1:72 BRM-1 (ACE)

Perfectionist? Een beetje! Al lange tijd ben ik bezig om informatie te vinden over de M113 A1 ACAV. Telkens als ik op het punt stond om te beginnen met de M113 A1 ACAV van Italeri (bouwdoos 7011) dacht ik weer teveel na en wilde eerst toch meer informatie vinden over van alles en nog wat (kleur, bewapening, bemanning en van alles en nog wat).

Op de een of andere manier wilde het maar niet gebeuren om te beginnen met bouwen, terwijl ik er voor mijn gevoel telkens veel zin in had. Maar op de één of andere manier wilde het maar niet lukken.

Nu ben ik in bezit van twee ACE bouwdozen (met dank aan Sam!). Een BRM-1 (bouwdoos 72109) en een BMP-1 (bouwdoos 72106) en wil deze bouwdozen gebruiken om mijn vaardigheden te testen. Ja, dit zal mijn eerste bouwdoos worden! Misschien is dat ook wel de rede waarom ik er nog niet eerder aan ben begonnen. Plankenkoorts?

Nu ga ik beginnen met de BMP-1 en via deze weg wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen. Natuurlijk hoort hier ook een review bij.

Op de website van ACE staat trouwens dat de BMP-1 niet meer in productie is. Daarin tegen is de bouwdoos van de BRM-1 wel nog steeds in productie is maar inmiddels wel in een 2de generatie. Als ik de verschillen bekijk op de website tussen de gietramen blijkt dat ze bij de 2de generatie wat verbeteringen hebben aangebracht bij de tracks maar hierover later meer.

Om te beginnen een kijkje in de doos.

ACE is voor mij een onbekend merk. Ik kende wel de productielijn van ACE maar wist niet wat de kwaliteit van de bouwdozen was.

Bij het bekijken van de gietramen valt mij op dat er toch wel wat aardig flash op de onderdelen zitten en dat de onderdelen aan dikke stukken plastic vast zitten aan de gietramen.

P1140256.JPG

De tracks bestaan uit losse onderdelen. Wat niet ten goede komt want in de bouwbeschrijving staat dat, indien nodig, stukjes plastic van de loopwielen moet worden gehaald als de tracks niet goed passen.

P1140257.JPG

P1140258.JPG

P1140259.JPG

De handleiding bestaat uit een bladzijde en ziet er duidelijk uit.

P1140260.JPG

P1140261.JPG

P1140262.JPG

Er zijn decals voor 4 uitvoeringen.

- Czechoslovakian Army.
- Soviet Army. Guardia.
- East German Army.
- Polish People Army.
en
- Finnish Army.

Natuurlijk heb ik al gelijk een vraag. Ik wil de BMP-1 maken in dienst van de Soviet-Unie. Kan iemand mij zeggen welke kleur de voertuigen van de Sovjet-Unie waren? En, weet iemand een website met daarop een walkaround van de BMP-1?

De website van Prime Portal ken ik al, maar misschien is er nog meer?

Ik hoop snel een update te kunnen plaatsen. Maar het kan even duren i.v.m studie de verbouwing van mijn huis.

B. Zuiderwijk zei:
Telkens als ik op het punt stond om te beginnen met de M113 A1 ACAV van Italeri (bouwdoos 7011) dacht ik weer teveel na en wilde eerst toch meer informatie vinden over van alles en nog wat (kleur, bewapening, bemanning en van alles en nog wat).
Daarover is genoeg te vinden, lijkt me toch … gewoon een paar (foto)boeken over voertuigen in Vietnam kopen en je bent al heel erg ver 🙂
B. Zuiderwijk zei:
Ja, dit zal mijn eerste bouwdoos worden!
Als ik je wat advies mag geven: bouw eerst die Italeri M113 met de info die je nu hebt, en koop dan een tweede die je perfectionistisch kunt benaderen. Modellen van ACE zijn niet echt geschikt als eerste poging, zegt mijn ervaring met dit merk …
B. Zuiderwijk zei:
De tracks bestaan uit losse onderdelen. Wat niet ten goede komt want in de bouwbeschrijving staat dat, indien nodig, stukjes plastic van de loopwielen moet worden gehaald als de tracks niet goed passen.
Precies, dat soort dingen bedoel ik 🙂 Daarvan zul je bij Italeri-modellen eigenlijk geen last hebben.
B. Zuiderwijk zei:
Natuurlijk heb ik al gelijk een vraag. Ik wil de BMP-1 maken in dienst van de Soviet-Unie. Kan iemand mij zeggen welke kleur de voertuigen van de Sovjet-Unie waren?
Middelgroen is een goede kleur. Of je kunt naar het journaal kijken en een voertuig maken zoals die nu in Zuid-Ossetië gebruikt worden, die zijn gecamoufleerd.
B. Zuiderwijk zei:
En, weet iemand een website met daarop een walkaround van de BMP-1?
Er zijn een aantal goede boeken met foto's van dit voertuig, onder meer van Concorde.

Terug
Bovenaan