1/6 M5A1 Stuart (W.I.P.)

Hier een klein verslagje van mijn stuart.
Het is er één van 21st century toys en word sinds 2003 niet meer gemaakt.

Foto's!
Boeken die ik er voor gebruik:
IMAG0237.jpg

Stuart235.jpg

IMAG0233.jpg

Zo kreeg ik hem binnen
IMAG0234.jpg

Dragon .30 cal. Deze zal nog vervangen worden door een metalen exemplaar.
IMAG0235.jpg

De ''zooi'' die je er bij krijgt 🤣

Dan word het tijd om de tank uit elkaar te gaan halen.
Dit was opzich wel een makkelijk werk want alles is geschroeft. Alleen de tracks op de turret waren vastgelijmd.
IMAG0236.jpg

IMAG0238.jpg

In de Stuart zit een speakertje van 3 watt (8 ohm) en dat is dus 3 keer niks voor zo'n groot ding.
Ik was wat aan het zoeken in de schuur en kwam deze 40 watt (8 ohm) speakers tegen. Deze worden dan ook later ingebouwd.
IMAG0239.jpg

Hier de turret uit elkaar, Het is trouwens lekker dik plastic (3mm)
IMAG0240.jpg

De .30 cal op de turret heeft een beschermkap, en die vond ik niet mooi, dus de dremel erin!
IMAG0241.jpg

Resultaat na een tijdje schuren.
IMAG0242.jpg

Hier de zandschermen eraf gehaald, het ziet er rafelig uit omdat de dremel het plastic doet smelten.
IMAG0245.jpg

Ronde kanten eraan geschuurd
IMAG0246.jpg

De laatste resten van de zandschermen verwijderd.
IMAG0249.jpg

Kleine testfit
IMAG0259.jpg

Hier zaten tracks op gelijmd. Deze tracks waren voor de tracks met rubberen blokken. die zitten er hier niet op, dus moeten ze weg!
IMAG0260.jpg

En hier een dikke laag plamuur erop (Vallejo Putty)

Ik wacht nu op onderdelen, En dan kan ik weer verder 🤣

Dave verpakt het Donderdag en gooit het Vrijdag in het vliegtuig. Dat zal volgende week ooit een keer geleverd worden.
Dan zal Reitze met zijn busje het bij mij thuis brengen 🤣

De Figuur die ik besteld had(Dragon Ben Harris) was opeens niet op voorraad, dus die moet nog uit Engeland komen. Zal ook wel 2 weken duren (moet weer via via 🙄 )
Het kanon en de verf e.d. heb ik ook nog geen verzendbevestiging van dus dat ligt ook nog in Duitsland en omstreken te wachten 🙂

So... we play the waiting game 🤣

Hoi Leon,

Bruut apparaat! 8)
Denk eraan dat je als het MG schild eraf laat, je ook de grouser stowage moet veranderen?
Heb je ook 'Field Guide to the M5A1'? Heel goed boek, met tot op serienummer nauwkeurig de details per tank, inclusief bouten op de voorplaat. Lijkt me wel een goede en ook zichtbare toevoeging gezien de schaal 😉
http://www.usarmymodels.com/MANUFACTURERS/AFVClub/avfclub35105/afvclub35105KL.html
http://www.militarymodelling.com/news/article.asp?a=3848#

Groeten, MartinD

De grousers die komen er niet meer op. Dit omdat ik de full metal tracks heb en niet die met rubberen blokken. Bij Panzerwerks kun je ze in resin krijgen maar omdat ik ook met de tank wil rijden slijt het te snel tot de wit/gele kleur. De tracks die ik nu heb zijn van massief zwart plastic.Mocht ik ooit de rubberen blokken installeren dan komen ze terug. Om toch het lege vlak een beetje te breken komt er een dichtgelaste pistolport. 😉

Bedankt voor de links! heb ook al een heleboel PDF-boeken gekregen van een mede bouwer. Als ik dat moet lezen ben ik al een week of 2 verder 😀 Zal die van jou ook eens doornemen.

Leon Benjamins zei:
De grousers die komen er niet meer op. Dit omdat ik de full metal tracks heb en niet die met rubberen blokken.
Dan moeten er nog steeds rekken op de zijkant geplaatst worden. Grousers waren een standaard onderdeel van de voertuiguitrusting, of er nu T36E6 tracks of T16 tracks gemonteerd waren.

Groet, MartinD

@ Jan-Cees, ben daar wel lid, maar lees eigenlijk meer 😳
Zit nu op zoveel fora dat ik bijna door het bos de bomen niet meer zie. Ben al gestopt op BTN met het posten.
Ik zal alleen hier en op BTB (battle tanks belgie) posten.

@Martin, dat is een nieuwtje voor me 😀 zal me er eens verder in verdiepen.

Even een update:
Mijn stu zal een geconfisceerde (correct me if im wrong) Duitse Pak gaan trekken.
Heb hem vandaag binnengekregen en ben er ook al aan begonnen.
Het is een Pak van dragon, en de beschrijving laat echt te wensen over, hele slechte foto's en verkeerde nummers.
De grote schilden zijn zo krom als maar kan..
Er mist zelfs een onderdeel! (voor wie de set ook heeft, deel a11) geen idee of het écht nodig is, maar kom ik vanzelf wel achter als ik de andere componenten gebouwd heb.
IMAG0261.jpg

IMAG0264.jpg

De loop gemaakt, het uiteinde van Dragon heeft overal gaten rondom, dat had het origineel niet. hier op de foto is het dichtgesmeerd met Vallejo Putty.
Omdat het best wel veel krimpt heb ik het dik ingesmeerd, later deze avond kwam ik er achter dat het nog te weinig was en moet er morgen nog meer in smeren.
De rest van de ''gaten'' die door dragon niet geheel doorboord waren, heb ik zelf uitgeboord.

Daarna kwam het moeilijkste onderdeel(tot nu toe) maar heb het toch in elkaar weten te steken.
IMAG0265.jpg

De bramen zijn nog zichtbaar, maar worden natuurlijk nog weggehaald. had het laten zitten zodat het straks in het geheel geschuurd kan worden zonder dat er teveel word weggehaald.

Weer wat in elkaar gestoken vanmorgen.
Voor die tekeningen van Dragon moet je echt zeer goede ogen hebben, en weten waar alles moet zitten anders kom je er nooit uit.
Wat een K*tbeschrijving! 🙁 En een heleboel letters en cijfers kloppen ook voor geen meter..

Maar toch dit kunnen doen:

IMAG0266.jpg

IMAG0267.jpg

En met de loop erop:
IMAG0268.jpg

IMAG0270.jpg

Had wat verkeerd om gelijmd 🙄 dus de andere kant ook maar andersom gedaan zodat het niet opvalt 🙄
IMAG0271.jpg

IMAG0272.jpg

IMAG0273.jpg

Morgen gaat het schild er op.
Nu de wielen nog draaiend zien te krijgen.. want als ik ze nu vastlijm draaien ze nooit meer 🙄 🙂

Dragon, kampioenen moeilijk doen als het makkelijk kan. Heb veel kits van DML gemaakt, en was ook lang te spreken over hun releases van voertuigen waar vooral Tamiya niets mee deed. Hun instructies en 'overengineering' van de modellen was echter een groot manco. M'n laatste model is een JS2 van Tamiya: superkwaliteit onderdelen, duidelijke handleiding en gebruiksvriendelijk bouwen, en het als je er naar kijkt is de kit al half af 😉 Zo kan het dus ook.

Had bij deze set een slechtgeprinte, met onscherpe zwart-wit foto's te maken. En Dragon heeft alles op wel 2 blaadjes kunnen doen met maar 9 bouwstappen..

Het enige dat ik nog bestel van dragon zijn figuren, de rest is drama🙂

Heb nog wat gedaan vandaag.
Had deze lassenset er kennelijk gratis bijgekregen, want had ze niet besteld. Heb ze toch maar geinstalleerd omdat weggooien zonde is.
IMAG0279.jpg

Hatches van de turret ook gedaan, is al geschilderd (na de foto) maar moet nog een keer gebeuren.
Hier één van de hatches
IMAG0280.jpg

En ben begonnen met het dichtmaken van de wielen, zodat de duitsers er geen stalen buizen tussen kunnen steken o.i.d.
IMAG0281.jpg

Nu de andere 3 wielen nog, 30 van die irritante kleine plaatjes zagen 🙁
Maar dan heb ik tenminste iets te doen 8)

Hier de foto's van de hatches.
Moet er nog een keer overheen met olive drab.. dekt niet zo best (ikzelf wel, de verf niet 🙂)
had geen idee hoe ik het glas van de periscoop moest ''verfen'' dus heb ik maar zilver gedaan.
Het zwarte glimt nogal omdat dat nog nat is 🙂
IMAG0282.jpg

IMAG0283.jpg

IMAG0284.jpg

Dit weekend verder met de wielen zodat ik die weer kan installeren. Daarna de speaker er in en dan het geluid testen.

Ben Harris is vandaag aangekomen 8)
Heb 2 foto's (zit ook op ander forum, en daar hebben de foto's mee te maken)
IMAG0290.jpg

IMAG0291.jpg

Voor het hele Ben Harris verhaal:
http://forum.battletanksbelgie.be/viewtopic.php?f=32&t=756&start=70

Terug
Bovenaan