Fordson WOT 6 GS

mijn ervaringen , het is wat bewerkelijk maar ik heb in alle vallejo potjes een schut kogeltje gedaan dit mengt veel beter bij het schudden
en ik merk zelf dat het de kwaliteit ten goede komt.
ook heeft de vallejo verf echt wel een dag nodig om goed te drogen (uitharden) , als je de verf er op spuit lijkt het snel droog maar dan veeg je het re net zo hard af.
je kan wel kort achter elkaar wat laagjes verf aanbrengen maar je moet uiterst voorzichtig zijn met vastpakken e.d.
na een vernis laag kan je er met elke gewenste verf en of verwering overheen doen ook olie en enamel basis producten
 
Intussen ben ik op weg met de puzzle. Ik gaf al eerder aan, dat de maten van Bellona niet allemaal kloppen. De inwendige lengte komt echter zo dichtbij de uitkomsten van mijn puzzle, dat ik deze in elk geval overneem. Je hint klopt waarschijnlijk Jakko, bedankt!

Om de bak te maken, wil ik eerst een tekening maken. Het is nog steeds mijn plan om de bak zelf te maken, en zeker niet in zijn geheel als 3D print te maken. Mischien maak ik wel een 3D print van een aantal onderdelen, maar hierin heb ik nog geen beslissing genomen. Hierbij een ruwe opzet van het model, een eerste impressie zeg maar. Ik moet de achterklep nog maken en op een aantal plaatsen details toevoegen. Het model is zo opgezet, zoals ik de onderdelen denk te gaan maken.
1620938798563.png
In blauw het hulpraam van het model, ik heb de voorste en achterte dwarsbalken nog niet doorgetrokken over de volledige breedte. Ook het randprofiel oven de wielkasten moet nog worden voorzien van uitsparingen.
1620939042275.png
Dit was het voor vanavond.

Groeten, Jan
 
Vanmiddag nog even verder gegaan, bak en achterklep:
1621004898984.png
1621004949578.png
1621004987499.png
Ik moet nog een paar kleine correcties doen voor de maten, maar ik vind dat hij er al aardig op lijkt.

Helaas heb ik dus geen maten van het echte ding. Daarom wil ik onderbouwen hoe ik hieraan ben gekomen. Dat laat ik jullie nog weten. Met dit model kan ik nu 2D aanzichten maken om de onderdelen op maat te maken uit evergreen. Verder heb ik al rekening gehouden met evergreen profielen en diktes.

Groeten, Jan
 
De laadbak heeft naar mening nu de goede lengte: de wielen staan op de juiste plaats, de cabine is een impressie (gemeten vanaf het model). Voor de duidelijkheid: ik heb gekozen voor de stalen laadbak
1621019764806.png
In een van mijn vorige berichten staan de gebruikte referenties. Ik heb voor de maten vooral gebruik gemaakt van de tekening van Church en de keurenfoto. De verhoudingen hierop heb ik verwerkt in een schets van het zijaanzicht.
Deze foto's laten veel detail van de laadbak zien:
Fordson-WOT6-factory-pic.jpg
6BE31F88-D03B-431A-ACDA-A1C0D37B8469.jpeg.339ced15e84fec34452843d9e1367790.jpeg
Aan de achterzijde zie je eenverjonging van de langsligger. Deze is ook terug te vinden in het model. Alles wat daar achter zit is een verlenging t.b.v. de Machinery uitvoering. Daarmee heb ik de totale lengte van de truck. Met behulp van de verhoudingen in de referenties kwam ik op een lengte, die past bij de inwendige lengte zoals vermeld door Conniford. Nu is het spannend, of de afstand tussen laadbak en cabine klopt. Deze komt overeen met de afstand die ik kan meten in de tekening van een WOT 8 GS. De lengte van de WOT GS is daarmee 5900 mm (168,6 mm op schaal). De laadbak is 3890 mm (111,1 mm op schaal). De ruimte tussen cabine en laadbak is 450 mm (12,9 mm op schaal). Voor de breedte heb ik de maten van Conniford aangehouden.
De schaaltekening is gebaseerd op diktes van evergreen. Voor de U-profielen heb ik evergreen 3,2x1x2 mm gekozen, waarbij ik het lijf 0,2 mm dunner wil schuren, zodat flenzen en lijf een gelijke dikte hebben. Voor de hoeklijnen heb ik 1,5x1,5 gekozen. De rest is strip en plaat. Het randprofiel ga ik maken uit staf, mischien met halfrond profiel erlangs.

Vragen? Dan probeer ik dat toe te lichten. De tekeningen van de laadbak ga ik binnenkort uitwerken en komen voor de gegadigde als pdf-bestand beschikbaar.

Groeten, Jan
 
De tekeningen van de laadbak ga ik binnenkort uitwerken en komen voor de gegadigde als pdf-bestand beschikbaar.
Ter informatie: PDF’s kun je als bijlage bij een bericht voegen, met de knop „Voeg bestand toe” linksonder het veld waarin je het bericht typt.
 
Gisteravond heb ik een aantal filmpjes met de Fordson in Normandië gekeken, en dan zie ik alleen deze uitvoering met de houten achterklep.
Schermafbeelding 2021-05-07 231324.jpg
Schermafbeelding 2021-05-07 233655.jpg
Schermafbeelding 2021-05-07 231809.jpg
Schermafbeelding 2021-05-06 151017.jpg

Schermafbeelding 2021-05-06 150957.jpg
Schermafbeelding 2021-05-06 150945.jpg
Dus nog een keer aan de slag gegaan. Hij is nog niet klaar, maar voor 98% dat deze uitvoering het gaat worden.
1621093533631.png
1621093586029.png
1621093826256.png

Groeten, Jan
 
De laatste progress voor vandaag.
1621102462462.png
1621102503336.png
Voorbeeld:
image3.jpeg.6ccb5625c3b1cb10853d4d0f6f8d84fe.jpeg
Het hulpraam moet nog worden voorzien van blokjes om hem op de juiste hoogte te brengen en het kopschot krijgt nog een extra deel wat naar boven steekt. Verder nog een aantal details, maar niet teveel, ik wil hem gaan bouwen.

Groeten, Jan
 
Hoi Alex,

heb je je al door deze taaie "bak" heen kunnen werken?
Ik probeer uit een modelbouwdip te komen door wat eenvoudigs te bouwen, zodat ik op kan laden. Scratchwerk is voor nu net te hoog gegrepen. Binnenkort krijg ik vakantie en dan hoop ik hem op te pakken.

Wat tegen zit is dat ik de tekeningen niet 1:1 afgedrukt krijg. De printer verschaalt ze. Mogelijk heeft iemand daarvoor een tip? Anders zal ik alles met de hand moeten uitzetten.
Mijn voorraad evergreen is intussen aangevuld met materialen, passend bij de bak, dus als ik er aan toe ben, kan ik in elk geval aan de slag.

Groeten, Jan
 
De printer zal ze niet schalen, maar de computer voordat hij ze daar naartoe stuurt. Kijk eens in het afdrukvenster of de schaal wel op 100% staat, en of de computer niet alles verkleint dat het binnen de marges van de printer past.
 
Vanmiddag ging onverwacht een afspraak niet door, had ik ineens lekker de tijd. Niet nadenken, maar de spullen pakken.
1:1 afdrukken blijft een verschaalde tekening opleveren, dus nu het verschil bepaald en 100:97 geprint:
IMG_20210716_153925385.jpgIMG_20210716_153936982.jpgIMG_20210716_154036371.jpg
Volgens een tip van Jakko de hoofpanelen op de plaat gelijmd:
IMG_20210716_163759961.jpg
En uitgesnedenIMG_20210716_170923211.jpg
De basis voor de vloer is er:16264642305261755785696493905157.jpgDe vloer heeft nu al wat stijfheid, de lijm van de wielkasten laat ik op sterkte komen. Dan kan de vijl er nog een keer langs en kunnen de zijborden en het kopschot erop.
Op de voorgrond de motor tunnel met een laagje zwart uit een simpele spuitbus. Blijft mooi zitten, dus daar kan ik ook mee verder.

Groeten, Jan
 
Zie je wel, blik op oneindig, verstand op 0, werkt nog steeds 🪖😉
 
Goed bezig en de dip is voorbij zo te zien 👍🏻!
 
Ik ben erg benieuwd naar de profieltjes erop, nu oogt het nog wat kaal. Ik denk dat het een erg mooi geheel wordt!
 
De basisvorm is compleet, ik bouw hem nu verder op vanaf de onderkant.16265521075784783663342149821302.jpg

De dwarsdragers zitten onder de vloer en de eerste staander tegen het zijpaneel.16265521608804529695076066059536.jpg
Voor de staander is een lengte hoeklijn tegen de rug van de dwarsdragers gelast en een haaks omhoog. Het profiel loopt als het ware haaks door.
U- profiel is 2 mm, hoeklijn 1,5 mm.
 
De onderkant van deze bak rust middels een aantal steunen op het chassis. Deze steunen komen onder de dwarsdragers. Er zit dus geen langsdrager onder, zoals in het model. Die moet er dus af. Dat wist ik nog niet, toen ik het chassis in elkaar heb gezet, maar met beleid kom ik er wel. Soms moet het eerst minder mooi worden.IMG_20210826_203008681.jpgmet de langsdrager, onderdeel van het zogenoemde hulpframe.
IMG_20210826_205428489.jpg
Al knippend
IMG_20210826_211050164.jpg
En snijdend. Nu weer netjes glad maken.

Groeten, Jan
 
Zo blijf je lekker bezig, een hoop hobby voor hetzelfde geld 😉.
Voor sommigen (mezelf niet uitgesloten) ook wel eens een reden om ‘m tijdje op de beroemde shelf te schuiven.
Netjes gedaan Jan, de batterij was natuurlijk net helemaal vol door de vakantie 😀, dat scheelt natuurlijk ook.
 
de batterij was natuurlijk net helemaal vol door de vakantie 😀
Dat gelukkig wel, nu de agenda niet te vol laten lopen.

Ga straks nog even knutselen in elk geval, zien dat ik in het ritme blijf.

Overigens is het kunststof van ICM behoorlijk stevig, ik heb voor het eerste vijlwerk een vijl gebruik die ruim twee keer zo groot was als het model. Anders komt er geen eind aan. Wel met beleid natuurlijk.16300868672197597628054923254705.jpg

Groeten, Jan
 
De wielen van FC model missen overigens alle detail op de binnenkant, remtrommel, terwijl ICM deze netjes heeft gedetailleerd.16300872993288700309236972538350.jpg
Eerst de gatpositie afgetekend door de schuifmaat op de halve diameter tegen de band aan te leggen en in verschillende posities een lijn erlangs te trekken:16300874727093826415051338723406.jpgaseinden opmeten en gaten voor de voor- en achteras boren. En meteen markeren.16300875914883806826636116526651.jpgnu kijken of ik de binnenste afdekplaten van de remtrommels kan gebruiken.16300881466157408158184899575018.jpg Eerst met behulp van de kitdelen (velghelften en binnenste afdekplaten) uitzetten, hoe ver deze uit het midden van het wiel zitten, rechts op de schets. Dit vervolgens uitgezet met FC wielen (links). 16300880328549187265069666791652.jpgGelukkig zat er aan de wielzijde een rand op de binnenste afdekplaten. Dit met je voor- en achterwielen bepalen. Achter moet er 0,5 mm blijven staan, voor helemaal vlak schuren.16300883629395147436559478010797.jpg
En dan krijg je dit, bovenste is voorwiel.16300885341296315564478461524154.jpg Afdekplaten zitten nog los, ik lijm deze straks eerst aan de aseinden.

Groeten, Jan
 
Laatst bewerkt:
Tegen de dwarsdragers (U 2 mm) zitten aan de uiteinden hoeklijnen van 1,5x1,5 mm tot aan de zijborden. Haaks hierop een hoeklijn verticaal. In de hoeken zijn de flenzen aan elkaar gelast. Ze zitten er nu alle 10 op. In de lengte ook twee hoeklijnen onderlangs. Hier komen voetjes onder die middels een plaat op de langsliggers zijn gelast. Die liggen nu ook klaar. Gewoon ui platte strip.IMG_20210831_221728315.jpgIMG_20210831_221756066.jpgIMG_20210831_222341567.jpg
Groeten, Jan
 
De linkerzijde van de bak begint erop te lijken.IMG_20210916_222338491.jpg
Het profiel onderlangs is een stuk strip 2,5 x 1,5, over de hele lengte aangeschuind en de lage zijde afgerond met een radius. Uitsparingen langs de borden. Om hem te monteren heb ik de hoeklijnen onderbroken, voorzichtig een stukje er tussenuit gesneden.
IMG_20210916_222246163.jpg
Groeten, Jan
 
Inmiddels hebben de zijborden hun vorm gekregen. LinksIMG_20211001_203444921.jpgen rechtsIMG_20211001_203458179.jpg
De steunen voor op het chassis op hun plaats gelijmd.IMG_20211001_203053939.jpgIMG_20211001_203119344.jpgIMG_20211001_203126318.jpgIMG_20211001_203152646.jpg
Nu kan ik voor het eerst de hoogte te.o.v. de cabine controleren. Ik ben tevreden:IMG_20211001_202957048.jpg
Het kopschot begint ook in vorm te komen, rondom een lijst, in het midden een hoeklijn. In de nu ontstane vlakken komen twee schoten uit hoeklijn, die onderaan de staande hoeklijn uitkomen.16331138032956229766315364756196.jpg
Dat is de stand van zaken tot dit moment.

Groeten, Jan
 
Tot nu toe valt me dit niet tegen. Meeste delen zijn recht. Schuine profielen langs de is wat vijlwerk, maar ook goed te doen. Straks komt de benzinetank, dat wordt voor mij echt even proberen. Maar tot nu toe zeg ik: al doende leert men.

Bedankt.Overigens zit er nog wel wat herstelwerk in. Ik heb in de de verticale hoeklijnen een opening gemaakt om de langsprofielen aan te brengen. Dat past allemaal niet zuiver en heeft nog wat aandacht nodig.

Groeten, Jan
 
Beste Leon,

Ik maak sowieso graag gebruik van je model, dan heb ik in elk geval de maatvoering. 3d printen houd ik in mijn achterhoofd, ik wil (eigenwijs) proberen hem zelf te bouwen.
Ik stuur je mijn mail adres per pb.

Groeten, Jan
 
Ik heb inmiddels een maattekening. Waar ik overigens iets van af ga wijken. Op ik heb een van een 1:1 tank met de hoofdmaten. Die is iets kleiner dan het model (als ik deze verschaal 🙂). Op foto's zie je dat de onderkant van de tank op vrijwel gelijk hoogte zit als de onderkant van de laadbak. De bovenkant is zichtbaar lager. Met de maten van de foto kom ik goed uit. Overige verhoudingen neem ik van het model over.
Ik wil een klein, solide frame maken en daar een dunne plaat overheen lijmen. Ik laat nog weten hoe dat lukt.

Op de foto een impressie van mijn plekje aan de eettafel.


IMG_20211002_191259400.jpg
Groeten, Jan
 
De tekening aan de hand van het model van Leon🙂IMG_20211007_205409426.jpgen de foto met maten, deze maten geef ik voorrang wat betreft lengte, breedte en hoogte.16336375965992451238306304401250.jpg
Op schaal betekent dit 1,5 mm lager en minder lang.
Het frame, de doorsnede is aan de maat. Plaatdikte 1,5 mmIMG_20211002_202333035.jpgrechthoekige plaatjes, hoekjes eraf en dan een radius eraan vijlen.
IMG_20211002_205713502.jpg
Het frame. Dit geeft stevigheid. De korte stukje zie je niet meer terug straks, zolang ze maar niet breder zijn dan de doorsnede.
Vervolgens met een 0,25 mm strip de omtrek bepaald en een plaatje van 0,25 op deze lengte en de vereiste breedte gesneden.IMG_20211007_205203442.jpgen vervolgens het plaatje eromheen gelijmd. Naad op de rechte zijde.IMG_20211007_214258408.jpgIMG_20211007_214311170.jpgIMG_20211007_214315007_HDR.jpg
De zijkanten vallen iets naar binnen.
 
Nu met stroken de geperste verstevigen namaken, op dezelfde manier als de hele plaat, ook 0,25 dik.IMG_20211007_220400429.jpgIMG_20211007_221006260.jpgIMG_20211007_221014452.jpg
Heeft straks iets plamuur nodig, maar ik heb het idee dat ik op de goede weg ben. Laatste strook nog inmeten, is voor de volgende keer.

Groeten, Jan
 
Wat een huisvlijt, Jan. Chapeaux! Ik vond dat invallen van de wanden wel wat hebben, hier en daar een deukje erin.

groet, Tini
 
rechthoekige plaatjes, hoekjes eraf en dan een radius eraan vijlen.
Ik denk dat ik buis van de juiste diameter gezocht had voor de boven- en onderkant, met platen voor de kopse kanten en dan omwikkelen met dun plastic zoals je ook gedaan hebt.
 
Mooi werk Jan! Lang geleden ben ik eens gestart met een WOT8 als scratch project en ik heb de tank toen ongeveer met de methode gemaakt die jij nu gebruikt.......en toen was ook plamuur nodig om het inzinken tussen de ribben een beetje op te vangen. Het verschil was dat ik toen de groeven met een mesje heb ingekerfd, maar ik vind jouw methode van het lamineren ook wel fraai.
Om inzinken te voorkomen, kan je het styreen "te krap" oprollen en in heet water gooien....een krappe radius naderhand een beetje open buigen om de contour te volgen, geeft vaak minder vervorming/inzinking, dan wanneer je een recht stuk rond een krappe radius probeert de persen.
Vandaag de dag denk ik dat ik de "skin" zou maken van aluminium offset-plaat.
 
De 'gebogen' plaat is in vorm. Vanavond een zijkant voorzien van de vorm.
Stap 1 rechthoekige plaat op maat maken. Smalste breedte en begin van de radius aftekenen. Vervolgens gaten boren op de radius van de binnencontour. Daarna voorzichtig de rechte lijnen insnijden en de binnenradius vijlen. Als laatste de radius op de buitenkant. De slanke contour maakt dat je dit moet doen zonder kracht te zetten. Eerst de buitencontour was, naar ik verwachtte, mislukt. De doorsnede is daarvoor te zwak. Wat betreft maatvoering is dat wel eenvoudiger. Mislukte plaatje:IMG_20211008_211914645.jpg
Zo gaat het wel:
IMG_20211008_215003338.jpgIMG_20211008_215823799.jpgIMG_20211008_224908373.jpg
Groeten, Jan
 
Deze herinner ik me nog steeds en ik vind hem nog steeds mooi.
Helemaal mee eens.....mooi project Leon. Die van mij is nooit verder gekomen dan een chassis, deel van de cabine en assen!

Ondertussen weer mooi werk, Jan. Je kan nog overwegen om een laagje Mr. Surfacer oid over de tank aan te brengen om de scherpe randen wat te reduceren en het "geperste" karakter te benaderen.
De bak ziet er trouwens ook netjes uit; vaak kan je met Evergreen met z'n bak aardig meters maken als je eenmaal de juiste maatvoering hebt vastgesteld!
 
De benzinetank schiet inmiddels op en staat op de liggers van het subframe. De liggers zijn gemaakt uit twee evergreen hoeklijnen, die zijn redelijk slank. Vuldop komt uit de kit, de rest is plaat en eindstand. De steunen onder de tank zijn gemaakt uit strip, de beugel aan de bovenzijde uit plaat en strip. Aan de binnenzijde komt dezelfde beugel met trekstangen. Voor nu dus mijn laatste bijdrage aan de foc, maar deze krijgt in het fotoalbum een vervolg.
IMG_20211127_213823166.jpgIMG_20211127_213833627.jpgIMG_20211127_213847726.jpgIMG_20211127_214517695.jpgIMG_20211127_222218940.jpgIMG_20211127_222259427.jpgIMG_20211127_222336071_HDR.jpgIMG_20211127_222336071_HDR.jpgIMG_20211127_222344495.jpg
Groeten, Jan
 
De benzinetank schiet inmiddels op en staat op de liggers van het subframe. De liggers zijn gemaakt uit twee evergreen hoeklijnen, die zijn redelijk slank. Vuldop komt uit de kit, de rest is plaat en eindstand. De steunen onder de tank zijn gemaakt uit strip, de beugel aan de bovenzijde uit plaat en strip. Aan de binnenzijde komt dezelfde beugel met trekstangen. Voor nu dus mijn laatste bijdrage aan de foc, maar deze krijgt in het fotoalbum een vervolg.
Bekijk bijlage 13810Bekijk bijlage 13811Bekijk bijlage 13812Bekijk bijlage 13813Bekijk bijlage 13814Bekijk bijlage 13815Bekijk bijlage 13816Bekijk bijlage 13817Bekijk bijlage 13818
Groeten, Jan
Mooi geworden die benzinetank 👍🏻👍🏻👍🏻
 
Prachtig werk, Jan. Ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat. Keep it up! 💪🏼
 
Terug
Bovenaan