1:35 Resin M39 van MR-Model (update 6-1-2025)

PietvanHees

Regiocoördinator Zuid-Oost
Lid van de TWENOT
Op de beurs van 5-6 oktober (Hart voor DAF) ben ik begonnen aan de volgende M39. Het lijkt een solide model, maar uiteraard met de solide blokken resin die er af moeten. Aan zijn neus zat een mega blok, dat er heel redelijk af is gekomen. De binnen ring van de toren was wat meer werk, De ring veroorzaakt dat de toren zich aan 2 haken vast kan houden, maar de hoogte ervan van een paar milimeter was voorzien van een dik, zeer groot gietblok. Nou ben ik door ervaring voorzichtig met het zagen en schuren aan resin, dus met een zijknip tangetje en een scherp mes dan maar. (Nat zagen op een beurs is niet aardig). Maar het ringetje is uiteindelijk wel in 3 stukken.

Geen punt, maar erg veel werk.
IMG_20241006_190329.webpIMG_20241006_190547.webp
De bodem is even opzoeken oh get wel klopt. Waarschijnlijk moet ie onder spanning erin gelijmd De kuil waar de trado as in komt lijkt niet aan te lijnen op elkaar. OOk in de ruimte tussen de 2 spatborden links en rechts lijkt het of er een rand af moet.
IMG_20241006_190350_1.webp

Laatst bewerkt:
Nee, hij is nog niet af. Trado stellen zitten eronder en de voorwiel ophanging. Verder is er al wat geschoond en gerepareerd.IMG_20241109_165645_1.webp

De zwarte puntjes op de wielen zijn gevulde luchtbellen. De toren had een afgebroken randje en ook een paar flinke luchtbe;llen. Op de controle fot zie ik nu dat ik aan de rand nof wat op te lossen heb. Ook het scharniet van het toren luik heeft een luchtbelletje te pakken.

IMG_20241109_165531.webp

De TraDo as is mooi, maar de aandrijg as is veel te groot (En wijst de verkeerde kant op....)

IMG_20241109_165452.webp

Ik heb uiteindelijk dus het randje tussen de 2 spatborden aan het pantser maar laten vervallen. De banden zijn best mooi, maar de tekst is veel te groot.

De meeste M.39 kits zijn voor een groot deel gebaseerd op giswerk, er zijn er geen meer om als voorbeeld te dienen Maarten.
Vwb de banden, volgens mij horen er Michelin schotvrije banden op dit type velgen met gepantserde wieldoppen.

Klopt allemaal. Trouwens, dat van die gepantsterde wieldoppen betwijfel ik, maar we kunnen het niet nameten. Uiteindelijk is de hele verzamelnig die ik nu afbouw een evolutie en geschiedschrijving van de kennis en de modelbouw over al die deccenia. 🤔 (Daswel heel filosofisch....)

De laatste 2 die na dit project komen zijn dat ook weer. (geduld, jullei zijn toch allemaal modelbouwers? (😉 )

Laatst bewerkt door een moderator:
De periscoop dakjes waren behoorlijk gerafelt. Voortse kijk klep zit erin, maar ook die heeft een beetje tlc nodig gehad. Hij werd door het bevrijden van het blok gebroken.
IMG_20241204_072147.webp

IMG_20241203_210805.webp
Het toren luik zit erin, daar moest echter de scharnier ingekort en het onderste rondje waarin hij (in het echt) aan de toren scharniert, had een flinke luchtbel

IMG_20241203_210814_1.webp
Aan de toren zitten 2 blokken die maken dat hij kan draaien. dat maakte wel dat de inlay in de romp weer een stuk lager moest worden. (En deze u-tjes zijn iets dieper geplaatst om het netjes te laten sluiten.

IMG_20241204_072124.webp
Metalen loopje geplaatst (het gaatje in de pantserplaat moest wel opgeboord. Het begint leuk te worden, maar het is veel meer werk dan je zou verwachten van zo'n dure resin kit.

Eigenlijk vooral kleine details toegevoegd, zoals de klep boven de periscoop, haken, lampen, gereedschap, beugeltjes en de spiegel. De rij planken zitten met een dotje blue-tack tijdelijk op zijn plaats,Het achterluik van de 2e chauffeur was uit elkaar gebroken bij het losmaken, Klaar voor de eerste laag airbrush. IMG_20250105_204539_1.webp
IMG_20250105_204609.webp

Niet alles is 100% zoals het hoort, maar ik verklaar hem af. Kan niet wachten om met de ultieme versie te beginnen......

Ik mis de uitlaat demper op de achterkant Piet, nu kan die er nog op, voor de spuit erover gaat.1b_09487.webp
Sorry voor het watermerk, ik heb de originele foto ergens op een harde schijf staan.
Als je inzoomt zie je rechts onder de demper zitten 😉

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan