.

Mij lijkt dat je gewoon de nummers moet gebruiken die in de bouwbeschrijving staan.... Je kunt maar een model ervan bouwen toch?
Jan 🙂

Luuk als je de onderdelen(nummers) gebruikt zoals ze in de bouwbeschrijving staan, maak je een M4A3.... de M4A2 is een andere kit, waarvan een paar gietramen hetzelfde zijn.
Jan 🙂

Luuk,

Je moet voor de M4A3 de grote motorluiken gebruiken. De achterplaat met het deurtje, plus de 'fishtail' uitlaten zijn ook correct.
Verder zijn er tussen de M4A3 76 W en M4A2 76 W geen verschillen. Gewoon de bouwbeschrijving volgen, en dan valt alles op zijn plaats.

Groeten, MartinD

Luuk,

Het verschil zit in het motordek en de achterzijde met het uitlaatsysteem.

m4a276w.gif
m4a376whvss.gif

De M4A2 heeft 'smalle' luiken met twee tankdoppen aan beide zijden er langs. De M4A3 heeft 'brede' luiken met alleen de tankdoppen in de half ronde randen aan de buitenzijde.

Het uitlaatsysteem van de M4A2 zijn de twee ronde 'bussen' overdwars met de uitlaten in het midden. De M4A3 heeft in de achterzijde twee rechtop staande uitlaten aan de buitenzijde en een klein luik in het midden.
Luuk van Schip zei:
Ik wil de M4A3 maken maar er zitten ook onderdelen bij voor de M4A2. De handleiding geeft niet aan welke onderdelen je voor de M4A3 nodig hebt.
De handleiding geeft alleen maar aan welke onderdelen je moet gebruiken voor de M4A3(76)w. Het is lastig als je bouwtekeningen niet kunt lezen.
De doos geeft een M4A3(76)w 'Battle of the Bulge', dus als je de beschrijving volgt krijg je vanzelf een M4A3. De beschrijving biedt je niet eens de keuze om de M4A2 te maken, dus hoef je je nergens druk om te maken.

En wat betreft het aangeven met blauw van de niet gebruikte onderdelen...
Luuk van Schip zei:
@ Alex; Klopt ook 🙄 maar dan kom ik er nog niet uit want het is welke dingen je niet gebruikt voor de M4A2 en die je zowiezo niet gebruikt...
Dat maakt toch niet uit?? Wat je niet nodig hebt, heb je niet nodig, toch? (vrij naar Louis van Gaal: "Ben jij nou zo... ...of ben ik nu...")

In rekje A zit het motorluik (A42, A43, A44, A46 en A48) en de achterzijde met uitlaatsysteem (A8, A9, A11, A61 en A62) voor de M4A2, deze heb je dus NIET nodig.

De onderdelen voor de M4A3 zitten in rekje G.

Ik heb dezelfde tank gekocht.
Maar de omschrijving is niet echt duidelijk.
Als je bijvoorbeelde de bovenkant en onderkant van de Hull wil samen voegen dan hou je een aantal gaten over.
Deze moet je met 4 onderdelen opvullen maar op de bouwtekening staat dat je deze onderdelen niet nodig hebt.
Dus de tekening klopt niet helemaal, en je hebt er een echte foto van de tank voor nodig om hem te bouwen.

Groetjes Manuel

lap voor luchtherkenning?

verder ligt er vaak achterop: olie, peut, ammo, persoonlijke spullen zoals plunje balen, een emmer, een stuk touw, dat soort dingen, van die dingen waarvan jezelf afvraagt of je het ooit zult gebruiken, maarja, je zult maar zonder zitten!

Timo

peut = terpetine

en dat paarsige zou wel eens een air identification panel kunnen zijn, gekleurde doek om vanuit de lucht je eigen troepen te kunnen herkennen, als ik het goed had geruiktne ze die in geel, oranje en cerise.

Bas

onderdelen G12 en G13 deze staan niet aangegeven in de bouwtekeing.
Maar deze heb je nodig als je de onderkant en bovenkant samenvoegt.
dan komen ze helemaal achterin te zitten.
het zijn de rechthoekige vlakjes met een half rondje eruit.

groetjes Manuel

Tekeningen

Hallo,

Mooie zijaanzichten heb je daar van die 2 Shermans, heb je misschien nog van die tekeningen in u bezit? Deze zijn wel interessant als je een beetje bij wil leren over deze tanks en andere voertuigen.

Groeten Wouter

Bas Pos zei:
en dat paarsige zou wel eens een air identification panel kunnen zijn, gekleurde doek om vanuit de lucht je eigen troepen te kunnen herkennen, als ik het goed had geruiktne ze die in geel, oranje en cerise.
Ze kwamen in drie kleuren; geel, oranje/cerise en blauw. Alle hadden een witte achtergrond zodat er verschillende combinaties mogelijk waren. In principe waren alle kleuren mogelijk, zolang ze óf los óf met één andere gecombineerd werden. Blauw was echter niet zo goed zichtbaar vanuit de lucht en werd weinig gebruikt.

Mocht je ze willen namaken, de lappen hadden vaak een randje OD stof aan de buitenkant gestikt. Ze waren wel erg groot om geheel over een tank te leggen, dus meestal werden ze dubbel gevouwen.
Sommige varianten kwamen in een zak, andere hadden per paneel een los zakje aan één van de korte kanten zitten.

Groeten, MartinD

Luuk van Schip zei:
Maar is cerise nou die paarse kleur 🙄
Cerise is een rode kleur. Het paars op de afbeelding zal hoostwaarschijnlijk zijn vanwege de verschillende keren dat hij afgedrukt en gescand is, waardoor de kleur is veranderd ten opzichte van wat het is in het originele schilderij. Wat dus weer eens goed aangeeft dat je niet op afbeeldingen af moet gaan, maar op informatie zoals Martin die geeft, namelijk de echte kleuren van die herkenningspanelen.

Dan heb je misschien een nieuwere bodemmal gehad. De bodem die bij DML Shermans zit/zat, is gebaseerd op de Italeri M4A1. Deze had twee plaatjes (die Manuel aangeeft) om het achterste stuk van de sponsons af te dichten.
Een erfenis daarvan zijn ook nog de halfronde stukken die je moet wegwerken op de achterplaat.

Terug
Bovenaan