2 pdr portee wip 091109

Tom de Kruijff

Lid van de TWENOT
Interesses
veel te veel
maar nu,LCA ,Daimler ,Leyland retriever .
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:16
  3. 1:35
Ik ben aan en volgend projectje begonnen terwijl ik wacht op onderdeeltjes voor de RRAC.
Een CMP 2pdr portee .Hier een eerste foto.frame verlenging uitgevoerd.
DSCF1684.jpg

Cabine open gemaakt.En na nog eens goed naar de foto te hebben gekeken
de brandstoftanks omgedraaid.

That's all folkes

cheers, Tom

Dit is het voorbeeld.
Picture3_3.png

Heee Tom

Zeer mooi project
Deze heb ik ook nog op mijn lijstje staan 🙄

als het goed is heb ik nog ergens op de compu schaal tekeningen van dit karretje staan, Interesse??

Veel plezier gewenst en ik ga je volgen met deze.

Groeten

Leon

Hi Leon,
Zal proberen wat vaker een paar foto's te maken van de vorderingen.
Ik ben altijd in voor meer info,dus graag een mail met de tekening .
Ik stuur je een pb met mail adres.

cheers, Tom

Tom, een leuk project; een echte "Aussie"!

Let wel even op de wielen. De Portees werden gebouwd op basis van de Chevrolet C60L met 10.50x20 wielen. Je vind de grotere wielen in de Italeri Quad kit of de tamiya Quad kit.

Alex

Alex,

Bedankt voor de waarschuwing.Heb jij misschien nog meer wijze raad.
Ik heb het maple leaf up forum al af gestruind maar heel veel buikbaars qua foto's kon ik daar niet vinden.Ik ga morgen in Eindhoven wel opzoek naar een stel wielen,anders sloop ik wel een oude tamiya Quad.

cheers, Tom

Tom,

Veel Portee's werden gebouwd op basis van de Cab 12 Fords en Chevy's dus daar kom je wel wat foto's van tegen. Of er een wezenlijk verschil is tussen de body van de Cab 12 en cab 13 portee durf ik niet te zeggen.

Op de Website van Keith Webb vind je wat foto's van zowel de cab 12 Portee van het Melbourne Tank museum als van de Cab 13, die jij hierboven al afbeeldde.

http://www.imagecontrol.com.au/oldcmp/2pdr_portee.html#Anchor-49575

http://www.imagecontrol.com.au/oldcmp/belportee.html#Anchor-33869

Het kan ook geen kwaad om even te neuzen in het archief van het Australian War Memorial; misschien vind je daar nog wat aanvullende foto's.

http://cas.awm.gov.au/PROD/cst.acct_master?surl=1565351697ZZHOLZHXODDC02283&stype=3&simplesearch=&v_umo=&v_product_id=&screen_name=&screen_parms=&screen_type=RIGHT&bvers=4&bplatform=Microsoft%20Internet%20Explorer&bos=Win32

Qua bouw kan je het zo gek maken als je wilt. De Chevy van Italeri is qua dimensies een prima kit; qua detaillering is misschien niet alles meer van deze tijd. Naast de wielen, zou ik nog even kijken naar de bladveren aan de achterzijde. De C60L maakt gebruik van " helper springs", die extra bladveer bovenop de achterste bladveer. Ik meen dat je die eveneens vind in de Italeri Quad en Tamiya Quad en ook in de kit van de Tamiya LRDG Chevrolet.

De Australische portee's werden gebouwd door GM Holden. In eerste instantie was dat voor een groot deel assemblage van componenten die door GM Canada werden aangeleverd. In een later stadium ging Holden ook zelf cabines bouwen; die weer in detail verschillen van de Canadese versies (o.a. ventilatieluikjes, vloer cabine, ramen, cabinedaken, luiken, deuren). Gelukkig is de Portee van voor die tijd, dus hoef je je daar niet druk om te maken bij je model 😀 .

Verder zou ik alleen zeggen, let op dat je je niet van de wijs laat brengen door de verschillen tussen Ford en Chevy (gerestaureerde exemplaar is Ford), want in tegenstelling tot wat werd gemeld in het artikel in de TANK onlangs, zijn er zeer veel verschillen tussen Ford en Chev, waarvan de assen, grille, bumper en motorkap (binnen) waarschijnlijk de meeste in het oog springende verschillen zijn.

Alex

wip 131109

Het heeft even geduurd,maar hier is wat voortgang .
De wielen met dank aan Bert,ik hoop dat de vervanging naar jouw toe bruikbaar zijn.
De veren pakketten ,kisten en wielhouders verder ben ik nog niet.
Op de paar foto's die ik heb is alles niet al te duidelijk te zien.Ik ben nog steeds aan het uitwerken hoe het kanon op de vloer staat.

DSCF1797.jpg

DSCF0003.jpg

DSCF0005.jpg

DSCF0006.jpg

DSCF0008.jpg

cheers,

Tom

Re: 2 pdr portee wip 180110

DSCF0071.jpg

DSCF0068.jpg

DSCF0061.jpg

DSCF0066.jpg

DSCF0064.jpg

Zo eindelijk een paar fotoos van de vorderingen.
Ik heb voor 95% het scratch werk af,ben alleen al de slinger voor de lier kwijt .Zal een
nieuwe worden vrees ik.Volgende stap verfje erop. Stone , zal het worden denk ik, de Ausies
deden niet zo aan camo in de woestijn.Althans ik heb er nog geen fotografisch bewijs van gevonden.

cheers, Tom

Re: 2 pdr portee wip 180110

Erg strak gebouwd (wederom)

Mijn complimenten.

groeten Maarten

Tom,

Dit ziet er erg goed uit!!

Sorry dat ik je niet meer beantwoord heb maar de bewuste tekening heb ik niet meer kunnen vinden.

Zo te zien heb je hem ook niet echt nodig gehad, nogmaals MOOI WERK 😱

Groeten

Leon

Re: 2 pdr portee wip 310110

DSCF0088.jpg

Er zit een kleurtje op.Meerdere zelfs.
Nu wil ik er een Ausie portee van maken maar ik weet eigenlijk niet wat die voor aanduidingen er op zetten .
Ik vermoed dat ze het britse systeem gebruiken. Dus ik denk iets met rood vierkantje met een blauw kwart en rood over blauw met een wit nummer (77)Maar werd dat ook echt gebruikt?
Ik ben nog niet diep in British military markings gedoken ,wie weet kom ik nog wat tegen.

cheers, Tom

Dankje Martin,

De basis is Humbrol 121 en daarna enkele washes met Van Gogh raw sienna met wasbenzine verdund.
De kussens zijn met Humbrol 72 gekwast.

cheers, Tom

Re: 2 pdr portee 060210

De portee is zo goed als af.
Ik ben nog op zoek naar de Aussie AoS voor dit barrel en dan kan ik hem helemaal klaar maken.
Hier een paar foto's van het resultaat tot nu toe.
DSCF0090-1.jpg

DSCF0093.jpg

DSCF0094.jpg

DSCF0096.jpg

DSCF0099.jpg

cheers, Tom

ha tom,
ik ga op speurderij voor de juiste markings,moet ook nog wel iets hebben van aussie div. of bde. emblemen,als ik het al niet weggegeven heb.Ze zaten op een velletje van verlinden,zoek wel even uit welke ook weer,
groeten,bert

Wow erg mooi resultaat.

Wat een super bouw, en te bedenken wat er zelf aan gescratched is.

Misschien 1 klein puntje voor de afwerking. Met een subtiele pinwash kan je net iets meer diepte krijgen. Ik denk dat dat niet misstaat.

Groet Martin

Re: 2 pdr portee wip 090210

Zo laatste wijzigingen,deurgrendels ,raam uithouders, ruitenwisser bedrading en 2 enfields in de klem.
DSCF0107.jpg

Nu nog een beetje verf er overheen.

cheers, Tom

Terug
Bovenaan