1e dio 1/35 US en Duitse gevangen (5-11)

Dag medeplakkers,

Zit al een tijdje mee te genieten van jullie werkelijk prachtige bouwwerken.
Verbaas 😱 me er toch menigmaal weer over hoe jullie dat allemaal voor elkaar krijgen 😀 .

Heb door de vakantie eindelijk wat tijd gevonden om wat meer aan mijn dio te doen en eens uit te zoeken hoe je nou die foto’s plaatst (hoop dat het lukt).

Insteek is om een dio te maken met hierop een aantal US figuren en een aantal Duitse gevangen.
Naast deze manschappen komt er een huisje en nog wat n.t.b. rijdend materieel op.
Het huis is inmiddels redelijk gevorderd en de eerste US soldaten zijn ook zo goed als klaar.
Ben momenteel bezig met nog een paar US knakkers en wat losse attributen.
Verhaal speelt zich ergens af in die Heimat anno 1944-45 in wat guur weer.

Geplaatste foto’s zijn alleen van het dio, rest zal t.z.t. volgen.

Is voor mij allemaal nog een leerproces dus brand los zou ik zeggen.

4.jpg

Op deze eerste foto is de start van het huis te zien. Gemaakt van karton en kurk.
Kurk werkt prettig maar volgende keer geen karton, gaat zo krom als wat.

11.jpg

🙁 paar dagen verder 🙂 maar eindelijk vol geplakt 😀

24.jpg

Paar rolletjes behang verder

29.jpg

wat voegen met gipsplaat vuller bewerkt en begin van de stoep gemaakt.

41.jpg

Huidige status.

Mvrg Martin

Re: 1e dio 1/35 US en Duitse gevangen

Monniken werk martin,

Gaat goed zo, nog van plan om een verdieping aan te brengen?
Hou rekening met puin bij z'n beschadigd huis, zowel binnen als buiten.
Benieuwd naar het vervolg.

Herman

Monniken werk was het zeker Herman.
Maar ja muziekje erbij en zo nu en dan de kids wat laten “helpen 😕 ” en dan stukje voor stukje….
Puin zal er zeker komen en het huidige idee is om er een 2 tal verdiepingen in te maken met een
soort van verlaten uitkijkpost van de Duitsers.

Heb vanmiddag getracht wat foto’s te maken van de onderdelen die redelijk af zijn.
Wel een lastig iets hoor om wat duidelijke foto’s te fabriceren.

Als eerste de jeep welke op een paar onderdelen na gereed is.
Stowage ligt nog los dus kan nog alle kanten op.
49Jeep1.jpg

50Jeep2.jpg

De onderstaande figuren zullen ook hun plekje vinden.
3 zijn er van Verlinden en de linkse is van MK35. Alle voorzien van een verf laagje van Vallejo.
Verfde eerst altijd met Humbrol en Revell maar ben, mede daar het op waterbasis is en dus niet zo’n penetrant geurtje verspreid, wel te spreken over Model color.
51figurenvoorzijde.jpg

52figurenachterzijde.jpg

54figuur1.jpg

55figuur2.jpg

Gegroet
Martin

Hallo Martin

3 opmerkingen:
1) Bijna perfect tot zover, complimenten !
2) Amerikanen: broek in laarzen was alleen toegestaan bij airbornes (para's), op zich geen probleem maar hou er zonodig rekening mee.
3) Wil ikzelf niet verder over oordelen, maar een heel goede Amerikaanse bouwer beweert dat je beter geen ogenwit kunt toepassen bij kopjes,
omdat A) in werkelijkheid zie je dat al niet meer op 6-7 meter afstand en B) het ziet al gauw cartoon-achtig uit en dat wil je niet.
Hij adviseert dan liever zwart/grijs indrukken.

Mijn punt: 9, prima toch.
Blijf het volgen, blijf foto's plaatsen

Martin,

Goed werk wat je laat zien tot zover echter...
Martin Dijkstra zei:
Verhaal speelt zich ergens af in die Heimat anno 1944-45 in wat guur weer.
Als je dit wilt doen past je stoffige jeep niet bij dit beeld, verder zijn de figuurtjes nog al clean voor dit type weer...

Herman

Bedankt voor de reactie heren.

@ Wim, bedankt voor het compliment maar gezien wat hier soms voorbij komt lijkt het me beter dat we hier eerst even een 6+je van maken.

Je verhaal van de broeken kan ik niet helemaal volgen.
Heb even in een paar boekjes gekeken en kom toch meerdere foto’s tegen waarop ze de broek in de laarzen gestopt hebben.
Kan natuurlijk zijn dat dit allen toegestaan was aan de para’s maar lijkt me toch niet onlogisch dat dit ook door de “gewone” soldaat werd gedaan.

Betreffende de ogen denk ik dat dit een kwestie van oefenen is. Ben wel met je eens dat wit niet de ideale kleur hiervoor is.

@ Herman, het stof op de jeep is gedaan met pigment.
Was de eerste keer dat ik dit spul heb gebruikt en is inderdaad niet de juiste kleur voor dit weer type.
Ben van plan om de figuren en het rollend materiaal te vervuilen in dezelfde fase als het dio zodat dit één geheel wordt.

Gezien het formaat van de ondergrond is de insteek om naast een groot aantal figuren en de jeep nog een voertuig te plaatsen.
Zit nog te dubben tussen een 2 tal kits dus hierover later meer.

Had nog wel een vraagje; wil eigenlijk een hedera klimop aan de zijkant van het huis maken.
Is er ook iemand die mij kan vertellen welke leverancier deze bladeren in zijn assortiment heeft en waar deze, liefst in Nederland, te bestellen zijn.

Mvrg Martin

wim meesters zei:
2) Amerikanen: broek in laarzen was alleen toegestaan bij airbornes (para's), op zich geen probleem maar hou er zonodig rekening mee.
Waar baseer je dit op Wim?

De Amerikanen die MartinD Mk II laat zien, hebben shoepacs aan. Dikke schoenen die specifiek bedoeld zijn voor de winteromstandigheden.
Ik heb weinig tot geen foto's gezien waarop GIs rondliepen met hun broek over hun laarzen.

@MartinD Mk II 😉 : super gaaf werk. Stof op de voertuig kan wel, maar er moet nog wel een laagje modder op de wielkasten, wat sneeuw, etc.
De GI met de Thompson, die vind ik wat raar staan. Kun jij misschien niet veel aan doen, maar voor mij is het zo'n typische Hollywood pose.

Ik ben benieuwd naar meer!

Groet, MartinD

Martin Dijkstra zei:
Had nog wel een vraagje; wil eigenlijk een hedera klimop aan de zijkant van het huis maken.
Is er ook iemand die mij kan vertellen welke leverancier deze bladeren in zijn assortiment heeft en waar deze, liefst in Nederland, te bestellen zijn.
Ik zou eens kijken op de website van Reality in Scale. Die hebben via de merken Green Line en Model Scene mooi spul te koop.
www.realityinscale.com

Groet, MartinD Mk I

Heb het even teruggezocht, maar ik had maar gedeeltelijk gelijk, met die broeken.

Tot laat 1944 was het voornaamste uiterlijke verschil tussen para's en "gewone" GI's de jumpboots, waar de para's dan hun broek instopten.
Zomaar een elite-trekje.
Sommige airbornes waren geirriteerd als gewone soldaten dit imiteerden, door geen leggings te dragen en de broek in de hoge schoenen.
Er schijnt wel eens een klapje te zijn gevallen.
Dit was overigens geen officieel legerbeleid !

Eind 1944 verdwenen deze verschillen, iedereen droeg toen van alles, meestal inderdaad de shoepacs.
Daar jouw verhaal zich afspeelt eind 1944/begin 1945 dus geen enkel probleem.

wim meesters zei:
Sommige airbornes waren geirriteerd als gewone soldaten dit imiteerden, door geen leggings te dragen en de broek in de hoge schoenen.
Een GI die geen leggings nodig had, had of lage schoenen of de latere M1943 laarzen. Deze lijken erg op de jumpboots van de Airborne eenheden.
De meeste GIs hadden service shoes met M1938(?) leggings.
Eind 1944 verdwenen deze verschillen, iedereen droeg toen van alles, meestal inderdaad de shoepacs.
Er werden niet zoveel shoepacs uitgedeeld overigens. Bevoorrading van goede winterkleding (M1943 uniformen, met de extra voering en de shoepacs) liep hopeloos achter op de vraag. Pas tegen het eind van de Battle of the Bulge kwam dit wat meer op de gang. Daarvoor droegen eenheden bijvoorkeur lange overjassen, en Mackinaws als winterkleding. Deze werden dan over hun gewone kleding gedragen.

Toen de shoepacs eindelijk echt goed verkrijgbaar waren, was de noodzaak ervoor al een heel stuk minder.

Groet, MartinD

Martin MkI bedankt voor je comments.
Inderdaad zeer bruikbaar “groen”spul bij http://www.realityinscale.com.

Zal binnenkort de “br 😛 ek” mouwen weer eens opstropen en jullie verblijden met een update.

Mzl Martin

Bedankt Lars 😀 .
De willy is van Tamiya, doosje 35219.
Figuren zullen op het einde nog wat vervuiling krijgen.

Ben nog even bezig geweest met een 2 tal andere GI’s van Verlinden no:727.
Gaat nog niet echt super, beetje teveel glans, maar we gaan vrolijk 😛 verder.

Groet Martin

Yo Martin,

Wat een leuk huis heb je gebouwd, met kurk zit je altijd goed. Het verhaal zit goed alsook de opbouw van je setting.

Je figies zit er prima uit!

Blijf deze volgen!

Grt Nico 😀

Hoi Nico,

Ik vindt jou diorama erg leuk idee je huis ziet er goed uit je had het huisje ook van dun triplex kunnen maken en dan bekleden met kurk trek minder gouw krom, Wel vind ik jammer dat je voor amerikaans heb gekozen. Had wel eens leuk geweest om eens iemand te zien die een Engelse jeep uitvoering van maakt. Maar goed misschien iets voor de volgende keer,

groeten van bernard

ps ga zo door

Dag medeplakkers,

Nico & Bernard bedankt voor jullie reacties 😛 .

@ Bernard,
Triplex was inderdaad een betere optie geweest, maar al doende leert men.
Mijn voorraad bestaat voornamelijk uit Duits en een klein beetje Amerikaans.
Engels heeft niet mijn voorkeur dus dat zal hem “eerst” niet worden.

Heb inmiddels gekozen om er een M8 Greyhound bij te plaatsen.
Dit is kit 35228 van Tamiya en moet zeggen dat het een lekker model is om te bouwen.
Lowerhull zit inmiddels in elkaar en kan nog een aantal onderdelen, waaronder de koepel, bouwen voordat ik eerst de binnenzijde ga afwerken.
62M8Greyhound1.jpg

63M8Greyhound2.jpg

Idee is om er manschappen en voertuigen van de 7th armored division van te maken.
Ben nog druk bezig om uit te zoeken waar deze allemaal actief zijn geweest in eind 1944, begin 1945 dus als iemand hierover verdere informatie heeft dan graag 😛 .

Tevens nog een 2 tal figuren voorzien van een verflaagje.
Beide komen uit Verlinden 727.
58figuur56.jpg

Meneer met helm heeft onderweg hier naar toe een klein wondje opgelopen op zijn wang en heb dit
even behandeld met een pleister.

Bouwgroet,
Martin

Martin Dijkstra zei:
Idee is om er manschappen en voertuigen van de 7th armored division van te maken.
Ben nog druk bezig om uit te zoeken waar deze allemaal actief zijn geweest in eind 1944, begin 1945 dus als iemand hierover verdere informatie heeft dan graag 😛 .
St. Vith, Colmar pocket, Roergebied, Overloon ... onder andere.

Zoek anders eens op battle honours 7th armored division ww2
Want dan vind je deze site: http://www.7tharmddiv.org/
Beetje naar beneden scrollen, en dan zie je een mooie lijst.

Groet, MartinD

Re: 1e dio 1/35 US en Duitse gevangen (22-8)

Erg mooie figuren.
Het verhaal van de broek bij de laarzen in klopt wel maar gaat hier inderdaad niet op.
Deze figuren dragen inderdaad de zogenaamde overshoes aka shoepacks. Even wat beeldmateriaal:
images

images

arctic.jpg

Regulars droegen overigens of service combatboots, of roughouts of buckleboots en dat zijn dan weer de M43 boots waar Martin Dogger het volgens mij over heeft.
Die zagen er overigens wel degelijk anders uit dan de M42 jumpboots aangezien de M43 een aangezet stuk leer met twee gespen heeft.
M42 Jumpboots
Jump_Boots.jpg

M43 Buckleboots
image03.jpg

images

In 1944 wilde het leger af van verschillende uniformen en werd alles gestandariseerd. Het M42 para uniform (wat alleen door para's gedragen werd.) werd vervangen door het M43 uniform wat dooor het hele leger gedragen werd. (Para's zetten overigens wel zelf grote zakken op de broeken, zogenaamde "rigger pouches".) Er was dus geen elite of afwijkend uniform meer, wellicht dat de M42 Jumpboots daardoor ook door alles en iedereen gedragen werd? Ik heb inderdaad ook wel eens gelezen, volgens mij in Band of Brothers of Soldaat van Easy Company van Mallarckey dat hier de nodige klappen over gevallen zijn.
Elders las ik weer (je leest wat af) dat Regular G.I'.'s dit wel uit de weg gingen door de M42 Jumpboots onder de canvas leggings te dragen. Met de schacht afgedekt door canvas zagen ze er net zo uit als combat boots.
us_boot_serv_shoe_main.jpg

Heren sorry voor de late reactie maar beetje druk geweest.

Martin bedankt voor de link, zal eens gaan spitten 😛

Eric, dankzij jou weer wat geleerd.
Was namelijk altijd van mening dat de shoepacks "dik gevulde" laarzen waren i.o.d.
Je foto is echter een duidelijk voorbeeld dat het toch even iets anders is, bedankt!

arctic.jpg

Dag medebouwers,

Hierbij een kleine update van de M8.
Heb het interieur voorzien van een verflaagje en deze wat gevuld met allerlei spul.
Tevens m.b.v. MIG wet effects getracht een wat natte omgeving te creëren.
Er zal straks niet veel meer van te zien zijn maar voordat ik de bovenkant er op vast plak
wou ik hem toch even met jullie delen.
Op / aanmerkingen altijd welkom

Mzl Martin
64M8interior1.jpg

65M8interior2.jpg

66M8interior3.jpg

67M8interior4.jpg

68M8interior5.jpg

Re: 1e dio 1/35 US en Duitse gevangen (23-9)

Hallo medeplakkers,

Ik wist dat er te weinig uren in een week zitten maar blijkbaar zitten er ook te weinig dagen in een jaar. 😀

De M8 is op een punt gekomen dat hij eerst in de vitrine staat en wanneer hij straks zijn plaats op het dio krijgt verder verweerd zal worden.
Daar het idee is dat de US troepen een beetje naar de gevangen staan te kijken heb ik er een Sd. Anhangër, italeri 6450, bijgemaakt met hierin wat benodigdheden. Heb nog een figuur van Royal model wat hier dan weer naast komt te staan.
97.jpg

102.jpg

104.jpg

105.jpg

In de spaarzame hobbyuurtjes ook nog wat verder gegaan met het dio.
Puin is allemaal van kurk voorzien van wat structuur en diverse kleurtjes Vallejo.
Hij is nog lang niet gereed maar begint wel in de buurt te komen voor de verdere aankleding.
108.jpg

111.jpg

113.jpg

114.jpg

Opmerkingen altijd welkom

Gr Martin

Fraai hoor Martin :!:
Mooi huis, knap stukje scratch laat je zien, straat is ook mooi.
En gedaan met gewone materialen...nice :idea: .

De accessoires van het huis : muurornamenten, deur, kozijnen, dakpannen,trap/ballustrade
Ook zelf gescratched ?

En de tand des tijds of oorlogsschade kunnen een muur torderen zonder dat-ie
meteen instort... dus is je karton niet 100% vlak ? Dont worry boy 😉

Wellicht was je 't al van plan, maar zeg 't toch maar even:
je puin (binnenshuis ook) wordt overtuigender als je er wat
baksteenkleur en cementkleur aan toevoegt in de vorm van pigmentjes.

Figuurtjes en voertuigen zien er ook prima uit.
Bij dit diorama verlekker ik me voornamelijk aan het geheel, dus ben
dan toegeeflijker op 't gebied van superdetailering (maar de spijkertjes in de dakbalken
kan ik uiteraard zeer waarderen 😛 ).

Ga lekker verder zo.

Dioramiaanse groet 😀
Peter

Heren bedankt voor jullie reacties. 😀

@Ronald
Strakke opmerking, heb er zelf nooit bij stilgestaan.
Daar de M8 en de jeep erop komen te staan denk ik maar dat ik het zo laat.
Alles weer slopen 🙁 , ondanks dat je gelijk hebt, is ook wel weer wat.

@ Peter,
Meeste wat je ziet is gescratcht.
Deur is van karton met hierop een ornament welke van een dop van een pen komt.
Kozijnen zijn van evergreen met spijlen van hout.
Dakpannen zijn van loodfolie, via de vorm van een wasknijper.
Trap is ook weer van karton
Bovenregel balustraden is van evergreen en de spijlen zijn van tanden strokers welke een rondje in de boormachine hebben gedraaid.
Kinderbed is van balsa met ijzeren stijlen. Ben hier nog niet zo tevreden over dus weet nog niet zeker of hij ook ingezet zal worden.

@Wim,
Interieur is niet anders dan de rest.
Gezien je Stalingrad dio moet dat bij jou ook wel goed komen.

8.jpg

86.jpg

Hoi Martin 😀
Meeste wat je ziet is gescratcht.
Deur is van karton met hierop een ornament welke van een dop van een pen komt.
Kozijnen zijn van evergreen met spijlen van hout.
Dakpannen zijn van loodfolie, via de vorm van een wasknijper.
Trap is ook weer van karton
Bovenregel balustraden is van evergreen en de spijlen zijn van tanden strokers welke een rondje in de boormachine hebben gedraaid.
Kinderbed is van balsa met ijzeren stijlen. Ben hier nog niet zo tevreden over dus weet nog niet zeker of hij ook ingezet zal worden.
Complimenten, mooi werk !
Ik kan wel iets bedenken hoe je die dakpannen doet, maar zou je het misschien in een kleine SBS kunnen laten zien ?

Ledikantje ziet er goed uit hoor, maar is misschien iets te breed ? Als je het mooi schildert, kraait geen haan ernaar...

Veel plezier en een gescratched groetje 😀
Peter

Halloa Peter,
De dakpannen heb ik gemaakt van circa 1,5mm dikke loodfolie.
Dit op maat gesneden en bij de gebroken dakpannen heb ik hier een stukje van afgesneden.
Dit doe je in de holte van een wasknijper waarbij je een stukje plat laat en de rest maak je rond door dit m.b.v. een pen o.i.d. in de ronding te drukken.
Vervolgens in de menie spuiten, op het dakje plakken en later nog bijwerken.
Zal t.z.t. wel even een foto plaatsen.

Heb hier voor gekozen omdat ik er maar een paar van nodig heb.
Wil je echter een compleet dak bekleden dan kun je misschien zoeken naar iets wat in de handel te verkrijgen is.
Kwam laatst bijvoorbeeld deze tegen http://www.miniatuur-speelgoed.nl/knutselen-en-bouwpakketten/juweela-modelbouwdozen/dakpannen-juweela.html
Weet niet wat de kwaliteit is maar op het eerste gezicht niet verkeerd.
Groet Martin

Bedankt Martin voor de uitleg en de tip betreffende de "Juweela" dakpannen.
Dat lijken me zeer bruikbare dakpannen voor wanneer je er een stapeltje nodig hebt :idea: .

Ze zijn hier al 'ns genoemd, maar was alweer vergeten (ik rook teveel matrassen 😳 )

Bij deze voor een ieder (scrshot van link in vorige reactie) :

Juweela_dakpan.jpg

Veel dioplezier 😀

Dakpannerig groetje 😀
Peter

Terug
Bovenaan