“Puszta”

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Ongeveer een jaar of wat geleden heb ik deze King tiger gebouwd van Dragon gecombineerd met wat onderdelen van de Meng kit.Daarnaast heb ik ook wat 3D clamps en onderdelen gebruikt van MJ.Nu maar eens de stap gezet om deze shelf queen eens verder af te werken!😉
De King tiger heeft zich vast gereden in de modder die ontstaan is door de smeltende sneeuw in Maart 45.de crew probeert nog om de Tiger met behulp van een andere tiger of Famo uit de modder te komen.
Het steppe achting gebied in Hongarije waar deze scène zich af zou moeten spelen wordt ook wel Puszta genoemd!
De figuren zijn een mix van Arto/Alpine/Tri star en Warriors.
De kingtiger zal worden gespoten in hardedge 3 kleuren camo die zo vanuit de fabriek werd geleverd!

Groet,

Roger
AD241F0C-9244-43AF-B932-F6DDDA29F715.jpeg9D105F39-B6D1-4548-9ADC-A94226578804.jpegC7B27042-3ED9-4960-A495-580B07595EFD.jpeg938D447B-A458-4C43-B934-13578227ECFE.jpeg01E05C90-B1C4-47C7-9A18-5A854462C09D.jpeg5B032530-9621-499B-9F1E-23D65EB37185.jpeg

Laatst bewerkt:
Thanks Rob!.. het staal heb ik op traditionele wijze gedaan,Tamiya cement op hull en koepel aangebracht en met een wat grotere kwast de structuur aangebracht.
Als het droog is nog even met fijn schuurpapier naschuren!
Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Erg mooi Roger. Vooral het effectieve gebruik van de hoogtes icm de eenvoud van de setting maken het een attractief geheel om naar te kijken waarbij het oog snel naar de juiste plekjes getrokken worden.
Zie ik het goed dat je bij de zwarte jasjes 'gewoon' drybrushing gebruikt voor de meest milde highlights?
Ik ben benieuwd naar het vervolg!

Groetjes

Hoi Boris,
Thanks!
Voor wat de zwarte jasjes betreft schilder ik deze altijd met AK’s panzer black uniform set
Omdat dit dio er eentje word met veel modder en verwering Heb ik bij de crew ook al wat extra ‘viezigheid ‘ aangebracht dmv onder andere drybrushen met olieverf!
Je hebt een goed oog voor detail!😉
Groet,
Roger

Laatst bewerkt:
Ik heb de hardedge 3 kleuren camo aangebracht dmv het patroon eerst uit te snijden in Tamiya afplaktape .
Eerst is een basis laag dunkelgelb aangebracht vervolgens het groen en als laatste roodbruin.

Het patroon was vanuit de fabriek aangebracht, als je naar originele foto’s kijkt dan kun je constateren dat ze bijna allemaal met wat kleine afwijkingen identiek zijn!

Heb het patroon eerst op de tape getekend en vervolgens met een scherp mesje uitgesneden.4B3B201E-5FB9-4836-8DBC-F17F2AB2B209.jpeg
En hier het eindresultaat 62FFD0A1-BD75-4E52-AA2F-FB93A3F8ECF6.jpeg

B295FCC1-7A55-4170-9CB2-C259E75CA1F5.jpegVolgende stap wordt het aanbrengen van de kleine dots en nummers op de koepel.

Groet,
Roger

Hallo Roger,
Qua nummers :
Ik ga ervan uit, dat jouw Tiger II een voertuig van schwere SS-Panzerabteilung 501 moet voorstellen.
(502 en 503 waren elders aan het Oostfront)
Tigers in combat vermeldt, dat de 1. Kompanie waarschijnlijk niet aan de gevechten heeft meegedaan, ook al omdat zij slechts 6 tanks -voor korte tijd-, had. Puur theoretisch kan jouw diorama zich natuurlijk ergens achter het front hebben afgespeeld, met wel een van die 1. Komp.-voertuigen, gesteld dat ze al een nummer opgeschilderd hadden.

De 2. en 3. Kompanie (2xx en 3xx nummers) waren wel ingezet, en hier vermeldt "Tigers in Combat" veel uitval door mechanische schade en vastgelopen voertuigen.
In Normandië hadden de Kompaniechef en zijn Adjutant een resp. x05 en x04 nummer. Of dat in Hongarije ook zo was, weet ik niet.

Grtz,
Hans

Thanks voor de informatie Hans!
Ben nog aan het uitzoeken welke nummers het gaan worden!
Mirko Bayerl de expert voor wat betreft Hongarije 45 zal mij hier verdere details over verstrekken!

Groet,
Roger

Laatst bewerkt:
De dots zijn inmiddels ook aangebracht!
Dunkelgelb was op roodbruin en groen aangebracht, groene dots op dunkelgelb ( geen roodbruin!)

Bij Archer decals is nuttige informatie bijgesloten voor wat betreft de te gebruiken nummers.
Nu heb ik deze Transfers al een geruime tijd in mijn bezit,was even aan het proberen of ik er een nummer af kon halen met potlood eerst op transfer wrijven of direkt op het model maar beiden lukt niet!
Weet iemand de beste manier om dit te doen en kunnen deze decals over de datum gaan?
Hoop dat iemand van jullie mij hierbij kan helpen!

Groet,

Roger
1C2815DF-CD78-48F0-BEF3-542E83CA1FE2.jpeg85644958-245B-4B37-A31C-AB3CC9490189.jpeg

was even aan het proberen of ik er een nummer af kon halen met potlood eerst op transfer wrijven of direkt op het model maar beiden lukt niet!
Mijn ervaring met Archer is enigszins beperkt, maar ik had dit probleem ook, met een velletje gele markeringen voor Amerikaanse tanks: ze wilden er gewoon níét af 🙁 Ik kreeg van een ander dezelfde markeringen, en die hadden hetzelfde probleem. Pas toen nog een ander me ze in het wit stuurde, ging het wel. Of het aan de kleur lag of aan ouderdom, of nog wat anders … zeg het maar, maar wat mij betreft is het een bekend probleem. Waar ik verder helaas ook geen oplossing voor weet 🙁

Jakko,
Dat is dan niet zo mooi!
Met de kleinere decals van Archer heb ik eigenlijk nooit problemen!
Nu maar hopen als ik een andere set ga gebruiken dat deze wel werkt!🙏

Groet,

Roger

Hallo Roger,

Ik heb dit probleem ook eens gehad, maar met een scherp geslepen potlood en wat drukkracht, lukte het toen uiteindelijk wel.
Misschien waren mijn decals toen op het randje....
Mijn ervaring is ook, dat je van buiten de decal, de decal in moet wrijven; het liefst op een hoekpunt.
Dus als het ware, zoals je een sticker van het ondervel aftrekt; loshalen op een hoekpunt.

Met vriendelijke groet,
Hans

Gelukkig heb ik deze ongein nog nooit meegemaakt, en dus des te beter om hiervan nu op de hoogte te zijn 😉

Even een goegel gedaan en vond o.a. dit op deze forum pagina uit het topic : "Improving one's chances applying old dry transfers" :

Two main reasons that dry transfers won't work very well are:

1.) Humidity. Dry air and materials are very important.
Don't breathe on them(wouldn't have guessed that one) and stay out of the kitchen or damp basement.

2.) Age, oxidation or dirt/dust on the transfer.
This includes, but in not limited to, fingerprints(huge offender, mainly skin oils) and dust, which you might not even see).
* Can be taken care of with a soft paper towel moistened(not wet) with Xylene or Xylol - the recommended solvents for this particular job. It removes oils and dust and even seems to revive the adhesive(which is wax). I'd steer clear of any other solvent, worrying that it might damage the dry transfer or its adhesive.

This experience is the result of many failures and calling the tech guys at Letraset, among others.

Matte/gloss paint finish shouldn't matter. Lacquer shouldn't matter either if it's truly dry. Some of the new "quick drying" lacquers take a loooong time to dry thoroughly - longer than varnish-based good ol-fashioned enamels...

Light pressure is a good idea, too. Burnish as needed. A good cheap plastic tool is actually better than the expensive "small steel ball on a stick" variety. May not look professional, but it's a better tool anyway.

(Mark R.)

Mooie vooruitgang zo! Heb je de dots met de AB aangebracht?

Betreft de decals, ik heb dit probleem ook eens gehad en ze nat aangebracht en dit lukte. Durf niet te zeggen of dit ook van Archer was maar wellicht te proberen?

Heb van alles geprobeerd met de transfers droog/nat heeft geen enkele zin!
Nu maar even wachten op een nieuw setje met de hoop dat deze wel werken !

Nu eerst dan maar lekker met olieverf aan de slag!😉

Groet,

Roger

Ik weet van de dry transfers van Archer dat sommige batches niet goed zijn. Zelf ook een aantal keer gehad. Weet niet meer hoe het zat, maar dacht iets met de verkeerde oplossing ofzo waarmee ze gemaakt zijn. Dan zitten de afbeeldingen zo vast op het vel zat het er niet af gaat. Na melding gewoon nieuwe decals gehad. Maar dat zal nu lastig zijn.

Mooie vooruitgang weer Roger! Lekker strak ook die camo!
Vwb het decal probleem, heb je al een gekeken bij Star decals op Ardennes, Hungary en/of Nordwind. Allemaal sets met blauw/gele nummers.
Of andere kleur decals (zwart/wit of zwarte omlijning bijv.) gebruiken en over schilderen met de juiste kleuren idg blauw geel. Vaste hand heb je!

Grtz

Of te maken, als je een redelijke foto van de echte hebt.

As usal you continue to amaze me with your skills ,The change in tones of the unweatherd tank to the weathered one is quite fascinating ,espicaly the changes in the color tones .Was this done with oils? . Look forward to seeing the mud ,all the best from New Zealand cheers Wayne

Hello Wayne,

Many Thanks for your kind words!
Yes the weathering was done with oils,mainly van Dijck brown and raw umber on the DG parts.
Dusting was also done with oils ,buff and warm grey was used for this!

Cheers,

Roger

Dat ziet er weer geweldig mooi uit Roger 👍🏻
Een ding vraag ik me wel af; Vind je het niet zonde van de fruil tracks? Met zo'n dikke laag modder erop zie je er weinig van terug, en had je misschien ook de kit tracks kunnen gebruiken?

Het zijn geen dure Friultracks Peter… het zijn dure Masterclub tracks!😊
Was inderdaad niet persé nodig geweest om zo’n duur setje hiervoor te gebruiken had in eerste instantie andere plannen met deze Kingtiger vandaar!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Ja, ook hier ff 😜!
Zier er weer peppie uit meneer Hurkmans! (puntje misschien zo van mijn kant, geheel gratis en vrijblijvend 😉: Had alleen de tracks wat voller danwel 'ronder' gemaakt, van het roteren in de modder zonder grip...)
Verder met de base zou'k zegguh!!

Grtz
Erik

Hoi Erik,
Thanks!
Laat ik dat nu net in eerste instantie te hebben gedaan!😉( heb de foto nog ergens)
Dit was te opzichtig en uit balans ten opzichte van de rest!
Ik heb inmiddels talloze foto’s van tanks die in de modder zijn beland bekeken ,deze zien er allemaal anders uit!
Het ligt met name aan de soort ondergrond waarin de tank is beland!
In mijn geval wordt het een modderig maisveld met hier en daar waterpoelen!

Volgende stap wordt nu inderdaad een modderig ondergrondje maken!😊

Groet,

Roger

Thanks Rob!
Modder met mix AK muddy ground en wetground + wat fijn zand.( en wat zeegras ertussen door)
Toen het droog was nog wat pigment op de bovenliggende Tracks wat opdrogende modder zou moeten nabootsen!
Whitewash plaatselijk gedaan met de haarlak methode en witte Tamiya verf!

Groet,

Roger

Zeer fraai exemplaar (mag wel een keer gewassen worden 😉 )

Heb je nog iets van interieur toegevoegd, of wordt het zicht door de luiken zo geblokt door bijvoorbeeld figuren, dat dit geen meerwaarde meer heeft?

gr Bas

Inderdaad heel mooi 👍 al vind ik het er voor een modderige terrein wat droog uitzien.

Peter,
Ik begrijp wat je bedoelt maar niet alle modder oogt glanzend!
Dit is een maisveld wat door de smeltende sneeuw modderig is geworden!
Had ik het geheel glanzend gemaakt dan had het er bovendien niet fraai voor de kijker uitgezien!😉

Groet,

Roger

Roger

Prachtig Roger,

Een drama king! Ik ga enigszins met Peter mee. Je hebt de bodem lekker donker. Ik zelf zou er ook geen glans aan toevoegen. Wat je vaak wel ziet is water in de oneffenheden, zoek maar eens met 'muddy terrain'.

En ik kan ook de blubber achter de tank niet zien, daar verwacht ik meer vocht.

En de Kübel is fors verzakt(?).

Groeten, Jan

Terug
Bovenaan