Af! YA-328 met M55 vierlingmitrailleur

Dit model is af!

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
  1. 1:35
Van welk merk is de vierling kit?
Hi hi ... Ik ben nog van die generatie die met een scherp mes en een plaatje Evergreen de hele avond zoet kon zijn. Er is dus geen kit voor de M55 gebruikt.

De bovenbouw komt van de Tamiya M-16 Halftrack. De onderbouw is gefotografeerd in (volgens mij) de magazijnen van de historische verzameling Artillerie. Beetje slechte foto van destijds: "kort na de mobilisatie van '14-'18"

Reneault_20211013_0001.jpg

Ook deze moet weer wat gerenoveerd worden.
De remleiding (rubber slangetje van Verlinden) beginnen bijvoorbeeld na zo'n 20 jaar de verkruimelen. Daar moet lood draad op.
IMG_1387.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nou ja, uitverkocht…. je moet alleen een redelijk buideltje hebben ( en een beetje gek zijn, maar wie van ons is dat niet)🥴
 
Interessant allemaal,

Deze meat chopper bij voorkeur in de halftrack versie staat ook nog op mijn verlanglijst, hopelijk komt er een andere fabrikant met deze kit of alleen de trailer versie. Das Werk is nu ook Dragon kits aan het releasen (Raupenschlepper) dus wie weet :)
 
Gek, afv club heeft het ding in tenminste 2 kits, een in dat rupsvoertuig, en een achterop een vrachtauto, maar het ding als losse kit... ik vindt hem eigenlijl best wel superstoer!
 
Aan de andere kant van de wereld is de hobbyfan versie nog te koop. Als we nu met meerderen deze daar als 1 aankoop bestellen scheelt het in verzendkosten en inklaringskosten.
 
Er is ook nog een M16 van AFV Club.
en de M35A1 gun truck.

Maar wat ik ook tegenkwam:

De M55 was dus een na oorlogse productie volgens Wikipedia, na wat verder lezen is het in 1943 bij de US Army in dienst gekomen. Het was nog in de testfase aan het eind van WOII.

Gr. Paul
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag mij YA328 opgehaald en even gepast.
Het lijkt er op dat hij in de vlakgemaakte achterbak (planken van de bank, overdwars gelegd) en zonder de wielen er in komt.
Hij is te breed voor in het "gangpad" en op de stempels staat hij duidelijk te hoog.
 
Je zoekt de hele wereld af en dan blijkt ie gewoon te koop in Nederland bij De Veteraan Modelbouw

1634841457338.png

Ik ontdekte daar ook Nederlandse transfers, (even goed op de schaal letten) en een kit van de 120 mm mortier die ik nog niet kende.
(heb zelf een erg oud model van ADV)
1634842182653.png
 
Laatst bewerkt:
Je zoekt de hele wereld af en dan blijkt ie gewoon te koop in Nederland bij De Veteraan Modelbouw
Dank voor de tip Arne! Ik heb hem besteld (en inmiddels binnen). Dragon is niet meer te koop en een M55 als deel van AFV Club kit heeft de wielen weer niet.

Het valt me wel op dat op al de foto’s waar de M55 op een Dikke DAF staat er de standaard .50 munitiekisten met de standaard houders worden gebruikt ipv de grote trommels. Punt van aandacht dus bij het bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Op diverse foto's zie je dat de YA328-vierling operationeel optrad met een aanhanger 1-ton.
Daarvan had de KL tenminste vijf verschillende varianten: Ben Hur, Holland Nautic, Jongerius, Pennock en Polynorm.
Dus maar eens in de kast gekeken en daar lag nog de M101 cargotrailer van Italeri (3/4 ton).
Dat is een mooie start voor een conversie, ze worden een setje.

Maar hoe maak ik een camouflagenet-oude stijl, dus met die jute banen? Wie heeft daar ervaring mee?
Ik vond al een bedrijf dat alle soorten papier met laser wil snijden.
Dan kan je wellicht met witte lijm op een verbandgaasje een mooi effect bereiken ...

Schermafbeelding 2021-10-15 214629.jpg

101 PelVM Oefening Eifelstoot 1976
 
Laatst bewerkt:
Ja, een strook koffiefilter erdoor rijgen? Van zon bruine? Dat is wat vezelig en heeft zon raar muf bruin kleurtje?
 
Dag Arne,

Dit zijn, als ik het goed begrijp, een soort jutestroken in camouflage net gestoken. Ik heb tissue papier eerst natgemaakt met verdunde houtlijm en geheel laten drogen. Daarna in stroken gesneden. Vervolgens deze strookjes in verschillende lengtes geknipt en in het net gestoken. Tijdens het inrijgen is hat papier namelijk nog sterk. Om een gelaagd effect te krijgen kun je de materialen ook afwisselend in laagjes aanbrengen.

Hier een voorbeeld van hoe ik het heb gedaan (model is blijven steken in de schilderfase :().
IMG_20211026_193246353.jpgIMG_20211026_193252996.jpgIMG_20211026_193322265.jpgIMG_20211026_193411778.jpgIMG_20211026_193352396.jpg

Groeten, Jan
 
Wat ik nog vergat te vermelden: tijdens het aanbrengen ook met verdunde houtlijm bevochtigen.

Inrijgen maakt het mijns inziens bewerkelijker. Misschien het net lichtjes opspannen en dan inrijgen. Dan is met lijm verstevigd papier beter, lees: stugger, dan onbehandeld papier.

Groeten, Jan
 
na de oorlog zag je een gevlochten patroon van vierkantjes.
En de uitdaging is om dat te evenaren. vandaar dat ik wat droomde over "laser-gesneden koffiefilterpapier" of zo.

Bekijk bijlage 13199

(Een foto tijdens de oefening in "Stoer Kijken Zonder Munitie" :nouja:)
Leuk werkje voor de donkere december maand!
 
Zoals Johan Cruyf zei: "je ziet het pas als je het begrijpt" of zo.

En jemig-de-pemig, moet ik nu deze ook nog bestellen?
Schermafbeelding 2021-10-29 100627.jpg
 
Terug
Bovenaan