1:16 BT-7 - update 09-10-2014

Re: 1:16 BT-7 - update 29-01-2013

Wat een strak gietwerk zeg daar kan geen scratchwerk meer tegen op!Het komt er dus eigenlijk op neer wanneer je een goede tekening aanleverd het bijna niet fout kan gaan.Dus met die tracks komt het ook wel goed! 😉

Groet,

Roger

Re: 1:16 BT-7 - update 29-01-2013

Dank voor jullie reacties! Inmiddels is ook het voorste wiel klaar. Dit wiel was stuurbaar voor als de BT-7 op zijn wielen reed, en had daarom een andere naaf dan de andere wielen:

bt7voorstewiel1.jpg
bt7voorstewiel2.jpg

Verder heb ik de scharnieren voor het motorluik gemaakt, en de houders voor de krikken:

bt7scharniermotorluik.jpg
bt7krikhouder.jpg

De krikhouder is wat te dik, maar ik ben bang dat hij anders niet goed te printen is.
Ook heb ik zoals je kunt zien een aantal vleugelmoeren gemaakt, handig op een spruetje.

Next up: stuurarmen.

Re: 1:16 BT-7 - update 04-02-2013

hoi Eelke,
Dit wiel was stuurbaar voor als de BT-7 op zijn wielen reed
😱 interessant ! werd dat veel gebruikt, of was dat een "back-up" voorziening?
Ook heb ik zoals je kunt zien een aantal vleugelmoeren gemaakt, handig op een spruetje.
slim ! maar zie ik daar een zelfontworpen gietnaadje op die vleugelmoeren ?

peter van dijk zei:

Het was een idee van de aartsvader van de BT-tanks, J. Walter Christie. De bedoeling was dat de Christie-tanks langere stukken op de weg zonder rupsbanden zouden rijden, en de Russen namen dit idee over toen ze de Christie-tank ontwikkelden tot de BT.
Het voordeel was dat de rupsen minder sleten, en bovendien kon de BT in theorie veel harder zonder rupsen, tegen de 90 i.p.v. 55 km/u. In de praktijk viel het natuurlijk tegen; het erafhalen en er weer omleggen van de rupsen kostte veel tijd (niet alleen moesten de rupsen eraf, de benzinetanks moesten naar de onderkant van de fenders verhuizen zodat de rupsen op de fenders konden liggen), evenals het omzetten van de besturing (de chauffeur moest de stuurhendels ontkoppelen en een stuurwiel monteren). Ook waren veel wegen in Rusland als de R in de maand zat nauwelijks begaanbaar mét rupsen, laat staan zonder. Bovendien was alleen het achterste loopwiel aangedreven, waardoor de tractie nogal teleurstelde. Daarom zijn de russen bij de T-34 van het idee afgestapt.

Hier is een mooie foto van een BT-7M zonder rupsen en met sturend voorwiel:

photo09f.jpg

Het lijkt wel zo hè? Maar het is gewoon een glansplek.

Weer een kleine update. Een tijdje geleden had ik een onderdeel gemaakt dat achteraf niet correct bleek te zijn, het ging om een carter voor op de bodemplaat:

bt7carterverkeerd.jpg

Tamiya had hier een museumexemplaar nagemaakt, waarmee gerommeld was. Het was vrij simpel om in 3D een accuraat carter te maken:

bt7carter.jpg

Marcel: ik gebruik Autodesk 123D Beta, versie 9. Het is een gratis programma en het kent daarom een aantal beperkingen, maar met wat vindingrijkheid kun je er toch best veel mee. Let op dat Autodesk het programma later sterk heeft versimpeld en uitgebracht als 123D Design (ze noemen het nu ook een 'app', meestal geen goed teken!). 123D Design is een sterk uitgekleed programma dat minder geschikt is voor dit soort doeleinden. De printbestanden exporteer ik wel met 123D Design (Kan met 123D Beta niet meer, lang verhaal...). Zie 123dapp.com voor meer details. Beta 9 is nog een korte tijd te downloaden van die site.

Niels: dank voor de tip. Ik heb de krikhouder 0,35 mm dik gemaakt voor de zekerheid, omdat het een vrij fragiel onderdeel is qua vorm.

eelke warrink zei:
peter van dijk zei:

Het was een idee van de aartsvader van de BT-tanks, J. Walter Christie. De bedoeling was dat de Christie-tanks langere stukken op de weg zonder rupsbanden zouden rijden, en de Russen namen dit idee over toen ze de Christie-tank ontwikkelden tot de BT.
Het voordeel was dat de rupsen minder sleten, en bovendien kon de BT in theorie veel harder zonder rupsen, tegen de 90 i.p.v. 55 km/u. In de praktijk viel het natuurlijk tegen; het erafhalen en er weer omleggen van de rupsen kostte veel tijd (niet alleen moesten de rupsen eraf, de benzinetanks moesten naar de onderkant van de fenders verhuizen zodat de rupsen op de fenders konden liggen), evenals het omzetten van de besturing (de chauffeur moest de stuurhendels ontkoppelen en een stuurwiel monteren). Ook waren veel wegen in Rusland als de R in de maand zat nauwelijks begaanbaar mét rupsen, laat staan zonder. Bovendien was alleen het achterste loopwiel aangedreven, waardoor de tractie nogal teleurstelde. Daarom zijn de russen bij de T-34 van het idee afgestapt.

Hier is een mooie foto van een BT-7M zonder rupsen en met sturend voorwiel:

photo09f.jpg

Het lijkt wel zo hè? Maar het is gewoon een glansplek.
leuk om te weten Eelke (ook van die glansplekjes 😉 ), bedankt.
vrolijke rupsloze groet 😀

Het is alweer veel te lang geleden dat ik een update heb gepost van de BT-7. Ik heb de bouw onlangs weer opgepakt, nadat ik gietingen van o.a. de mantel en de wielen had binnengekregen van Tilly.
Een hoop onderdelen zitten nog los, maar hij begint nu de eindstreep te naderen. Ik ben bezig met het opschonen van de wielen, daar zitten nog flink wat luchtbellen in. Als de ophanging klaar is begin ik met de kleine details op de romp.
Door al het geestdodende schuren van de wielen kreeg ik zin in iets priegeligs, dus ik ben nu het DT machinegeweer aan het afbouwen. Dat komt uiteindelijk op het dak in een luchtdoelaffuit. Geen 3D-printsels, maar gewoon ouderwetsch handwerk 🙂. De loop zit nog een tikje scheef, daar moet ik nog het een en ander aan tweaken.

sqfh.jpg

mz7q.jpg

6u27.jpg

d58e.jpg

hohx.jpg

qb1k.jpg

o1q6.jpg

pgm6.jpg

k16h.jpg

0e11.jpg

pwsb.jpg

Re: 1:16 BT-7 - update 09-02-2014

Dit is echt het summum van mooi modelbouw 😱 !

Vraagje Eelke: je schrijft dat het machinegeweer "ouderwetsch handwerk" is. Zo ziet het er anders niet uit...

Kan je in het kort beschrijven hoe/in welke onderdelen het machinegeweer is opgebroken? Met een beetje geluk heb je nog foto's van het bouwproces?

Ik blijf deze weer met bewondering en in stilte volgen.

groeten, Richard.

Bedankt voor jullie reacties, heren. Hij is inderdaad nu zo'n 90 % klaar, zou ik zeggen.

Richard: hier is een foto van de DT met een omschrijving van de onderdelen waaruit hij bestaat. Het grootste deel is gewoon Evergreen strip, staaf en buis. Ik had het geluk dat de loop bijna precies 1,6 en 1,2 mm was, precies twee maten die Evergreen aanbiedt.

b3ni.jpg

Ha die Eelke,

Als je het zo laat zien dan lijkt het zo simpel, maar ik doe het je (nog) niet na.... Mijn dank voor je uitleg is groot 😀 . Heb de foto gelijk op de HS opgeslagen als referentiemateriaal. Geen bezwaar hoop ik?

Groeten, Richard.

Ja, tuurlijk, sla op wat je wilt! Het moeilijkste van scratchbuilden is het opdelen van lastige vormen in makkelijkere elementen. Bij de DT was het lastigste het opdelen van de receiver (hoe heet dat eigenlijk in het Nederlands) in platte platen, en het plannen van hoe ik het ding daarna ging bijschuren tot de juiste vorm. Je kunt beter vooraf een uurtje alles nameten en plannen dan dat je meteen begint en drie keer overnieuw moet beginnen omdat er iets mis is.

Ook belangrijk is dat je in de gaten houdt hoe alles met elkaar samenhangt. Een foutje in een hoek of een dikte op de ene plek kan gevolgen hebben voor de pasvorm op een andere. Bij de DT was het bijvoorbeeld belangrijk dat ik de gasbuis op de juiste afstand van de loop vastmaakte; zo niet, dan paste hij niet meer door de ronde kraag achter aan de loop en kwam hij niet meer goed uit met de laadhendel daarachter. Klinkt erg voor de hand liggend misschien, maar zulke dingen gaan geregeld fout. En zeker als je met subassemblies werkt, en je een aanpassing doet aan het ene deel zonder rekening te houden met het andere deel.

Hoi Eelke,

Zelf dingen bouwen is leuk om zelf te doen en leerzaam als anderen het doen. Je BT gaat er prima uitzien. Goed gebruik gemaakt van de nieuwe mogelijkheden.
Dat van die receiver heb ik me na gebruik van het woord ook al eens afgevraagd. Nu heb ik het eens opgezocht in een oud Handboek Soldaat. Daar wordt het een staartstuk genoemd.

Succes,

Jan Coen

Heel erg mooi Elke,

zeker voor een tank die ik helemaal niet mooi vind.

De lat licht lekker hoog en dat is mooi om te zien.

Sterkte er mee.

Marcel 😀

Dag allen,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update van de BT-7 heb gepost. Vandaag was het moment waar ik al heel lang naar uitkeek: het omleggen van de tracks! Ik was niet tevreden met de tracks die ik had laten gieten, dus ik heb nieuwe laten maken door een andere firma. Dit keer was er bijna geen luchtbel te bekennen en kon ik de schakels zonder moeite uitboren om ze workable te maken 8).
Verder heb ik wat meer details aangebracht op de romp, en het einde is nu echt in zicht! Ik hoop de bouw af te ronden voor de SMC, en misschien al voor de KMK.

Excuses voor de slechte foto's trouwens; het kreng is zo groot dat de belichting erg problematisch wordt...

OzNqAvg.jpg

PEy2QnC.jpg

ns2hLKt.jpg

xAn7hGR.jpg

Re: 1:16 BT-7 - update 12-08-2014

Hallo Eelke,

Prachtig werk!
Als er iets is waar ik in het leven zeker van ben is dat ik zelf nooit zo'n project zou gaan starten, maar om het te zien van iemand anders met zoveel skill's is wel erg gaaf!
Zeer schoon gewerkt en het detail hoef ik verder niet over uit te wijden. Ik kijk er naar uit om hem in het echt te bewonderen.

Groetjes en succes met de afronding van de bouw!

He Eelke,

ik had de beginpost al gezien destijds. Maar het tussenstuk had ik gemist.
Kanonne zeg, wat een tof werk lever je hier af zeg!
eelke warrink zei:
Excuses voor de slechte foto's trouwens; het kreng is zo groot dat de belichting erg problematisch wordt...
Dat kan ik me voorstellen. De BT is een wat kleiner tankje, maar in 1:16 moet hij toch flink groot zijn.
Ik kom graag naast Boris staan om hem i het echt te bewonderen.

Hartelijke groet, MartinD

Hoi Eelke,

Ik vond het al indrukwekkend om de romp in de beginfase te zien en het wordt steeds mooier! Het idee dat je alles zelf hebt gebouwd, gebruikmakend van de meest moderne technieken is super!

Ik hoop dat ik hem in Veldhoven weer in het echt kan zien.

Groet,

Erik

Dank voor jullie reacties. Nu de tracks erom zitten heb ik echt het gevoel dat hij bijna af is. Ondanks de drukte moet het zeker lukken voor Veldhoven.
Roger: het is wel de bedoeling dat hij een kleurtje krijgt. Ik heb geen idee hoe je een 1:16 tank verweert, dus dat wordt nog flink stoeien, denk ik.
Martin D: hij is nog net te behappen inderdaad. Hieronder zie je hem in vergelijking met de 1:35 kit van Tamiya en een standaard hobbymesje.
Om een idee te geven: hij is zo'n 35 cm lang, de romp is exact 10 cm breed en de wielen zijn 5,2 cm in doorsnede. Ik heb hem ook even gewogen, hij is nu 685 gram schoon aan de haak 🤣.

KV47HMV.jpg

Ik heb inmiddels ook de koplampsteuntjes gemaakt, spatlapjes, spare tracks en meer klein grut. Nu nog wat idler arm spacers en de luchtdoelaffuit en de bouw is zo goed als klaar.

Heeeeel erg mooi voor zo'n lelijke tank Elke 😉

Krijg gelijk weer zin in de hobby maar dat gaat nu even niet. Het nieuwe boek heeft de prioriteit in de vrije tijd en die is al beperkt 😕

Heel veel sterkte met het afmaken van dit kunstwerk.

Groet

Marcel 🤣

Na vier jaar bouwen is de BT-7 bijna af 🙂. De koepel is nu zo goed als klaar: de mantel zit erop gelijmd en de luchtdoelaffuit is af. Die laatste is grotendeels van old school plastic, maar ik had geen zin om met de hand een tandkrans en tandwieltje te maken. Shapeways to the rescue! Hij gaat zondag mee naar Veldhoven.

LGskMTT.jpg

GLLbPs2.jpg

Joiw5L0.jpg

tYCrUoX.jpg

Meesterlijk Eelke, ik vind het jammer dat je zo weinig 'productie' hebt, maar dat is met dit soort projecten natuurlijk begrijpelijk. Dit wordt een showstopper. Komt er ooit verf op, of laat je hem zo, ook mooi...?

Ook ik heb dit werk van je staan te bewonderen.... schitterend Eelke
knee_zps053a4e7d.gif

En zeer indrukwekkend hoe fijn een 3D print kan zijn 😱

Veel plezier met afbouwen 😀
Peter

Heb hem ook mogen bewonderen in Veldhoven;
Een laag verf van jouw hand, zou het model alleen maar complimenteren Eelke!

En als je er nu een presentatie-bord (plexiglas) met step-by-step-foto's naast zet van de bouw,
Heb jij een no.1 show-stealer!

Groet, Peter.

Dank voor jullie complimenten, heren.
John: ik zou sneller willen bouwen als ik kon, maar het lukt me gewoon niet! Ik leg me er maar bij neer en bouw om de zoveel jaar wel iets af 🙂
Roger, Marcel enz.: Ja, er komt verf op! Eerst nog even verf inkopen, er zullen meerdere potjes doorheen gaan, verwacht ik.
Bas: dank je, dat betekent dat ik alle foutjes goed heb weggemoffeld 😉

Ik ga nu eerst even bijkomen en wat therapeutisch bouwen, en als ik moed heb verzameld gaat de spuit erover.

Gelukkig hebben we de foto's nog, want het is haast zonde hem in een verfjasje te steken! Hoe dan ook benieuwd naar het finale resultaat, topwerk.

Terug
Bovenaan