1:72 Land Rover 109 Commando & Verkenning (NL) Update 26-7

Na een lange zoektocht naar een Land Rover 109 in 1:72 kwam ik uiteindelijk terecht bij een die-cast van Hongwell. Dit is een redelijk gedetailleerd model.

Hiervoor heb ik eerst gekeken naar het model van Airfix maar qua detaillering leek het model van Hongwell beter overeen te komen.

Het model moet uiteindelijk een Land Rover 109 Commando & Verkenning gaan worden.

Hierbij vast al een paar foto’s van het model zoals het er nu bij staat (ik moet foto’s maken nog een beetje onder de knie krijgen, maar ik hoop dat jullie zo een beetje een indruk hebben).

Het complete model van Hongwell.

001.jpg

002.jpg

003.jpg

004.jpg

Het model na enige demontage.

005.jpg

006.jpg

Het interieur moet worden aangepast. Bij het model staat het stuur aan de rechterkant. (op de foto is het niet te zien aangezien het dashboard op zijn kop ligt) en de bank bestaat uit drie stoelen terwijl de Nederlandse Land Rovers maar twee stoelen hadden.

007.jpg

Als referentie gebruik ik het blog over een restauratie van een Land Rover Commando en Verkenning en de hulp van de eigenaar hiervan. Zie voor de website; http://wielverkenner.blogspot.com

Ik ga me deze week bezig houden met het interieur en zal hier z.s.m. foto’s van plaatsen.

Heeft iemand verder nog tips hoe ik de originele lak van het model kan verwijderen? Ik had al iets gelezen over afbuit van Alabastine maar ik zoek eigenlijk een goedkopere oplossing.

Mocht iemand verder nog foto’s hebben van dit voertuig dan zou ik deze graag willen hebben.

Bedankt voor het kijken en tot een volgende update.

Bart

Re: 1:72 Land Rover 109 Commando & Verkenning (NL)

Zonet even aan de Land Rover gewerkt, nou ik kan jullie zeggen het dak is eraf!

Heel simpel met een ijzerzaagje (wat wel te zien is aan het resultaat) een beetje schuin maar dat is wel letterlijk en figuurlijk te camoufleren met een camouflagenet.

Het resultaat;

008.jpg

009.jpg

Nu ga ik even kijken of ik iets met het interieur kan doen.

Re: 1:72 Land Rover 109 Commando & Verkenning (NL) Update 26

Bart
ik volg dit met heel veel plezier

Gaaf die kleinschaal bouwers!!

Groeten Jan-Cees
een landroverofiel die eigenlijk niet wil vertellen dat de lucht inlaat voor de kachel in het andere voorscherm moet 🤣

Hallo Jan-Cees,

Bedankt voor je reactie.

Ik zag inderdaad dat de luchtinlaat aan de verkeerde kant zit. Ik denk dat ik het bij dit model laat zitten en een stukje weg werk met een camouflagenet.

Ik heb nog een model liggen van de Land Rover 109 waarvan ik een Algemene Dienst wil maken. Bij deze ga ik het wel proberen om de lucht inlaat aan de andere kant te maken.

Vanavond ga ik weer even veder met het interieur.

Bart

Leuk spul Bart. Dit is trouwens mij eerste posting op dit forum. Weliswaar al lang lid van de TWENOT, maar nu eens actief. Jouw posting verleidde me daartoe 😀

Ik ben, net als jij ook tegen de modellen van Hongwell gelopen. Ik heb de Defender 110 en de Ford F-350 onder hande genomen. Heb een gieter bereid gevonden om van de body van de Defender een giethars kopietje te maken, zodat het makkelijker is om te bewerken 🙂 . Dat gaat aardig, getuige de foto's van de Defender turned David ULAV. De David is in gebruik bij de Israelische landmacht en dient ter vervanging van de Sufa.

Erik

Bijlagen

• Modelling Chronology (14).JPG
    Modelling Chronology (14).JPG
    92,4 KB · Weergaven: 906
  • Modelling Chronology (11).jpg
    Modelling Chronology (11).jpg
    112,5 KB · Weergaven: 906
  • Modelling Chronology (2).JPG
    Modelling Chronology (2).JPG
    91,9 KB · Weergaven: 906

Hallo Eric,

Bedankt voor je reactie en goed dat je ook bent gaan posten.

Jouw model zit er erg goed uit! Wat zeker handig is, slim van je om een afgietsel te maken van het model. Helaas heb ik deze luxe niet. Het is inderdaad makkelijkere werken dan het metaal van het orginele model. Ik moet bijvoorbeeld eigenlijk een luchtrooster maken in de rechterkant van het voorscherm maar ik denk dat, gezien de afmetingen van het luchtrooster, niet ten goede komt van het model. Ik had al bedacht dat ik dit kan oplossen d.m.v. een camouflage net.

Ik vind jou velgen zeer goed gelukt! Heb je deze zelf ontworpen?

De Defender 110 koop ik trouwens misschien ook nog om hiervan de uitvoeringen van de Koninklijke Marine van te maken.

Nog een kleine tip. Als ik jou was zou ik een eigen topic starten met dit onderwerp. Ik denk dat mensen anders over jou model heen kijken aangezien ze verachten dat het om een Land Rover 109 gaat.

Ik weet wel zeker dat er nog meer mensen op dit forum zijn die jou bouwverslag willen gaan volgen.

Blijf in ieder geval de voortgang van je modellen posten. Ik ben zeer benieuwd naar de vorderingen.

Succes!

Hoi Bart,

Originele lak verwijderen van metaal, aceton.... (bij Kruidvat e.d. voor een of twee euries) Verder een grappig idee om een die cast model als basis te gebruiken. Blijf hem volgen.

Gr. Frank

Terug
Bovenaan