1/48 MAN Panther G update 25-9 verf

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Speciaal voor Jan, hier issie dan 8)

En voor de rest natuurlijk ook 😉

Afgelopen tijd bezig geweest met onderstaand kitje. de gebruikte materialen zijn:

-Tamiya panther
-Aber PE
-Hauler PE
-Fruil tracks
-Armorscale loopje
-MR stalen wielen
-Attack resin gereedschap
-Evergreen en plastruct plastic
-Koperplaat

de tamiya kit is een pracht van een kit en de Aber en Hauler PE maken er een nog mooier kitje van. Voor wat de PE betreft heb ik een combinatie van beide gebruikt omdat Aber meer en ander detail heeft dan hauler en andersom net zo. Fruil tracks....waarom niet? 😀 Het armorscale loopje is gewoon super. Het Attack gereedschap is ook zeer goed te gebruiken en je krijgt behoorlijk veel gereedschap in een kitje. Evergreen en koperplaat....geen kitje zonder hè 😉

Het enigste waar ik niet tevreden over ben zijn de stalen wielen van MR. De gieting is niet al te best en ze zijn te groot.

Aangezien dit voertuig niet lang in dienst is geweest ziet hij er vrij nieuw uit. Het rechter spatbord heb ik iets verbogen, het linker spatbord met een stukje erachter heb ik eraf gehaald als zijnde dat die onderweg is kwijtgeraakt. Tevens heb ik ook het linker gereedschap rek iets verbogen en de schop in tweeen gebroken. Misschien dat ik de schop nog vervang voor een ander.

de krik heb ik op het motordek gelegd met wat losse onderdelen erbij. Aangezien de houder hiervoor kapot is. Tevens zijn niet alle spare tracks meer aanwezig wat met elkaar dan mooi in verhouding staat....Dacht ik zo.

Als het goed is heeft het voertuig alle features van een late MAN Panther G. Met dank aan Jan Peters voor de info.

Oh ja, de travel lock voor de loop is van Hauler, zat niet eens in de Aber kit. Valt me wel een beetje tegen van Aber.

Genoeg gezegd, de foto's

Groeten,

Richard

IMG_8625.jpg

IMG_8626.jpg

IMG_8627.jpg

IMG_8630.jpg

IMG_8631.jpg

IMG_8632.jpg

IMG_8633.jpg

IMG_8634.jpg

IMG_8635.jpg

IMG_8636.jpg

IMG_8637.jpg

IMG_8638.jpg

IMG_8639.jpg

IMG_8640.jpg

Tja....niet slecht voor een beginner,in deze schaal dan 😀 😉 ga je deze spuiten of blijft ie ''naked'' Richard??Friuls voor 1:48 moet kunnen en ze staan hem goed moet ik zeggen.ben zelf met de KV"s van Hobby Boss bezig in deze schaal,toch leuk dat 1:48 moet ik zeggen 8)

groeten jeroen,.

MOOI! 😀 Bijna te mooi om te schilderen (bijna hè!)
Twee puntjes nog.... Links voor, waar je het spatbord eraf hebt gelaten hoort toch een schurtzen hanger te zitten.... (ik had het fout, de hangers zitten aan de romp gelast, waarna de spatborden erop gebout zijn 😳 )
Rechts achter, aan de mantel van de rechter uitlaat hoort een oog te zitten, dit was de geleider voor de handmatige start slinger. Die zit vast in een van de PE sets?

Jan 😀

@ Jeroen: Dank je 🙂 Dit is echt een leuke schaal. Moest misschien nog maar een 1/48 kitje aanschaffen. Deze blijft voorlopig naakt. Als de temperaturen flink zijn gedaald komt de spuit weer tevoorschijn.

@ Jan: Shit, dacht toch echt dat ik hem af had 😱 De schurtzen hangers kan ik er nog op monteren, das zo gebeurd. De geleider voor de handmatige slinger zat volgens mij niet in de PE sets. maar dat mag ook geen probleem zijn, licht vast wel iets geschikts in de sparebox en anders hebben we altijd nog koperplaat 8) En hij is idd bijna te mooi om te schilderen 😉 Dank je🙂

Groeten,

Richard

Richard,

Net werk hoor! Zeker wanneer je bedenkt hoe klein een Panther in 1:48 is...

Twee puntjes van mijn kant zijn de resin wielen van MR en de bevestigingspunten van messing staf op de toren. Die wielen van MR zijn eigenlijk niet goed genoeg voor dit model. Ze horen juist iets kleiner te zijn dan de andere wielen maar lijken nu zelfs groter... Is het niet mogelijk op hiervoor in de plaats gewoon wielen uit de kit voor te gebruiken? En die bevestigingspunten op de toren. Die lijken me wat aan de dikke kant. Misschien dat je hiervoor wat dunner draad of staf kan gebruiken.

Groet,

Erik

Oja, meenemen naar de bouwavond he!

He Richard,

Tof werk, en erg netjes en schoon gebouwd ook. Hoe was de passing van de wielen op de onderromp? Bij de Crusader zit dat nogal losjes allemaal 😕
Ik merk al wel dat we op de volgende bouwavond een 1:48 showtafeltje neer kunnen zetten 🙄 ... Hetzer, Panther, Crusader, KV 8)

Groeten, MartinD

Heren dank u

@ Erik: Check m'n tekst vwb de wielen 8)
Het enigste waar ik niet tevreden over ben zijn de stalen wielen van MR. De gieting is niet al te best en ze zijn te groot

In de kit zelf zitten geen stalen wielen. Dit was eigenlijk de enigste optie om een late MAN te maken. Was niet van plan om hier een ondergrondje bij te maken, maar zal toch wel moeten daar dit denk ik de enigste manier is om het te grote wiel enigzins niet op te laten vallen.

Voor de ringetjes op de toren heb ik 0,5 mm koperdraad gebruikt. Vond het eigenlijk wel meevallen, maar heb m'n foto's ff gecheckt en ze kunnen idd iets aan de dikke kant zijn. Maar het stoort me niet echt.

Uiteraard gaat hij mee naar de bouwavond 😉

@ Martin: De passing van de wielen is gewoon k*t. Bij mij lopen de wielassen taps toe waardoor ze ook losjes erop komen te zitten.

Voor wat betreft een 1/48 showtafeltje op de eerstvolgende bouwavond......goed idee, doen we. Er is trouwens ook een 1/48 tiger 1, maar ik weet niet hoever Erik hiermee is....Erik? maareh.....van wie is de Hetzer eigenlijk? 😳

Groeten,

Richard

@ Martin: Ik heb hem gezien.... 😳

@ Erik: foto's! 🙄 😀

@ Kristof: Dank je 🙂 Moet je zekers doen, is echt een leuke schaal. Ik denk dat ik de niet al te verre toekomst nog eens een 1/48 duits beestje ga maken.

Groeten,

Richard

Knap werk Richard, ik hoop dat hij eens een mooi verfjasje krijgt. Is dit nou een befehlswagen zo met die schoonmaakstokkenkoker op het achterdek, of zeg ik nu iets heel doms? 😳

@ Eelke: Dit is een late ingreep ipv aan de zijkant. Ik heb me laten vertellen dat de zaken aan de zijkant nog al eens bleven haken, en dat daarom gekozen werd om het achterop te plaatsen. Dit gebeurde ook in het veld, dus het zou best interessant zijn om de oude locaties van het gereedschap e.d. primerrood te laten.

mzzls

Vandaag de panther met de airbrush onder handen genomen. Niet echt tevreden over het spuitwerk maar het moet er gewoon mee door gaan. Ne de verweringen....

De witte vlek op de eerste foto is van de lamp. foto's zijn ff snel genomen.

Groeten,

Richard

IMG_0033.jpg

IMG_0034.jpg

Bel de krant! er is verf gesignaleerd 😀
Slechte foto's inderdaad, het geheel lijkt me vrij donker... klopt dat? Pas op dat hij niet te donker gaat worden, zeker op deze kleinere schaal!
Af tegen Euro? 😛
Jan 🙂

Heren,

wat antwoorden. Hij ziet er idd nu wat dinkytoy achtig uit. En de foto's......klopt, zijn niet echt goed. Het was ook meer ff te laten zien dat het ding in de verf staat. Maar het e.e.a. gaat helemaal goed komen met filters washes etc. Op de foto's lijkt hij vrij donker maar dat valt mee. Hij wordt wel lichter dan dat hij nu is. Vanavond heeft bas hem onder ogen gehad en die kwam tot de conclusie dat dit een goede basis is.....ik vertrouw helemaal zijn oordeel 8) 😉

Ik hoop deze af te hebben tegen euro.

Groeten,

Richard

Ja de foto's geven een wat vertekenend beeld. Het model mist inderdaad diepte, maar dit komt met de verwering helemaal goed. Gelukkig heb ik Richard gisteravond al behoed om vallejo oily steel te gebruiken voor het gereedschap 😉 Het model zit verder rete strak in de lak. Volgende week maar weer verder gaan...

😱 Woooo, wellicht een wat gedateerde opmerking maar wat lijp dat dit 1/48 is!!
Pfff, zo strak bouwen moet ik nog maar zien te bereiken in 1/35.
Erg tof!

Ben benieuwd hoe je de verwering e.d. gaat aanpakken.

Massel,
Marcel.

Terug
Bovenaan