1/35 airfix m1a2 Abrams-update 16-4-12

N. Drent

Lid van de TWENOT
Hoi, nu mijn challenger zijn einde begint te naderen en ik wat te bouwen moet hebben op de volgende bouwavond van de BMC, maak ik alvast maar het topic aan voor deze abrams!
Info:

Service history
In service: 1980–present
Used by: U.S. Army, U.S. Marines

Wars: Persian Gulf War
War in Afghanistan
Iraq War

Production history

Designer: Chrysler Defense (now General Dynamics Land Systems)
Designed: 1972–1979
Manufacturer: Lima Army Tank Plant (1980-present)[1]
Detroit Arsenal Tank Plant (1982–1996)

Unit cost: US$6.21 million (M1A2 / FY99)[3]
Produced: 1979–present
Number built: 9,000+

Specifications:

Weight: 67.6 short tons (60.4 long tons; 61.3 t)
Length: Gun forward: 32.04 ft (9.77 m)[4]
Hull length: 26.02 ft (7.93 m)
Width: 12 ft (3.66 m)[4]
Height: 8 ft (2.44 m)[4]
Crew: 4 (commander, gunner, loader, driver)
Speed: M1A2: Road 67.6 km/h (42.0 mph)
Off-road: 48.28 km/h (30.00 mph)
De rest lees je maar hierzo (bron)

Pics:
CIMG4396_800x600.JPG

Dit zit er ook bij:
CIMG4397_800x600.JPG

De inhoud, foto's van de tracks en wielen missen wegens 6kb te groot-.-

CIMG4399_800x600.JPG

CIMG4401_800x600.JPG

CIMG4402_800x600.JPG

Vergeleken met een Challenger 2:
CIMG4403_800x600.JPG

Meer volgt van de week!
gr nicky

Re: 1/35 airfix m1a2 Abrams

ah dit is toch wel dezelfde als die italeri heeft uitgegeven.
ik heb deze ook nog liggen ben benieuwd wat je ervan gaat maken, ik heb besloten om een aantal onderdelen te vervangen door overgebleven dragon onderdelen.

groeten erik

Ik heb ook een Abrams in de kast staan, en da's best wel een hele grote tank. Maar als je dan die Challenger ernaast ziet staan. Moet ik toch ook maar eens een keertje kopen 🙂

Nou, 't is een drama kit, dat kan ik jullie wel vertellen. Ik heb vandaag veel foto's zitten bekijken, en erop gezien dat de turret gewoon in het midden zit (wat ook wel logisch is) en niet een beetje meer naar rechts. Ook zitten er heel veel naden. (zie foto's). Maarja, ik bouw lekker verder, en dit is het resultaat van een paar avonden knutselen waarbij ik vergeten ben om foto's te maken 🤣
CIMG4407_800x600.JPG

CIMG4408_800x600.JPG

CIMG4409_800x600.JPG

Hier zie je de afwijking goed. Alleen denk ik dat er niks aan te veranderen is 😕
CIMG4410_800x600.JPG

En dan heb ik nog wat problemen:
-Ik mis onderdeel B11
-en ik mis onderdeel A92

Dus ik zit te denken om een soort kuil te maken, waar de abrams in staat, en dat de kuil iets van verschansing is. Is dit ook zo gebeurt in irak? Zo nee, weet iemand dan een goede oplossing om deze onderdelen te verbergen? Want aan onderdeel B11 zit het linker terugloop wiel. Alvast bedankt.

gr nicky

hoi nicky,
de koepel van de m1a2 staat wel degelijk iets naar rechts hoor (kijk maar in mijn topic http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=24966&p=235735&hilit=m1a2#p235735) ingegraven toestanden deden de amerikanen niet aan in irak. ook de tweede keer dat ze irak invielen werdt het uitgevoerd als een bliksem oorlog, een tank ingraven is niet echt bliksem oorlog achtig 😛 . een andere oplossing weet ik zo niet, (hoe zien de onderdelen eruit, ik heb nog wel wat op reserve liggen) verder is er niet echt veel te zeggen, de kit is inderdaad een ramp maargoed het is nog steeds een leuk oefen project om te airbrushen.

groeten erik

Oh, lol.. Dacht al dat is een giet fout, maar het hoort dus zo 😛. Jammer dat ze niet aan ingegraven toestanden deden, want had daar wel een leuk dio'tje van kunnen maken 🙂. Misschien dat ik het zo maak dat de abrams net door een muurtje wil rijden, en dat je daardoor het wiel enzo niet ziet.
Ik mis deze onderdelen:
CIMG4433_800x600.JPG

CIMG4434_800x600.JPG

Maar dan de andere kant 😉

Alvast bedankt voor het kijken, en het is idd een leuk oefen object, en het is ook nog voor een GB

gr nicky

Hoi Nicky,

Onderdeel 1 kan ik niet herkennen, onderdeel 2 is vrij eenvoudig te scratchen. Geen zin in scratchen, boor een gaatje waar de as behoort te zittenen laat hier een asje door naar buiten komen,
makkelijker te verbergen dan een compleet spanwiel. 🤣

Gr. Frank 😉

Update!
Ook nu, weer een paar avonden gebouwd, en vergeten foto's te maken.. Ik was zo lekker aan het bouwen, dan denk je minder aan fotos maken 😉
De Abrams is eigenlijk al primer ready, maar ik zit nu nog even te denken wat ik met de ontbrekende onderdelen doe (nu ben ik een van de rookgranaat werpersdingen kwijt, zie foto's) Het is eigenlijk nu wachten op een goede oplossing voor glans lak en matte lak, anders was mijn challenger ook al lang klaar geweest 😀 .
Weet iemand iets hiervoor? Dit zijn eigenlijk mijn ''eisen'':
-Moet niet of haast niet stinken, dit wegens ik airbrush in de woonkamer.. Is zo zielig voor mijn moeder en hond
-De glans lak moet goed genoeg glanzen voor de decals.
-De matte lak heb ik het liefst net zo mat als de matte verf, maar als dat niet kan heb ik graag het matste spul.
Alvast bedankt,

Foto's:
CIMG4435_800x600.JPG

Het rek achterop, de ''dwarsbalken dingen'' heb ik gemaakt van ijzerdraad, omdat ik al wist dat ik de plastic dingen kapot ging snijden met het uit de sprues halen (de eerste die ik uit de sprues moest halen, brak gelijk 😕 )

CIMG4436_800x600.JPG

Details op de turret:
CIMG4437_800x600.JPG

CIMG4438_800x600.JPG

CIMG4439_800x600.JPG

CIMG4457_800x600.JPG

CIMG4458_800x600.JPG

Dit wil airfix dus als ''CIP''*
CIMG4441_800x600.JPG

CIMG4442_800x600.JPG

Maar!!! Dat wil ik dus mooi niet he 😛 . Had met deze bouwdoos een equipment setje van tamiya erbij gekregen, en tadaa, dit word het dus wel he airfix 🤣 :
CIMG4444_800x600.JPG

CIMG4445_800x600.JPG

CIMG4447_800x600.JPG

(uiteraard zitten die panelen ook op de zijde van de turret die niet op de foto staat 😉 )

CIMG4446_800x600.JPG

Close-upje, weet iemand toevallig wat voor doosjes dat zijn?

En wegens, sommige mensen zeggen dat mijn foto's donker zijn... Lichter dan het stralende zonnetje buiten onder de blauwe hemel kan natuurlijk niet, dus hier zijn de Tevens heb ik er wat losse lading erop gelegt, kijken of dat leuk word:
CIMG4440_800x600.JPG

CIMG4449_800x600.JPG

CIMG4451_800x600.JPG

Kijk, mijn vervanging voor het missende asje van het spanwiel:
CIMG4452_800x600.JPG

CIMG4453_800x600.JPG

Ja, ik moet nog gaan schuren/plamuren.

Oh, en bij gebrek aan goede secondenlijm heb ik maar ''bison kit contactlijm universal supersterk'' gebruikt. Het is niet makkelijk te verwerken, want het is heel dik. Maar het werkt wel... En het is een smurrie, daarom ga ik het tankje dus zo vol mogelijk gooien 😀
CIMG4454_800x600.JPG

CIMG4455_800x600.JPG

Oja, dat ene ''rare'' onderdeel, heb ik nog niet gevonden, maar ik heb wel een ander onderdeeltje gevonden die ik er goed genoeg op vond lijken.
CIMG4461.JPG

Dus mijn vraag nu nog is, heeft iemand de rookgranaat werper voor de rechtse kant van de turret over en wil die eventueel aan mij geven (over de eventuele prijs komen we wel uit)?
(deze, maar dan voor de andere kant)
CIMG4451_800x600~0.JPG

Bedankt voor het kijken, en heb nog een fijne zondag!
gr nicky

*CIP: Combat Identifycation Panel, dit was ''friendly fire'' incidenten te voorkomen

Re: 1/35 airfix m1a2 Abrams-update 23-3-12

Die kisten zijn 40mm munitie kisten (deze worden gebruikt door de bemanning, voor eigen gebruikt denk aan persoonlijke spullen ect.)

Dat dingetje dat je hebt vervangen, is de adapter voor de 'mineplow' de stroomkabel gaat daarin
http://data4.primeportal.net/tanks/jeff_derosa/m1a2_details/images/m1a2_details_038_of_125.jpg

Misschien die rails aan de zijkant en die stangen op de .50 een beetje rechter maken? + probeer die lijm aan te brengen met een naald/ijzerdraadje o.i.d. dan krijg je niet van die klodders

Ik ben benieuwd wat je er verder van maakt 🙂

Ok. Ik denk dat ik dat dingetje wel een beetje goed heb vervangne he? qua vorm dan.

De stangen op de .50 worden zoizo nog rechtergemaakt, en over de rails, ik denk niet dat ik die echt rechter ga maken, omdat ik dit toch bijna vol ga hangen met zooi 🤣 . Ik heb die lijm op sommige plekken ook aangebracht met een sateprikker, maar het was gewoon een grote dikke zooi 😕 😕 .

gr nicky

maarre, waarom loop je niet naar de gamma en koop daar een tubetje secondelijm? Je hebt ze zelfs in kleine tubes bij een action voor 1 euro (3 tubes)
Dat lijkt mij beter werken dan deze bison lijm.

Ik weet niet wat voor ijzerdraad je gebruikt maar ik zou er de volgende keer iets meer op letten dat je ze gelijk buigt. Nu zit er qua hoek al een verschil tussen de "draden"

Qua lak zou ik Games workshop purity seal aanraden, maar deze moet je wel buiten gebruiken anders vind je hond en ma dat niet leuk.

Succes.

Martin

Martin Visser zei:
maarre, waarom loop je niet naar de gamma en koop daar een tubetje secondelijm? Je hebt ze zelfs in kleine tubes bij een action voor 1 euro (3 tubes)
Dat lijkt mij beter werken dan deze bison lijm.
'T is zondag he 😉
Martin Visser zei:
Ik weet niet wat voor ijzerdraad je gebruikt maar ik zou er de volgende keer iets meer op letten dat je ze gelijk buigt. Nu zit er qua hoek al een verschil tussen de "draden"
Gewoon ijzerdraad die ik in huis had. Ik zal er op letten dat ik ze gelijk buig!.

Tja, ik wil wel eigenlijk binnen airbrushen...

Hai Nicky,

Noeste arbeid verricht je weer.

Ik zou wel wat meer aandacht besteden aan de fragiele onderdelen, zoals inderdaad de stangen aan de .50, maar ook de opbergvakken achterop.
Juist vanwege de aanwezigheid, trekken ze aandacht. Hieraan kan de toeschouwer zien hoeveel aandacht je eraan hebt gegeven.

De hoeveelheid lijm die gebruikt is, is echt exorbitant veel. Bison moet weg uit je arsenaal, vind ik. Morgen na 13u gewoon zoeken naar secondelijm.

Kijk ook uit met holle rugzakken / bepakkingen; ze zien er prima uit aan de voorkant, maar zijn hol. Misschien eraf halen en met putty of een stukje tissue afdekken ?

natuurlijk veel succes met deze mooie tank 🙂

groet Frank

Die bison was een tijdelijke oplossing 🤣, tja, ik weet het ik heb echt te veel van die lijm gebruikt. Hopelijk valt het niet op als de bepakking erop zit! 🙂
De stangen van de .50 worden nog recht getrokken, maar het is nu nog een beetje niet recht omdat ik eerst de lijm goed laat drogen voordat ik ze recht ga maken.
Over de holle rugzakken, natuurlijk word dit opgevult!, maar ik zal alleen de dingen opvullen die echt nodig zijn, anders kan ik denk ik weer een nieuw tubetje plamuur kopen. (dus de holle zakken die in de bak achterop komen, en waarvan je geen hol gedeelte ziet, ga ik niet opvullen.. Maar dat is logisch denk ik?)
Bedoel je met de opbergvakken achterop de stangen die daar lopen, of die grote kisten zelf, of die kleine kistjes aan de achterkant? 😛

gr nicky

Even een snelle update..
De abrams staat in de primer en er zit een preshade op, die moet nog wel een keer overnieuw gedaan worden. Maar mijn zwart wilde niet echt meewerken (zaten heel veel klodders pigment in) dus heb ik dark sea grey gebruikt van vallejo.. Eens kijken of dat een leuk effect geeft. Moet op sommige plakken nog wel wat erbij gespoten worden omdat het anders heel licht is.
foto'tje, mij fototoestel deed ook niet echt aardig vandaga 🤣 :
CIMG4471_800x600.JPG

Volgende update zal waarschijnlijk een basislaagje +eventueel camo laag worden!

gr nicky

Ben ik weer, nu een paar projectjes van mij aan het drogen zijn, of wachten op een verflaag ben ik weer verder gegaan met deze kit. Ondertussen zit er een sand kleur op, en een camouflage kleur. Ik ben alleen vergeten op te schrijven welke camouflage kleur, dus dat gaat nog leuk worden straks met bijwerken 🤣 .

Maar goed, de tank heeft camouflage kleuren gekregen. Op de eerste 4 foto's ben ik gaan experimenteren qua belichting bij daglicht. Dit omdat ik afgelopen weekeind ben verhuist van werkplek. Alles staat/hangt nog los omdat ik even wilde kijken hoe het straks eruit ziet 😀

Foto's:

Graag even commentaar geven op de 1ste 4 foto's welke beter is. De foto's zijn allemaal (ongeveer) vanuit de zelfde positie genomen.

1. Ikea lamp aan + flitser aan:
w8coE.jpg

2. Ikea lamp aan + flitser uit:
wNsP.jpg

3. Ikea lamp uit + flitser aan:
orbF.jpg

4. Ikea lamp uit + flitser uit:
odMhm.jpg

''Walk-around'' van de abrams:
odRgj.jpg

JiXa7.jpg

8TCQ6.jpg

mZPg.jpg

sumd.jpg

gC5m.jpg

Alle foto's hierboven zijn trouwens gemaakt met lamp uit+flitser uit.

update uit, gr nicky

Terug
Bovenaan