2e diorama met sherman

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Met alle tips die ik hier en op ander forums heb gekregen heb ik mijn 2e diorama gemaakt.

De opzet is een beetje gelijkt gebleven. En er moeten nog meer figuren bij komen. Maar het grootste gedeelte is gedaan, het stukje vloer van de eerste verdieping moet ook nog afgemaakt worden.
P5050538.JPG

P5050524.JPG

P5050525.JPG

P5050531.JPG

P5050533.JPG

P5050546.JPG

P5050556.JPG

P5050548.JPG

P5050550.JPG

Bedankt voor het kijken, tips zijn uiteraard welkom. Ik vind het een erome verbetering tov mijn eerste diorama

Groet Martin

Hoi Martin

Ook hier 🙂 Ik heb je tweede dio al gevolgd en voorzien van reacties op Modelbrouwers en vind het interessant ze nu bij elkaar te zien. Het tweede huis is beduidend beter dan het eerste huis en de hoeveelheid puin is veel realistischer. Ook de figuren vind ik al een stuk beter, in de eerste dio zijn ze te kaal en hebben we weinig detaillering. Wat dat betreft zit er een duidelijke vooruitgang in.

Op naar nummer drie!

Gr, Johanna (Jogy op MB)

Hoi Martin

Mooie dio. Stukken beter dan de eerste.
Enkele puntjes die me opvallen:
1) Ik vind dat het kapotte gals aan de buitenzijde te groot is. Versplinterd glas valt niet in 5 stukken kapot op de grond.
2) Het puin aan de buitenzijde vind ik stukken beter als je 1e dio. Maar ik vind dat aan de binnenzijde de meubels voor mijn gevoel er later ingezet zijn. Ze maken niet een deel uit van het geheel van de oorlogsschade.

En verder, ga zo door.

Grtz
Patrick

Martin, ik heb er even een aparte topic van gemaakt.... op deze manier krijg je meer feedback 😉
Het is in ieder geval een hele verbetering tov je eerste dio! 8)
Jan 🙂

Hoi Martin

Ik vind je huis erg geslaagd, ziet er realistisch uit. Het puin rondom vind ik wat minder. Het lijkt voor een groot gedeelte alsof er een modderstroom rond het huis is gegaan die wat losliggend puin en meubilair heeft meegenomen. Misschien kun je het nog wat aanpassen door meer puin toe te voegen.
Verder denk ik dat je al een flink eind in de richting komt. Ga zo door.

Groet
Jos

ha mensen,
let op ,dit is geen kritiek ,maar een tip,op de bovenste foto is tussen het achterlicht en het hijs-oog een ovaal luikje te zien ,dit hoort niet op dit type tank(M4A3) dit hoort wel op de M4A2 met grote luiken waar dit een dragon spin-off van is,op deze tank is het niet meer te herstellen hoop dat mensen die hem nog gaan bouwen dr wat aan hebben,
groeten,bert

Heel mooi gedaan vind ik, maar (daar gaat ie weer): het glas is voor mijn gevoel niet helemaal natuurlijk. Normaal glas breekt bij impact, en de scherven blijven niet (behalve dan als ze in de sponning blijven zitten), zoals bij gelaagd glas (veiligheidsglas) aan elkaar zitten. Vooral de twee scherven op de vierde foto, een beetje links, op die brokken muur komen in mijn ogen wat onnatuurlijk over. Scherven van normaal glas die op een harde ondergrond neerkomen, "spatten" min of meer uitelkaar.
Hopelijk ben ik een beetje duidelijk? 8)
Verder veel lof voor dit mooie diootje!

Groet,

Kanne

Bedankt voor jullie reacties.

@ Jan Peters, bedankt voor het maken van een ander topic.

Verder ga ik proberen meer werk van het glas te maken. Het puin laat ik zo zitten maar ik zal het proberen meer realistisch te maken in een volgen project.
Het meubilair is idd later toegevoegd, misschien voeg ik hier nog wat figuren toe. Ik ben zelf ook nog niet over uit. (leeg is ook zo saai 😉 )

@ bert, ik was er al eerder (maar toch te laat) op gewezen, best slordige fout maargoed.

@ Cedric. Ik heb zelf zeer veel plamuur moeten gebruiken. Om het een beetje mooi te laten passen.

Verder nogmaals bedankt

Groet Martin

ha martin,
ik snap ook niet waarom dragon dit doet,ze hadden in het verleden al m4A3's op de markt,toen kwamen ze met de m4A2 76mm,waarbij dit luikje hoort.het is 1 van de onderscheidende herkenningspunten tussen een m4a2 en een M4A3,een andere is dat bij de M4A3 een opstaand stalen stripje zit ter hoogte van motor-luiken om uitscheuren van de scharnieren te voorkomen,de M4A2 had dit probleem niet vanwege de kleinere luiken die op de bovenplaat rustten,zit er bij jouw model niet op.
groeten,bert

Zo Martin,

ik vind hem er zeer goed uitzien. Het gebouw met kapotte ramen is in mijn ogen erg goed gelukt. (beter kan altijd natuurlijk maar anders is er geen uitdaging meer in je hobby)

Goed bezig in ieder geval.

gr
wilfred

Bedankt voor jullie reacties en complimenten. Ik ben nog steeds met dit diorama bezig, het intereur wordt meer "verwoest" door de toevoeging van meer vloerdelen. Ook ga ik enkele duitse figuren toevoegen nl.

DN6240.jpg

(de 2e van links, en dan zonder wapen)

884a_1.JPG

de twee lopende figuren

Martin

Hoi Martin

Grootste plannen 🙂 Het wordt nu echt een slagveld en ik ben zeer benieuwd wat je de nieuwe mannen laat doen in de dio. Succes!

Gr, Johanna

Bedankt Johanna,

Het eerst figuurtje is geschilderd, ondertussen heb ik ook nog iets aan het interieur gedaan en ben er nu meer tevreden over.

P5130605.JPG

P5130600.JPG

En de locatie van de andere figuren is ook al bepaalt. Ik moet deze figuren echter verder afmaken.

P5130594.JPG

Ook heb ik een interieur set van historex aangeschaft waarmee ik wat extra spullen kan toevoegen

Groet Martin

He naamgenoot 🙂

Ziet er goed uit. Mooie setting, en mooi oog voor detail heb je erin gestopt. Zitten de gordijnen nog los? Mischien dat je die kunt laten waaien/wapperen. Dat geeft een mooie stukje beweging aan t geheel.

Groeten, MartinD

Ziet er leuk uit allemaal.

Ik zou er wel een amerikaanse infanterist bijzetten die de duitsers begeleid/in de gaten houd. Je laat de vijand nl nooit zomaar naar je toe komen.

Groeten Maarten

Hoi Maarten, dat komt helemaal goed ik heb het figuurtje al klaar liggen om geschilderd te worden.

@ Martin De gordijnen zitten helaas al vast. Wel een leuk idee trouwens/

De 2 andere lopende figuren zijn af, en ik vond het tijd om weer een mooie foto shoot te doen.
Hier zijn ze.

P5150645.JPG

P5150654.JPG

P5150657.JPG

P5150624.JPG

P5150620.JPG

P5150612.JPG

P5150613.JPG

P5150630.JPG

P5150632.JPG

Bedankt voor het kijken

Groet Martin

ha martin,
voor een historische noot:de amerikaanse 4th armd div is gedurende de hele oorlog nooit zo dicht in de buurt geweest van canadese troepen wat de aanwezigheid van dat ene bord zou verklaren,het springt in het oog met die maple-leaf maar is in de setting niet op zijn plaats,het bord is overigens terug te vinden op foto's van canadese infanteristen die in Westervoort aan boord gaan van buffalo's voor de oversteek van de rijn,een van de infanteristen heeft het achterop zijn rugbepakking,het is dus geen verzonnen bord,
groeten,bert

Bedankt voor je correctie bert 😉 het maakt mij niet echt veel uit van waar dat bord is ik vond het wel grappig ivm het rode kruis en de duitse figuren.

Vandaag (nu het nog mooi weer is) een van de laatste foto shoots gedaan.
Veranderingen: het US figuurtje is volledig opgenomen in het diorama 😉
En de rest van de figuren heeft een matte laag gekregen, helaas glimmen de figuurtjes nog steeds.
Ook is er een dakgoot gemaakt.

Ik denk dat dit een van de laaste "WIP" foto's worden. Ik ga dit weekend kijken of ik er nog wat ga veranderen/toevoegen en daarna een "finished" foto's maken. Op een blauwe achtergrond enz.

P5250633.JPG

P5250636.JPG

P5250637.JPG

P5250639.JPG

P5250606.JPG

P5250586.JPG

P5250612.JPG

P5250623.JPG

P5250625.JPG

P5250594.JPG

en nog was closup van de figuren:

P5250580.JPG

P5250578.JPG

(ik weet dat de M1 garand nog niet goed zit maar deze zit los en is kennelijk verschoven)

Groet Martin

Heej Martin,
Ik vind het een mooi diorama, zelfs mijn vriendin vond het.
Ben erg te spreken over je oog voor detail en hoe je dit weet
te doseren in de setting.
Met name de tracks vind ik realistisch, vrij subtiel gedaan.
Met minder moeite krijg je zo'n reaktie ook over je figuren.
Vind de ogen jammerlijk in het oog springen, in deze schaal vind
ik ze wat te groot. Met een paar lijntjes extra baken je de oogholtes af.
Je kunt zo'n schaal op twee manieren benaderen;
tot in ieder detail treden waartoe je machtig bent om aan te brengen omdat je weet dat het er is,
je kan ook denken aan wat die 1/35 reductie inhoudt, een persoon die je
op 50 meter of zo van een afstand ziet. Je ziet de details wel, maar het is meer dat je weet dat ze er zijn.
Maar, harstikke mooie kleuren en een prima dio 😱 !
René

Terug
Bovenaan