1/16 M16 halftrack

Rob Wernars

Lid van de TWENOT
Interesses
1/16 panzer en 1/32 vliegtuigen modern
Schalen
  1. 1:15
  2. 1:16
Dames en heren ook,

Hier het resultaat van vele avonden ploeteren, de 1/16 M16 halftrack van Trumpeter!
Op zich geen slechte bouwdoos, alleen de tracks waren/zijn een nachtmerie: stugger dan het orgineel denk ik.
De 2 figuren die standaard bij de bouwdoos zitten zijn gedupliceerd en aangepast, en uitgebreid met de Takom Jeep bijrijder en AHHQ's Tankcommandant.
20231115_142026.jpg
20231115_141711.jpg
20231115_141734.jpg
20231115_141702.jpg
20231115_141646.jpg20231115_141752.jpg

Ik hoop dat jullie het leuk vinden!

Groetjes,
Rob

P.S. Voor de meer geinteresseerde 1/16 Geallieerd spul bouwer: ik heb wat spul te koop staan in het Äanbod"gedeelte!

Wat jamner toch dat in schaal 1:16 de tracks zo moeilijk vallen. Dat zou juist op die schaal een verbetering tov 1:35 horen te zijn. Dat had Trumpeter beter kunnen doen. Je zou nog iets subtiel met stug dun draad kunnen proberen om de tracks wat omlaag te krijgen aan bovenzijde.

Ik zat te denken: wat als je de rupsbanden verwarmt met een haarföhn of zo? Niet doen als ze op het model zitten, maar alleen los ernaast!

Ben het helemaal eens met m'n voorgangers over de track.... echt een spelbreker voor het anders zo fraaie model ! juist daardoor had ik bij de eerste foto het idee dat het toch om 1:35 ging 🤔

Het zou in orde kunnen komen door aan weerszijden van de terugloopwielen de track omlaag te krijgen.
Warmte lijkt me het meest effectief.
Ik zou het proberen (supervoorzichtig 😬) door een laag wattage soldeerbout onder de track te houden (vaste opstelling) en dan met een
stokje o.i.d. de track omlaag te houden tot je voelt dat-ie meegeeft. Dan soldeerbout weg halen en met injectiespuit met water het
trackdeel afkoelen en het tweede stuk.
Is een chirurgische ingreep maar ik zou het de moeite waard vinden.

In plaats van een soldeerbout zou een wierook staafje ook kunnen werken al zal dat langer vergen om het vinyl zacht te krijgen.

Als ik de foto zie heb ik gevoel dat de track ook te lang is. Hij komt los van de beide grote wielen en dat zou niet kunnen/mogen als hij op wat spanning staat. Is inkorten een mogelijkheid ? Soldeerbout in de buurt lijkt mij doodeng bij plastic en rubber trouwens… één foutje en je hebt een smeltplek…. maar om nu het in benevelde staat met wierook te doen 🤔🫢😂…..maar warmte is idd wel mogelijke oplossing hoewel ik dus eerst aan inkorten denk.

Ik heb het model ook en de tracks zijn inderdaad een regelrechte verschrikking. Toen ik het Trumpeter model kocht verkeerde ik in de veronderstelling dat de tracks identiek zouden zijn aan die van het Torro rc model. Sterker nog, ik heb het Trumpeter model vooral gekocht om een reserve stel tracks te hebben voor mijn rc model . Vreemd genoeg worden die tracks, zoals veel andere Torro onderdelen, nu eenmaal niet los verkocht. De Torro tracks zijn wel soepel en je vraagt je dan ook af waarom Trumpeter die niet had kunnen gebruiken voor hun statische model.

Die Trumpeter tracks zijn zelfs zo stug dat je de ophanging van de wielstellen zou moeten verstevigen om ze in toom te houden. Typisch weer zo'n geval van het ontbreken van iedere vorm van quality control. Dit is helaas kenmerkend voor veel Chinese modelfabrikanten. Als je eerst een prototype model laat bouwen voor je het in massa productie neemt haal je dit soort blunders eruit. Helaas nemen Chinese modelfabrikanten hun klanten niet serieus en zolang we die bouwdozen blijven kopen is er voor hen geen enkele reden om geld uit te geven aan gedegen research en kwaliteit controle.

Het verschil in benadering tussen Chinese en Europese fabrikanten wordt ook mooi geïllustreerd door de opvallende kwaliteitsverschillen tussen de 1/16 Sdkfz. 251's van Trumpeter en Das Werk.

Arjan

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan