ZIS-3 (Kursk groepsbouw ZHZ)

Willem Plaisier

Lid van de TWENOT
Zo,
na een stille periode op hobby gebied heb ik een doos uit de voorraad geplukt voor de Z.H.Z groepsbouw met als onderwerp "KURSK".
De reden was, naast bovengenoemd, een airbrush demo die gepland is voor de komende bouwmiddag (zondag 7 nov).

miniart35032reviewcs_1.jpg

Op het eerste gezicht lijkt de bouw gemakkelijk en recht toe recht aan.
Dit viel ietwat tegen door de bekende "zachte" plastic die deze kits uit de Ukraine kenmerkt en het totaal ontbreken van lokatie pinnen.
Ook enkele posities van gespiegelde onderdelen kloppen niet waardoor er hier en daar gecorrigeerd moet worden.
Al deze kleine aanpassingen zijn goed te doen met geduld en hulp van de sprues voor materiaal ter correctie.
Ook heb ik enkele erg dunne stangen vervangen met messing draad.
Bij het plakken van de banden vond ik de binnenste ringen niet gedetailleerd genoeg en besloot deze opnieuw te doen.
Dus eerst een ring draaien en de verdeling (60 groeven) ingefreesd.
Zes ringen zagen en de zes plastic ringen vervangen.
(sorry voor de minder geslaagde foto's, deze zijn gemaakt met een ander toestel dan ik gewend ben)

IMG_5860.jpg

IMG_5866.jpg

IMG_5863.jpg

IMG_5865.jpg

Na het plakwerk alles opgesteld voor de primer.
Ik gebruik momenteel nog de GW primer die in mijn optiek erg goed is (een beetje duur) maar omdat het spuitbussen betreft niet altijd even handig.
Ik houd de bus eerst ongeveer een minuut onder de hete kraan (dit verhoogd de druk en maakt de nevel fijner) en schud hem minimaal twee minuten (lamme armen).

IMG_5868.jpg

IMG_5869.jpg

De Demo op zondag heeft een mooi onderwerp om te airbrushen.
Heb je interesse kom dan langs in Schiedam (en neem iets mee om uit te proberen, vragen over airbrushes, gebruik, reiniging etc zijn ook welkom)

Willem

Ik heb hem vanmiddag live gezien en moet zeggen dat de wielen er erg mooi uitzagen. De rest van het model trouwens ook.
De naad aan de bovenkant blijft trouwens een vreemd gezicht, net alsof je even een lijmklemmetje had moeten gebruiken, terwijl de naad er wel degelijk hoort (ja, ik heb het toch even gegoogled 😉)

Bedankt voor de uitleg en het geduld vanmiddag 🙂

Goof,

fijn dat je het een geslaagd bezoek vond, wij hopen dat je als regelmatig bezoeker (en bouwer) een leuke toevoeging mag zijn aan onze bouwgroep.
Wees dus niet bang om vragen te stellen en als je zelf iets (techniek, informatie over een onderwerp e.d.) wil inbrengen schroom dan niet om dit te doen.

Het was leuk om jullie te laten zien dat je niet bang hoeft te zijn om de airbrush te gebruiken.
Of je nu afplakt of freehand spuit is er (door te oefenen) een grote variatie aan effecten te creëren.
Erg grappig was het om te zien dat Piet (een enthousiaste 70'er) binnen enkele minuten de slag te pakken had en geheel los ging op zijn proefmodel.

Binnenkort volgen enkele foto's en het begin van de ondergrond.

Willem

Hey John,

tja een kanon, het is geen tank, maar wel het gevreesde anti-tank wapen.
Dus relevant op dit forum dacht ik zo.
Ik was ook begonnen aan een T 34-76 voor deze groepsbouw, maar zoals je weet is het moeilijk voor mij om iets RUDD te bouwen.
Om ook iets tijdens deze demo te laten zien was de keuze snel gemaakt.
Deze kit is redelijk gemakkelijk uit de doos te bouwen (met wat geduld en ervaring) en toch kon ik het niet laten om iets te verbeteren (voorspelbaar ?).

groeten, Willem.

Op zondag 7 Nov heb ik de ZIS-3 van een eerste kleurlaag voorzien tijdens een airbrush demo.
Bij nader inzien vond ik de door mij gekozen kleuren nog iets te donker en niet contrasterend genoeg.
Dus heb ik in de loop van deze week alles nogmaals nagelopen met iets heldere kleuren.
Dit omdat met de komende filters, washes e.d. de kleuren toch iets donkerder en valer gaan worden.
Het breachblock heb ik apart gehouden en zal in een staalgrijs later geplaatst worden.

Ook heb ik een ondergrondje van een laagje plamuur en zilverzand voorzien en dit met een zandkleurige primer gefixeerd.
Om aardkleuren te realiseren ga ik dit nog omkleuren met diverse donkere tinten waarna er static gras e.d. op komt.

Ook gaan de bij de kit behorende figuren gebouwd worden.
Ik heb besloten dat er geen toevoegingen of hoofdjes vervangen gaan worden (misschien een paar handjes vanwege niet overeenstemende pose) zodat dit een echte RUDD bouw zal blijven (op de wielen na dan...)

IMG_0234.jpg

IMG_0236.jpg

IMG_0237.jpg

IMG_0235.jpg

Willem

Hey Bas,
de verf is Vallejo Air en ik gebruik deze onverdund (wat water en een tissue helpen tegen tipdry)
De camo leek mij soft edge het mooist dus is het geheel freehand gespoten met hier en daar onregelmatig gescheurd papier als hulp masker.
Het groen was eerst te donker (71017 Russian Green) en overgespoten met 71092 Medium Green.
Het bruin is 71041 Tank Brown en de gele kleur is 71028 Sand Yellow met een beetje 847 Dark Sand om meer diepte in de kleur te krijgen (hier voeg ik een klein beetje gedestilleerd water toe met een tipje Dreft tegen de oppervlakte spanning)
Als ik zeg een tipje bedoel ik een minescuul moleculair atomisch beetje.
De banden krijgen met de kwast eerst een grijs zwarte kleur (in dit geval Vallejo 862 black grey) en in een volgende stap washes met een bruin-zwart waarna er nog pigmenten gebruikt gaan worden.

Willem

HI HI, dit stel ik af op gevoel (heb een fijnafstemming op mijn snelkoppeling) maar dit zal op ong 1,2 bar zijn gedaan.
Ik doe altijd een proefstukje op een blank vel papier dat ik naast het model heb liggen om dan als alles naar mijn wens is direct op het model verder te gaan.

Willem

He PEET, verraad nou niet al mijn geheimen...
Ja mensen hij heeft gelijk, ik tast de juiste druk af door de luchtdruk op mijn wang te voelen (op gevoel dus) en stel hierna met de fijnafstelling nog iets bij als de proeflijn (op papier, niet op de wang) nog niet gaat zoals ik wil.
Dus niets van precies 1 bar of zo.

Willem

Hoi Willem,

Ik vind het nog steeds jammer dat ik niet bij de airbrush demodag kon zijn, zeker nu ik zie hoe je weer lekker op dreef was.
Zoals ik lees heeft Piet er ook aardig zin in gehad, ben benieuwd of ie volgende week iets kan laten zien wat ie ge-airbrusht (lekker nederlands :!: )
heeft. Ik zie dat je het toch niet hebt opgegeven met de "spagetti" plastic kit, is mooi geworden 😛 Je zei het al tegen mij "dit wordt een uitdaging".
Gaat het scratchbuilden de gehele dag duren of moet ik nog iets te bouwen meenemen 😕:
Tot zaterdag 27 november.

Groet Fred 😀

Hoi Fred,

neem gewoom je spullen mee want het is gewoon een bouwmiddag en het scratchbuild item is een snel bedacht iets.
Het is dus aan de leden om ook iets in te brengen (vragen over materiaal, gereedschap e.d.).
Deelname aan deze discussie/demo ? is vrijblijvend en zal in een losse sfeer plaatsvinden.

Willem

Dan nu een opwaardeer.
Als laatste toevoeging heb ik besloten enkele hulzen en granaten te draaien.
De bij de kit geleverde granaten zijn geen van alle gelijk qua vorm en lengte.
Eerst enkele hulzen gedraaid en hierna drie granaten.
Door deze apart te maken kan ik de hulzen in blank messing laten en de granaten hun kleur geven.
De weggeworpen hulzen behandel ik met een vlam om verkleuring door hitte te verkrijgen.
De munitiekisten komen op elkaar achter het kanon met in de open kist twee granaten.
Hiervoor moest ik twee schotjes maken waarin de granaten liggen (niet in de kit meegeleverd terwijl er wel markeringssleufjes in de zijpanelen aanwezig zijn)
Met een punch and die set vier gaten op gelijke afstand geponst en dit plaatje in twee gedeeld over de hartlijn waardoor er identieke schotjes ontstaan.
Zie hier het resultaat tot nu...

IMG_0238.jpg

IMG_0239.jpg

IMG_0240.jpg

IMG_0241.jpg

IMG_0242.jpg

IMG_0243.jpg

Willem

Hoi Willem,

Je zou er eigenlijk je beroep van moeten maken.............hahaha 😛
Alle gekheid op een stokje, het is weer schitterend en hij is nog niet eens klaar... :!: , ben toch wel een beetje jaloers dat
je dat allemaal maar zo snel voor elkaar hebt.

Groet,
Fred 😀

Hoi Willem,

Mooi diootje ga je neerzetten.

Wel dacht ik meteen; kijk uit met die uitstekende onderdelen aan de achterkant van het kanon...lijkt net alsof het buiten het diorama-oppervlak uitsteekt, met grotere kans op afbreken ?

groetjes Frank

Hoi Frank,

deze beugels steken net niet buiten de lijst.
Aan de andere kant de loop wel.
Dit soort onderdelen blijven altijd kwetsbaar en een grotere ondergrond vond ik niet mooi.
'Tis dus gewoonweg voorzichtig zijn....

groeten terug...
Willem

Even een foto van de base met de eerste aard kleuren.
Dit is ingewassen met verschillende Vallejo tinten (sterk verdunt tot inkt)
Eerst maak ik een deel nat met water en laat dan de inktdunne verf in verschillende vlekken inlopen.
Door dit met de verschillende kleuren enkele keren te herhalen krijg je een mooi in elkaar vloeiend geheel.
Omdat de primerlaag een okertint heeft en de inkten in de diepte wegzakken voorkom ik hiermee dat ik in een later stadium moet drybrushen.

IMG_0250.jpg

Deze week hoop ik een begin te maken met de onderste graslaag.

groet,

Willem

Willem,

Kan niet anders zeggen dan dat het er heel goed uit ziet. Lijkt altijd heel simpel, maar om een treffende gelijkenis te krijgen met het echte werk, moet je wel weten wat je doet. Voor jou geen probleem zo te zien 😉

Gr,
Jeroen

Zo dan nu eindelijk weer eens een update, zo te zien gebeurt er weer veel op de site want je zakt zo weg naar de 3e pagina.

Na de grond met enkele washes van enige diepte voorzien te hebben ben ik met het planten van de graspollen begonnen.
Hierbij is het zaak om goed in de gaten te houden waar er meer of minder (of geen) activiteit is, dit heeft effect op hoe het gras eruitziet.
Ook vond ik het extra camoufleren van het kanon een leuke invalshoek dus heb ik enkele takken gemaakt die op geplaatste piketpaaltjes het effect van een bosje moeten sorteren.

Ook het wegwerpen van de shells na afvuren moest tot een het geheel bijdragen dus hier kwam het idee van een doek naar voren. (het idee erachter is dat in hartje zomer het gras snel ontvlamt en de hete shells een risico vormen)

Er komt nog een tak op het schild van het kanon waardoor het effect van de camo nog meer geaccentueerd word.

dus tot zover....

IMG_0298.jpg

IMG_0302.jpg

IMG_0303.jpg

IMG_0305.jpg

IMG_0306.jpg

IMG_0309.jpg

IMG_0310.jpg

IMG_0311.jpg

IMG_0312.jpg

Willem

Zo, na een kleine pause in het bouwen, wegens een verbouwing op de zaak (o.a. nieuwe werkbanken), heb ik de tijd gevonden om het werkje af te maken.
Het grootste probleem waren de figuren die er in eerste instantie leuk uitzagen maar moeilijk bleken in het opschonen door het gebruik van te zacht plastic.
Ook om een beetje expressie op de gezichten te krijgen was een meermalen frustrerende bezigheid.
ach 'tis goed zo...

IMG_0318.jpg

IMG_0322.jpg

IMG_0323.jpg

IMG_0324.jpg

IMG_0327.jpg

IMG_0328.jpg

IMG_0333.jpg

Op naar de volgende ....

groeten,

Willem

Heel mooi werk, Willem!!
Ik ben onder de indruk. Ondergrond oogt netjes en levendig, evenals de figuren en het geschut.
De boompjes aan de paaltjes is weer eens wat ehhh anders...

Het enige commentaar dat ik zou kunnen geven, is dat het geheel er wel erg schoon en fris uitziet, maar da;s persoonlijke smaak, denk ik.

Das een mooie Wim! Another Panther bites the dust!
Ik vind het kanon en het gras erg mooi gedaan. Je hebt denk ik het maximale uit de figuren gehaald en het staat gewoon goed erbij.
Ook de afwerking en het naamplaatje hebben zorg gehad, toppie!

groeten John.

Hi Willem,

Top gedaan zo grotendeels OOTB! Weinig aan toe te voegen, origineel afgewerkt met die deksel als plaatje, en die gedraaide hulzen zijn helemaal 'da bomb 😀 '. De figuren zijn wat minder zoals je zegt. Wellicht kun je nog een keer opteren, de hoofdjes te vervangen door bv Hornet exemplaren, al vind ik ze zo zeker acceptabel. Wat ik zeker nog wel zou aanpassen is de verrekijker: glazen voorzichtig uithollen en vullen met modelbouwlijm. Miniart heeft idd wat zacht plastic, ik heb de T-70 kit in de doos liggen en dat viel me ook op, inderdaad iets om in de gaten te houden.

Grtn

Vincent

Jongens, bedankt voor de reacties.

@ Ron, ik ben niet zo van het zwaar aanzetten van vuil e.d., dit heeft meer te maken met mijn voorzichtigheid om het niet te overdone over te laten komen.
De takken aan de piketpaaltjes was weer eens een wild idee van me om het geheel iets op te smukken. Werkt wel dacht ik zo...

@ John, van een meester in figuuurschilderen is 't altijd mooi om een compliment te horen...

@ Vincent, ik neem je kritiek mee en zal kijken of ik er nog iets mee kan doen.

groeten Willem.

Mooi strak werk willem!
Vandaag de dag zijn er nog maar weinig die een artillery bouwen,Ik ben daar zelf trouwens ook debet aan!.Figuren zien er ook netjes uit.

Groeten,

Roger

Terug
Bovenaan