Af! “One more river to cross” Moergestel Oktober 44

Dit model is af!
Een kleine zoektocht op Wikipedia levert op dat Barber een Queen’s Own Cameron Highlander was. Hun tartan was dat van de Cameron of Erracht, welke (voor zover dat op een zwart-wit foto te beoordelen is) duidelijke overeenkomsten vertoont met de kilt van Barber. Nogmaals; mijn bron in deze is Wikipedia, dus geen 100% zekerheid.
IMG_4437.webpIMG_4438.webp

Hoe heb je zo strak de lijnen op de kilt geschilderd? Dat moet een vaste hand zijn geweest!
Je moet eens Military Modellings van een jaar of 30, 35 geleden opzoeken, met artikels van Bill Horan erin 🙂 Die schilderde gewoon een vierkantje lichtere kleur waar de dunne lijnen van het patroon op de kilt elkaar kruisen …

Was helemaal vergeten dat daar een SBS van tartan in stond!...heb het ook niet zo vaak nodig,bij Duitsers hoef ik nl niet zo vaak een kilt te schilderen!😁
Zie nu dat ik in principe dezelfde schildermethode heb gebruikt alleen het overlappende moet ik nog lichter maken!
Pas ik nog aan!😊

Nu verwacht ik daarom wel een kilt van Bill Horan-niveau, natuurlijk 🙂 Dat wil zeggen met schaduwen en hoge lichten voor alle kleuren, lijnen en vlakken 🙂

En de hamvraag is natuurlijk: had die beste man nu wel of geen (veel te grote legergroene) onderbroek aan onder zijn kilt, en hoe heeft Roger dat opgelost?

Maar laten we er geen doekje om winden: knap staaltje schilderwerk!

Niet zo vaak op deze kant gefotografeerd, maar wellicht een leuke originele toevoeging

In hoeverre heeft een generaal in het britse leger uberhaupt een gevechtstenue, generaals waren voornamelijk beleidsmakers en strategiemakers, waar men zich vaak een eindje van het front ophield, en als de staf dan voor dit soort mooie momenten, moraalversterkend aan het front, of in de 2e linie liet zien was vooral de herkenbaarheid van belang, juist weer voor die moraal, en dan staan ze er niet als Jan soldaat tussen, maar juist in de kilt, de lange jas met stofbril, of met parelmoeren revolvers aan de riem!

Met gevechts tenue bedoel ik het zogeheten BD , het uniform wat normaal werd gedragen .Hierbij mocht volgens voorschrift geen Kilt worden gedragen .In gebieden waar de troepen niet in een gevechtzone waren werd uitgaanstenue gedragen ,zeg maar het nette pak ,waarbij de Kilt wel mocht worden gedragen .Die foto van Barber met Kilt is tijdens zi'n situatie .Die soldaten in Kilt op de foto zijn als ik het goed heb glider pilots ,maar dragen dit onreglementair.Weet niet hoe ik dit verschil duidelijker kan uitleggen

Laatst bewerkt:
Precies, dat heeft niks met strategie of wat dan ook van doen, maar is een tactische beslissing om de mannen te veld te voorzien van extra moraal, de stofbril en lange jas kent iedereen nog, zo effectief was dat

Het schilderen van een tartan is te doen, het is een duidelijke structuur, al weet ik niet wat er gebeurd als ie z'n been optrekt en er een hele hoek in verschijnt (sowieso wil je dat misschien niet zien😉

Supermooi, ik had ooit nog van een Verlinden denk ik zo'n dichtgeklapte, enorme plank (twee helften dus) en een koker tbv kaarten. Mocht je interesse hebben...

Terug
Bovenaan