Helaas is de aandrijfsectie niet gedetailleerd en ook qua vorm niet sluitend, dus ik moet even kijken hoe ik dat ga fixen. Ik dacht met de houten bekisting dat varkentje ook gewassen te hebben maar dus niet haha. Ik denk dat deze set van het merk Hobby Search of K59 is, zie InteriorDetail Up Kit for H38 Hotchkiss Body (for Bronco/Trumpeter) (Plastic model) - HobbySearch Military Model Store Is niet aan te komen, dus ook hier even kijken of ik in ieder geval de aandrijfas(behuizing) zo krijg dat het enigszins klopt. Ik heb gezien dat de Bronco kit het interieur een stuk beter voor elkaar heeft. Completer en gedetailleerder. Zie de handleiding Bronco CB35005. Dus als je dit voertuig wilt maken kun je beter deze kit op de kop tikken zoveel is zeker.

Mvg,

Vincent

Klopt Vincent de Bronco kit is in alle opzichten een stuk beter. Ik ga bij mijn model de munitierekken maar laten voor wat ze zijn en zoveel mogelijk aan het zicht onttrekken met granaten, kardoezen en kistjes uit de AFV kit. Ik ben zelf blijven steken bij de camo beschildering van het voertuig maar ga er binnenkort wel weer eens mee verder.

Vanmorgen nog een filmpje ontdekt dat ik nog niet eerder gezien had :

Best veel beeldmateriaal van het voertuig dus waarbij de bekende Rommel foto's van het BA wel het fraaist blijven.

Arjan

Heren,

Het project nadert zijn einde qua constructie. De rupsen liggen erop en bijna alle onderdelen zijn gemaakt en ook geplaatst. Hieronder wat foto's. Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

Geschutzwagen H-39-2 .jpg

De rupsen zijn van HobbyBoss. Deze zijn prima te assembleren en de kwaliteit is best goed. De montage op het voertuig zelf ging ook redelijk, al geef ik toch zeker de voorkeur voor echt werkende van bv. Friul. Daar is echter lastig aan te komen tegenwoordig, dus voor deze gekozen. Wel is er een issue met het loopwerk: onderaan staat het iets scheef. Ik dacht eerst dat dit kwam door de gecorrigeerde stand van het tandwiel, waardoor de loopwielen iets meer naar buiten staan. Aan de achterzijde is dit echter ook te zien, terwijl het spanwiel wel volgens de handleiding is geplaatst. Ik kan me niet voorstellen dat dit correct is. Kan dit wel oplossen maar ik ga eerst uitzoeken of dit zo hoort. Voor het reservewiel kreeg ik hulp uit onverwachte hoek: de PE ring komt uit de Aber PE set voor de Panzer 3 L, die perfect past. De reservetrack zat op een soort plaat bevestigd aan bakboord zijde. De uiteindes moet ik nog bijwerken. Ik vermoed dat hier vleugelmoeren zaten. Ook nog uitpluizen.

Geschutzwagen H-39-3 .jpg

Interieur dry fit. Het kanon is er zonder affuit in gezet, om te kijken hoe het zit met de transportbeveiliging. Het achterste deel hiervan, de haak, is duidelijk. De stut ervoor is een stuk raadselachtiger. Deze zat in ieder geval dicht bij de haak. Ik vermoed dat deze gemonteerd was op een balk, op de plek die ik rood gemarkeerd heb. Als je hem echter monteert en in de ruststand laat zakken dan valt die over de plaats waar de bemanning staat. Hij kan alleen naar voren, naar achter kan niet omdat dit lager zit. Dat is dus geen optie. Ik heb daarom het vermoeden dat deze stut demontabel was en gemonteerd werd tijdens transport. Verder vermoed ik dat het rood gearceerde deel ook opgehoogd was op de balk. Dit moet haast wel, omdat anders de MG34 niet goed te bedienen is. Zoals al geconstateerd klopt er weinig van het onderste deel interieur. Ik zet er daarom een bemanning in om de transmissie etc aan het zicht te onttrekken. De stut blijft dan achterwege. Iemand nog een suggestie voor goede figuurtjes? Het is giswerk, hoe dit deel zat maar dit lijkt me het meest aannemelijke. Ook heb ik nog getracht, een chauffeur te plaatsen. Een figuurtje, een Bronco airborne trooper, pastte enigszins, maar het zitje lijkt wel een kinderzitje. Verder was er amper ruimte voor de armen, dus weggelaten. De chauffeur moet in ieder geval klein en een slangenmens geweest zijn, niet echt een lekkere werkplek!

Mooi model, Vincent!
Ik heb je wat foto’s van de onderkant van mijn Trumpeter H39 gestuurd, wellicht heb je er iets aan (pb)

Hi Tini,

OK merci gezien, ik zal vanavond eens kijken hoe het erop zit bij mij. Zoals hier al eerder aangekaart heeft de Bronco kit betere kaarten. Niet dat ik hem gebouwd heb, maar de handleiding toont al aan dat het model accurater en completer is. Mocht je dus deze Panzer willen bouwen dan moet je die kit zien te scoren. Die ligt echter niet voor het oprapen wat ik zo zie.

Mvg,

Vincent

Heren,

Het model is qua constructie af, op twee boutjes na dan. Op naar het verven en verweren dus! Hier wat foto's. Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

Trumpeter geschutzwagen H-39 af.jpg

Heb de transportbeveiliging ook gemaakt, op basis van de foto hier in het bericht. Het achterste deel bestond zo te zien uit twee haakjes met schroefdraad. Zodoende kon deze aangespannen worden om het kanon op zijn plaats te houden. Deze is denk ik iets te lang, dat weet ik pas als het kanon met affuit is geplaatst. Zo gedaan door het draad in te korten. Verder 2 figuren toegevoegd voor meer leven en bovenal om het onderste interieur aan het zicht te onttrekken. Zij twee figuurtjes uit de Tamiya FAMO set. Hier zitten veel figuren in in verschillende poses, erg handig dus. De hoofdjes zijn van Hornet. De helm heb ik iets aan moeten passen, omdat deze een SS helmet cover heeft en die is iets anders dan van de Wehrmacht. De rusps een stuurboord kant zit er boven niet helemaal lekker op, maar dat zie je straks niet meer. Overigens heeft de kit nog een grote dimensionele fout die ik niet kan corrigeren: de spanwielen steken te ver naar achteren. Dit is echter niet (meer) te corrigeren, omdat deze niet naar voren kan. Dan komt die tegen het achterste loopwiel. Wellicht dat er varianten in de H-39 waren, maar in vergelijking met de enig overgebleven Geschutzwagen wordt dit verschil wel duidelijk.

Trumpeter geschutzwagen H-39 af 2.jpg

Het zeil ligt er ter illustratie op. Het gat achter de balk wordt nog voorzien van een plaat. Of dit correct is? Geen idee, want er zijn geen foto's van. Dit lijkt me wel aannemelijk, omdat je zodoende een goede opstap hebt om naar het achterste deel te komen. Bovendien is de bediening van de MG34 dan ook een stuk eenvoudiger.

Trumpeter geschutzwagen H-39 af 3.jpg

Het figuurtje torent hoog uit, wat komt omdat die op een munitiekist staat.

Trumpeter geschutzwagen H-39 af 4.jpg

Als laatste heb ik de haakjes tbv bevestiging canvas hoes aangebracht. Deze komen uit de Aber FAMO PE set. Voor aanpassingen heb ik overigens de volgende producten gebruikt:

MerkSetWat
AberPanzer 3 L PE setRing reservewiel
AberFamo PEOogjes canvasdoek
AberAntenne setAntenne
AberPE set WespeAchterzijde stuwlading
AberGerman tool clampsGereedschapsklemmen
AFV ClubStuwladingen, granaten, munitiekist
AsukaAchterlicht
AsukaSherman FireflySleepoogjes
BroncoVleugelmoerenReserverups
DragonDesperate DefenseMG 34 ammo en MP 40 pouches, MP40
EurekaOnbekendKabel
HobbyBossRupsen H-39Rupsen
HornetHoofdjes figuren
Model KastenBoutjes
RiichSokkel antenne
TamiyaFamoFiguren
TamiyaOnbekendNotek light
TamiyaOnbekendDeel MG34
TamiyaOnbekendSchop en betonschaar
TrumpeterKetting
VerlindenTiger 1 PE setGespen canvas zeil

Vrijwel alle grote merken hebben dus een duitje in de zak gedaan 😉 Zal nog wellicht iets vergeten zijn en natuurlijk nog eigen productie!

Ja, ik sluit me bij de vorige spreker aan!
Tijd voor wat verf, wat gaat t worden?

Tijd voor wat verf, wat gaat t worden?

RAL 7028 met RAL 6011 hard edge. Met Balkenkreuzen op een handgeschilderde olive green achtergrond. Dat hadden sommigen, als het olive green was. In ieder geval een donkerdere kleur. Eerst alles maar in de meniekleur spuiten-verven 😉

Mvg,

Vincent

Weer een knap en netjes gedetailleerd geheel Vincent

Viel Vergnügen mit der Farben 😛

Heren,

De constructie is af, dus nu is het de beurt aan het verven en verweren. Als eerste heb ik het onderste interieur gedaan, omdat dit als eerste moet gebeuren wil ik verder kunnen. Het volgende onderdeel is het loopwerk en onderste deel chassis. Als dat is gedaan kan ik de onder- en bovenzijde aan elkaar smeden, wat nodig is aan de voorzijde omdat het chassis gegoten is. Het bovenste interieur en kanon kan ik overigens ook al verder verven en verweren. De buitenzijde van het plaatwerk volgt als laatste, omdat ik hier nog camouflage op moet aanbrengen. Hier wat foto's van de huidige status. Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

Interior H39 red oxide primer weathered 2.jpg

Het onderste deel interieur. Gespoten met Vallejo RAL 8012 primer. Werkt prima, ook nog wat wit eraan toegevoegd voor een wat lichtere tint. Verder verweerd met diverse kleuren en lagen olieverf. Tot slot nog stof. Later nog wat olievlekken aangebracht op vooral de transmissie, maar daar is niet veel van te zien als het kanon op zijn plaats zit.

Interior H39 red oxide primer weathered.jpg

Hier het interieur zonder de stoflaag. Ik ben vergeten het serienummer te verwijderen 😛 zit overigens op een rare plek, want deze zou je eerder verwachten achterin, waar de motor zit en deze niet zichtbaar is. Maar goed, er zal niet veel van te zien zijn omdat er toch een kist komt te liggen waar een bemanningslid op komt te staan. De stoel moet ik nog iets bijwerken, zal echter niets van te zien zijn. Verder heb ik her en der met acrylplamuur nog wat correcties gedaan die na de verflaag aan het licht kwamen.

Dark yellow basecoat RAL 7028.jpg

Het exterieur in RAL 7028. Iets verdund met wit en wat gloss voor een lichte zijdeglans. Met witte en Naples yellow olieverf en primaire kleuren ga ik nog wat variatie aanbrengen in deze effen topcoat. Plus natuurlijk nog washes met donkere tinten voor vuil en schaduw, zoals ook met interieur al is gedaan.

RAL 7028 Tamiya base coat.jpg

Blik op het interieur. Kanon heb ik er los in gezet voor een impressie. Zo een kale bak, maar als de munitierekken erin zitten kijkt het heel anders en levendiger.

Ik kan alleen maar zeggen : ziet er goed uit al 👍,
veel plezier met het verweren 😛

Heren,

Het schilderen en verweren schiet al lekker op. Dat gaat sneller dan bouwen, althans bij mij dan 😛 Hier de status van dit project. Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

Weathered model Geschutzwagen under construction.jpg

Onderstel en opbouw kunnen nu geassembleerd worden. Doe ik nog niet, omdat ik eerst het interieur ga afwerken. Deze is wel bijna af. Het matige loopwerk van deze kit is een van de voornaamste verbeterpunten. Ik heb deze dus wel aangepast, voor zover mogelijk dan. Om de fouten de maskeren was een stevig modderbad nodig. Gelukkig heeft deze zijn heilzame werk goed gedaan 🙂 De enige twee grote fouten die ik niet wegkrijg betreft de afwijkende ruimte tussen de loopwielen, rood gemarkeerd. De andere die minder opvalt is dat de spanwielen ongeveer 5 mm te ver naar achteren staan. Dat is niet (meer) te corrigeren, omdat de wielen dan weer te dicht op elkaar komen. Iets klopt er dimensioneel dus niet: ofwel model is te kort of onderdelen loopwerk iets te groot? Hoe dan ook, als je dit voertuig wilt bouwen kun je het beste de Bronco kit gebruiken, voor zover nog te krijgen. Her en der is nog verdunde witte acrylplamuur te zien. Dit zijn nog plekjes die bijgewerkt moeten worden.

Weathered model Geschutzwagen under construction2.jpg

De voorkant. Hier is nog niet veel veranderd, op de rupsen na dan. Zoals gezegd heb ik dankzij de modder een aantal problemen met het loopwerk weten de camoufleren. Zoals scheve tracks😱. Ik had in dat licht liever Friuls gebruikt, maar die zijn lastig verkrijgbaar.

Weathered model Geschutzwagen under construction3.jpg

De focus ligt nu dus vooral op het interieur. Bijna alles is al af, al is dat hier nog niet te zien. Denk aan het rek voor de kardoezen en de radioset. Het contrast tussen de buitenzijde, die alleen nog in de basecoat gestoken is, en het verweerde interieur is groot. De basecoat is trouwens good old Tamiya dark yellow verdund met witte primer van Vallejo. Het airbrushen ging goed, maar toch zag ik witte schilfers in de mengpot. In vervolg houd ik toch maar bij Tamiya wit dan. Het verweren heb ik gedaan zoals ik altijd doe. Allereerst de base coat mishandeld met heel fijn schuurpapier, P400. Zo krijg je krassen en afgesleten verf. Dit is wel een wat tricky methode, omdat de verf op sommige plekken geheel kan verdwijnen, vooral op hoekjes. Dat is eenvoudig te corrigeren door die plekjes weer van een meniekleur te voorzien. Misschien dat dit voorkomen kan worden door de menielaag van Vallejo met vernis te mixen om deze laag sterker te maken. Keer proberen.

Daarna dry brush met olieverf Naples yellow, vermengd met wat wit, vooral op de grote vlakke delen. Om zo verkrijting en slijtage na te bootsen. Fragiele delen vermijd ik, want die kunnen afbreken.

Daarna de RGB laag zoals ik die noem, ook van olieverf op wederom vooral de grote en vlakke delen zoals het motordek en de zijpanelen. Rood, groen en blauw stippelen en dan met white spirit uit laten lopen door de verdunner tussen de stipjes aan te brengen . Dit zit tussen een dry brush en wash in. Zaak is alles subtiel over te laten lopen zodat de base coat meer variatie krijgt. Overtollige verf verwijderen uiteraard. Rood is sterk op dark yellow, zoals de tweede foto laat zien met de uitloop op de frontplaat kanon aan buitenzijde. Dus minieme puntjes aanbrengen is het beste. Al is dit allemaal wel eenvoudig te corrigeren.

Vervolgens is het de beurt aan een filter van Van Dycke brown olieverf. Dit is een wash met als doel vuil en aanslag te simuleren. De grote delen doe ik met een wat breder penseel, de kleinere en vaak fragielere delen met een fijner penseel. Zo schiet het ook lekker op. In feite doe ik het zo voor alle stappen.

Daarna een wash van zwarte emaille verf. Hiervoor gebruik ik de verf van Revell. Deze verf is fijner dan de olieverf en dit filter gebruik ik vooral om schaduw te creëren.

Hierna nog wat spetters aangebracht en tot slot nog een stoflaag op de liggende delen, zodat alles weer uniformer en lichter wordt. Ik gebruik bovenstaande filters overigens ook door elkaar, wat mij betreft kan dat gerust.

Rood gemarkeerd moet nog geschilderd worden. Dit is vermoedelijk een kist in een rek, al is het niet geheel duidelijk voor mijn gevoel.

Weathered model Geschutzwagen under construction4.jpg

Het loopwerk is hier goed te zien. Deze krijgt nog een stoflaagje, zal dus iets lichter ogen straks. Contrast met het exterieur van de opbouw is hier ook goed te zien.

Erg mooi! Dank je voor de uitvoerige beschrijving van het verf- en verweerwerk. Daar kan ik altijd weer wat van opsteken!
Komen er nog balkenkruizen op?

Hi Tini,

Merci! Ja daar is dit forum ook voor, om van elkaar te leren toch? Er komen nog Balkenkreuzen op ja. Deze komen op een ondergrond van RAL 6003. De camouflage wordt RAL 6011. Dit zag je wel meer, dat Resenda en Olivgrün beiden werden gebruikt, wat het alleen maar interessanter maakt. De camouflage spuiten doe ik als het mooi weer is, spuit altijd met kiepramen los. Kan nog wel ff duren met dit weer haha. Maar dat geeft niet, heb nog genoeg te doen.

Mvg,

Vincent

Hoi Vincent
Lekker bezig en het ziet er al weer overtuigend uit.
Ga je ook nog modder aanbrengen boven de tracks aan de achterkant?
Er zitten geen spatborden daar, en als de tracks zo modderig zijn, zal dat daar ook niet brandschoon blijven.

Heren,

Merci!

Ga je ook nog modder aanbrengen boven de tracks aan de achterkant?

Ja dat gaat zeker nog gebeuren, evenals aan de onderzijde spatborden al zal dat amper te zien zijn. Er komen achter nog kleine spatbordjes. Deze zijn van papier gemaakt, dus die fragiele delen plaats ik als de bovenbouw bevestigd is.

Mvg,

Vincent

Terug
Bovenaan