YK616 van 107 kaucie

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR
Ik ga de raad van @Bas Slaats maar eens opvolgen om niet te blijven hangen in een model als je ook even wat anders wil. Behalve de NEKAF TOW groep die ik binnenkort op ga starten ga ik als afwisseling van de YP408 maar eens beginnen aan de YK616. De genie kipper van de DAF 616 serie. De echt stoere vrachtwagens van de 107 Kaucie van 101 geniegevechtsgroep uit de Prinses Margrietkazerne in Wezep staan in mijn geheugen gegrift. Als kind wonende aan de Margrietlaan hoorde je in huis al als de 107 Kaucie uit ging rijden. Een hoop rauw gebrul van deze zware vrachtwagens en het huis dat licht begon te trillen. Ik altijd direct naar buiten naar het hek… eerst de MP met Munga of motor en dan de indrukwekkende stoet van deze vrachtwagens en aanhangers vol met pontons, boten, oprijstukken. Veel gerammel van metaal, schakelend vrachtwagens en heel veel blauwe rook, de blauwe vlag en het blauwe glas voor de rechter koplamp …. en balen als dan groen kwam want dan was de pret voorbij.

Hele tijd geleden de YK616 van Robert van Raamsdonk gekocht. Tja … en met de ervaring van de YA314 en de YP408 waar ik nu mee bezig ben krab je je wel even achter de oren. Maar als je dan opeens weer zo’n filmpje van de genie krijgt te zien krijgt (Een brug? Maken we toch....!) dan gaat alle ratio direct verloren en wil je maar 1 ding….
Het goede nieuws is dat de Amerikaanse M51/M54 truck zelfde assen, vering, aandrijving, bruikbaar chassis (moet wat ingekort worden want uiteraard moeten ze in de US alles groter en dikker hebben) heeft. Daar wordt ik dan weer vrolijk van want juist chassis, assen, vering, etc dat was wat me bij de YA314 bijna opbrak. AFV-Club heeft een mooie M54a2 (cargo truck) en M51a2 (kipper) en daar zijn dus heel wat mooie onderdelen van te gebruiken. Ik moet nog uitzoeken of de M51 meer onderdelen kan leveren (van de bak en de installatie daaronder bijvoorbeeld). Dat zou helemaal mooi zijn! Maar omdat ik ook nog de YB616, YB626 heb liggen kan ik meerdere M54 en M51 kits gebruiken (niet de goedkoopste trouwens!)
IMG_8400.webp

Inmiddels duidelijk dat de M51 kipper geen meerwaarde levert. Totaal andere bak en ook het frame waar de bak op kan kantelen is echt anders. De M51 kan de bak alleen aan achterzijde kantelen terwijl de YK616 de bak ook naar links en naar rechts kon kantelen (of dat in de praktijk ook werd gebruikt weet ik niet). … dus gewoon de M54 bouwdoos als basis is goed.

Terug
Bovenaan