120mm figuur US 101st Airborne

Rob Plas

Lid van de TWENOT
Interesses
WW II, Vietnam, Falklands KL
Voertuigen en bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:16
  3. 1:35
  4. 120 mm
Nu bezig met
1/35 Diorama's Oosterbeek '44 en Duitsland '45, 1/16 M113 ACAV in Vietnam
Bijna klaar, alleen nog wat inlijnen hier en daar.

S&T's 101st Airborne figuur n02.
Ondergrondje opgeleukt met wat gras/begroeiing en de resin copie van de adelaarbadge.
Figuur is vrijwel uit de doos gebouwd, het eerste figuur uit de serie had ik veel werk aan de M1 karabijn maar dat zat hier ook allemaal wel goed.

us01.jpg

us02.jpg

ziet er goooed uit!.

enkel een puntje van kritiek, de onderlip is wel erg rood zo, als je kijkt naar je eigen lip issie wel rood/roze, maar het contrast is wel minder, misschien kun je er nog iets aan doen, want 't doet naar mijn idee behoorlijke afbreuk op de rest van het prachtig geschilderde figuurtje, mooie bloemetjes ook, wasda?

wat ik nog wel vindt, hij is nog wel erg schoon, ik zie duiker met water, dus zal er wel ergens iets van modder zijn, wat dan automatisch ook op je schoenen enzo komt. het valt vooral op, want aan de baard van de goeie kerel te zien, issie al een tijdje door het veld aan het rennen, en heeft ie nog een schoon uniform, dat wil ik ook!

Timo

Tja, ik kan Timo alleen maar bijvallen in z'n op- en aanmerkingen.
Wat ikzelf wel vreemd vind, zijn die losse clips aan de riemen van 't figuur. Werden die werkelijk zo gedragen?

De pluspunten vind ik de zeer geslaagde leer-look van de laarzen en het hout van 't wapen. Het ondergrondje vind ik ook erg geslaagd, maar op de een of andere manier werkt die badge storend. Te aanwezig misschien??

Als je de foto's bekijkt geef ik jullie geheel gelijk vwb de onderlip en de erg felle kleuren van de badge.
Het is alleen zo dat dit op het figuur totaal anders is..
Ik heb de settings van mijn camera er op na gelopen en zag dat "kleuren optimaliseren" aan stond in het menu.
Deze setting is nu aangepast en ik ga eerst andere foto's nemen.
Het zelfde zie je nl ook op die buste van de brit, de kleuren zijn veel minder fel dan op de foto.
Vuil wordt hij zeker nog
😉

Nieuwe pics, met kleuren die beter de werkelijkheid benaderen:

Nog steeds een lip, maar minder fel rood en het groen is ook afgezwakt.
Let op, dit is het M42 pattern jasje, die hadden niet meer standaard die gelige kleur maar kwamen in heel veel schakeringen tussen zandgeel en licht olijfgroen voor.
De kleur is dus bestaand en bewust voor gekozen.

usp03.jpg

usp04.jpg

hoi rob

heel mooie schilderwerk en heel leuk die losse clips aan de riemen

maar hij draagt de m-1943 field jacket 😉

en hij draagt buckle boots dus dat boven stukje met ook de zelfde kleur als de schoen

voor de rest is hij heel mooi

groeten ronad

Hoi Rob,

Ik vind het een mooi figuur en de combinatie met ondergrond en badge erg geslaagd.

Ik vind het figuur alleen nog lang niet af. Ik vind het geheel te clean. Zowel uitrusting en uniform mogen van mij veel meer contrast hebben. Maar dat zal nu niet meer goed gaan. Over de vervuiling van zijn uniform ben ik minder uitgesproken. Ik ben niet zo'n voorstander van "vuile" uniformen. Ook al is dat misschien realistischer, ik vind dat niet mooi. Kwestie van smaak.

Ga zo door. Leuk je weer enthousiast te zien met figuren etc.

Ron van Wiggen zei:
Wat ikzelf wel vreemd vind, zijn die losse clips aan de riemen van 't figuur. Werden die werkelijk zo gedragen?
Mooi figuur Rob op een klein ding na en daar kan jij niks aan doen.
De clips werden niet zo gedragen. Het zou niet eens kunnen.
En als het toch gedaan werd door b.v. de punten van de kogels over de riem te duwen was dat zeer dom.
Je wringt dan de clip een beetje uit elkaar.
En er kan zeer gemakkelijk vuil in het wapen komen als de clip uberhaupt nog in het wapen past.

Cheerio, Arno

Over die clips: ik heb gewoon de bouwhandleiding gevolgd, daar zitten ze zo op het model.
Ik heb er ook ergens een foto van gezien, dat was de reden om het wel te doen want ik twijfel zelf ook nl.
Ik weet hoe die clips er uit zien, ik heb er hier 2 of 3 liggen.

-edit-
Ik heb foto's van een pop in La Gleize of Diekirch waar die clips over de webbing gesschoven zitten.
Lijkt me DE manier om je ammo kwijt te raken en het zal wel een artistieke vrijheid zijn.

Ach Rob, de maker van de master zal het wel stoer gevonden hebben om het zo neer te zetten.
Net zoals ik eens een tekening heb gezien van een Fallschirmjager met zijn MP40 tussen zijn borst en het harnas.
Perfecte manier om een boel ribben te breken.
Is het niet bij het openen van het scherm, dan toch zeker bij het landen.
Zo zijn er nog wel meer "rare" dingen te vinden bij figuren en tekeningen.
Al kwam in het echt ook wel eens iets voor dat je dacht: Wil hij vroegtijdig naar huis of zo?
Zoals die Amerikaan die sprong met in zijn legbag de loop van een mortier.

Cheerio, Arno

Rob,

Al met al een schitterende opstelling en een zeeeeerr mooi model. ben ervan onder de indruk.
Over smaken valt niet te twisten. de een vind de dochter mooi en de andere de moeder.
het is maar hoe je dingen ziet en wilt zien.

Vraag:

Welk merk verf gebruik jij in het algemeen voor dit soort projecten
En wat voor merk verf heb jij gebruikt voor de patronen. ik vind de kleur van de Hulzen en de kogels wel erg realistisch overkomen.
Zelf heb ik nog wat potjes Humbrol staan. Maar het ersultaat vind ik toch niet echt op koper en messing lijken

René

Zo die komt van diep 🙂

De basislagen zijn hier met Humbroll geschilderd, de huid, het hout en leer met Windsor & Newton en Talens olieverf. Sommige kleine details zijn met Vallejo acryl gedaan, het is maar net wat me op dat moment het beste lijkt. De patronen zijn gedaan door ze eerst de hele clips inclusief patronen zwart te schilderen en daarna de hulzen met Games Workshop "Gold" te schilderen.
De kogels zelf zijn met Humbroll gedaan, ik geloof dat ik wat "copper" en "brass" gemengd heb.

Rob,

nog een vraag:

Wat is het wezenlijke verschil tussen Windsor & Newton en Talens oils.

De een zegt de consistentie, de ander dat de pigmenten van Talens(rembrandt) vele malen fijner zijn.
Ik weet uit het verleden dat Francois Verlinden zweerde bij Windsor & Newton. In al zijn boeken noemt hij ook consequent dit merk.

wat is wijsheid en wat raadt je mij aan 🙄

René

Windsor & Newton zijn wat fijner gepigmenteerd dan Talens Rembrandt.
Die laatste serie staat bekend als "studie verf".
Toevallig zag ik een week of 2 terug in "How do they make it" een reportage over W&N en sommige verfsoorten worden wel 24 uur achtereen gewalst om de pigmenten fijner te krijgen.
Qua dekking en kleurenrange ontlopen beide merken elkaar niet al te veel.

Rob, ik zal niet te diep in gaan op al de kleine (welgemeende) kritieken.
Eerst een plus punt, de basis, die is in mijn ogen zeer geslaagd.
Ik ben geen kenner op het gebied van Amerikaanse uniformen maar zou zelf meer tintverschil in de broek en de jas aanbrengen.
Ik kan me voorstellen dat de broek vaker vuil raakt en gewassen word (vooral tijdens de training) deze dus iets valer in kleur maakt de figuur interesanter.
Maar op dit gebied ben ik zelf ook nog geen expert dus gewoon op je eigen gevoel afgaan.

Willem

Hallo Rob,

Mooi figuur!
Clips werden volgens mij wel degelijk voor korte tijd op die manier gedragen als extra ammo aan webbing of draagband van het wapen. Het zit hem er meer in dat de riem (webbing of wapenband) dan tussen de twee rijen patronen geschoven werd. De jouwe liggen als het ware "boven op" de webbing riem en hebben daarmee geen houvast. Dit is volgens mij vrij makkelijk te simuleren met een stukje loodfolie die webbing suggereerd?
wp6d38ebf1_02.jpg

De kleur van de jas is naar mijn mening gewoon prima gedaan. Ik heb zelf een m43 repro en de kleur komt aardig overeen. Jij geeft aan dat dit een m42pattern jas zou zijn maar volgens mij is het toch echt een M43.
De M42 was het model als in Normandie gedragen in de meer bruine dan wel grijs/groene kleur. Deze jas had schuine zakken en druknopen over een rits en veelal olijf groene elleboog stukken voor extra stevigheid.
qm3.jpg

De M43 heeft rechte zakken met een onder een bies weg gewerkte knopen sluiting (je ziet dus geen knopen.)
669-0025.jpg

Als er één ding is wat ik geleerd heb dan is het wel dat er geen specifieke tint groen of khaki is wat kleurstelling betreft. Uniformen werden in zogenaamde "badges" (lees partijen) geverfd en in verschillende fabrieken van verschillende bedrijven.
Erg vermakelijk stukje rond dit onderwerp:
http://www.atthefront.com/khaki.htm

Het lijkt mij wel aannemelijk dat een broek smeriger zou kunnen zijn, maar niet zozeer dat een broek valer zou zijn. Waarom zou je alleen je broek laten wassen en niet je jas?

De lip is genoeg besproken maar ik mis idd de patch.
Kun je die niet in deze schaal krijgen bij archer finetransfers?

In short! Mooi gedaan!

Eric,
ik zal het best fout hebben met model 42 of 43, ik heb dit ooit ergens van een site geplukt.
De kleur is idd bewust zo gekozen, maar deze foto's van jou zijn erg welkom. Een beetje fotografisch bewijs is altijd prettig.
En een kleurverschil tussen jasje/broek is op zich realistisch, broeken worden in de praktijk wat vaker gewassen dan jasjes. (Vergeet niet dat de militairen er soms voor moesten betalen, zie die scene in BoB met die Britse wasdame.)
Maar het is ook weer geen wet van meden en perzen, als de set vrij nieuw is er nog geen noemenswaardig kleurverschil.
Het figuur is inmiddels op wat inlijnen na af, en een patch is wel te schilderen.
Ik zal morgen de boel eens afschilderen en op de foto vastleggen
Rob

Terug
Bovenaan