Locatie gezocht foto 1945

Bert Koopman

Lid van de TWENOT
Interesses
Softtop voertuigen Duits WWII
En dan speciaal in de V-2 troepen met hun voertuigen.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Net gereed een Meillerwagen met Rheinbote conversie
Op de werkbank een T-stoff heater voor de V2.
Ben op zoek naar de locatie waar deze foto van een V2 op een Roger trailer is genomen.
Transport van de V2 staat op een locatie van het door de Canadezen bevrijd gebied rechts van de trailer staat een bord met Maple leaf UP
Dit is de Canadese vorm van de Amerikaanse Red Ball routes, is er een kaart van deze Canadese transportroute.???
De combinatie staat eigenlijk in de verkeerde richting om dat deze transporten richting Antwerpen gingen dus "down"
Gevraag dus
Plaats / straat naam / bestaat deze straat nog of zijn er nog oude foto's van deze locatie.

Met vriendelijke groet
Bert

Schermafbeelding 2022-04-25 om 14.15.23.png
 
Laatst bewerkt:
Bert,

De traler is geen Rogers, maar een Britse 40ton Cranes of Dyson trailer.

Qua locatie gok ik op Oost-Nederland. Wat is de herkomst van de foto? Valt daar nog iets uit op te maken(?)
 
Ik ben een amateur in dergelijk onderzoek, maar probeer toch mee te denken...

De combinatie op Bert's foto lijkt me een andere dan die in het artikel over de combinatie in Arnhem, want :
het is een andere aanhanger,
er staat geen "safe for transit" op de zijkant van de V2,
de huid van de V2 lijkt veel strakker (kan komen door foto kwaliteit).

Ik vraag me dan af :
Is de V2 in Arnhem verwisseld van aanhanger en daarna voorzien van de text ?
Was er een tweede combinatie met V2 die in Arnhem gespot is ?
Is de locatie op Bert's foto toch niet Arnhem ?
 
Je kunt ervan uitgaan dat het transport afkomstig is van de V2 lanceerplek in Dalfsen. Als je op de topografische kaart 1945 kijkt naar het wegennet is route Dalfsen - Heino - Raalte - Deventer -Zutphen - Arnhem meest voor de hand liggend. De foto kan dus in plaats op deze route genomen zijn. Je ziet een (voor die tijd) groot tankstation van Texaco. Dat moet dus in een grotere stad zijn geweest omdat op de dorpen de benzinepomp bij de smid etc stond voor het huis. Bovendien lag zo’n groot tankstation aan een doorgaande route (wat onderstreept wordt door de aanduiding van de Maple Leaf Up route. Ik schat in ergens in Deventer, Zutphen of Arnhem. Dat Texaco station moet op oude ansichten of foto’s zijn te vinden
 
Je kunt ervan uitgaan dat het transport afkomstig is van de V2 lanceerplek in Dalfsen. Als je op de topografische kaart 1945 kijkt naar het wegennet is route Dalfsen - Heino - Raalte - Deventer -Zutphen - Arnhem meest voor de hand liggend. De foto kan dus in plaats op deze route genomen zijn. Je ziet een (voor die tijd) groot tankstation van Texaco. Dat moet dus in een grotere stad zijn geweest omdat op de dorpen de benzinepomp bij de smid etc stond voor het huis. Bovendien lag zo’n groot tankstation aan een doorgaande route (wat onderstreept wordt door de aanduiding van de Maple Leaf Up route. Ik schat in ergens in Deventer, Zutphen of Arnhem. Dat Texaco station moet op oude ansichten of foto’s zijn te vinden
Dat Maple bordje is vaker op foto's gemaakt in Arnhem te zien. Ik heb ook al gezocht naar oude foto's van tankstations in Arnhem, maar heb ze niet gevonden. Een grote stad ligt voor de hand inderdaad, maar dat hoeft ook niet perse Arnhem te zijn natuurlijk, ik wist dat ik zoiets dergelijks (V2 combinatie) op foto's in Arnhem gezien had, vandaar dat ik in die richting dacht. De combinatie op de foto's in Arnhem is in ieder geval anders dan die van Bert, dus kan het overal zijn 🙈
 
Is de V2 in Arnhem verwisseld van aanhanger en daarna voorzien van de text ?
Was er een tweede combinatie met V2 die in Arnhem gespot is ?
Naar mijn idee zijn er meerdere transporten geweest, maar daar kan Bert ongetwijfeld zelf meer over vertellen. Dit is ook een bekende IWM foto van een transport in Brussel...ook hier weer een Diamond T981 met Cranes/Dyson trailer, maar naar mijn idee zijn er teveel detail verschilllen om hetzelfde transport te zijn als de foto van Bert.

Screenshot 2022-04-27 at 23-07-36 A V.2 ARRIVES IN BRUSSELS.png
bron: www.iwm.org.uk/collections/item/object/205431161

Ik kwam wel nog onderstaande foto's tegen.......ik heb alleen geen idee meer waar ik ze vandaan heb.....ik heb ze blijkbaar in 2008 opgeslagen en ze zouden van 1 van de vele lokale beeldbanken moeten zijn. Mogelijk is dit wel hetzelfde transport als op de foto van Bert (?).
Ik kan het onderschrift niet helemaal lezen....."in de buurt van het vliegveld"........Vliegveld Twente????
(overigens staat hier ook incorrect dat het om een M19 gaat)

012811.jpg 012812.jpg
 
Je kunt ervan uitgaan dat het transport afkomstig is van de V2 lanceerplek in Dalfsen. Als je op de topografische kaart 1945 kijkt naar het wegennet is route Dalfsen - Heino - Raalte - Deventer -Zutphen - Arnhem meest voor de hand liggend. De foto kan dus in plaats op deze route genomen zijn.

Dat zou ik niet direct durven zeggen, Walter.....de V2 kan immers ook afkomstig zijn van een mobiele lanceerplaats of een in Nederland of Duitsland buitgemaakt weg- of railtransport.

Met betrekking tot de locatie.....ik dacht dat ik het Texaco station ergens van herkende....en dat blijkt van een serie foto's van een Ram Kangaroo te zijn uit de collectie van ANEFO. Als ik naar het huis/pand achter het pompstation kijk, dan lijkt dit inderdaad dezelfde plek. Dezelfde foto's staan op diverse sites afgebeeld, maar de locatie-omschrijving komt niet verder dan "Front Noord-Oost Nederland: Enschede - Hengelo [strijd en bevrijding Achterhoek (1 april 1945), Enschede (1 april 1945), Hengelo (3 april 1945)]"

NL-HaNA_2.24.01.03_0_900-2395-klein.jpg
bron:www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/fotocollectie/ac064320-d0b4-102d-bcf8-003048976d84?searchKey=3a34a2d1af66e5c98090e2320e6ac0d1

NL-HaNA_2.24.01.03_0_900-2397-klein.jpg

bron: www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/fotocollectie/ac0645f0-d0b4-102d-bcf8-003048976d84?searchKey=7ae59bffc4a064056851c0544fdd4c72
 
Dat zou ik niet direct durven zeggen, Walter.....de V2 kan immers ook afkomstig zijn van een mobiele lanceerplaats of een in Nederland of Duitsland buitgemaakt weg- of railtransport.
Daar heb je beslist een punt!
Met betrekking tot de locatie.....ik dacht dat ik het Texaco station ergens van herkende....en dat blijkt van een serie foto's van een Ram Kangaroo te zijn uit de collectie van ANEFO.
Mee eens. Dit is zelfde locatie inderdaad.
 
Naar mijn idee zijn er meerdere transporten geweest, maar daar kan Bert ongetwijfeld zelf meer over vertellen. Dit is ook een bekende IWM foto van een transport in Brussel...ook hier weer een Diamond T981 met Cranes/Dyson trailer, maar naar mijn idee zijn er teveel detail verschilllen om hetzelfde transport te zijn als de foto van Bert.

Bekijk bijlage 16892
bron: www.iwm.org.uk/collections/item/object/205431161

Ik kwam wel nog onderstaande foto's tegen.......ik heb alleen geen idee meer waar ik ze vandaan heb.....ik heb ze blijkbaar in 2008 opgeslagen en ze zouden van 1 van de vele lokale beeldbanken moeten zijn. Mogelijk is dit wel hetzelfde transport als op de foto van Bert (?).
Ik kan het onderschrift niet helemaal lezen....."in de buurt van het vliegveld"........Vliegveld Twente????
(overigens staat hier ook incorrect dat het om een M19 gaat)

Bekijk bijlage 16893 Bekijk bijlage 16894
Gezien de datum, 20 maart 1945, en de straatnaam, Bredaseweg, gok ik op vliegbasis Gilze rijen 😉
 
Die kaart met Texaco stations geeft mooi houvast. De tankstations lagen dus doorgaans nabij het centrum van een stad of plaats op een plek waar toenmalige doorgaande wegen op elkaar aansloten. Aan de hand van deze kaart en de kaart uit www.topotijdreis.nl kun je goed herleiden waar precies de Texaco tankstations uit die tijd waren. Kijk je echter via Google-Maps naar de betreffende plaatsen in de Achterhoek -Twente dan zie je dat er in de decennia na de oorlog enorm veel veranderd is in die plaatsen wat betreft gebouwen. Lastige klus dus om dit zo op te sporen….
 
Gezien de datum, 20 maart 1945, en de straatnaam, Bredaseweg, gok ik op vliegbasis Gilze rijen 😉
Heer Peters......uw ogen zijn beter dan die van mij :) .......of het was de oranjebitter van gisteren....
20 maart, dan is het dus vermoedelijk ook niet het transport van Bert:oeps:.......als we uitgaan van de locatie Hengelo/Enschede van de ANEFO foto's, dan zoude V2 foto van Bert op z'n vroegst van begin/half april dateren.
 
De tekst luidt:
"Op 20 maart 1945 vielen twee v2 projectielen in de buurt van het vliegveld ( Bredaseweg)
Engelsche hulp was ook eens spoedig ter plaatse"
Er waren er dus twee, dus wellicht zijn er meer foto's van? Er zijn zo her en der wel wat van de V wapens neergekomen, er zijn er ook veel op bijvoorbeeld de haven van Antwerpen af geschoten.
 
"Op 20 maart 1945 vielen twee v2 projectielen in de buurt van het vliegveld ( Bredaseweg)
Engelsche hulp was ook eens spoedig ter plaatse"
:+: En nu snap ik niet meer waarom ik eerder zo'n moeite had om dat te lezen!

Wel vind ik de tekst vreemd bij de foto's.......dit lijkt me immers geen neergekletterde V2, want zelfs als het een blindganger was geweest had hij er niet zo netjes uit gezien. Ik denk dus eigenlijk dat de V2 op de foto niets met de 2 exemplaren te maken heeft gehad die daar zijn neergekomen.

er zijn er ook veel op bijvoorbeeld de haven van Antwerpen af geschoten.
Het is echt bizar wat er aan V2's en V1's is neergekomen in Antwerpen (o.a. te zien op de site van Bert), met als meest trieste uitschieter de V2 die op een volle Cinema Rex terecht kwam.
 
Ik vind het altijd een klein beetje frappant hoe Engelstalige bronnen altijd breeduit reppen over de aantallen op Londen maar Antwerpen amper of zelfs helemaal niet noemen. Natuurlijk, ze richten zich op de eigen achtergrond, maar toch …
 
In Tilburg zijn er meer mensen omgekomen na de bevrijding dan ervoor. Het lag dan ook recht op de lijn van de lanceer plaatsen in het noordoosten oosten en Antwerpen in het zuidwesten en er zijn er twee ontploft in Tilburg met alle gevolgen van dien...

Gr Bas
 
Heb net via google dit terug gevonden.
Heren,

Sorry dat ik zo laat reageer op jullie reacties op mijn vraag

Het artikel over de V2 raket op de Johan de Wittlaan is als eerste gepubliceerd in onze eigen TANK !!!
Het onder zoek is namelijk door mij gedaan, het Gelders archief heeft van mij een kopie gekregen ( jammer dat ze geen bron vermelden)
Ik heb zelfs de naam van de Canadese bestuurder gevonden.

De foto met de V2 in Brussel is hoogst waarschijnlijk afkomstig uit Parijs en meer specifiek van Ordenance Technical Inteligance Team Depot O-644 1944/1945 hier werd buitgemaak Duits materiaal op geslagen voor transport naar de US.

Alex helemaal gelijk over die twee Bredase V-2's dit is een transport van uit Duitsland naar de haven van Antwerpen en verder naar de US

Zover als bekend zijn er geen V2 raketten buit gemaakt op Nederlands grond gebied, alle V eenheden zijn ver voor het naderen van de geallieerde troepen naar Duitsland terug getrokken.

Dus ook die van de SS-500 die in Dalfsen actief zijn geweest, maar die waren daar voor al uit van uit Dalfsen vertrokken naar de Eelerberg
gemeente Hellendoorn van daar zijn ze eind Maart 45 naar Duitsland terug getrokken naar de omgeving Celle / Hannover.

De foto is afkomstig van een Canadese site heb alleen geen contact kunnen krijgen om navraag te doen over de foto.

Groet Bert
 
Terug
Bovenaan