1/16 M113 ACAV in Vietnam

Rob Plas

Lid van de TWENOT
Interesses
WW II, Vietnam, Falklands KL
Voertuigen en bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:16
  3. 1:35
  4. 120 mm
Nu bezig met
1/35 Diorama's Oosterbeek '44 en Duitsland '45, 1/16 M113 ACAV in Vietnam
Ik ben begonnen aan een 1/16 diorama van een M113 ACAV in een rijstveld in de Mekong Delta 1968.
Hiervoor heb ik de M113 van Andy's Hobby Headquarter met een bemanning van Jason Studio en verschillende accessoiresets van de zelfde producent.
Ik heb besloten eerst de figuren geheel af te werken voor ik aan de M113 begin omdat ik de neiging heb om daar de boel de boel te laten.
Verder komt er veel modder, water, rijstplantjes en bamboe etc op het diorama. De figuren staan nu in onderdelen in de zwarte primer.

20250322_152838.webp20250322_152817.webp20250322_152810.webp20250322_152806.webp20250322_152753.webp20250322_152745.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Hele goed disciplinaire maatregel, Rob
Ik herken het heel erg goed.
Wel errug vét om ‘Nam te doen, top hoor!
Na de “Verlinden tijd”, denk je soms dat men het vergeten is…
First row💪🏼

@Roger Hurkmans ,
Dit zijn voor mij met stip de beste figuren in deze schaal die ik ooit gezien heb. Detaillering is ongelooflijk scherp, en de houding van de verschillende figuren komt ook heel natuurlijk over.
Ik heb er nog een 5e figuur bij, een 101st Airborne met een M60 op zijn schouder die omhoog kijkt. Die kan perfect gecombineerd worden met de 2 zittende figuren bovenop de M113.

Laatst bewerkt:
Het dio wordt een enorme ruimtevreter idd.
Ik vind het een hele leuke schaal om mee te werken maar ik heb nog een PzKfW III in Afrika en een Sherman Easy Eight in de planning staan. Die blijven voorlopig maar even in de doos zitten.

Een kleine update: ik ga die staande 101st Airborne figuur niet gebruiken. Die is van een ander merk en kwalitatief nog geen 50% van de figuren van Jason-studio qua pasvorm, detaillering en gietkwaliteit.
Dat gaat zo afbreuk doen aan het geheel.
En over Jason-studio gesproken; ik heb het voor elkaar gekregen om de 3D geprinte loop van de M16 van 1 van de soldaten af te breken en kwijt te raken. Je ziet op de foto's hierboven al dat deze ontbreekt.
Geen goed idee modelbouwen met koorts, hoest- en niesbuien.
1 mailtje naar Jason en het bewuste onderdeel wordt kostenloos opgestuurd. Hulde!

Ik vind het een hele leuke schaal om mee te werken
Ik ook,
gezien dat mijn fysiek me steeds meer in de steek laat is deze schaal een uitkomst, ietepetiete onderdelen zijn toch goed te hanteren!
En als je niet te veel dio's maakt dan krijg je ze heus wel ergens gestald.

Als mijn M8 Armored car af is begin ik aan de, Sd.kfz. 250, óf de Universal carrier, óf de M8 HMC + ammo trailer, óf de M3 Halftrack!
Ik moet ze nog wel eerst aanschaffen 🤣
En met mijn bouwtempo ben ik dan weer 2 jaar zoet.

ik heb het voor elkaar gekregen om de 3D geprinte loop van de M16 van 1 van de soldaten af te breken en kwijt te raken.
Ik heb het voor elkaar gekregen om de naald uit mijn aribrush te laten vallen op het laminaat-in-de-moedbouwhoek EN DIE KWIJT TE RAKEN

hoedan? denk je ...
😳

Tot je 'm terugvindt als die 4 cm diep in je voet is geboord.... 🙄

Ij ging er nog wel even naar op zoek....

Ik heb het voor elkaar gekregen om de naald uit mijn aribrush te laten vallen op het laminaat-in-de-moedbouwhoek EN DIE KWIJT TE RAKEN
Dat is nog erger dan dat ik een paar jaar geleden een boortje, van ik geloof 0,8 mm, liet vallen en het ook nooit meer teruggevonden heb. Zelfs niet toen ik een paar maanden geleden noodgedwongen grote delen van m’n hobbykamer heb moeten verplaatsen (en eronder opruimen) omdat ik iets anders kwijt was dat ik echt niet zelf wilde gaan nabouwen, maar nérgens meer kon vinden.

Vanmiddag gearriveerd, de laatste spullen voor mijn M113 ACAV display. 25 .50 ammo boxen, verschoten .50 patronen en de gekregen vervanger voor de M16 loop.
Dit komt boven op de hulzen en kistjes die al bij de accessoire-set zaten, in totaal 30 kistjes en 60 patronen.
Ik heb besloten om voor 1 keer mezelf geen (financiele) beperking op te leggen om dit project zo overtuigend mogelijk af te bouwen.
Het wordt een setting van net na een intens vuurcontact met de NVA/Vietcong aan de rand van een rijstveld.
De bodem van het voertuig wordt gevuld met zandzakken en bergen ammo- en andere voorraden.

17432638414589136997598372988717.webp

Leef je uit Rob! Dit gaat mooi worden!

voor 1 keer mezelf geen (financiele) beperking op te leggen
dat klinkt comfortabel, lekker man 😋 veel plezier !

Misschien een idee : zandzakken van dunne stof maken !

In mijn echte old school tijd naaide mijn vader op de naaimachien banen in een leger zakdoek en een stuk overhemd stof.
Ik knipte langs de banen zodat ik zakken had met een open zijde.
Ik keerde ze binnenstebuiten, vulde ze (niet te vol) met zilverzand en naaide ze met naald en draad netjes dicht.
De zakken op 1;35 maat stapelden zoals de echte en zagen er door de textuur ook overtuigend uit 🙂

Voor nu wel ja...😎🤣😎

Terug
Bovenaan