Youtube video/referentie materiaal voor modellen

Dit ook maar eens een keer proberen met een model. Nog nooit echt gedaan of geprobeerd maar het ziet er wel goed uit denk ik na een basis laag (die video komt later volgens zijn comments)

een detail in detail bekijken levert vaak leuke weetjes op 🙂 nooit geweten dat er papier gebruikt werd voor de handvat bekleding.

Je kunt bij YouTube de URL van een filmpje kopiëren met het huidige tijdstip door rechts op het filmpje te klikken (of op een aanraakscherm: even ingedrukt houden), dus als je het pauzeert aan het begin van het stuk dat je bedoelt en dat dan doet, kun je het filmpje in je bericht daar gelijk laten beginnen 🙂 Ik heb je bericht even aangepast zodat het dat ook doet.

Tips mbt schilderen van figuren. Blijf dat altijd een uitdaging vinden om te doen 😛
Dus ik bekijk er altijd redelijk wat videos van met de hoop ook ooit zulke figuren te kunnen maken.
1 van de kanalen die ik al tijdje volg is deze uit spanje wat een aanrader is 🙂

Dat wordt al heel lang zelf gedaan, maar je moet er wel genoeg mee oefenen voordat je redelijke resultaten hebt, heb ik al wel gelezen.

Er zijn ook bedrijven die in opdracht foto-etsen, ook als je maar één plaatje wilt hebben. Niet dat ik daar ooit gebruik van gemaakt heb, maar dat lijkt me in elk geval op de korte termijn handiger dan het zelf proberen te doen.

Mooi te zien hoe hij zo’n 3D printed model te lijf gaat. Probleem zit hem in de printbanen die soms goed zichtbaar zijn. Deze zijn lastig weg te schuren en kunnen bij het spuiten weer irritant zichtbaar worden (zeker als je ook washes toe gaat passen.

Dat is inderdaad heel goed gevonden 🙂

De banden van de Trippel ja, daar had ik al eerder een vraag over gesteld.

Wat is het nadeel van rubberbanden

Het nadeel kán zijn dat ze splijten of barsten of weekmaker gaan lekken (wat polystyreen oplost).
Het komt ook voor bij rupsbanden, met name die zandkleurige vinyl exemplaren van Dragon.
De oorzaak is een verkeerde samenstelling der ingrediënten.

Over het algemeen is het zo dat een bouwert maar één keer een dergelijk falen hoeft mee te maken (of te hebben gezien) om
voor de rest van zijn of haar modelbouw carrière geen rubber/vinyl meer te willen gebruiken.

Het opschonen van rubber/vinyl bandjes is ook veel lastiger dan gewoon plastic.

In de praktijk valt het reuze mee met het falende kunststof maar de horror verhalen zijn nog niet verdwenen en zolang
twijfel over de kwaliteit blijft bestaan zal men een voorkeur houden voor polystyreen, resin en tegenwoordig ook 3D print wielen.

En ze kunnen daarin heel erg onvoorspelbaar zijn:

IMG_1707.webp

Dit is links een Revell BRDM-2, rechts een Dragon „BRDM-3” (echte aanduiding: 9P148), maar die komen allebei uit de fabriek van Dragon. Ik heb ze meer dan 25 jaar geleden kort na elkaar gebouwd, ze staan sindsdien naast elkaar op de plank, en bij het Dragon-model zijn alle vier de banden gespleten zoals op de foto terwijl bij dat van Revell alle vier de banden nog perfect in orde zijn.

Was wat aan het rondklikken online tijdens het eten en kwam een magazine "Dioramag" tegen welke ik niet kende (duikt weg in een hoekje....).
Aantal van de cover foto's zagen er erg tof uit. 1e die ik zag was de "saint-lo" versie (vol. 8).

dioramag-vol-8.jpg

Na wat verder zoeken op de naam kwam ik onderstaande pagina tegen met meer foto's en uitleg (wel ff google de pagina laten vertalen want anders kon ik niks bakken van de tekst 😛

Saint-Lo - Riccardo Casati

Ook een video erover gevonden:

In screenshots van een andere editie kwam ik zelfs een ww1 dio tegen met een bekende naam 😮
Dus weer wat verder zoeken en gevonden 🙂 "Rage against the Machine"

had er niet eerder aandacht aan besteed. Ik zie wel weer zeer inspirerende dio plaatjes 🥰

In nummer 8 zie ik ook een dio van Erik Gideonse (verdiend want hij maakt ook prachtige verhaaltjes op schaal).

Laatst bewerkt:
Hoop dat dit apparaat binnenkort ook in Nederland (en de hele EU) wordt verkocht. Op Amazon.nl kost het
meer dan 2x zo veel dan bij meneer Tyrell (in Japan kost-ie €36,-)

Ik heb ernstige trek om er één uit de UK te bestellen... (waar ze pas over drie weken weer op voorraad zijn), maar is
met dat import gedoe dan misschien net zo duur als bij Amazon.

Zal nog efkes geduldig zijn 😉

UK weet ik niet of ze moeilijk doen mbt inklaringskosten. Heb van andere gehoord (kochten er hardware voor de andere hobby simracing) dat het vanuit de UK naar NL erg prijzig kan zijn.....

Dus ergens binnen NL of EU zou het fijnste zijn. Want het lijkt wel een enorm handig compact stukje hardware 🙂
Mochten er nog shops/plaatsen komen: Plamokojo Voltex Stirrer

Lijkt ook allemaal erg strak te passen, leuke kit!

Voor een moderne tank is de ruimte tussen koepel en bovendek wel een grote open ruimte. Dacht dat je dat gebied wel wat kleiner zou willen hebben als tankbouwer. Lijkt me een best zwak punt nu en een makkelijker doelwit voor inslagen of drones etc.

Of valt dat wel mee?

Terug
Bovenaan