1/16 British Airborne Jeep

Best mogelijk, ik heb er geen maten van gevonden, en moest "op het oog" een maat doorgeven aan Michel.
Op de achterkant komen kleinere cijfers, maar die zijn te klein voor de motorkap.
Na het weatheren en mat spuiten zullen ze hopelijk wat minder prominent aanwezig zijn.

Gelijk een vraag, hoe werd bij een Jeep de motorkap omhoog gehouden als deze niet tegen de voorruit gezet werd?

Best mogelijk, ik heb er geen maten van gevonden, en moest "op het oog" een maat doorgeven aan Michel.
Volgens Britse voorschriften moesten de registratienummers 3½ inch hoog zijn, met lijnen van ½ inch dik — oftewel 89 mm hoog en 13 mm dik.

Het valt me ook gelijk op dat je jeep blijkbaar een restauratieproject van na 1982 is 😉

Ik leg wel een Sony Walkman en een paar Raiders* op de bijrijdersstoel. 😉

*Weet je nog, de prachtige YP 408 van Bert Takken, waar is die gebleven trouwens?, met ritselkist met een zorgvuldig gescratchte doos Twix.
Hij was niet erg blij toen ik hem er op wees dat die dingen toen wel bestonden maar nog Raiders heetten.

Waar hij gebleven is weet ik niet, wel dat hij hier voor het laatst geweest is in december 2016.

Dat p#€%#@#-weer is toch nog ergens goed voor
wel... met de huidige weerverwachtingen dus eind deze week de eindfoto's ? 😉

Hoe dan ook vordert het al lekker en mooi ook 👍

Bert Takken, waar is die gebleven trouwens?,
Nog steeds springlevend, ook als modelbouwer. Is lid van een forum waar ik ook zit met m'n vliegtuig bouw.

Nog steeds springlevend, ook als modelbouwer. Is lid van een forum waar ik ook zit met m'n vliegtuig bouw.
Ooh, leuk. Doe m de groeten als je wil/kan.
Hij was ooit de reden dat we in het café van de hak op de tak(ken) kunnen springen.

Ooh, leuk. Doe m de groeten als je wil/kan.
Reactie van Bert :

"Gaaf, dat ik nog bekend ben daar

Ja, Rob Plas, de enige die het ooit aangedurfd heeft om mij de schone kunst van ondergrondjes maken getracht heeft bij te brengen, dat is ook hem dus niet gelukt. Ik ben daar een kluns in.

Ja, het cafe, altijd humor

Doe Rob de groeten terug"

Hahaha, dank je wel

Andere decals voor de cijfercombi geprobeerd, van veel te groot naar eigenlijk net iets te klein is toch een hele verbetering.

Bijlagen

• 17012688868517329870124970726628.jpg
    17012688868517329870124970726628.jpg
    66,9 KB · Weergaven: 30
Andere decals voor de cijfercombi geprobeerd, van veel te groot naar eigenlijk net iets te klein is toch een hele verbetering.
Dit ziet er beter uit idd!

Dit wordt wel zo'n beetje de belading. Nog heel veel details te schilderen en riemen om de mortiergranaatkokers, jerrycans en pukkels.
Weet iemand misschien of er 1/16 gespen voor riemen en bandjes beschikbaar zijn?
Ook de Lee Enfield Sniper versie hoort daar niet thuis, ik ben al in conclaaf met Eelke, die wapens zijn zo mooi, daar is dit resin ding maar een grof aftreksel van.

1701358221148509616070907826632.jpg

Laatst bewerkt:
Ziet er alweer een stuk fraaier uit zo 👍

En wat grote buckles betreft vond ik wat van Rio Rondo. De aangegeven maten betreffen de breedte van de door te voeren riem.
de 0,16cm zou kunnen werken ? misschien zit er wat voor je bij.... zie hier

Ooeehhhhh, dat ziet er zeer bruikbaar uit, bedankt!

We gaan de afronding in. Ik verwacht één deze dagen de bestelde gespen, nogmaals bedankt voor de tip Peter, en maak dan de diverse sjorbandjes in orde.
Met ook enorm veel dank aan Eelke die me heeft voorzien van een schat aan bepakking voor deze Jeep.
Ik moet ook de de gele streep die het zwaartepunt aangeeft aan weerszijde nog aanbrengen en de loopvlakken van de banden nog drybrushen met zwart. En de verdwenen spiegel moet ik nog opzoeken...
En gelijk na de foto brak het rechter voorwiel (weer) af, je ziet het hier al scheef staan. Die is nu gefixerd met een stalen asje en zit weer recht.
Dan het Pegassus embleem nog netjes omkaderen en dan is het klaar.

20240101_114908.jpg20240101_115021.jpg

Er zit al een stoflaagje op de onderkant, op de foto lastig te zien. Het is een voertuig zoals ik me voorstel dat ze op 17 sept. '44 hebben rondgereden tussen de landingsgebieden en Oosterbeek/Arnhem. Nog geen strijd gezien, dus nog vol bepakt, redelijk schoon en onbeschadigd.
Het was die dag schitterend weer, de omgeving bevat daar vnl zandgrond dus geen dikke modder op de wielen.

ik ben een relatieve leek op WO-II gebied
maar die ster op de achterkant, moet die niet gewoon rechtop staan, op twee voetjes?

En toen ging ik natuurlijk ff googelen en vond deze:
ArtJeepDriverSide.jpeg
Een prachtige 35:1 kopie van het model. Maar deze gast is wel héél overtuigd van zijn zaak als hij met oranje (en blauw) gaat rondrijden.

Laatst bewerkt:
Arne, deze fotoserie ken ik uiteraard ook, en mijn model is daar zeker deels op gebaseerd.
Maar de kokers met de 3" mortiergranaten waren in WO2 van karton, en ook kartonkleurig.
De fel oranje replica's die je hier ziet zijn zeker niet correct.
Verder missen de blauwe voertuig nummers hier. Replica's en verregaande restauraties zijn zelden 100% perfect uitgevoerd.
De ster had mischien netter gekund, maar ook hier maak ik me geen zorgen om, ook in WO2 zullen er markeringen niet perfect op hun plek gezeten hebben en er hangt inmiddels ook al een pukkel half overheen.
En van de britten zijn er ook voorbeelden bekend dat de "Amerikaanse" ster met frisse tegenzin op hun voertuigen werden aangebracht, en daarom als stil protest op hun kop stonden.
1704156750760.png

Kokers zijn inderdaad geel van kleur, en niet oranje. De ster viel me ook op, deze hoort wel degelijk recht te staan. Uitzindering was bij de canadezen, daar werden ze zo goed als altijd scheef gezet als ‘protest’ tegen hun geografische buren.
Het metaal van de Bren zou ik iets donkerder maken met een wash, voor mijn gevoel iets te zilverkleurig op dit moment. Verder vind ik de kleuren moooi uitkomen. Grotere schaal maakt het allemaal net wat anders.
Maar alles bij elkaar een erg mooi model dat een plaatje vooraan in de vitrine verdiend!

Een heel mooi karretje, en ondanks dat ik (wellicht ook vanuit vitrinenood) vaak roep dat 1/16 te groot is, ziet dit er wel zéér gelikt uit.
Ook (het valse argument) dat de aftermarket nog te klein is (waar is de chauffeur?) nopen me toch te zeggen dat ik ongelijk heb.
Dank je, Rob!

Een heel mooi karretje, en ondanks dat ik (wellicht ook vanuit vitrinenood) vaak roep dat 1/16 te groot is, ziet dit er wel zéér gelikt uit.
Ook (het valse argument) dat de aftermarket nog te klein is (waar is de chauffeur?) nopen me toch te zeggen dat ik ongelijk heb.
Dank je, Rob!
Aftermarket is idd nog klein en vaak erg duur, denk aan de, schitterende, spullen van Dave Parker, plus de absurde verzendkosten vanuit de UK. Ik ben dan ook zeeeeeer blij met de spullen die ik via Eelke kon krijgen.

En ik wacht met spanning op het eindresultaat van Marcel Zwart zijn 1/16 Airborne Jeep, die zal nog wel een trapje hoger op de trede staan straks.

Ik heb er bewust voor gekozen om hier en daar wat consessies te doen vanwege de drang eindelijk weer eens een model af te ronden. Marcel doet dat niet.

…Canadees voorschrift was dat de ster aan de zijkant met de punt naar voren moest.
IMG_5578.jpeg
…hier staat de ster onderste boven bij dit Canadese voertuig…. Op diverse Canadese voertuigen zie ik de ster gewoon staan of helemaal niet staan. Echt eenduidigheid kan ik niet ontdekken (tot nu toe)

Klopt, dat kwam allemaal voor, maar volgens Mike Starmer in British Army Colours & Disruptive Camouflage in the United Kingdom, France & NW Europe 1936-45 (zo, dat was even doortypen …), bladzijde 43:
Mike Starmer zei:
The usual alignment of the star was point forward on the roof and point vertical on the sides on British and American vehicles. In contrast the Canadian orders [waaruit hij iets daarvoor geciteerd heeft] specified that the side star to be point forward thus giving a skewed appearance, not, as popularly supposed “to be different to the Yanks.” Variations to this general rule may be observed in photographs such as those rough hand painted stars or oddly shaped stars where the stencil has incorrect angles inside the arms.
En dus ook waar het sjabloon überhaupt niet in de voorgeschreven richting gehouden is 🙂

Dat is een hardnekkig verhaal, maar niet waar 🙂 Canadees voorschrift was dat de ster aan de zijkant met de punt naar voren moest.
Dat is ook niet het hele verhaal......er zijn verschillende officiele voorschriften gevonden die zowel het 1 (ster punt omhoog) als het ander (ster met punt naar voorkant van het voortuig) ondersteunen......en zat originele foto's die het eerste danwel het tweede laten zien. Er zijn zelfs voorbeelden waar voertuigen zijn overgeschilderd en waarbij de ster van orientatie is veranderd, wat nu tevoorschijn komt bij de restauratie van een voertuig.

Het verhaal van het protest tegen het gebruik van de "Amerikaanse" ster kan mijns inziens dan ook nog steeds waar zijn.....alleen komt dat protest dan niet zozeer vandaan bij degene die de ster daadwerkelijk aanbrengt op het voertuig, maar degene die de voorschriften maakt voor het plaatsen van de sterren; voorschiften die vaak per eenheid werden verstrekt.

Overigens hadden de Canadezen gelijk.......tot op de dag van vandaag denken mensen dat voertuigen met een ster per definitie Amerikaanse zijn......zelfs hier op het forum.....maar die ster werd vanaf 1944 door alle geallieerden gebruikt. Regelmatig leid dit tot discussies en incorrecte fotobijschriften in boeken en bij documentaires.

Sorry Rob.....heeft allemaal niks van doen met jouw Jeep! Gaaf ding is het geworden met alle Airborne accesoires en modificaties.

Zoals altijd is het bij alle projecten raadzaam om goede originele foto's te volgen voor registraties.........omdat er altijd uitzonderingen zijn op de regels.

Laatst bewerkt:
Goh, zie het nu pas, Vooral onder de kap erg mooi zeg! Was Barry Pulles, mijn mede Jeeper hier ook geen lid? Die heeft een echte namelijk en origineel gerestaureerd, geen Airborne maar onder de kap dezelfde motor. Erg lekker!

Terug
Bovenaan