Israƫlische M247 DIVAD

O, op die manier, met de zandkleurige luchtfilters bedoel je? Ik had ook al die gedachte toen ik ze er voor het eerst op paste.
 
Ja lekker hoor, al maakt het mij niet uit of ze van het wad of uit zeeuwse wateren komen. Zeeuwse mosselen worden toch ook opgekweekt op de wadden. Maargoed, ik heb een korte poging gedaan om me te verdiepen in jakko's moderne wirbelwind, maar al die moderne onderstellen doen mn hoofd duizelen, maar ik ben benieuwd naar hoe deze theoretische what if eruit ziet als ie af is, israelisch spul ziet er vaak wat haveloos uit na enig gebruik
 
al die moderne onderstellen doen mn hoofd duizelen
Dit is een M48A5-onderstel, maar met een nieuwe achterkant en motordek eraan omdat er blijkbaar vanalles bij moest in de motorruimte (maar ik heb nergens kunnen achterhalen wat dan wel niet).
 
Ik verwacht een aanzienlijke upgrade in stroomvoorziening en hydraulica, de koepel is groter en zwaarder, en ik verwacht een aanzienlijk meer stroom verbruikend vuurleidingsysteem en radar
 
Dat is ook mijn vermoeden, maar geen van de bronnen die ik vond, kon vertellen wat er nu precies allemaal in die extra ruimte zit, laat staan waar. Janeā€™s Armour and Artillery 1985ā€“86 heeft bijvoorbeeld een mooie opengewerkte tekening, afkomstig van de fabrikant zo te zien, die aangeeft wat waar zit in de toren, maar niet in de motorruimte. Dat zal wel minder interessant gevonden zijn door de reclameafdeling.
 
Nu de afleiding van de Nike Hercules afgebouwd is, ben ik verdergegaan aan de M247. Handig dat ik nu pas ontdekte dat ik de infanterietelefoon achterstevoren gemonteerd had ā€¦ Zā€™n plankje zat wel goed, maar het kastje zelf niet. Helaas wilde hij niet meer los, zodat ik de plank los heb moeten snijden en opnieuw maken:

IMG_0829.jpeg

Waarbij ik gelijk wat extra detail toegevoegd heb, zoals de steun eronder en een stripje aan de onderkant waar de bouten zitten.

Ook de kast voor de telefoon kan extra detail gebruiken:

IMG_0831.jpeg

Takom is de overlappende rand van het deksel vergeten, en ook de omgekeerde goot waar de kabel doorheen loopt.

Dit alles heel erg geholpen door fotoā€™s die ik 24 jaar geleden gemaakt heb in Bovington:

phone1.jpegphone2.jpegphone3.jpegphone4.jpegphone5.jpeg

(Dit is dan wel op een M60, maar de telefoon was hetzelfde op de latere modellen M48, en daardoor ook de M247.)
 
Door met de Stingers! Ik heb een lanceerinstallatie van de LAV-AD van Italeri gepakt en van wat extra detail voorzien:

IMG_0834.jpeg

Dit kwam neer op het wegsteken en -vijlen van de opstaande randen aan de twee platte langwerpige delen en de dwarsspijltjes maken van 1 Ɨ 0,5 mm en 1 Ɨ 0,25 mm plastic strip. De dikke strip is ā€žplatā€ geplakt op de nokjes die in de Italeri-delen gegoten zijn, de dunnere strip is ā€žverticaalā€ geplakt op plekken waar ik smallere schotjes zag zitten op een foto van deze raketwerper op de IsraĆ«lische M163 VADS.

De reden voor deze aanpassing is omdat je in het echt aan de randen door de lanceerinrichting heen kunt kijken, maar Italeri heeft zich er makkelijk vanaf gemaakt door opstaande randjes aan die langwerpige delen te gieten. Na het schilderen van de binnenkant heb ik ze aan elkaar geplakt en er dan nog een scharnierpunt aangemaakt:

IMG_0836.jpeg

Dit is het uiteinde van een malletje dat je krijgt bij de T80 Sherman-rupsbanden van Rye Field Model, met een stukje 2 Ɨ 2 mm plastic strip eraan en dan over het gat in de lanceerinrichting geplakt.

Om dit aan de toren vast te maken, moet er daar ook wat aan gemaakt worden. Ik kwam al snel uit bij Ć©Ć©n of andere kast te willen maken, waar (zo stel ik me voor) een hefmechanisme en electronica in zitten. Maar hoe dat makkelijk te doen? Want de zijwand van de toren loopt in twee richtingen schuin terwijl de lanceerinrichting liefst recht naar voren moet staan. Zoeken door mā€™n algemene onderdelendoos leverde een stuk op van het dak van de Takom VT 1-2 die ik verbouwd heb tot JPK 120, en daar zit een schuine kant aan die eigenlijk goed recht uitkomt als Ć©Ć©n rand van het dak tegen de zijwand van de toren aanzit. Een beetje zagen, plastic plaat en vijlen later:

IMG_0835.jpeg

Dan nog een gat erin gemaakt voor het scharnier:

IMG_0837.jpeg

Hij zit hier wel los, grote kans dat hij dat blijft tot na het schilderen.
 
Cool, nu nog een mechaniek erin zodat ie met de loop en de radar mee beweegt omhoog en omlaag. De extra details in die stingerkast maken het mooi af
 
Dat mechaniek zou nogal ingewikkeld worden, dus dat laat ik maar voor wat het is :)
 
Jammer maar bepelijk. Hoewel ik niks heb met modern, of what if, is het wel een dynamisch geheel, en oogt het in elk geval logisch en geloofwasrdig
 
Jammer maar bepelijk.
De raketwerper mee laten bewegen met de kanons zou nog wel gaan, met een paar asjes en tandwieltjes of een goed uitgemikt stangetje, maar dan nog moet je dat plannen voordat je de toren in elkaar zet, denk ik. De volgradar zou wel heel ingewikkeld worden als je bedenkt dat de poot waar hij op staat iets van 6 mm buitendiameter is.

Hoewel ik niks heb met modern, of what if, is het wel een dynamisch geheel, en oogt het in elk geval logisch en geloofwasrdig
Dat laatste vind ik het belangrijkste aan dit soort modellen. Je kunt er vanalles op plakken, maar dan wordt het al snel puur een fantasiemodel in plaats van iets dat ook echt bestaan zou kunnen hebben. Ik wil realistisch kunnen verantwoorden waarom ik toevoegingen en aanpassingen gedaan heb, en daarom ook dat die aanpassingen geloofwaardig overkomen. Natuurlijk zal op een echte M247 met Stinger, als die ooit gebouwd was, die kast op de zijkant van de toren er niet zo uitgezien hebben als op mijn model ā€” maar als je ernaar kijkt, geeft het wel de indruk dat het zo gedaan zou kĆŗnnen zijn.
 
Aan de achterkant van de toren heb ik een opbergrek gemaakt uit een stukje dunne plastic plaat en messing staf:

IMG_0843.jpeg

En aan de voorkant zitten er nu rookgranaatwerpers, plus bij het commandantsluik een affuit voor een MAG en drie munitiekisten, allemaal van AFV Club:

IMG_0844.jpegIMG_0846.jpeg

Om de affuit te kunnen bouwen moest ik wel op Scalemates de instructies voor de Magach 6 van AFV Club opzoeken, want het ligt niet zo heel erg voor de hand. De MAG met alles boven de draaiarm zit nog wel los. Ik heb die arm op de standaardaffuit van de M247 gezet, hoewel ik eerst van plan was om die laatste te vervangen door de Israƫlische in plaats van ze op elkaar te plakken. Maar omdat de kijker van de commandant heel erg in de weg zit voor het gebruik van die MAG, denk ik dat het in werkelijkheid handiger gevonden zou zijn om het zo te doen als ik het hier heb :)

Dan de rupsband ā€¦

IMG_0847.jpeg

In het vervolg koop ik dus geen Magach van Meng meer voor zā€™n rupsbanden, dat weet ik wel ā€¦ Om hem te bouwen krijg je een malletje waar zeven schakels in gaan (of het uiteinde van de rupsband die je al gemaakt hebt, plus zes nieuwe schakels), waar je dan een ā€žkammetjeā€ van gietraam met zes pinnetjes in duwt. Die pinnen moeten maar in Ć©Ć©n kant van de rupsband, aan de andere kant klikken de schakels in elkaar.

Dit werkt allemaal keurig: de schakels passen goed in elkaar en de pinnetjes gaan er goed in. Maar daarna begint de ellende. Je moet nu natuurlijk die pinnetjes losmaken van het kammetje, maar als je dat met een mes doet, dan snijd je bijna gegarandeerd in de schakel, want die uitsteeksels opzij, steken verder uit dan de pinnen. Maar met een tangetje kom je er niet tussen, omdat er maar ongeveer 2,5 mm ruimte is tussen de twee schakels, en de kop van de pin daar 0,8 mm van inneemt.

IMG_0848.jpeg

Wat een beetje werkt is de schakels goed vasthouden en dan de kam op en neer scharnieren tot materiaalmoeheid zorgt dat de pinnen afbreken, maar je loopt dan wel het risico dat er Ć©Ć©n of meer pinnen aan het kammetje blijven zitten, of erger: los daarvan uit de rupsband komen. Goed op blijven letten dat ze er allemƔƔl in zitten, dan pas het stukje gietraam weggooien, en daarna de pinnen dieper op hun plek duwen met een stukje gereedschap is het devies. En dan nog vliegen er regelmatig pinnetjes uit. Als je geluk hebt vind je die terug en kun je ze met een pincet er weer in doen ā€” als ze niet uit dat pincet vliegen en spoorloos verdwijnen, tenminste.

Daar komt nog bij dat er een aantal schakels zijn waarbij het gat waar de pin in moet, niet goed gegoten is:

IMG_0849.jpeg

Je moet elke schakel controleren, want zit er een inkeping in zoals de pijl aangeeft, dan blijft het pinnetje helemaal niet zitten.

101 schakels per kant ā€¦ ik zit nu op vijftig, maar ik moet een betere manier vinden om dit te doen. Ik zit te denken over een druppel dikke lijm op het uiteinde van elke pin, om te voorkomen dat hij loskomt. Dunne lijm werkt niet, die loopt namelijk naar binnen en plakt de schakels aan elkaar vast.
 
We naderen de schilderfase:

IMG_0866.jpeg

Op de boeg liggen sleepkabels zoals op de latere Magach 6 en 7:

IMG_0865.jpeg

Deze zijn van EurekaXXL, maar daar ben ik niet zo heel erg weg van. De kwaliteit is goed, maar de instructies vallen vooral op door hun totale afwezigheid. Alleen door op hun website rond te neuzen vond ik een paar fotoā€™s van in elkaar gezette kabels zodat ik eindelijk begreep wat de bedoeling was. En dan nog klopt de set niet met wat je daar ziet: ze verkopen schijnbaar twee sets voor de Merkava 1 en 2 (d.w.z. twee verschillende sets die voor allebei bedoeld zijn), en een setje voor de Magach 6 ā€” maar afgaande op wat er in mijn setje zat, zit er in elk van die drie hetzelfde. Je kunt in totaal drie of vier kabels maken met wat erin zit: twee dikke met kleine ogen aan de uiteinden, en twee iets dunnere met een groot oog, die je dan ook nog aan elkaar kunt maken tot Ć©Ć©n dubbele kabel van twee keer de lengte, net als op de Centurion.

Ik heb de ogen met de plaatjes erin uitgeboord en de twee kabels niet aan elkaar gemaakt, zodat ik er twee had voor op de boeg. Ook heb ik kabel van Trumpeter genomen, omdat dat zachter is dan wat je van EurekaXXL krijgt en het daardoor makkelijker te buigen was in de benodigde bochten.

De bevestigingspunten op de spatborden zijn niet meer dan een stukje 1 mm plastic staf, in een gaatje dat ik in het spatbord geboord heb, met een schijfje van 4 mm erop en dan weer een rondje van 1,2 mm daar weer op.

Het nummerplaatje naast het luik is van de Magach van Meng, daar krijg je er drie verschillende bij (keer twee, er zit er ook nog eentje achterop).

Op het rechte luchtfilter zit een schep, ook weer Ć  la Magach:

IMG_0863.jpeg

Ik denk dat de schep van Tamiya Britse infanterie is, de beugels zelfgemaakt naar voorbeeld van wederom de Magach van Meng.

Links achterop zitten twee reserverupsschakels en een brancard:

IMG_0864.jpeg

Ook die schakels zijn van Meng, net als die op de zijkant van de toren, waarbij ik ze uitgeboord heb omdat gek genoeg bij deze dat niet gedaan is op de delen die je in de doos krijgt, in tegenstelling tot de schakels voor de echte rupsband. De brancard is van AFV Club. Op de Magach zat hij op het linker voorspatbord, maar dat gaat niet bij een M48-romp vanwege de vele steunen. Hier aan de achterkant is een hele nette plek ervoor, vind ik.
 
Die vielen me ook op op de fotoā€™s, maar ik vergeet ze elke keer dicht te maken omdat ze in het echt veel minder goed te zien zijn.
 
Alles bij elkaar voor dit model:

IMG_0914.jpeg

Nou ja, ik zie dat ik de kappen voor over de radars vergeten ben ā€¦ Pech :)

De rupsbanden zitten eindelijk helemaal in elkaar. Hopelijk is de 101 schakels die Meng aangeeft ook juist, maar zo niet, dan is Meng in elk geval niet zoā€™n fabrikant die je maar nĆ©t genoeg geeft. Dit is wat ik overheb met twee gebouwde rupsbanden:

IMG_0917.jpeg

De kanonnen zitten nog los in de toren, evenals de Stinger-werper, en de wielen haal ik pas na het spuiten uit de gietramen. De commandant is van MiniArt, daar moet trouwens nog wel even een snoertje aan voor zā€™n koptelefoon, en de jerrycans zijn van Academy.
 
Kijk, zo gaat-ie lekker:

IMG_0959.jpeg

Dat gebruik ik dus niet meer ā€¦ Als grondverf is die Stynylrez net zo flut als zā€™n naam ā€” dit is de derde keer dat ik het geprobeerd heb, en voor het eerst op een heel model, of eigenlijk twee: ook op de gekregen Sherman, maar daarop heb ik alleen de metalen delen ermee gedaan. Onverdund gebruiken en dunne laagjes spuiten tot de onderliggende kleur verdwijnt, staat er op het potje. Zo gezegd, zo geprobeerd, maar die twee modellen bij elkaar kostten me drie kwartier spuiten voor dit resultaat (de Sherman is niks beter).

Ter vergelijking, dit is wat je met een spuitbus Vallejo grondverf in ongeveer tien seconden bereikt:

IMG_0960.jpeg

Dat heb ik nu net gedaan omdat ik een witte streep op de toren wil hebben, en het met die Stynylrez niet gelukt zou zijn.
 
Das gek... ik gebruik de rebranded variant van mig, de grijze one shot, en die werkt voor mij fantastisch... beetje sproeien en t is dekkend de zwarte hetzelfde verhaal maar die heeft wat last van klontjes en een waardeloze kutdop dus als ik die door t zeefje doet gaat het prima maar zonder zeefje is vragen om geteut. Kan best leeftijd zijn, t potje staat al weer een jaar of wat, terwijl de grijze veel nieuwer is...

Lekker bij de spuitbussen blijven dan Jakko, t kost al moeite genoeg!
 
Eh, nee ā€¦ :) Ik kan niet overweg met dat soort verf, nog afgezien van de stank waar ik niet zo hĆ©Ć©l veel last van heb (maar net zo graag helemaal niet ruik). Met spuitbussen grondverf heb ik eigenlijk geen negatieve ervaringen, maar met grondverf voor door de airbrush alleen maar.
 
ik gebruik de Acryl primer spuitbussen wit en grijs van de A.C.tion 3 Euries per stuk werk prima heb een voorraadje ingeslagen:+::geek::cool:
 
Terug
Bovenaan