YPR-765 met M26 .50 koepel

Hoi heren,

Goed, bijna drie jaar nadat ik van de VS naar Engeland ben verhuisd eindelijk m'n eerste 1/35 model af (ondertussen wel wat 1/72 gedaan...). Dit is de glasbak van de ritmeester van m'n oude eskadron (Lichting 92/3), waar ik welgeteld twee foto's van had. De decals zijn een combinatie van kit decals en Echelon. Ik heb 't niet helemaal 100% goed gekregen, maar ik ben tevreden met de vooruitgang.
Een paar foto's hieronder, de rest is hier:

http://picasaweb.google.co.uk/okievit/YPR765WithM2650Cupola?feat=directlink

Ik hoop dat jullie 'em leuk vinden,

Olaf

P1020632.JPG

P1020625.JPG

Scan0014.jpg

Mooi! Geen enkel scratchje. Ik zou hem persoonlijk misschien toch her en der een beetje slijtage hebben laten vertonen, alleen maar om het een wat meer robuuster metaal-uiterlijk te geven.

Maar hoe heb je dat camo-net gedaan? Ziet er super uit.

ptr

Hoi Peter, ik was YPR chauffeur toen ik in dienst zat en ik kan je vertellen dat slijtage, in vredestijd, niet voorkwam, daar kreeg het simpelweg de kans niet voor omdat je altijd met verf en blokwitter aan de gang was.

We moesten wekelijks het voertuig doorsmeren op diverse punten(smeernippels) en die nippels waren rood geverfd, die verf gaat er natuurlijk vanaf als je er en vetspuit opzet, niks mee te maken, na het smeren weer rood verven met verf en penseel, wekelijks....................sommige dingen heb ik nooit begrepen......

Olav, ik vind hem schitterend!! Hij lijkt veel op 'mijn' voertuig!

Greetz Harry

Helemaal mee eens...

Olaf,

Helemaal goed! Ik ben het helemaal met Harry eens. In mijn tijd bij de LUA had ik ook nooit krassen op mijn YPR. De bemanning zorgde er altijd voor dat de beschadigde stukken werden geschuurd en overgeschilderd. Blank metaal zit er dus gewoonweg niet op Nederlands materieel, of het moet die enkele kras zijn die nog niet is behandeld. Wat wel vaak was, was dat er een soort lapachtig effect te zien was van kleine vierkantjes in een net andere groene kleur, maar ook dat was weer veel meer op de tonner!

Super gedaan!

Groet,

Ronald

Heren,

Bedankt! Ik ben zelf Leo 2 schutter geweest, en herinner me 't zelfde. Alles bijgeverfd, hoogstens in verschillende versies van OD.

Harry, ik zat nog over die nippels na te denken, want er zit wel wat rood op de foto van de echte glasbak, maar de nippels ontbreken op 't model. Ik weet niet of ik dat nog ga veranderen. Ik wil wel, maar dan ziet het eruit alsof er gewoon een paar rode stippen opzitten, zonder zichtbare reden - dan maar niet, denk ik.

Peter, dat camo net was een "first" voor me (met dank aan de klassieke Verlinden Way...). Neem een stukje verbandgaas en dip dat in een mix van houtlijm, water en verf (iets groen-bruins, doet er verder niet veel toe, zolang 't maar een betere basis dan wit is). Dan oprollen en na uitdruipen op je voertuig aanbrengen. In mijn geval vervolgens met looddraad wat "touwtjes" eraan vastmaken, en alles laten drogen. Het ziet er op dit moment gewoon niet uit, en ik was enigzins nerveus... Na drogen weer een laag van het lijm mengsel aanbrengen (je kan neem ik aan ook in een keer door, maar ik heb 't zo gedaan), en thee uit een zakje er overheen strooien. Zorg dat de theeblaadjes klein genoeg zijn voordat je gaat strooien. Weer laten drogen... Na uitschudden stevig in de vernis zetten en laten uitharden. Klaar voor de airbrush.

Groeten,

Olaf

Hoi Manuel,

Dank je. De periscopen zijn geverfd met een mix van Tamiya Royal Blue en Semi Gloss Black, en dan gevernisd met Vallejo Gloss Varnish.

Groeten,

Olaf

Re: Helemaal mee eens...

ronaldverkuijl zei:
Olaf,

Helemaal goed! Ik ben het helemaal met Harry eens. In mijn tijd bij de LUA had ik ook nooit krassen op mijn YPR. De bemanning zorgde er altijd voor dat de beschadigde stukken werden geschuurd en overgeschilderd. Blank metaal zit er dus gewoonweg niet op Nederlands materieel, of het moet die enkele kras zijn die nog niet is behandeld. Wat wel vaak was, was dat er een soort lapachtig effect te zien was van kleine vierkantjes in een net andere groene kleur, maar ook dat was weer veel meer op de tonner!

Super gedaan!

Groet,

Ronald

LUA? YPR chauffeur?? ikke ook!!!!! 13e Paluabt in Oirschot!!!!!

Olaf Kievit zei:
Harry, ik zat nog over die nippels na te denken, want er zit wel wat rood op de foto van de echte glasbak, maar de nippels ontbreken op 't model. Ik weet niet of ik dat nog ga veranderen. Ik wil wel, maar dan ziet het eruit alsof er gewoon een paar rode stippen opzitten, zonder zichtbare reden - dan maar niet, denk ik.

Groeten,

Olaf

Ik zou het niet doen Olaf, niks meer aan doen, alles wat je nu doet wordt ie minder van, bovendien zaten de meeste nippels onder het motorluik en verder bij de spanwielen en torsiestaven in de luiken op het voertuig, nauwelijks zichtbaar dus.

Je had toch ook een heel interieur in de ypr gebouwd?? beetje jammer dat dat niet meer zichtbaar is!

Greetz Harry

sorry Harry..

Sorry,

Ik deed helemaal niets aan die bak...ik was de luitenant....van 12 Paluabt...

Misschien is het wel leuk om de rode puntjes op de wielnaven te doen...

Groet,

Ronald

Hoi olaf,

Mooi bakkie geworden, vind het ook een hele mooie kleur!!!
welke kleur heb je daar voor bebruikt?
En de toren is dat nu de zelfde als de toren als die van de TOW versie????...hij lijkt er wel op 🙂

Gr Nick. 😉

Re: sorry Harry..

ronaldverkuijl zei:
Sorry,

Ik deed helemaal niets aan die bak...ik was de luitenant....van 12 Paluabt...

Misschien is het wel leuk om de rode puntjes op de wielnaven te doen...

Groet,

Ronald

Volgens mij zat daar alleen een oliepeilglaasje en geen vetnippel.

nick elias zei:
Hoi olaf,

Mooi bakkie geworden, vind het ook een hele mooie kleur!!!
welke kleur heb je daar voor bebruikt?
En de toren is dat nu de zelfde als de toren als die van de TOW versie????...hij lijkt er wel op 🙂

Gr Nick. 😉
Nick,

Hartelijk dank 😀

De kleur... OK, ik ben begonnen met een base coat van Tamiya OD. Daarna met filters en blending (stippeltjes olie verf erop in diverse kleuren en dan met een kwast met een klein beetje terpentine/white spirits uitdunnen - niet helemaal mengen, dan wordt 't een wash). Toen een pinwash met sepia, en toen was 'ie toch echt te donker - ik had de Tamiya OD wat lichter moeten maken. Daarna drybrushen, maar dan niet alleen de "high points" maar ook de vlakken. Dat heb ik gedaan met een mix van ongeveer 60% sap green en ongeveer 20% yellow ochre en 20% titanium white. En toen zag 'ie er een stuk beter uit. Afgemaakt met een "dusting" van Tamiya Buff met Tamiya Thinner - andersom eigenlijk, aangezien ik een paar druppels Buff in de Thinner heb gemikt - en wat pigments.

Die toren is niet hetzelfde als de TOW toren, maar lijkt er inderdaad wel op. De .50 zit ongeveer waar de TOW zit, het luik zit andersom, en de hele toren zit 180 graden omgedraaid...

Groeten,

Olaf

Terug
Bovenaan