1e bouwervaring - 1:35 Königstiger Tamiya.

Hallo allemaal, ik lees al een tijdje mee hier en nu is het te laat, ik moet ook wat gaan bouwen. 🙂

Heel vroeger bouwde ik wel is een Revell vrachtauto in elkaar maar (natuurlijk) was ik veel te ongeduldig en eindige het meestal in een grote bende.
Hopelijk heb ik nu wat meer rust in mijn lichaam en kan ik er iets moois van brouwen.

Omdat de interesse in vrachtauto's verdwenen is en de interesse in WW2 aangewakkerd ga ik nu wat groens proberen te bouwen.
Een paar jaar geleden had ik al eens wat doosjes gekocht en 1 daarvan ga ik nu mee beginnen, de Königstiger van Tamiya.
Misschien niet de meest geschikte kit om mee te beginnen maar waarom ook niet, toch?

Omdat ik natuurlijk wat te veel hooi op mjin vork wil nemen heb ik gelijk wat upgrade kitjes aangeschaft, dit na het lezen van wat verslagen hier.

Na wat pb contact met Sid de Koning en Martin Visser (bedankt nog mannen! :brouw: ) heb ik de volgende dingetjes gekocht:

- Friul tracks ATL16
- Eureka cables
- 2 Aber PE setjes 35040 & 35A040 (nog onderweg)
- Joachim de Pijper van Alpine, ga ik niet gebruiken denk ik.
- Maintenance crew setje van Tamiya

De tracks en de cables zijn wel te doen voor een beginner als mij, de PE kan een ander verhaal zijn.
De PE ga ik gewoon aan beginnen en als het niet lukt leg ik het aan de kant voor later, alhoewel die covers voor de gril bovenop wel te doen moet zijn.

Doel: zoveel mogelijk technieken leren.
Ik weet dat de kans groot is dat ik deze kit verknal omdat ik alles voor de eerste keer doe, maar ik ga het gewoon proberen.
Natuurlijk zet ik het hier neer zodat jullie erop kunnen schieten en me tips kunnen geven hoe ik het beter kan aanpakken. 🙂

Genoeg gel*lt, hier wat pics.
Ik heb al een klein beetje gelijmd en de tracks zitten ook in elkaar:

Hier wat dozen die ik gekocht heb de laatste week, de Otto Carius tiger had ik al, en nog 3 1:12 F1 auto's van Tamiya die niet op deze foto staan:

IMG_0068.jpg

Hier de update kitjes voor de KT:

IMG_0056.jpg

Hier de al deels gebouwde motor, ik zoek nog referentie foto's hiervoor, iemand die wat heeft?
Filters moeten wit gemaakt worden geloof ik, maar extra kabeltjes proberen te maken is altijd leuk natuurlijk:

IMG_0055.jpg

Vandaag de Friul tracks gemaakt, ik had nog aan Sid gevraagd welke de goede waren want dat was me niet geheel duidelijk.
Ik heb toen de ATL16 gekozen en dit zijn precies dezelfde als de tracks die bij de kit zitten, dus dat lijken me de goede 🙂 :

Beginnetje:

IMG_0053.jpg

Even testen of ze over de drive sprocket passen:

IMG_0054.jpg

En viola 2 tracks, en dan heb je het ook gelijk wel weer gehad met die dingen 🙂 :

IMG_0065.jpg

Even droog passen:

IMG_0063.jpg

IMG_0061.jpg

IMG_0062.jpg

En vergelijking met de meegeleverde dropveters:

IMG_0066.jpg

Hier wat foto's van de hull en turret zelf, ik had wat moeite om de lijm te doseren voor de hele kleine onderdelen, dus daar zit wat teveel lijm tussen. 🙁
Ik gebruikte de lijm van Revell, die met de naald, hoe doen jullie dat met die kleinste onderdelen, met een kwast oid?

IMG_0060.jpg

IMG_0059.jpg

Ik heb gelijk bij mijn eerste model al een eigen modificatie gedaan, jaja niets is me te gek 😛
Een draadje naar de koplamp!

IMG_0058.jpg

Volgende keer probeer ik eerst wat gaatjes te boren waar de draad in loopt, dat staat nog wat netter.

Voor de volgende keer ga ik o.a. wat naden met putty proberen te vullen en die als lasnaden eruit te laten zien.

Helaas komt de PE op zijn vroegst pas half Februari binnen dus ik het zal voorlopig nog niet opschieten.

Nou schiet maar, ik wil graag weten als ik iets fout of beter kan doen! 🙂

groetjes

Aram.

Aram, als eerste welkom op het Twenot forum en al helemaal super dat je ook direct je werk laat zien. Wat mij als eerste direct al opvalt is je nette afwerking van de onderdelen!!!! Wat jammer is dat je bijv. je wielen allemaal al vastgeplakt hebt en denk de volgende keer er overna om je wielen vooraf te spuiten en dan vooral aan de helften die op elkaar worden geplakt. Je kan nu met je luchtkwast er niet echt goed meer bij. Eerst spuiten en dan plakken.

Spuit de beide delen van je body ook vooraf en daarna je motorblokken plaatsen en dan beide helften plakken. Mijn advies zou zijn ga eerst lekker bouwen zonder het gebruik van PE.

Nogmaals chapeau voor de nette afwerking.

JW

Hallo JW!

Dank je voor je welkom. 🙂

Ik zat te twijfelen toen ik de wielen aan het plakken was om eerlijk te zijn, ik gokte erop dat het zou lukken om het nog te kunnen luchtkwasten.
Maar ik moet het deze keer kennelijk oplossen met veel modder te gebruiken?

Ook met de 2 helften zit ik een beetje.
Opzich zou ik ook de 2 helften eerst spuiten en dan plakken, dit is ook handiger ivm het plaatsen van de track onder de skirts.
Maar bij de KT zit er een lasnaad tussen de voorplaat en de zijplaat, ik heb het deel omcirkeld op de foto.
Die lasnaad wil ik er opmaken, maar dat betekend dat de 2 helften wel eerst op elkaar gelijmd moeten worden.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken volgens jullie?

Lasnaad.jpg

Ha die Aram,

Eerst wil ik even zeggen dat je, afgaande op het motorblok, op de goede weg bent: netjes geschilderd, hier en daar een wash, geen lijmresten zichtbaar...: prima.

Wat betreft de lasnaad, één manier om het op te lossen is er niet. Ik denk dat de meesten van ons de beide romphelften wel verlijmen en het "probleem" ergens anders oplossen (door bijv. de wielen en de side-skirts later te bevestigen). In jou geval zou ik (omdat je de wielen al vast hebt zitten) de twee helften wel verlijmen en de lasnaad met putty o.i.d. simuleren. De sideskirts zou ik dan later toevoegen.

Maar één weg naar Rome is er niet. Weet niet of je in de buurt van een stad waar een bouwavond wordt gehouden woont? Misschien een idee om daar dan eens langs te gaan met je Kingtiger om er met het model in de hand advies te vragen. Succes 🙂 .

groeten, Richard.

Eerste model..... Erg goed bezig!

Wat betreft de lasnaad, gewoon de boel plakken en de naad toevoegen. Indien je je druk maakt over het spruiten onder de skirts, er zijn twee simpele oplossingen. Ten eerste waren er veel KT's waarbij de skirts er afgedonderd waren (en persoonlijk vind ik ze dan mooier om te zien) en ten tweede is het eenvoudiger om de skirts aan te brengen na het schilderen, dan de twee rompdelen te lijmen en een lasnaad te maken na het verfwerk.

Erg netjes bezig voor je eerste model!

Wat ik bij mijn FOC-KT heb gedaan, is eerst de 2 losse romphelften zwart spuiten (ik prime mijn modellen altijd eerst in semi-gloss zwart).
Vervolgens de 2 zwarte helften op elkaar lijmen en dan de lasnaad aanbrengen. Deze dan ook nog even zwart maken waarna het geheel in één keer in de camo te spuiten is.

Voordeel van de zwarte onderlaag is dat de stukken waar je niet meer bij kan met de luchtkwast niet opvallen, maar als schaduwrand wegvallen. Ook werkt het uitstekend om je model te kunnen preshaden.

Hopelijk heb je hier wat aan,

Succes, Erwin

@Richard,

Thanks!
Er zal weinig anders op zitten bij deze tank om eerst de helften te monteren, het moet maar. 🙂
Ik woon in Nieuw-Vennep, dus redelijk centraal in de Randstad, ik zal eens kijken of er wat te doen is in de buurt!

@Jay,

Ook thanks! 🙂
Ik zat inderdaad erover te denken om hier en daar een skirtje eraf te laten, anders word ie te strak imo.
Hij mag er wel uitzien alsof ie wat mee gemaakt heeft.

@Erwin,

Thanks once more!

Ik zal jou techniek in overweging nemen, het klinkt op zich logisch.
Vooral die schaduw werking staat me wel aan.
Maar het enige wat ik me afvraag is of je niet heel veel verf nodig hebt om er weer een lichte kleur op te krijgen?

Even een algemene vraag, wat voor putty gebruiken jullie, is er 1 die er met kop en schouders bovenuit steekt?

Op aanraden van J. Prummel en ook J.W. Stokkers ben ik tussendoor aan een "simpel" bouw doosje begonnen.
De kubelwagen van Tamiya:

IMG_0071.jpg

Raampjes:

IMG_0072.jpg

Met de bouw van de KT in het achterhoofd dacht ik in een avondje wel redelijk ver te komen met bouwen.
Mwa, viel tegen.
Of het nou aan mijn incompetentie ligt of dat ik te zeurderig ben maar ik vond dit kitje nou niet echt mooi passen.
Overal zaten randjes aan (flash heet dat?), sink marks vond ik ook hier en daar en de pasvorm was ook niet echt formidabel.

Met andere woorden, ik ben eigenlijk alleen bezig geweest met schuren, vijlen en schrapen.
De achterkant was met name waar ik problemen had.

Aan de voorkant bij dit model had ik weer een naad waar lijm toch ietsjes doorheen kwam.
Dit heb ik met de schraap techniek redelijk overwonnen.
Waarschijnlijk was de lijm nog iets te nat om het echt goed weg te krijgen, dus dat komt volgende keer.

Hier de foto's, ik verwacht weer jullie ongezouten mening. 🙂

Zijn de naden tussen de spatschermen en de zijkant vd carroserie te groot of horen ze zo?
Ik moest hier nog wel aardig wat schuren namelijk voordat ze er normaal overheen pasten:

IMG_0079.jpg

IMG_0076.jpg

IMG_0078.jpg

IMG_0080.jpg

IMG_0084.jpg

IMG_0085.jpg

Onder/achterkant:

IMG_0074.jpg

En de achterkant, veel geschuurd, ben niet echt happy ermee:

IMG_0092.jpg

IMG_0091.jpg

IMG_0086.jpg

En de gekraste lijmnaad:

IMG_0089.jpg

Shoot!

PS,
Is het beter om hiervan een nieuw apart draadje te maken??

Aram Laumen zei:
@Erwin,

Thanks once more!

Ik zal jou techniek in overweging nemen, het klinkt op zich logisch.
Vooral die schaduw werking staat me wel aan.
Maar het enige wat ik me afvraag is of je niet heel veel verf nodig hebt om er weer een lichte kleur op te krijgen?

Even een algemene vraag, wat voor putty gebruiken jullie, is er 1 die er met kop en schouders bovenuit steekt?

Hi Aram,

Je zal er van staan te kijken hoe weinig verf je nodig hebt om de kleur aan te brengen over je zwarte primer.
Bedenk wel dat je slechts een dunne laag aanbrengt en niet een volledig dekkende verflaag.

Putty die ik gebruik is van Vallejo, bevalt me tot nu uitstekend. Hou er alleen wel rekening mee dat het iets indroogt.

Ok thanks!
Ik zal die techniek zeker gaan proberen!

Ondertussen heb ik wat foto's van Ubelwagens gevonden en zie al een aantal punten om aan te pakken.
O.a. de naad tussen de spatborden en carrosserie ga ik aanpakken.
Het word nog wel is wat. 🙂

Goeie genade! Je bent haast nog breedsprakeriger dan ik!

Maar ff wat anders... volgens mij heb je wel een héle ouwe Kübel van Tamiya te pakken daar, de Tamiya-Kübelwagen die ik gebouwd heb was een veel beter passend exemplaar, en er zat ook maar één figuur bij!

Groeten,

Kanne

Hallo Kanne!

Als het te erg word met de breedspraak moet je het maar zeggen. 😀
Dit doosje heb ik afgelopen Zaterdag op de open dag van de modelbouwclub Haarlemmermeer gekocht in Hoofddorp, daar stonden allemaal 2e hands kitjes leek het wel.
Allemaal oud spul in ieder geval.
Ik heb aan dit kitje al 2x zoveel schoonmaak werk gehad als aan de KingTiger, maar ik geef niet op. 🙂

Ja, ik ben zelf ook benieuwd of ik er wat van ga bakken.
Je kunt vrij moedeloos worden van andere bouw verslagen hier, soms vraag ik me echt af of ik ooit in staat zal zijn zoiets neer te zetten hehehe.

Nou, ben weer een dagje aan het knutselen geweest.
Weer wat ervaringen wijzer ook. 🙂

Op de Übelwagen heb ik zwaar op geoefend, met wat beginners foutjes die ik niet meer ga maken.
Dat zullen de foto's laten zien.

Ik had op foto's gezien dat de rand tussen et spatbord en de carroserie dicht was en dat er een naad liep.
Op het model zat nogal een kier tussen die delen, dus ik heb dat vol gesmeerd met Alabastine.
Ik onderschatte het werk om overtollig plamuur weg te halen en ik had nog geen goede methode om daar een mooi dun randje plamuur tussen te leggen.
Dus ik heb een berg moeten schuren om de rotzooi er weer een beetje af te krijgen.
Zo zag het er uit uiteindelijk:

IMG_0094.jpg

IMG_0096.jpg

Daarna wilde ik de naad kopieren met wat dun koperdraad, leuk idee maar ik kreeg toen alweer de lijm niet echt netjes op de plek.
Als eerste probeerde ik de normale Revell lijm maar dat werkte niet, dat werd een zooitje.
Toen met seconde lijm geprobeerd en dat bleef plakken.
Helaas zaten er toen al lijmvlekken in het zicht:

IMG_0098.jpg

IMG_0099.jpg

IMG_0101.jpg

Dus hier heb ik een aantal belangrijke dingen geleerd qua plamuren en lijmen, Jogy had gelijk met het oefenen op een goedkoop kitje, thanks nog! 🙂

Toen nog wat onderdelen als lampen erop geplakt en de rest wat gedryfit:

"
IMG_0114.jpg

IMG_0111.jpg

IMG_0118.jpg

IMG_0116.jpg

IMG_0115.jpg

Ook op de foto's van de echte Übelwagen zag ik dat de 2 naden op de kont van de wagen er in het echt niet zijn.
Dus was er weer wat plamuur nodig maar ik wilde nu iets verzinnen waardoor het niet zo'n kliederboel zou worden.
En ik herinnerde me iets wat ik wel eens gezien had bij het maken van letters op een taart.

Een papieren punt met een huel klein gaatje aan het uiteinde.
Daar gooi je plamuur in en pers je het door het gaatje weer naar buiten.
Nou maar is proberen:

IMG_0120.jpg

IMG_0119.jpg

IMG_0121.jpg

IMG_0123.jpg

Nou, dat werkt dus wel, met een beetje oefenen en wat dunner plamuur kun je zelfs hele mooie lasnaden maken met dit tooltje denk ik. 🙂

Ik wilde toen primeren maar de luchtkwast werkte niet vandaag dus moest ik genoegen nemen met een spuitbus Mr. Surfacer, niet echt mijn favo manier van spuiten heb ik nu gemerkt.

Ook was ik te snel geweest met het schuren van de plamuur op de achterkant en was de naad wat ingezakt, dus moest het weer overnieuw.
Geduld hebben dus!

Anyway, hier wat foto's van hoe hij nu is:

IMG_0124.jpg

IMG_0125.jpg

IMG_0130.jpg

Dit is na een 2e laag Mr. Surfacer en wat extra plamuur:

IMG_0135.jpg

IMG_0136.jpg

IMG_0137.jpg

IMG_0138.jpg

IMG_0139.jpg

IMG_0140.jpg

De rest van de onderdelen spuit/verf ik apart.
Ik wilde nog meer detail aanpassen maar de afwerking van het kitje is zo waardeloos dat ik het zo laat.
Nu gebruik ik het ding om te gaan oefenen met verf en beviezerikken. 🙂

Uw ongezouten mening en gepeperde tips zijn weer welkom. 🙂

Ik heb de 2 hull delen van de Königstiger nog op elkaar geplakt, dan kan ik volgende keer de lasnaden erop proberen te leggen.
Met de methode die ik bij de Übelwagen gebruikt heb moet ik een eind kunnen komen denk ik.

Ik heb ondertussen ook nagedacht over het dio en wat het moet uitbeelden.
Een basis idee had ik al maar nu is het weer wat concreter.

Het moet niet te zwaar gaan worden vind ik, dus misschien wat humor erbij dan maar.
Ik had een idee en wil weten wat jullie ervan vinden.

Het idee is dat een van de crew met zijn hoofd in het gat van de radio operator zit.
Het is niet direct duidelijk waarom maar de rest van de crew moet er om lachen, de reden mag de kijker er zelf bij verzinnen.
De reden kan zijn dat ie iets niet kan vinden en loopt te vloeken, maar misschien zit de operator nog op zijn plek en probeert zijn collega wat vet in zijn haar te smeren oid, alles kan.

Dus ik ben begonnen met een mannetje aan te passen, wat vinden jullie van deze pose en welk armpje past het beste?

Deze:

IMG_0132.jpg

IMG_0133.jpg

IMG_0134.jpg

Of deze, er komt nog wat in de open hand, een kan olie oid:

IMG_0141.jpg

IMG_0142.jpg

IMG_0144.jpg

Hoi Niels,

Ik denk dat het het eerste handje word, die heeft een handschoen aan, maar oogt minder dik dan die groene.
Verder bestel ik wat lachende hoofdjes van Hornet en dan moeten alle mannetjes ook te maken zijn. 🙂

Terug
Bovenaan