Kroegspelletje

Ik zie zo'n kroegspelletje wel zitten...


  • Totaal aantal stemmers
    14
  • Opiniepeiling gesloten .
Dankjewel.

Deze kwam ik een tijdje geleden tegen. Gezien de voorliefde voor dijken en kanalen zou het te vinden moeten zijn... Succes!

1000031817.jpg
Gr Bas
 
Bij nadere bestudering blijkt het vermoedelijk een brug verderop te zijn, dus deze krijgen jullie als bonus erbij.
1000032736.jpg
 
De Bosschehefbrug te Tilburg. In september 1944 samen met spoorbrug over Wilhelminakanaal opgeblazen.
In de Tweede Wereldoorlog kreeg het Wilhelminakanaal vanwege de bezetting een andere naam: ‘Kanaal van de Donge tot de Zuid-Willemsvaart’. Na de bevrijding van Tilburg op 27 oktober 1944 kreeg het zijn oorspronkelijke naam weer terug.
Al snel na het opblazen werden er pontjes ingezet om mensen over te zetten. Ter hoogte van de Insulindestraat ten noorden van de Bosscheweg werd een noodbrug gemaakt, die al op 8 november 1944 gereed was.
 
Helemaal goed,

Tilburg is vanuit twee richtingen bevrijd. De Schotten zijn samen met de 6th Guards vanuit Best opgetrokken via Oirschot en Moergestel in het kader van operatie Pheasant, om het gebied tussen de kust en de corridor te bevrijden en de toevoer vanuit Antwerpen veilig te stellen. Vanuit het zuiden kwam onder andere de Prinses Irene Brigade, maar die kregen net ten zuiden van Tilburg een behoorlijke klap. Daarna is een grotere aanval vanuit het zuiden en oosten opgezet om Tilburg te bevrijden, echter de Geallieerden waren al dusdanig in de rug aan het prikken, (richting Den Bosch) dat op het allerlaatste moment ze zich hebben teruggetrokken op de Loon op Zand. Helaas heeft Tilburg dankzij een paar verdwaalde V1's meer slachtoffers te verduren gekregen na de bevrijding, dan daarvoor...

Een en ander is behoorlijk goed gedocumenteerd op film, als je in de IWM database op film en Tilburg zoekt, krijg je juweeltjes zoals de volgende:

1000032759.jpg

Succes Walter met de volgende uitdaging.

gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Hier buitelen de zaken weer behoorlijk over elkaar! Maar dat maakt het ook wel weer erg gemakkelijk eigenlijk IMG_7160.jpeg
 
Met dat torentje en de boulevard moet dat wel Harderwijk zijn!
Qua link met onze interesse.......in 1945 stonden hier de Canadese Shermans geparkeerd. Een plan om de Duitsers Harderwijk uit te jagen door het plaatsje te beschieten met tanks werd op het laatste moment afgeblazen voor tussenkomst van het verzet.
Tijdens de oorlog hadden de Duitsers in Harderwijk een observatie punt ingericht om invliegende geallieerde bommenwerpers te signaleren door middel van een tweetal Wurzburg-Riese radar schotels.
 
Volgens mij wel Bas. Het is een beetje verwarrend, aangezien Molen de Hoop tegenwoordig om de hoek van de boulevard staat, maar tijdens WO2 stond zijn voorganger nog wel aan de Boulevard.

Bekijk bijlage 36945
Deze laatste foto bedoelde ik inderdaad en ook dit verhaal. De molen De Hoop in Harderwijk die vrijwel tegen de stadsmuur stond is eind jaren zestig afgebrand en daarna is er nieuwe gebouwd op een andere plek. Het karakteristieke restaurant waar de molen vlakbij stond is er nog steeds. In Harderwijk buitelen de zaken (dolfijnen) behoorlijk over elkaar heen.

Alex mag het weekend in gaan luiden met een raadplaat!
 
OK.......deze.....

een hint.....met 1944 is deze plek sterk verbonden, maar ook wat losser met 1982 en 1986.

Bekijk bijlage 36954
Westergracht - Jos Cuypersstraat Haarlem.
Op 26 oktober 1944 werden hier 10 mensen gefusilleerd als vergelding door de Duitsers voor de aanslag door het Haarlems verzet op de NSB politieagent Fake Krist. Vlakbij waar de foto is genomen staat het monument van de treurende vrouw.
1982: HFC (de Koninklijke) is betrokken bij de stadionramp in Moskou. 1986 het iconische doelpunt van Ruud Gullit die als jonge voetballer bij HFC speelde
 
1982: het boek De Aanslag van Harry Mulish komt uit. Het boek is geïnspireerd op de aanslag op Fake Krist (Fake Ploeg in het boek)
1986: de verfilming van De Aanslag komt uit.

Inderdaad geen connectie met “De Koninklijke” hoewel dat ook mijlpaalmomenten voor Haarlem waren 😉
 
Uit de kunst, Walter! Dat is het antwoord dat ik zocht.

Op 25 oktober 1944 werd Fake Krist, fanatiek NSB-er en medewerker van de Sicherheitsdienst, geliquideerd door een politieknokploeg die vuurde vanuit de Sint Bavo school aan de andere kant van de Westergracht. De Westergracht was destijds nog een echte gracht (sinds 1969 gedempt) en Krist werd geraakt ter hoogte van een speeltuin. Als represaille werd een dag later een rij huizen aan de Westergracht in brand gestoken en werden 10 mensen ter plaatse gefusilleerd.
Vandaag de dag is de speeltuin vervangen door bebouwing, de school is nog steeds actief, maar wel in een nieuw gebouw.....en aan de gevels van de Westergracht is nog goed te zien welke huizen herbouwd zijn.

Deze gebeurtenis vormde inderdaad de inspiratie voor het boek, en de film, "de aanslag" van Harry Mulisch, waar de aanslag gepleegd wordt door een man en vrouw, waarvan de vrouw geïnspireerd is op Hannie Schaft, het meisje met het rode haar. Naar verluid was Hannie Schaft ook daadwerkelijk aanwezig ter plaatse, die oktober avond. Zij volgde Krist op zn fiets in een poging hem om te brengen, maar de knokploeg was haar voor.

{140D7347-337C-4DF3-90AE-97E894575A95}_0.jpg
bron: Beeldbank

De overzijde van de Westergracht met de verwoestte huizen. Rechts is nog net de hoek te zien van de school van waaruit de Politie-knokploeg op Krist schoot. Het water op de foto is de plek waar tegenwoordig de autoweg ligt. De plek waar Krist op de stoep belandde ligt links van de foto, aan de kant waar de fotograaf staat.
bron: Beeldbank
{BA8D0B5E-A3EC-4C28-ABD7-387BB2EF3CEB}_0.jpg

Een foto van afgelopen week.....zichtbaar zijn de herbouwde huizen en de school in zijn huidige gedaante. En nog een foto van het monument van de 10 gefusilleerde mannen.
IMG_20240413_142316.jpg

IMG_20240413_142014.jpg

Walter.....aan jou weer de eer voor een volgend raadsel!
 
Laatst bewerkt:
De vlag ging er uit na al de ellende ….maar de vlag was al eens eerder uitgegaan na onverwachte ellende. Het draait om warmte maar toen werd het behoorlijk heet onder de voeten! IMG_7260.jpeg
 
Met wat speurwerk kwam ik uit in de Lagestraat in Loppersum.

Loppersum bevrijd op 20 april 1945

Op het eerste gezicht was ik ervan overtuigd dat ik het gebouw een keer in het echt gezien heb, maar bij mijn weten ben ik nooit in Loppersum geweest, dus ik vermoed het het generieke bouwkunst betreft....

Gr Bas
 
Ja bingo! In eerste instantie dacht men dat het half april 1945 voorbij was maar de Duitsers kwamen terug met als gevolg dat er op 20 april behoorlijk gevochten is en het dorp veel schade opliep en ook nog slachtoffers.
Deze week, 79 jaar later dus, mocht de vlag weer uit vanwege het stoppen van de aardgaswinning.
Het restaurant (nu blijkbaar in verbouwing) vormde op 20 april 1945 decor van passerende Canadese tanks
IMG_7267.jpeg

Bas mag de zondag inluiden met een mooie raadplaat.
 
Dankjewel.

Na enige twijfel is de keuze gevallen op dit fraaie pand. De tijdelijke bewoner had vooraf nooit verwacht dat hij hier de winter zou doorbrengen.

1000033096.jpg
Gr Bas
 
Nieuwendijk 52 te Geldrop. Hier had de Britse veldmaarschalk Montgomery een maand lang zijn hoofdkwartier, tussen 7 februari en 10 maart 1945. Uitzonderlijk, want om veiligheidsredenen bleef hij normaal niet zo lang op dezelfde plek. Onder meer opperbevelhebber Dwight Eisenhower bezocht Montgomery hier, maar ook de Engelse premier Winston Churchill kwam op bezoek. Hij sprak de aanwezige troepen toe, wat veel indruk maakte in Geldrop. Als Montgomery wandelingetjes maakte, stapten Geldropse kinderen mee. En stond het kooitje met de kanarie niet voor het raam? Dan was Monty niet thuis.
 
Je bent lekker op dreef Walter....

Inderdaad het enige wapenfeit van Geldrop in de oorlog. Maar daar is dan zo ook een beetje iedereen die in Geallieerde kamp iets te vertellen had op bezoek geweest.
Hier nog een film gemaakt in de achtertuin.


Gr Bas
 
De lange winter was al voorbij en het voorjaar brak aan en de zoon van de dominee vermaakte zich na de bevrijding met andere jongens uit het dorp onder andere met wat hier stond. Iets dat herinnerde aan het gevaar dat zomaar uit de lucht kon opdoemen. De periode veranderde zijn leven en dat bleek wel zo’n ruim twintig jaar later.
Waar zijn we hier en wat stond daar voor iets spannends met aantrekkingskracht op kleine jongetjes?
IMG_7279.jpeg
 
Terug
Bovenaan