3.7cm FlaK auf schwere Wehrmacht Schlepper

Hey,

Na meer dan 25 jaar, uiteindelijk toch besloten de lijm en verfkwast terug ter hand te nemen 😀 .

Misschien dat ik niet direct met het eenvoudigste model begonnen ben, maar één ding heb ik al door; namelijk dat modelbouwwinkels zo goed als uitgestorven zijn en dat bij de speelgoedhandel de keuze vrij beperkt is.
Maar langs de andere kant heb ik altijd al een zwak gehad voor halftracks dus ...

Vanzelfsprekend is het de bedoeling is deze recht uit het doosje te bouwen met een setting in het voorjaar '45. Vandaar de Verlindenfiguurtjes (al besef ik dat het waarschijnlijk een hoog "Who is der Bahnhof" gehalte gaat aannemen).

Het bouwen van deze kit gaat vrij vlot, met een naar mijn mening goede pasvorm. Enige minpunt zijn de sinkmarks op de meest onmogelijke plaatsen.
Waar ik wel tegenop zie zijn de tracks, deze bestaan uit gedeeltelijk losse schakels en reeds vast aan elkaar geklonken schakels gegoten in één stuk. Vreemd en volgens mij niet echt practisch. Dus als het verven en verweren lukt ga ik me misschien trakteren op Friuls.

Over verven gesproken, een aribrush heb ik niet. Dus ga ik het proberen met spuitbusjes (dus geen camoschema)
En als mij dit allemaal terug bevalt gaan we bij het volgende model voor het echte werk, met airbrush !

Maar in de loop van dit parcours zal ik nog wel meer dan één keer keer op jullie beroep moeten doen ...

Vriendelijke groeten,

Gert

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Hallo Gert,

"Welcome Back" zal ik dan maar zeggen.

Je bent niet de enige her-intreder, ook ik ben vorig jaar weer begonnen na vele jaren weg.
En er zijn er nog meer.

Plakken hoeft niemand ons meer te leren, dat gaat prima, blijkt ook uit je foto.
Maar afwerken is tegenwoordig toch wel op een heel ander nivo. Wat dat betreft ben ik ongeveer bij nul begonnen, zeg maar van voren af aan.
Maar je kunt hier genoeg oppikken op het forum, dus succes !

Bouwgroeten, Wim

Hoi Gert 😀

welkom terug in de wondere wereld van plastic (en wát al niet méér) !

"Who ist der Bahnhof" gehalte valt wel mee toch ? ik zie geen wijzende figuren......

Over die tracks : ik vermoed dat deze dezelfde layout hebben als de SwS van Italeri.
Die heeft ook die losse links en lengtes.
Wanneer je deze gebruikt krijg je aan de spanwiel-kant een lelijke doorhang omdat je eigenlijk
1 schakel (per kant) tekort komt.
Je kunt het spanwiel naar voren brengen, of ik stuur je wat extra schakeltjes op (heb er zat),
of je gaat meteen over op die Friul beauty's.....

Hoe dan ook, veel bouwplezier 😛

Vrolijke groet 😀
Peter

Wim en Peter, bedankt voor jullie reactie.

Wat de tracks betreft hoop ik niet te moeten ingaan op je aanbod Peter (wat wil zeggen dat ik het er goed zou vanaf brengen) maar toch bedankt en het is zeker genoteerd (je weet maar nooit).
Wat het "Bahnhof" gehalte; een bijkomend figuur staat op de planning en wat doet die ... juist ja

Ondertussen zou ik jullie raad willen vragen in verband met de bouw gezien er blijkbaar toch iets niet klopt aan deze kit.
Het gaat om de pantserplaten voor de "zijruiten", je kan deze zowel in open als gesloten bouwen. Tot zover geen probleem ware het niet dat deze verschillend zijn ! De gesloten versie heeft scharnieren (draait dus open (?)) de open versie is opengeschoven (dus geen scharnieren).

Op de foto zie je het bouwplan 41A is open 41B is dicht, het onderdeel is B72 (met dus scharnieren). Volgens de boxart (zie foto in m'n eerste post) is het ook een schuifsysteem. De schaarse foto's op het www lijken daar ook op te wijzen. Maar ik meen dat er ook nog andere merken dit voertuig hebben uitgebracht, hoe zit het daar? Vooraleer dat ik iets ga slopen wat nadien niet nodig blijk te zijn. Ik wil trouwens één kant dicht en de andere open bouwen.

De volgende vraag heeft met de kleur te maken. Volgens het plan zou het tussenschot (zie foto, tussenschot staat nog los en de bank is nog niet "opgekuist") tussen de cabine en de laadbak ook aan de buitenzijde de witte (interieur)kleur hebben klopt dit? Mij lijkt dit nogal hevig af te steken dus camouflagetechnisch ...

Graag jullie mening.

Vriendelijke groeten,

Gert

Wat het "Bahnhof" gehalte; een bijkomend figuur staat op de planning en wat doet die ... juist ja
🙂

Over dat luikje kan ik weinig zeggen. Het lijkt mij een scharnierend ontwerp.
Je kunt het voertuig (SwS van Great Wall Hobby) wel wat uitgebreider bekijken hier (detailfotolinkjes bijna onderaan de pagina).
http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/greatwall/gw_l3516.html

Interieurkleur..... binnen weet ik niet, maar het platform gewoon in de voertuigkleur.

Succes! 😀

Peter

Eigenlijk draaien die luikjes rond 1 as, op de tekening heeft het stuk nr 84 onderaan een kliknageltje , dat moet bij gesloten luik onderaan rechts zitten, zoals het op de tekening staat is het luik eigelijk open en hoort achter de opening te zitten, in het echt zit er achter die klinknagel een as waar het ganse luik langs boven rond draait. Het stuk nr 85 moet ook zoiets hebben en dat moet in gesloten toestand onderaan links zitten. Ik denk als je ze wil sluiten je die 2 stukken moet omwisselen.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

Eddy

Gert,

wat eddy zegt, het luikje scharniert, het schuift dus niet.

We knap dat je met een revell een her-intreder doet.
Ik heb net een revell vl**ggeval zitten freubelen van de Rode Baron in 1/48, wat een ellende...
Ik zit momenteel helemaal in de Grooten Oorlog, maar met revell zou je willen dat je geeneens aan modelbouw was begonnen.
Eerder ook al de 250/3 Greif geprobeerd, net zo een frut...

Die van jou ziet er netjes uit, doe zo voort,
succes met de rest van de bouw,

Rico

Rico, het leukste is nog dat de 250/3 Greif een Dragon kit is en de sWS een Italeri kit is, beide door Revell opnieuw uitgebracht in Revell doos 😉 .

Bruce

Kijk,

en dat soort dingen weet ik dan weer niet...
Neemt niet weg dat ik met revell meer moeite heb dan met andere modellen.
Zelfs (oude)zvezda, rpm en emhar komen er bij mij nog vlotter uit.

Ook de DR-I was weer een bevalling. De start ging vlot, maar daarna... 😢

Maar on de draad, Gert succes er mee, ga vooral rustig verder.

Rico

Bedankt voor jullie commentaren en meedenken !

Wat de luikjes betreft, alles ik het allemaal zo lees en bekijk (PMMS) kan ik enkel maar concluderen dat de luikjes voor de gesloten toestand verkeerd zijn. Wat blijkbaar geen verassing is bij Revell ... Maar hier passen we wel een mouw aan (word ik al een "echte " 😀 ).

Idem dito voor de (buiten)kleur van het tussenschot, dit kan onmogelijk (interieur)wit zijn. Dit zou veel te hard afsteken.

En nu ga ik verder bouwen !

Vriendelijke groeten,

Gert

PS: @ Niels; inderdaad zelfde gemeente als Staf Snyers maar we zijn elkaar nog niet tegengekomen.

3.7cm FlaK auf schwere Wehrmacht Schlepper Enkel vragen

Hallo,

Vooreerst m'n beste wensen voor het nieuwe jaar. En moge 2012 een "constructief" jaar worden ! 😀

Ondertussen weeral een stukje verder met de sWS.
Na het aanbrengen van de grijze grondlaag heb ik het interieur in het wit gezet.

Alvorens nu verder te gaan zit ik toch met enkele vragen (in verband met de verdere afwerking van het interieur). Ik heb getracht de antwoorden op het www te vinden, maar helemaal ben ik er toch niet uit geraakt en daarom dat ik ze hier nog eens stel;
Wat doe ik eerst; de chipping, de wash of de pinwash, en wat dan als tweede? En welke kleuren gebruik ik? Ik neem aan voor de wash 80 à 90 % thinner en de rest olieverf (zwart/bruin). Maar is dat voor de pinwashes hetzelfde? En wat met de chippings welke kleuren raden jullie me aan? Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.

Vriendelijke groeten,

Gert

PS: en voor diegene die dit vreemde vragen vinden, oorspronkelijk stam ik nog uit een tijdperk waarin drybrushen al zéér "advanced" was....

Hallo Gert,

Heb toevallig deze cabine al deels klaar staan.
Let niet op spleten ed, moet nog afgewerkt worden.

Ik heb gedaan:
- Eerst grijze primer
- Vuilwit als basis (tikje beige/grijs erdoor)
- dashboard drybrushen etc.
- andere onderdelen (stuur, stoelen etc)
- inlijnen
- 2 washes
- chipping + slijtplekken

Later misschien nog een licht stof filtertje

Nou ben ik niet de top in de modelbouw, maar is redelijk gelukt dacht ik.
Betere bouwers mogen mij best overrulen hoor.
Heb je hopelijk iets aan.

cabine_800.jpg

Bouwgroeten, Wim

Terug
Bovenaan