WW-I Museum Zonnebeke (slag van 1917)

N.a.v. een eerder topic kwam ik bij toeval in de buurt van Zonnebeke, ik moest even denken waar ik die naam eerder had gehoord.
Nu blijkt dat ik al vele jaren daar ben gekomen zonder te weten wat er allemaal in de buurt te zien is, ik zat er bovenop. 😕

Zonnebeke%200002.JPG

Zonnebeke%200003.JPG

Zonnebeke%200006.JPG

Zonnebeke%200009.JPG

Zonnebeke%200010.JPG

Zonnebeke%200012.JPG

Zonnebeke%200013.JPG

Zonnebeke%200014.JPG

Zonnebeke%200017.JPG

Zonnebeke%200019.JPG

Zonnebeke%200028.JPG

Zonnebeke%200033.JPG

Zonnebeke%200034.JPG

Zonnebeke%200039.JPG

Zonnebeke%200041.JPG

Zonnebeke%200044.JPG

Zonnebeke%200047.JPG

Zonnebeke%200048.JPG

Zonnebeke%200050.JPG

Zonnebeke%200052.JPG

Zonnebeke%200054.JPG

Zonnebeke%200055.JPG

Foto is wat onduidelijk, maar nog heel wat plaatsen te bezoeken,
eerst maar eens wat meer informatie opduiken over de dodengang.

Zonnebeke%200056.JPG

Bedankt dus voor de info die ik kreeg.

Rico

Hey Marten,

het museum op zichzelf is niet zo groot. Ook het museum In Flanders Fields te Ieper is niet zo groot.
Neemt niet weg dat het heel indrukwekkend is om te zien.

Er zijn heel wat bezienswaardigheden in de buurt, als je goed op let zie je heel wat borden van een en ander staan.
Maar zoals gezegd, ik heb er jaren rond gereden en er nooit bij stil gestaan, en dan mis je dus toch wat.

Bij een volgend bezoek in de regio hoop ik naar Diksmuide te kunnen gaan voor de Ijzertoren en de dodengang.

Rico

ja oke bedankt het is dus niet een grote maar meerdere kleinen, want ik vind het niet echt waard om vanuit het noorden van nederland naar belgie te rijden 😀 maar mischien toch maar eens gaan.

Groeten Marten

Marten Nop zei:
ja oke bedankt het is dus niet een grote maar meerdere kleinen, want ik vind het niet echt waard om vanuit het noorden van nederland naar belgie te rijden 😀 maar mischien toch maar eens gaan.

Groeten Marten

Ik zou zeker eens gaan.
Mooi een paar dagen daar rond rijden en op je gemak een en ander eens bekijken.
Er is een andere prettige bijkomstigheid, in België is het erg goed van d'n eet en d'n drink.

Ook het museum in Brussel kun je dan eens bekijken, maar daar he be je wat langer nodig.
Daar is van heel veel periodes wat te zien, niet alleen van WW-I en WW-II.
Van WW-I hebben ze daar dan wel weer tanks en dergelijke, erg mooi om te zien.

Rico

Ik ga dit weekend eens kijken met een vriend om naar Wijtschate te gaan. Daar zijn nog loopgraven van de Duitsers. 'k Ben benieuwd.
Meer info vind je in deze brochure: http://www.toerismewesthoek.be/uplo...brochures/Westhoek/DenGrootenOorlog2008NL.pdf

Brussel is inderdaad een aanrader, tevens omdat het gratis is. Je kan er gemakkelijk een hele dag vertoeven. Vooral het WII is heel mooi. het is ook een nieuwer gedeelte.

Als je rond Ieper bent is Hill 62 ook een bezoekje waard. Het museumpje staat "bom"vol 😛 en is tevens een café. Ideale combinatie dus 😉

Aan de kust is er domein Raversijde (tussen Oostende en Middelkerke). Daar staan ook veel mooie dingen ivm de Atlantikwall. http://users.telenet.be/alex.deseyne/NDL/Atlantikwall.htm

Rico, als je naar diksmuide gaat en je hebt nog wat tijd over kan je in raversijde het atlantic wall museum bezoeken...ditn is niet enkel over de atlanticwall, maar ook enkele resten van kustbatterijen uit WOI zijn er te bezichtigen...raversijde ligt aan zee enkele kilometers van oostende, dus niet zo echt ver van diksmuide...
pascal

Hey Pascal,

bedankt voor de tip, dat ga ik ook graag bekijken.
Mede dankzij jou tips in het andere topic kwam ik hier bij uit.
Ook heb ik Passendale Memorial gezien en stond ik om 07.00uur 's morgens op Tyne Cot.

Als je daar in de omgeving uit kijkt over het landschap vraag je je af wat mensen bezielt om te gaan vechten.
Als je daar de erbarmelijke omstandigheden bij optelt van die tijd... 🙄
Hele veldslagen voeren voor een paar kilometer terreinwinst die je de week erop weer kwijt bent.

Ik ben op dit moment erg geboeid door de ontwikkeling in het oorlog voeren die plaats vond in WW-I, erg interresant.

Nogmaals bedankt voor de link.

Rico

rico, je moet echt eens naar verdun gaan...daar is na de oorlog gewoon een bos geplant over het oude slagveld; resultaat is dat je in de bossen nog volop de resten van de slag vind...ik ga in september terug daarheen voor een week, al voor de vierde keer en ik heb me er nog nooit verveeld...
Heb nu een nieuw niet te duur boekje aangeschaft bij amazon.co.uk, walking verdun van christina holstein; tien wandelingen door de bossen daar...zit niet echt veel bij dat ik nog niet gezien heb...en echt ver is verdun nu ook niet...vanaf brussel iets van een 300 km...
pascal

harry, ga eens naar de site van via michelin; dan kan je de route zien en de afstand en de site berekent zelfs je benzinegebruik...maar vanuit nederland zou ik toch aanraden om minstens een weekend te gaan...er is daar zoveel te zien, en 's avonds is ieper een tamelijk levendige stad...
pascal

Hendrik, hill 62 is een typische toeristenval...een kamertje ingericht als museum, en in de tuin wat loopgraven die volgens geruchten aangelegd zijn door de grootvader van de huidige eigenaar en daarvoor vraagt men 8 euro...in de buurt van verdun (argonnen en st mihiel salient) zijn ganse bossen waar de loopgraafsystemen nog steeds duidelijk zichtbaar zijn, en als je de minder toeristische paden bewandelt vind je er dikwijls nog allerlei materiaal...
pascal

pascal bastiaens zei:
harry, ga eens naar de site van via michelin; dan kan je de route zien en de afstand en de site berekent zelfs je benzinegebruik...maar vanuit nederland zou ik toch aanraden om minstens een weekend te gaan...er is daar zoveel te zien, en 's avonds is ieper een tamelijk levendige stad...
pascal

Pascal, ik zit in augustus 14 dagen in Vencimont in de Ardennen, vandaar mijn vraag.

Harry, ik heb het even ruwweg uitgerekend; van bij ons is het een tachtig kilometer naar ieper, en in de andere richting bastogne zo een 180...optellen want wij liggen op de weg tussen die twee kom je al gauw boven de 250 km...
Misschien is verdun interessanter vanaf waar je zit...heb het even in via michelin gestopt en dat komt op een 125 km...en persoonlijk vind ik verdun veel mooier en interessanter...ga er in september al voor de vierde keer een week heen, en het verveelt mij nog niet;overdag lekker in de bossen wandelen en 's avonds op een terrasje iets eten...in verdun is de oorlog nog goed tastbaar...je ziet nog overal de bomkraters en op de minder toeristische plaatsen vind je nog heel wat spullen...
pascal

Voor 1 dagje zou ik je het memorial museum, het ossuaire de douaumont en de forten vaux en douaumont aanraden...en naast het museum een bezoekje aan het dorpje fleury...gans weggebombardeerd en nooit herbouwd...
En in de inkomhall van het museum staat een rekje met alle folders over wat er in verdun of in de buurt te bezichtigen is...
En zoek misschien ook eens in de bib naar het boek van richard heijster : verdun breuklijn der beschaving opgevat als een soort reisgids naar de slagvelden van verdun...
pascal

Terug
Bovenaan