Goede
Middag
Collegae 😁
Nog geen shot van het complete voertuig maar wel enkele plaatjes van het olieverf avontuur.
Zeker een avontuur omdat ik weer eens de OPR aanpak wil toepassen. OPR staat voor Oil Paint Rendering wat ik zou vertalen
als Detailleren Met Olieverf. Een manier van schilderen die bij figuur schilders bekend zal voorkomen (ook met acryl).
Mike Rinaldi begon ermee op voertuigen en heeft het inmiddels uitgebreid gedocumenteerd via zijn boekenreeks "Tank Art".
Een bruikbare introductie (voor er boeken over waren) van Rinaldi's OPR op voertuigen is
hier te lezen en te zien.
(Ik heb zelf ook een eenvoudige demo hier ergens in een verslag staan, maar die foto's zijn verminkt met het FotoBucket logo.
Zodra die foto's vervangen zijn zal ik hier een linkje plaatsen)
Het is leuk om te doen maar ook spannend omdat ik niet 100% zeker ben van mijn kleur keuzes 😬🫣😅
Maakt niet uit, het komt vast goed want ik rommel gewoon net zolang door tot ik tevreden ben !
▼ Hier een setje cans in ordinaire acryl 😉 met Raw Umber olieverf pinwash. Chipping moet er nog op..
▼ Het proces van OPR : de gewenste schakering/kleurverloop opzetten....
▼ en wat overblijft na het licht tamponerend blenden met penseel.
▼ Nog een voorbeeld. In feite is dit nog een basis waarop verder geborduurd kan worden met harde krassen en vervuiling (stof, modder).
▼ Bij de wielen heb ik de olieverf juist gebruikt om lichtval te benadrukken.
Links de basiskleur + Tamiya Panel Line Accent Color
*................................. en hier met hooglichten erbij.
▲
* Over die
Tamiya Accent Color : mooie
diep donker bruine kleur, lekker dun en loopt dus goed in naadjes en om kleine details, maarrrrr,
het bleek niet meer weg te poetsen na toepassing, ook al had de basiskleur een satijnglans finish.
Dus de uitgelopen pinwashes kon ik niet corrigeren wat bijv. goed te zien is op het wiel links : geen strakke 'schaduw' rond de details.
Bij nadere inspectie van de ingrediënten zag ik dingen die niet zitten in een eenvoudige mix van olieverf met bijv. white spirit.
Met zo'n mix namelijk is wegpoetsen/ corrigeren van pinwashes geen probleem, ook niet na een paar uur.
Het Tamiya spul bijt zich kennelijk agressiever vast in de onderliggende verf en lijkt me toch beter voor minder fijn detail zoals
bijv. rond de velgen (zie foto ↑ ) en groot plaatwerk enz. en tja... de aanduiding zegt het feitelijk al :
Panel Line Accent Color
Verder heb ik nog een leuke uitdaging voor wat betreft de nummering van de GMC en de aanduiding van een eenheid.
Wát er op moet is wel duidelijk.... het hóé is wat spannend omdat ik er geen decals voor heb maar wel stencils 😬
Ik hou niet zo van dat gefreubel met een rij losse cijfertjes en lettertjes en dan proberen netjes de verf op je model krijgen....nogmaals 😬
Ach... komt ook wel in orde 🫡
Onverdund groetje