Als de foto’s eenmaal genomen zijn, is er een groot voordeel aan het gebruiken van een tablet of telefoon: je ze kunt heel makkelijk op het apparaat zelf verbeteren. Zoals ik eerder al zei, zijn de foto’s van de halftrack van opzij eigenlijk helemaal niet zo goed genomen, qua compositie. Deze als voorbeeld:
Delen van de lamp en de fotostudio staan in beeld, en de halftrack zelf staat scheef waardoor hij aan de achterkant ingezakt lijkt. Maar door in de camera-app op het kleine fotootje rechts, onder de afdrukknop, te drukken, kom je in een deel van de app waarin je de genomen foto’s kunt bekijken. Door daar op de knop Wijzig te drukken kom je op een scherm waar je de foto kunt bewerken. (Wederom: zo werkt het op een iPad of iPhone — op een Android-apparaat zal dit ook kunnen, maar ik weet niet hoe).
Ik zal hier niet ingaan op alle bewerkingsmogelijkheden, maar alleen op hoe je de compositie eenvoudig kunt verbeteren. Je kunt ook een heleboel aanpassingen doen aan de kleuren van de foto, belichting, wit- en zwartpunt, verzadiging, warmte, tint, definitie en weet ik veel wat nog meer, maar dat kun je beter zelf gewoon uitproberen. Belangrijk hier om te weten is dat je op een iPad of iPhone altijd terug kunt naar de originele foto (ook hier weer: op Android wellicht ook, maar daar heb ik geen ervaring mee). Met andere woorden: je kunt nooit je foto écht verpesten, want door op
Herstel boven in beeld te drukken doe je alle wijzigingen weer weg en heb je de foto terug precies zoals je die genomen hebt.
Goed, om een foto bij te snijden druk je op het symbooltje met de twee pijltjes linksmidden op het scherm:
Hier staat er een geel bolletje onder om aan te geven dat het actief is. Ik heb ook bovenaan het beeld op het rechthoekige symbooltje gedrukt dat nu geel is, waardoor er aan de onderkant de balk bijgekomen is waar
ORIGINEEL
,
FREEFORM
,
VIERKANT
e.d. in staat, en dan op
ORIGINEEL
gedrukt om die te selecteren. Wat dit doet, is de verhouding tussen hoogte en breedte vergrendelen: op
ORIGINEEL
zal die altijd hetzelfde blijven als in de originele foto, met
VIERKANT
wordt de foto altijd een vierkant (goh
🙂 ) enz. In de praktijk betekent dat dus, dat als je bijvoorbeeld de hoogte verandert, de breedte ook meegaat zodat de foto niet platter wordt. Wil je dat nu net wel, dan moet je hem op
FREEFORM
zetten, maar dat is de standaard dus dan hoef je ook niet bovenaan op het rechthoekje te drukken.
Hoe dan ook, wat je hier kunt doen is de foto bijsnijden zodat de delen die je niet wilt, ervanaf vallen. Dit doe je heel eenvoudig door met je vinger op één van de dikkere stukken lijn te drukken (de hoeken en middenin elke zijde van de rechthoek) en dan daarmee naar het midden toe te slepen. De foto zelf zal op dezelfde grootte op beeld blijven staan, maar de rechthoek wordt kleiner om aan te geven tot waar je de foto bij zult snijden:
Let op dat ook hier weer de hulplijnen tevoorschijn komen, zodat je die kunt gebruiken op dezelfde manier als bij het nemen van de foto.
Laat je het dikke lijntje los, dan zal de app even later op het bijgesneden deel inzoomen:
Dit is puur om je beter te laten zien wat je aan het doen bent. Heb je teveel weggesneden, dan kun je twee vingers op de foto zetten en die naar elkaar toe bewegen, waardoor je de foto kleiner maakt binnen het kader. Ook kun je de foto binnen dat kader verslepen naar alle richtingen door er één vinger op te leggen en dan te bewegen, waardoor je de foto meesleept. Door die twee te combineren kun je de compositie binnen het kader beter maken — en natuurlijk kun je daarna ook weer aan de dikkere lijntjes slepen om het kader weer kleiner te maken.
Vind je wat je bereikt hebt goed, dan druk je gewoon rechtsboven op
Gereed en wordt de foto aangepast:
(Of, natuurlijk, bedenk je dat je het toch niet zo wilt, dan druk je linksboven op
Annuleer en zal je de originele foto houden zoals hij was.)
Alleen is de foto zo nog niet echt mooi, want zoals ik zei staat de halftrack teveel gedraaid. Gelukkig is ook dat aan te passen, door wederom op Wijzig te drukken en weer op het symbooltje links met de twee pijltjes. Nu gebruiken we alleen niet de dikke lijntjes aan het kader, maar de schuifbalk aan de rechterkant. Daar staan drie ronde symbooltjes: een cirkeltje met een streep erdoor, en twee trapeziums met eveneens een streep. Dat cirkeltje is om de foto te draaien, die andere twee om hem meer of minder perspectief te geven. Door op het cirkeltje te drukken kun je met je vinger naar boven of beneden over de schuifbalk gaan, waardoor de foto zal draaien:
In het ronde symbooltje komt te staan hoeveel graden de foto gedraaid is, en ook nu komen er weer hulplijntjes om het makkelijker te maken om alles recht te krijgen. In de foto hierboven is de foto 9° naar rechts gedraaid (daarom staat er −9, want rechtsom draaien is negatief in de wiskunde), maar ik keek vooral naar de linkse verticale hulplijn, omdat ik draaide tot de deuropening daar ongeveer evenwijdig aan stond. Hierdoor is de foto al gelijk een heel eind beter, want het model ziet er nu niet meer zo plat uit als eerst.
Alleen vind ik de foto een beetje uit balans: het model staat nu te ver naar beneden, waardoor er boven teveel zwart te zien is ten opzichte van eronder. Dat is snel opgelost door de foto gewoon met één vinger een beetje naar boven te slepen, zoals ik eerder uitlegde:
Je kunt goed het verschil zien door te kijken naar de positie van het model ten opzichte van de hulplijnen.
Dan alleen nog een druk op
Gereed en de foto ziet er zo uit:
Daar ben ik veel tevredener over dan over de originele foto
🙂
Dit komt terug op wat ik aan het begin zei: door de foto van wat verderaf te nemen, zodat er meer achtergrond zichtbaar is, heb je de ruimte om aanpassingen als deze te doen. Wanneer je namelijk een foto draait zonder hem eerst bij te snijden, zal er ook automatisch op ingezoomd worden om te voorkomen dat er lege hoeken zouden ontstaan. Daardoor zou best een deel van je model buiten beeld kunnen vallen, wat je natuurlijk precies niet wilt. Maar door extra lege ruimte te laten bij het nemen van de foto, kun je dat eenvoudig opvangen.