1:35 FAMO "Gentle Giant"

Dankjewel Tini, leuk om te horen 🙂

Gaaf!! Wat voel ik mij een klungel als ik dit perfecte priegelwerk zie! Tja…. een macro lens is natuurlijk killing en genadeloos…maar als je beseft hoe klein het allemaal is waar je naar kijkt… Een diepe buiging Peter!

Hartelijk dank Walter 🙂, maar kerel... je moet echt ophouden zo bescheiden te zijn hoor. We zijn allebei gek op dat gepriegel en jij bent net
zo goed als ik als dat ik zo'n klungel ben als jou .... met het verschil dat jij netter werkt, dat is althans mijn observatie 🤓

.... met het verschil dat jij netter werkt, dat is althans mijn observatie 🤓
..dat waag ik te betwijfelen als ik dit zie (ik gebruik daarom ook geen macro lens 🤭)

...misschien kunnen we het nog eens uitvechten in een Scratch FOC 🤣.....😱....😉
🤣 een scratch battle…. Haha! Klinkt als : morgen 13:00 uur in de Hoofdstraat! Jij, Gentle Giant, komt uit het noorden … ik, Priegel PRAT, uit het zuiden…..enige toegestane wapens: mes, schuurpapier, evergreen, liniaal, snijmat, messing draad en lijm! 94904CBF-C1E1-4702-B685-74B17E847251.jpeg
Of
CC990B87-852B-44FC-B109-DFF40C784778.jpeg

Die foto van Bas zou idd zo afkomstig kunnen zijn van model Peter. Kleur lijkt ook goed!

Laatst bewerkt:
Bedankt Bas, ook voor de foto 🙂 een welkome ook nog want er staat een detail op dat ik nog niet eerder had gezien 😛 (namelijk hoe het
de motor afdekplaat [met haakje en veertje] vast zit aan de lager zittende beplating)

🤣 een scratch battle…. Haha! Klinkt als : morgen 13:00 uur in de Hoofdstraat! Jij, Gentle Giant, komt uit het noorden … ik, Priegel PRAT, uit het zuiden…
ha ja ! twee bouw tafeltjes tegenover elkaar.... holsters gevuld met Evergreen en Plastruct.... veldfles met Mek....scalpel tussen
de tanden geklemd.....uit de megafoon klinkt een gespannen verslaggever.... "gentleman... grab your bouwtekening.....".......tromgeroffel.........

Affijn, wie weet komt er ooit een stripverhaal van 😁

Bedankt Bas, ook voor de foto 🙂 een welkome ook nog want er staat een detail op dat ik nog niet eerder had gezien 😛 (namelijk hoe het
de motor afdekplaat [met haakje en veertje] vast zit aan de lager zittende beplating)

ha ja ! twee bouw tafeltjes tegenover elkaar.... holsters gevuld met Evergreen en Plastruct.... veldfles met Mek....scalpel tussen
de tanden geklemd.....uit de megafoon klinkt een gespannen verslaggever.... "gentleman... grab your bouwtekening.....".......tromgeroffel.........

Affijn, wie weet komt er ooit een stripverhaal van 😁
“The Gentle Giant…Peter” scratcht sneller dan zijn schaduw 🤣

Auw……. Alle belangrijke delen nog aanwezig? 👍🏻👁👅🫀🫁👃🏻🦶🏻🦵🏻💪🏻🦻🏻 (Zocht nog meer delen maar die staan er niet bij)

Das niet de FAMO op de achtergrond🧐

soms ook een beetje TE snel 😱

Bekijk bijlage 17300
Ik mag hopen dat dit het resultaat is van het opensnijden van een potje rode verf waar de deksel te vast was komen te zitten ….en niet van een echte horror scène waarbij de top van een duim nu ergens onder de tafel ligt😵‍💫

Ik mag hopen dat dit [...] niet van een echte horror scène
Feitelijk gebeurde dit ongelukje tijdens het slopen van onderdelen :
Iets teveel kracht zetten en gelijktijdig onzorgvuldig zijn in het richten van die kracht terwijl het werkstuk onvoldoende stabiel lag.

Het bloedde zo hard omdat ik vrij diep in m'n wijsvinger had gestoken...het was in de huid maar een klein wondje.

Moraal van het verhaal : werk altijd zorgvuldig en geconcentreerd !!

'Een ongelovelijke caleidoscoop van details, verf en macro fotografie. Peter, als rembrandt in onze tijd had geleefd had ie jaloers geweest op je vakkundige gebruik van licht, verf en canvas. Het is adembenemend.

Ik word er bijna verlegen van Piet maar valse bescheidenheid heeft niemand wat aan dus... dankjewel 🙂

Moraal van het verhaal : werk altijd zorgvuldig en geconcentreerd !!
Het is goed om elkaar ehhh scherp te houden. Niemand is gebaat bij lelijke verwondingen, al is het maar om dat dit weer een onderbreking in het bouwen oplevert. Messen, resin, oplosmiddelen, etc. Anderzijds horen risico's bij uitdagingen, maar blijf je bewust waar je mee bezig bent.

Het is goed om elkaar ehhh scherp te houden.
Grappig ja, maar je hebt gelijk en zo een foto bij het verhaal kan nog helpen ook...

Het schoot me te binnen dat deze foto (die ik ten tijde van deze zelfmutilatie elders postte) een scalemate deed inzien dat zijn dochtertje van 7
toch maar beter met een ander hobbymesje aan de gang moest.

Ha schaalhobbyisten 🙂

bijna afgelopen deze FOC en om nu te zeggen dat ik veel ben opgeschoten ? niet echt hè...
Mooie praatjes over vereenvoudigen van het verhaal tot bijna compleet strippen van een verhaal heeft niet geholpen om echt
de gang erin te brengen en het verslag ervan doen heeft de voortgang verder vertraagd en voor wie dat nieuw is kan daar het fijne over
lezen in het stukje "The Devil is in The Topic".

Wel... voltooien zolang deze FOC nog loopt zit er niet in, maar misschien dat wanneer het 'moeten' eraf is er stiekem nog verder mee
gegaan wordt.... al zit ik al een week te popelen om een onlangs aangeschafte Duitse FlaK 88 te gaan bouwen...

Hoe dan ook, hier zijn de tot nu toe laatste vorderingen :

De stangetjes voor de carburateur bediening zijn nu toegevoegd...

en zoals te zien is er ook wat rotzooi toegevoegd.

De troep bestaat uit :
"Dried Sea Grass" van AK seagrass.jpg een verpakking doe je lang mee en kost ongeveer 4 euro.

+ droge mini bloemblaadjes Dsc01221.jpg deze komen van de bloesem van de Amerikaanse Eik (bloeit in April/ Mei)

+ fijn grit grit-1_02.jpg dit is gezeefd uit grit dat speciaal voor tuinpaden wordt gebruikt.

De troep is zorgvuldig op de gewenste plek aangebracht en dan gefixeerd met "Gravel & Sand Fixer".
gravel-and-sand-fixer.jpgflesje van 100ml kost net geen 6 euro.

Dat bevochtigen doe ik met een injectiespuit + naald maar zonder de plunjer.
Met een vingertop op de opening verhoog je subtiel de druk zodat de fixer makkelijk en precies druppelsgewijs aan te brengen is.
Ik doe dit meestal direct naast hetgeen wat gefixeerd moet worden. Op die manier raak je het fijne strooisel niet aan en door capillaire werking
trekt de fixer in het strooisel. Na eenmaal fixeren en drogen zit het strooisel goed vast en is het zelfs te schilderen zonder dat je het los borstelt.
Meerdere malen aanbrengen van de fixeer maakt geen vlekken en droogt steeds mooi mat op.

(275 Xtra BIG pic : https://imagizer.imageshack.com/img923/5458/Ix9jZe.jpg)

En geloof me... elk snippertje of korreltje zit vast..

En intussen is er ook al lekker gekliederd met olieverf. Vooral gebruikt voor chippen, maar ook voor wat subtiele vlekken, al is dat nog niet
sterk aanwezig.

(279 Xtra BIG pic : https://imagizer.imageshack.com/img923/5163/dsqKjw.jpg)

(280 Xtra BIG pic : https://imagizer.imageshack.com/img923/2346/d0fMgS.jpg)

(281 Xtra BIG pic : https://imagizer.imageshack.com/img922/9140/BHBwKV.jpg)

(282 Extra BIG pic : https://imagizer.imageshack.com/img922/2402/978cL5.jpg)

Dan was het de beurt aan een wormpje GreenStuff omdat dit me het meest makkelijke materiaal leek om een luchtbuis te vormen tussen
het luchtfilterhuis en het inlaatspruitstuk.
De aansluiting op het spruitstuk is het afgezaagde 'voetje' van de plastic buis van Tamiya, met een koperdraadje in de putty gestoken.
Toen de putty goed taai was is het met een scalpel heen en weer gerold zodat er een euh.. zodat het ging lijken op een euhh... luchtbuis ?
Dan aan het spruitstuk verlijmd.

Dan het klemmende deel gemaakt voor wat samen met putty de gehele klem moet gaan voorstellen.

Een lapje putty om de luchtbuis gefrommeld en met schroefdraaier de paspunten erin gestoken.

Het plastic klemdeel vastgezet met CA... het oogt wat groot... kan door de witte kleur zo lijken... eventueel maak ik een nieuwe kleinere...

Tot slot voor nu nog wat plaatjes van de motorruimte...

Wel... ik vermoed dat er voor de 26e geen voltooiing van dit project gaat plaatsgrijpen en zelfs niet of dat wel gaat gebeuren ná de 26e van
dit jaar of het volgende...
En wat er ook gebeurt met dit topic, ik ga dit stuk i.i.g. aan het originele Gentle Giant vastknopen.
Zoals-ie nu is zal ik de Famo tonen in Nieuw Vennep.

Verder was het me een genoegen om weer één en ander op te steken tijdens deze FOC en dat is dan voornamelijk op persoonlijk en met name
mentaal vlak..... voornamelijk door wat andere deelnemers en toeschouwers tijdens deze FOC hebben gepost

Dank voor uw aandacht en reacties en wie weet tot een later vervolg

Happy Modelling

29b_013.jpg

Laatst bewerkt:
Hoe dan ook, ik blijf het geweldig vinden. Mooie details, realistische subtiele weathering en prachtige uitvoering.

Ik wacht de volgende update gewoon af.

Ontzettend jammer dat een dergelijk model, vol met deze details, niet wordt afgemaakt. dei detail foto's, ze zouden van een echt voertuig kunnen zijn gemaakt..

Prachtige progressie, Peter.....vooral die meuk bovenop het motorblok vind ik erg realistisch (al het andere ook eigenlijk). Dat je hem niet binnen de FOC afkrijgt is jammer, maar ik zie het toch als winst......je hebt nu na lange tijd toch weer wat voortgang met de Giant geboekt en hopelijk ook de lol in het project weer een beetje terug gekregen. Mijn project komt binnen deze FOC ook (weer) niet af....maar net wat ik hier boven schreef....ik zie het toch als winst omdat er na 16 jaar weer beweging in het project zit.

Beetje vooruitlopend. Ik ben van plan pas weer rond het eind van het jaar een nieuwe FOC te starten, zodat alle deelnemers van voorgaande FOCs ook wat meer tijd hebben om dingen af te ronden....en we niet juist MEER shelf queens hebben dan daarvoor!

Hi Peter,

WOW, ongelofelijk gaaf en realistisch, ik vind dit referentieklasse! Hoe heb je die verweerde verf gemaakt? Mbv de haarlak methode?

Mvg,

Vincent

Hallo Peter,

Wat een schitterend model al !!!
Ik kan nog niet eens benoemen, wat ik allemaal geslaagd vind...... 🙄 Hopelijk lukt het jou dit model in een mooi diorama te krijgen.

Veel plezier en succes,
Hans

Bedankt scalemates voor de duimpjes en de reacties

Ik wacht de volgende update gewoon af.
Ik ben bang dat die er nog komen gaat ook

Ontzettend jammer dat een dergelijk model, vol met deze details, niet wordt afgemaakt...
Je hebt gelijk Bert. ik denk dat ik iets te snel was met een dramatisch afscheid. Nu de 'druk' van de FOC eraf is kan het toch nog wel gaan lukken.
Eerlijk gezegd moet ik ook nog steeds wel een beetje wennen aan het voornemen het hele diorama achterwege te laten, maar de
'ondraaglijke lichtheid' van dit besluit begint toch ook wel te voelen als een comfortabel uitgangspunt dit model te voltooien

[...]Dat je hem niet binnen de FOC afkrijgt is jammer, maar ik zie het toch als winst......je hebt nu na lange tijd toch weer wat voortgang met de Giant geboekt en hopelijk ook de lol in het project weer een beetje terug gekregen. [...]
Een prettig positieve observatie met zelfs onderliggend optimisme waar ik me zeker in kan vinden 😀👍

Hopelijk lukt het jou dit model in een mooi diorama te krijgen.
Het zal een vignette worden waar slechts een klein stukje omgeving het decor moet vormen voor de Gentle Giant met de kids.
In wezen was dat ook het originele plan 😉

Bedankt Vincent 👍

Hoe heb je die verweerde verf gemaakt? Mbv de haarlak methode?
De omcirkelde delen deed ik jaren geleden chippen met een penseel.
237Famoa.jpg

De recente chips heb ik aangebracht met een stukje schuurspons en ('olie loze') olieverf.

Verwering qua tinten en/of vlekkerigheid doe ik zoals Mike Rinaldi het ooit voorstelde als OPR (Oil Paint Rendering).

Hier in vogelvlucht een voorbeeld in stapjes (op een olijf groen object) hoe ik dat in praktijk bracht toen het voor mij nog nieuw was :

Eerst de donkere verfjes aanbrengen van donker naar licht...

...en die zorvuldig naar elkaar toe werken...

...en blenden tot het vloeiend in elkaar overloopt.

Hier is ook goed te zien wat er op de zijkant is gebeurd... feitelijk niets anders dan subtiele tinten aanbrengen die het eentonige breken.

Dan vanuit de lichte kant van het vlak gaan werken met lichte tinten... nu van licht naar donker...

en wederom blenden waarbij als laatst gelet wordt op de twee behandelingen die ook mooi in elkaar overlopen.

Het lijkt veel werk voor een niet bijzonder dramatisch effect, maar het geeft leven aan een object. En de mate van dramatiek in een verfjas
kan met deze manier uiteraard naar smaak worden uitgevoerd.
Op de FAMO is deze manier slechts subtiel en alleen hier en daar toegepast, althans tot nu toe.
Het meest opvallend is het deel tussen spatborden en de lage motorschotten waar ik de nadruk op schaduw heb gelegd

Hoop dat ik hiermee voldoende antwoord heb gegeven, anders gewoon doorvragen 😉

Super uitleg, bedankt!!

En wederom, dankuwel 🙂

Hierboven benoemt Alex het al: weer plezier krijgen in je stilgevallen project. In dit geval ook door het geheel te verkleinen. Er zijn maar weinig bouwers die zoveel detail aanbrengen en op zo'n wijze afwerken en dat combineren met een uitgebreid diorama. Naast het gezegde perfectie is de vijand van gereed, kennen we allemaal het gezegde minder is meer. De KUNST van het weglaten.
Verder heb ik gemerkt dat in de regelmaat blijven zeker helpend is.

Weer erg mooi en inspirerend wat je mij/ons hebt laten zien. En ik gun je de zin om verder te (blijven) gaan.

Groeten, Jan

Dankjewel Jan 🙂

Naast het gezegde perfectie is de vijand van gereed, kennen we allemaal het gezegde minder is meer. De KUNST van het weglaten.
Sta me toe hier even op in te gaan, vind ik leuk 😉

Die eerste kan ik me helemaal in vinden, mede omdat perfectie door ons mensen nagenoeg niet te bereiken is.
Voor mij voelt dat als : je mag een keer tevreden zijn... al doende leren levert sneller en meer resultaat dan in één slag proberen alles correct te doen.

"Minder is meer", de kunst van het weglaten is zeker een kunst maar naar mijn mening niet algemeen te hanteren als waarheid ter
beoordeling van eender welke creatieve uiting... minder is niet per se meer.
Daarom vind ik deze stelling vandaag de dag meer een cliché... te snel en te makkelijk gebruikt i.p.v. weloverwogen kritiek.

Verder heb ik gemerkt dat in de regelmaat blijven zeker helpend is.
Voor mij voelt dat persoonlijk als belangrijk maar heb nog steeds moeite met het handhaven ervan 🙂🙃

"Minder is meer", de kunst van het weglaten is zeker een kunst maar naar mijn mening niet algemeen te hanteren als waarheid ter
beoordeling van eender welke creatieve uiting... minder is niet per se meer.
Ik ben het volledig met je uitleg eens. Wat ik hier bedoelde aan te geven is, dat voor een gedetailleerd model een kleinere setting helpend kan zijn om tot een goed resultaat te komen. Als je iets in een complete omgeving wilt plaatsen, gaat in de laatste ook werk en tijd zitten. Dat blijkt voor sommigen haalbaar, zoals te zien is op dit forum en in deze foc. Voor mij gaat dat niet op. Daarom knip ik bij wijze van spreken, een fors stuk van de rand (weglaten). Hiermee doe ik het model niet tekort en heb ik meer ruimte voor de rest van mijn plannen.

Groeten, Jan

Aha..okee ik begrijp je nu 😁 vanuit die hoek had ik dit nog niet bekeken...dank u 👍

"less is more" gebruiken om met de hoeveelheid ingrediënten (= werk) de haalbaarheid van voltooing af te wegen, te bepalen en eventueel
te corrigeren.
Wel een nuttige overweging dus, vooral tijdens het brainstormen of plannen van een project.

Hoi Peter, even terugkomend op je eerdere uitleg over de verweerde verf........dank je wel!
Ik had wel eens gehoord van deze methode maar nooit echt begrepen hoe het in zijn werk gaat. Precies zoals Rinaldi in zijn tekst aangeeft vraagt het om een nieuwe bewoording omdat het niet lukt om met een kleine verbale aanpassing van de uitleg over bekende technieken zoals "dot-filter"en dergelijke dit duidelijk te maken.
Helaas vind ik de video's van Rinaldi schokkend saai, na 10 minuten val ik in slaap en dan heb ik nog 2 uur en 37 minuten of zo te gaan. Met andere woorden: verder dan "welkom beste kijkers en plakgenoten......" ben ik nooit gekomen.
Dank zij jou weet ik dat de man kan schrijven (na een poging tot één van zijn videos heb ik nooit de moeite genomen om verder te zoeken) maar uiteindelijk vind ik de foto's die jij hebt geplaatst duidelijker dan zijn hele verhaal. 👍

Groet,

Paul

Ha ja, zelf heb ik eenmaal getracht zo'n live verweringssessie van Rinaldi te bekijken, maar vanwege de inherente 'traagheid' van het proces
kon ik het domweg niet volhouden geduldig te blijven kijken.
Dan pak ik liever één van de twee boeken die ik van hem heb over dat Oil Paint Rendering, want zoals je al zei, de man kan schrijven en er is een
serie van zijn hand verschenen onder de noemer "Tank Art" (even opletten wanneer je zou willen kopen omdat de 4 bestaande delen in steeds vernieuwde edities zijn uitgebracht. Bekijk hier de nieuwste versies )

Dank voor het compliment, maar ik zeg er nu dan toch maar even bij dat dit voorbeeld een nogal eenvoudige toepassing is van
de OPR benadering. Niet dat het daarom minder interessant is, maar er kan veel meer effect mee bereikt worden.
Als je eens in de gelegenheid bent moet je op de bouwavond maar eens aanschuiven bij Elco (Elings), want die is er intensief mee
aan de slag gegaan en kan je goed vertellen over het hoe en zeker ook het waarom van deze manier van werken...

groet 👍

Ben aan het prutsen geslagen met de OPR......het begint goed maar het gaat nog even duren voor ik er écht iets over te melden ga hebben.

Dank voor de aanwijzingen!

Voor de mensen die hem niet in het echt gezien hebben ni Nieuw Vennep: waar ik normaal schrik als ik mijn eigen detail (controle) foto's zie zijn de details op Gentle zo ongelofelijk goed, dat je ze eigenlijk beter op de foto ziet als je ogen gedwongen worden naar een kleine uitsnede te kijken. Maar als je er met je neus bovenop zit is het echt adembenemend!

Als de reis het belangrijkste is en niet het doel, hoop ik dat je nog jaren door gaat Peter..... Je verdient hiermee een klasse voor jezelf!

Tjonge wat een VET compliment zeg .... dankjewel man en dat geldt dan natuurlijk ook voor wie daar z'n duim voor opsteekt

Dat we allemaal maar lang mogen en kunnen genieten van de creaties die we onszelf en elkaar voorschotelen

Happy Modelling

Terug
Bovenaan