YA126 Radiopeilwagen

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Moderator
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. Waarom niet gewoon lekker een doos pakken en recht toe recht aan een fraai KL voertuig bouwen. Tja, je komt een foto tegen en je hebt dat gevoel …die wordt het! Op FB liep ik tegen een foto op van een YA126 peilwagen.
CEF149F7-35AD-4659-875A-7F3CDB11AF84.jpeg
Een tamelijk uniek geval want van deze peilwagens met hun karakteristieke opbouw zijn er ooit vier exemplaren geweest, waarvan drie exemplaren binnen 898 Rdbat waren gestationeerd aan de grens van West-Duitsland en het voormalige Oost-Duitsland voor de plaatsbepaling van Oost-Duitse en Russische militaire commandoposten vanaf regimentsniveau.
Eén exemplaar was altijd in reserve in Eibergen, o.a. voor training en onderhoud.

Het schijnt dat de toenmalige activiteiten van deze Radio Compagnie zo geheim waren dat er geen inrichtingsbeschrijvingen van deze voertuigen te vinden zijn.
In Nederland zijn er voor zover bekend nog 2 radiopeilwagens in particulier bezit. In de collectie van het museum van de Verbindingsdienst zijn interieurfoto’s van het voertuig en zelfs een exemplaar v.d. peilapparatuur zodat met behulp daarvan de inrichting te achterhalen is (mocht dat nodig zijn …🙄🫣).

In het veld kon gewerkt worden met de (mobiele) peilantenne in een soort koffer op het dak, maar voor een grotere nauwkeurigheid was een specifiek peilantennepark noodzakelijk, wat de mobiliteit niet ten goede kwam.
451FAEC4-9052-49D0-9B3D-4205BD89BE78.jpeg

Het systeem was uitsluitend voor de korte golf bedoeld, en bij het toenemen van het FM radioberichten verkeer op hogere frequenties niet geschikt. Na 1972 zijn de voertuigen dan ook uit dienst genomen.

Met wat speurwerk heb ik de eigenaar van zo’n voertuig kunnen achterhalen en contact gezocht. Twee weken geleden met mijn zoon er op bezoek geweest en de volledige opbouw opgemeten. Op het eerste gezicht tamelijk simpel maar het bleek al snel vol met specifieke details te zitten. Als basis ga ik de net uitgekomen kant en klaar YA126 in 1:35 gebruiken. Zo kant en klaar is die echter ook niet want ook daar kan het een en ander aan verbeterd worden. Maar het is een prachtige basis!
0AFEFFB1-8774-4E2A-BDDD-B842F5995183.jpegB0E13814-7D70-4A39-958C-622A1C608FCD.jpeg3930C48D-1014-4C3A-93B4-491808C4996C.jpeg

Vandaag al de maten die we met foto’s en filmpjes hadden vastgelegd in schetsen vastgelegd en nu kan het grote scratch-feest gaan beginnen! ….Zou de achterdeur dicht blijven….?

Laatst bewerkt:
Grootste uitdaging wordt het kiezen van het pakje shag.... welk merk? En op welke plek?? Met 1 of 2 peuken ernaast?
Ik heb inderdaad een foto gezien van een ingebouwde asbak!… Zal niet het meest spannende werk zijn geweest daar langs de grens.

Terug
Bovenaan