Af! “One more river to cross” Moergestel Oktober 44

Dit model is af!
Hoi Roger!

Je hebt het hierboven over de Schotse 15th Division. Op de kleurenfoto zie ik echter mannen vd 3rd Infantry Division. Dat is niet persé een Schotse eenheid.
Waren beide eenheden bij de bevrijding van Moergestel betrokken?
En mss is het embleem van die laatste eenheid nèt even makkelijker na te maken mbv een cocktail prikker?
(Dat vond ik tenminste wel)

Cheers ErikJan

Weet iemand of de Schotse insignes op de mouwen altijd was aangebracht of kan ik dit bijvoorbeeld bij de Carrier crew weglaten?
Hoi Roger,

In eerste instantie was ik van mening dat de Britten deze altijd op hun battle dress hadden. Je ziet op veel foto's dat de censor ze heeft gemaskeerd.

Het lijkt erop dat ze in Normandië niet altijd werden gedragen. Dat maakt het voor de tegenstander lastig. Maar of dat in Nederland ook het geval was, betwijfel ik.1000022788.webp
Voor dit embleem zou je decals kunnen laten maken. Hier een verzameling met afbeeldingen van Britse infanterie divisies:
UK Infantry Divisions

Op deze site staan er meer, niet alleen van tankeenheden: UK tank markings.

Het is met dit diorama de kunst om de kijker langs zichtlijnen te laten kijken. En volgens mij lukt je dat al aardig. De figuren zien er weer goed uit. Ik geniet van je werk!

Succes.

Groeten, Jan

Erik,
De ingekleurde foto is gemaakt in Biesthouthakker,Dorp vlakbij Moergestel.
Zij wachten daar ook op een bruggenlegger omdat de brug over het kanaal tot ontploffing was gebracht,vervolgens gingen deze troepen richting Tilburg!
Heb altijd gedacht dat dit ook ook de15th Division was,mijn fout !
Bij mijn scene is het in ieder geval zeker de 15th Division!

Heb de lijst voor dit diorama gisteren ontvangen.
Vond de het dio bij nader inzien nu met de lijst toch iets te laag ,heb hem daarom 2cm opgehoogd met styrofoam.
Moest hierdoor wel de plastic zijkant opnieuw maken!
IMG_0569.webp
IMG_0570.webp
Heb ook nog van het 2e figuurtje links de No1 rifle vervangen voor een No 4 omdat deze wat meer gebruikelijk waren in deze latere periode van de oorlog.
Nu kan ik dan toch echt met het schilderwerk gaan beginnen!😊

Laatst bewerkt:
Oooh, dit wordt weer wen prachtige setting zo!

Ik vind je kleurgebruik op dit pakezeltje erg mooi. De verwering is subtiel, net als op de foto.
Het kromme spatbord vind ik een mooi detail, net als de dekens in variërende kleuren.

Jeez! Hoe je van zo'n oud Tamiya kitje een waar pronkstuk kan maken. Beetje verf doet wonderen!! 🤩
Rondom de klinknagels afgeplakt of met bleutack? Ziet er zo strak uit
Mooi hoor! 👌🏻

Heel leuk, zeker, wel is het stof op de munitiekisten misschien wat overdreven, als die of nieuwer waren dan de rest van het voertuig, of als gereedschapskist zo vaak gebruikt werden dat de stof geen kans kreeg op te verzamelen? Mooi dat Resicast er nog toe doet, ondanks al het Bronck an Riich-geweld🙂

Ik ben toevallig vorige week op de bouwdag in lutjewinkel begonnen met her verkleinen van de carrier stash, en ben begonnen met een carrier met deep wading en een eduard setje. Daarna ligt er nog een met algemene resicast update, en nog een wasp, allemaal super leuk!

Ja, ik ben al spullen aan het verzamelen om erin te mikken, kisten, zeilen, reserve delen, misschien toch wat bemanning, maar die kans is klein. Ik vindt britse kisten nog niet makkelijk te vinden, doordat het smalle hoge stapels zijn kun je ook geen valse basis maken, en veel doek.hoeft er ook niet omheen

Britse kisten zijn er in redelijk wat uitvoeringen van Panzer Art. De lange platte zijn wel bijna allemaal krom, is mijn ervaring 🙁

Tja, voor mij zag het er nu een beetje uit als een barnfind en dat is het niet dus tja, ook was oktober en november vooral, oké, helemaal een zeer natte maand (tot 4 maal zoveel regen als normaal in die maand), dus echt stoffig waren de wegen niet meer..

De donkere achtergrond komt het model niet tot z'n recht Roger.
ik kijk heel raar tegen dat figuur aan.
maar goed, zoals ik al eerder eens zei. In het echt ziet het er vaak beter uit dan op de foto.
ik jouw geval twijfel ik daar niet over.

grtz
A

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zie soms van die rode streepjes onder het insigne,kan iemand mij toelichten waar dit voor staat?
Heeft dit wellicht met rang te maken?🤔

IMG_0791.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zie soms van die rode streepjes onder het insigne,kan iemand mij toelichten waar dit voor staat?
Heeft dit wellicht met rang te maken?🤔
Hoi Roger, dit zijn zogenaamde Arm-of-Service strips, om de brigade’s aan te duiden. In het specifieke geval op jouw foto gaat het om de junior brigade van de 15th Scottish Division, zijnde de 227th Infantry (Highland) Brigade.
IMG_4414.webp

Hoi Roger, dit zijn zogenaamde Arm-of-Service strips, om de brigade’s aan te duiden. In het specifieke geval op jouw foto gaat het om de junior brigade van de 15th Scottish Division, zijnde de 227th Infantry (Highland) Brigade.
Bekijk bijlage 55904
Kijk, dat boek had ik destijds moeten aanschaffen. Nu vrijwel niet meer verkrijgbaar of tegen hoge prijzen. Achteraf ....

Heb inmiddels de Universal carrier gespoten in een paar tinten OD.
Het weatheren heb ik hoofdzakelijk gedaan met olieverf.
De lading is ook grotendeels geschilderd .
Bekijk bijlage 55677

Bekijk bijlage 55678
Ik moet nog enkele details aanbrengen!
Als leuk detail heb ik het Brabants Bont aangebracht!😉
't Is wat met die carriers vandaag de dag... 😉
Wat gebruik jij als touw om bagage vast te shorren? Gedraaid koperdraad?

Ron,in dit geval was het meeste van het touw dat je ziet meegegoten met de Resicast stowage!
Klein deel heb ik zelf aangebracht met dun nylon touw (zonder vezels)
Nooit geen katoen gebruiken dat werkt niet!
Gebruik ook wel eens koperdraad dan heb je zeker geen vezels!😊

Roger, Bert heeft mij enige jaren terug in een telefoongesprek van ongeveer 20 minuten de organieke organisatie van het britse leger uit weten te leggen, en ik gebruik het nog met regelmaat, een belletje, en het juiste boek (the british soldier from dday to ve day van jean bouchery, histoire et collection) kom je een heel eind als het gaat om kenmerken, opbouw en uitrusting, de royal scots staan er organiek ook in beschreven

Bert,als een volgende keer komt zorg ik dat ik erbij ben!
Timo,
Dus bij Bert moeten we zijn voor deze details!😊
Joost heeft mij ook al goed geholpen met informatie
Als ik mij in de toekomst mij meer op het Britse ga focussen is dat wellicht voor mij ook een goede aanschaf!
Eerst dit dio maar tot een goed einde weten te krijgen!😉

Niet zo zeer isignes maar wel wat ermee samenhangt,de Schotse ruit!(Tartan)
Weet iemand welke kleuren dit waren bij de 15.Schotse Division?
Het gaat mij specifiek om de Kilt van Generaal Barber!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan