30-09: Just around/What lies ahead klaar: eindfoto's!

Re: Just around the corner 01-06: water gegoten + SBS

@ Roger: bedankt voor het compliment 😀 . De afwerkstrips zaten er al op omdat de bodemplaat van het diorama is krom getrokken. Daarnaast vond ik ze wel handig als steun voor de plexiglas plaatjes. Ging dus toch niet helemaal goed... Detailfoto van de visjes volgt nadat ik de zijkanten van het water lichtjes opgeschuurd- en gepolijst heb (zie ook mijn volgende antwoord).

@ Ditmar: ook bedankt voor de complimenten 😀 . Dat heb je goed gezien, dat smeerpatroon. De zijkant moet nu inderdaad nog lichtjes opgeschuurd- en gepolijst worden. Maar dit ligt NIET aan het product, maar aan mij: ik heb "Vaseline" gebruikt als losmiddel. Natuurlijk zijn er ook losmiddelen in sprayvorm waarbij je dit neveneffect niet hebt, maar deze had ik op het moment van gieten niet voorhanden (ongeduldig 🙄 ...).

@ Peter: bedankt 😀 . We hebben het er op de bouwavond nog over gehad (de kleur bedoel ik). Als je nu zie hoe weinig "clear green" en "raw umber" ik nu uiteindelijk bij het hars heb gedaan, dan ben ik blij dat ik voorzichtig begonnen ben.

@ Patrick: blij dat ik je heb kunnen verrassen 😉 ...

groeten, Richard.

Hi Richard,

Ziet er supergaaf uit! Die vissen voegen echt iets toe evenals de rest van de onderzeese vegetatie! Je handleiding is ook nuttig en leerzaam. Lijkt me ook een van de uitdagingen hier ooit mee aan de slag te gaan. Twee weken geleden meer over gelezen op een forum, maar werd er toen niet veel wijzer van helaas. Ik vind de zwarte afwerking van het houtwerk juist mooi, scherp contrast. Hier een paar vragen:

Kun je voordat je de kunsthars giet met water of een andere vloeistof checken of alles waterdicht is? Misschien dat eventueel vocht echter de kunsthars beïnvloedt, geen idee. Zou anders nog wel handig zijn om evt kieren en naden te traceren en te dichten.

Veel gelezen en gehoord over kunsthars. Dat sommige merken niet kleurloos drogen of verkleuren. Ook dat het niet zo'n gezond spul is, maar of dat waar is of waar je op moet letten? Is het desbetreffende merk trouwens goed verkrijgbaar?

Ik neem aan dat je de stroming ook met kunsthars maakt: kun je nog een laag erop aanleggen zonder een naad of scheiding te zien?

De zijkanten: met welk losmiddel kun die het beste inspuiten dan?

Mvg,

Vincent

Vincent Thelosen zei:
Kun je voordat je de kunsthars giet met water of een andere vloeistof checken of alles waterdicht is? Misschien dat eventueel vocht echter de kunsthars beïnvloedt, geen idee. Zou anders nog wel handig zijn om evt kieren en naden te traceren en te dichten.

Afhankelijk van het materiaal waarvan het diorama is gemaakt kan het. Mr. Boat reageert naar mijn weten niet op water. Maar ik heb het niet gedaan, juist vanwege het materiaal dat ik gebruik voor de bodem (fijn zand en verdunde houtlijm). Mijn ervaring is dat deze mix, wanneer deze met veel water in aanraking komt voor een langere periode, zachter wordt
Veel gelezen en gehoord over kunsthars. Dat sommige merken niet kleurloos drogen of verkleuren. Ook dat het niet zo'n gezond spul is, maar of dat waar is of waar je op moet letten?

Andere merken ken ik niet, in die zin dat ik er niet mee gewerkt heb. Heb ooit via Ditmar Tabben van dit spul gehoord, het geprobeerd, en ondanks dat de vorige keren door mijn onervarenheid mislukten vind ik het een fijne hars om mee te werken. Ze is wel licht irriterend wanneer het in aanraking komt met je huid, maar wanneer het op de juiste manier wordt gebruikt is het een hars die nauwelijks krimpt en/of uitzet en ook geen hitte produceert.
Is het desbetreffende merk trouwens goed verkrijgbaar?

Het is een Nederlands product, rechtstreeks bij de leverancier te verkrijgen in verschillende maten. De drie keer dat ik bij hen een bestelling heb gedaan kreeg ik de producten binnen twee dagen thuis gestuurd. Zoek op hun site bij foto/giet epoxy</I><i></i>:

Mr.Boat
Ik neem aan dat je de stroming ook met kunsthars maakt: kun je nog een laag erop aanleggen zonder een naad of scheiding te zien?

<I>Yep, licht opschuren is volgens de leverancier juist de bedoeling om te voorkomen dat je een "scheidingslijn" ziet. De laag die ik er na het opschuren op aanbreng zodat er een lichte stroming ontstaat, wordt gemaakt van Vallejo "water effects".
De zijkanten: met welk losmiddel kun die het beste inspuiten dan?

Ik heb het nooit uitgezocht, maar redelijk vaak gehoord dat je dit ook met een siliconenspray (bijv. Teflon) kan doen. Maar hierbij moet je oppassen dat de chemicaliën in de spray het resin niet aantasten... Maar goed, zoals gezegd ga ik de zijkanten licht opschuren en polijsten met "Commandant" zodat het eindresultaat weer mooi strak en glad wordt 😀 .

Ik hoop dat ik je vragen zo voldoende beantwoord heb 🙂 .

Groeten, Richard.

Hi Richard,

Ok bedankt voor de heldere en uitgebreide uitleg! Wonderlijk dat dat goedje transparant blijft na schuren trouwens. Ik ga dit zeker nog eens proberen, want water is net als het maken van een boom en huisje toch een beetje een must do als je dio's bouwt vind ik.

Mvg,

Vincent

Hai Richard,

Dank voor je heldere SBS.
Nu weet ik eindelijk hoe ik een oud project van me kan/ga afmaken ! 😛

Hallo allen,

Ben een stukje verder met de jungle, ongeveer op de helft 🙄 ...

De bomen zijn gemaakt van elektradraad. Nadat de mantel is verwijderd worden de draden van de kern in allerlei richtingen afgesplitst en verbogen zodat er een boomstructuur ontstaat. Hierna zijn “de bomen” bekleed met Magic Sculpt. Toen dat uitgehard was, is er een laagje uitgedroogde Mr. Surfacer overheen gegaan. Hierdoor krijgt de gladde boom een schors.

Vervolgens de verf. De bomen zijn in verschillende bruin- en groentinten gespoten en ge-drybrushed. Het bladerdek is een combinatie van zeemos, peterselie en een kunstbladerdek van Noch. De lianen zijn vervaardigd van looddraad in verschillende diktes.

Tenslotte zijn de bomen op het diorama geplaatst en zijn er verschillende planten omheen geplaatst om de beugel die de bomen op hun plaats houden te camoufleren. Foto’s:

HDvh6w.jpg

6OC3TX.jpg

Vhb2XH.jpg

A85MLv.jpg

uoSGDQ.jpg

5FlqbI.jpg

CTe2Ts.jpg

eEtpg8.jpg

R62lOc.jpg

YqeZjx.jpg

uQhL1J.jpg

q4Y130.jpg

ttSbQH.jpg

Er is nog een lange weg te gaan, maar ik blijf er plezier in houden en dat is toch het belangrijkste 😀 !

groeten, Richard.

Richard Cramer zei:
Er is nog een lange weg te gaan, maar ik blijf er plezier in houden en dat is toch het belangrijkste 😀 !

groeten, Richard.

Als je dat maar weet en blijft onthouden...

Het ziet er erg mooi uit, veel variatie en veel om naar te kijken.
Ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen, succes daarmee.

Rico.

Re: Just around the corner 11-07: stukje jungle WIP

Richard,

ziet er erg goed uit en bedankt voor de how to.
Deze pagina ga ik zeker nog een keer raadplegen, want een waterpartij moet je toch minstens één keer geprobeerd hebben.

Komt er nog mos/onkruid rondom de Boeddha? Die ziet er nogal kaal uit -no pun intended.

Succes ermee.

Geweldig!!
Lekker veel variatie in vorm en kleur. Super.
Ga je de begroeiing nog doortrekken over de steen- en beeldpartij? Kruipspul, mosjes e.d.`?

@ Rico, Antonie & Ron:
Komt er nog mos/onkruid rondom de Boeddha? / Ga je de begroeiing nog doortrekken over de steen- en beeldpartij? Kruipspul, mosjes e.d.?

Dat is wel de bedoeling. De "achterwand" zal grotendeels beplant worden met allerlei vegetatie. Hier en daar een "strategisch" stukje rots zichtbaar. De planten komen dan vanachter de ruïne weg, waarbij ze gelijkmatig uit zal dunnen, van hoog naar laag. Op het pad veel lang gras (al dan niet platgereden) afgewisseld met klein spul. Uiteindelijk zal er dus (hopelijk) zeer weinig rotspartij te zien zijn. Details als lianen, mos, etc. breng ik op het laatst aan.

Groeten, Richard.

Re: 25-09: de laatste loodjes - Just around bijna klaar....

Hallo allen,

De welbekende laatste loodjes.... Deze zijn dus toch het zwaarst…

Voertuigen en het diorama zijn nu voor 90 á 95% af. De laatste procenten worden gedaan wanneer ik de voertuigen en de figuren op het diorama heb geplaatst. Dan nog het naamplaatje er op (opnieuw een klasse werkje van Name-it), eindfoto’s maken en dan kan ‘ie mee naar Veldhoven 😀 .

Foto’s:

aDEuaT.jpg

g9F4Zb.jpg

tyOMJb.jpg

hj5kwy.jpg

2R3bL3.jpg

2UMpb4.jpg

fWUK5r.jpg

MxAUmR.jpg

ewVEoq.jpg

GtamLZ.jpg

l01r1h.jpg

a75vgp.jpg

JAPvpw.jpg

DUYo0J.jpg

df51fB.jpg
0VVxfC.jpg

kbxTPp.jpg
1itfaT.jpg

pyCjqn.jpg
3Xv6kH.jpg

WIClm2.jpg
qbSBTn.jpg

AM3FuT.jpg

qwVjPl.jpg

JGhWzG.jpg

S6kno3.jpg

tcu6GM.jpg

73cWRE.jpg

CYChAu.jpg

VCCqHq.jpg

sovSbK.jpg

sYzrwG.jpg

MD8HiK.jpg

Het schuim op het water is geen schuim, maar "Vallejo still water" dat nog niet droog is. Uiteindelijk zie je daar niets van terug. Zit nog te twijfelen om hier en daar alsnog een laagje still water vermengd met witte verf te plaatsen om schuimkoppen te simuleren...

That’s it for now. Volgende week de eindfoto’s. Commentaar, tips en positief gebrachte kritieken worden gewaardeerd 🙂 .

Groeten, Richard.

Hoi Richard!

Ziet er goed uit; Tanks en ook de figuren prima (en je zei nog wel ergens anders dat je niet zo'n figurenschilder bent... 😉 )
Vwb het schuim op het water; Dit is bij (snel) stromend water het geval, en zou dus theoretisch de (mooie) waterlelies wegspoelen ( :!: ) dus... Kleine Natur Beobachtung mijnerzijds... 🤐 (hoeft niet mag wel... 🤣 )

Waar zijn overigens die papagaaien van; cool en kleurrijk detail :!:

Gr Erik

PS zie je aankomend weekend met dio! 🤣

Ha die Erik,
ErikGideonse zei:
Vwb het schuim op het water; Dit is bij (snel) stromend water het geval, en zou dus theoretisch de (mooie) waterlelies wegspoelen ( :!: ) dus... Kleine Natur Beobachtung mijnerzijds... 🤐 (hoeft niet mag wel... 🤣 )
:
Zo zie je maar dat hele lappen tekst niet altijd te verteren zijn 🙄 🙂 ... Ik had geschreven:
Het schuim op het water is geen schuim, maar "Vallejo still water" dat nog niet droog is. Uiteindelijk zie je daar niets van terug.

En je vraag:
Waar zijn overigens die papagaaien van; cool en kleurrijk detail :!:

Deze zijn van Mantis Miniatures, welke set weet ik even niet, maar zoek maar op zijn pagina dan vind je ze wel 😉 .

Dank je wel voor de complimenten, zie je volgende week 🙂 !

Groeten, Richard.

Ha Richard, got me 🤣
ErikGideonse schreef:
:
Zo zie je maar dat hele lappen tekst niet altijd te verteren zijn 🙄 🙂 ... Ik had geschreven:

Het schuim op het water is geen schuim, maar "Vallejo still water" dat nog niet droog is. Uiteindelijk zie je daar niets van terug.

😳 bedoelde dus de schuimkoppen die je nog met witte verf en still water wil doen, waarover je nog twijfeld. Dit fenomeen komt meer bij snel stromend water voorkomt, vandaar dus... Dit natuurlijk als positief bedoelde aanvulling 😉
Goed gelezen, verkeerd getypt 🙄 😳

See you 🤣 🤣
Gr Erik

Prachtig weer Richard.
Geen toevoegingen alleen dat ik uitkijk naar SMC waar ik hem vast in het echt kan zien.

Groet martin

Hi Richard,

Wordt een smakelijk geheel zo! De papegaaien zijn nog een mooie toevoeging. Het enige waar ik nog naar zou kijken is de camouflage op de uniforms. Deze ogen wat hard, fris en sterk contrasterend met de onderlaag. Ik zou ze nog licht met witte olieverf drybrushen om de kleuren valer te maken en de kleuren meer te harmoniseren.

Mvg,

Vincent

Hoi Richard,

Je papegaaien zien er uit als ara's, die komen volgens mij alleen in Zuid-Amerika voor.

Succes met de laatste loodjes,

Jan Coen

Hoi Richard,

Mooie update!

Je figuren en papegaaien zien er goed uit! Van dit soort camo heb ik geen verstand maar deze lijken mij ok!

Ook ik zal as zaterdag het totaalplaatje eens gaan bewonderen! 😉

Groet,

Roger

@ Erik: ik precies andersom, goed getypt, verkeerd gelezen 🤣 ..... Maarik ga de schuimkoppen inderdaad niet toevoegen: goed bedacht van dat snel stromende water...

@ Martin: Yep, ik heb een B&B geboekt op vijf minuten van de Koningshof... ik heb er zin in 😀 .

@ Vincent: ik denk dat het in werkelijkheid nog wel meevalt. Er komt nog een matte laag over, daarnaast ben ik niet de beste fotograaf wanneer het op belichting aankomt 🙄 .....

@ Jan Coen: dank je voor het compliment 🙂 . Wat betreft de papegaai, ik voor de kleuren ge-googled op "parrot saipan" (waar dit diorama zich afspeelt) en kwam toen veel foto's van de onderstaande dame tegen:

BsroxW.jpg

Dit was voor mij de basis voor de eerste papegaai. Het kan zijn dat de andere inderdaad niet op Saipan voorkomt, maar ik wil niet twee gelijke papegaaien op het diorama, vandaar de andere kleurstelling...

@ Roger: ook bedankt voor de complimenten 🙂 !. Wat betreft dat bewonderen: dat is wederzijds (neem tenminste aan dat jij je W.O I "lanciers vignette" bij je hebt en misschien zelfs je W.O. I 1914 diorama?

Groeten, Richard.

Hoi Richard,

Ik heb dat even nagezocht.
Dit komt omdat de foto zelf in Saipan is genomen. Mogelijk in een één of ander park ofzo.
Hier vind je de gevleugelde vriend in kwestie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwgele_ara

Jan Coen heeft dus gelijk.
Maar het is maar net wat je zelf wilt, natuurlijk.

Verder ziet hij er erg mooi uit en ik kan het niet laten mijn tuintje te zoeken, haha.
Ik zie het graag nog eens op de bouwavond en anders op de SMC.

@ Pepijn:
ik kan het niet laten mijn tuintje te zoeken

🙂 🙂 dan moet je wel even zoeken ja... maar de plantjes zitten er tussen. Ik heb de intentie om 'm donderdag mee te nemen om eindfoto's te maken. Dan moet 'ie dus als het goed is klaar zijn...

Tot dan 🙂 !

Groeten, Richard.

Hoi Marc,

Echt mooi zo, beplanting en die tanks erbij, alsof ze net even vanuit de moerasmodderige kuststrook komen. Misschien kun je hier nog iets mee doen, door ze wat relaxter te laten zijn en zo misschien een wat meer stilleven (hoe kan het met die papegaaien, vissen en prachtige beplanting) te laten worden, bezinnend zogezegd, en dan nog een ambulancejeep (italeri) in te voegen. Maar wat al eerder is gezegd, misschien wel die figuren iets meer bij die tanks trekken in de zin van verwering of vuil.

Vriendelijke groet,

Anne

@ Anne:

Dank je wel voor je reactie 🙂 ! Jij schreef:
Misschien kun je hier nog iets mee doen, door ze wat relaxter te laten zijn...................stilleven............bezinnend zogezegd...

Nou Anne, om eerlijk te zijn is dat nu juist niet de bedoeling. Wanneer je straks de eindfoto's ziet (of dit weekend bij SMC) dan zal je hopelijk zien dat ik juist getracht heb een beklemmend, benauwend sfeertje neer te zetten. Inderdaad o.a. door de figuren dicht opeen bij de tanks te laten schuilen....

Toch vind ik dat wel het mooie aan onze hobby: een ieder ziet weer zijn/haar eigen potentie in een diorama 😀 .

Wellicht tot in Veldhoven...

Groeten, Richard.

Hallo allen,

Ik vind 'm af... Heb er het afgelopen jaar pakweg 250 uur ingestoken en dat is genoeg. Ik wilde op het allerlaatste moment nog wat verdere details toevoegen, maar je moet op gegeven moment ook weten te stoppen...

Daarom: dit aankomende weekeinde live te zien in Veldhoven bij SMC, maar voor wie daar helaas niet bij kan zijn, hier de eindfoto's van mijn diorama getiteld "What lies ahead". De titel verwijst naar de situatie zoals die op het diorama te zien is: de mannen weten niet wat er om de bocht ligt. Daarnaast is het een knipoog naar de slang die voor de tank ligt. Natuurlijk kan de Sherman in één ruk over het dier heen walsen, om nog maar niet te spreken over de man met de vlammenwerper die het beest tot as kan doen wederkeren (... 🙄 ...), maar de slang brengt tegelijkertijd ook een stukje suspense in het diorama...

Met dank aan Bert Takken voor het idee van de slang die voor de Sherman ligt. Ook dank aan de mannen van bouwgroep Ede voor hun eerlijke, onafhankelijke en kritische inzichten. En dank aan jullie allen, voor de enthousiaste reacties die me inspireerden en motiveerden om dit diorama tot een einde te brengen. Ook aan jullie: saluut 😀 !

Let op: spoiler alert: veel foto's....!

ozc3AG.jpg

QJbWvu.jpg

wZkuvn.jpg

GAHcQv.jpg

Aax8fu.jpg

C5iSfm.jpg

usBDGL.jpg

0TE8mi.jpg

wyFQsK.jpg

mN4dmP.jpg

HYiNS5.jpg

yFe44H.jpg

3ZsBBP.jpg

4CFpxy.jpg

go2CnD.jpg

owb2wq.jpg

D6sgvD.jpg

GM9kGo.jpg

9IK0Hm.jpg

v0fseq.jpg

bxVRZ3.jpg

tWZ39I.jpg

UnKo9O.jpg

PJwCtN.jpg

OmC0s4.jpg

hN8bM1.jpg

XhcIC6.jpg

V1YOYR.jpg

SHKJV2.jpg

EWRgkR.jpg

c6y4ah.jpg

rMbmdD.jpg

lEDwe5.jpg

VXXsBe.jpg

UpPChR.jpg

VqgFYy.jpg

tC4Xkf.jpg

ifZDoX.jpg

6tIyK4.jpg

hGOMWj.jpg

rtGkUM.jpg

uoQs1l.jpg

USevV0.jpg

lvIZao.jpg

9rENMW.jpg

btCXDz.jpg

Groeten, Richard.

Hi Richard,

Ok prachtig geheel, de spanning druipt er vanaf! We zullen hem morgen eens in het echt bewonderen 🤣

Mvg,

Vincent

In het echt mogen aanschouwen op SMC en zeker de moeite waard. Heel veel te zien, zoveel dat ik er niet eens aan toe ben gekomen omdat er alweer andere manskes stonden te drukken om te bekijken 😉

Terug
Bovenaan