"Woh Geht`s Zum Krieg" Dio in progress... veel fot

A

Anonymous

Ola Gasten

Het is alweer een tijdje terug dat ik wat van me heb laten horen op dit forum. Het is hier bij mij dan ook al een flinke tijd superrustig op modelbouwgebied... razend druk met werken en we hebben hier in het noorden bijna het Kermis seizoen achter de rug... maar genoeg persoonlijk leed.

Ik ben de afgelopen tijd een beetje aan het knutselen aan een nieuw dioramaatje. De inspiratie kwam van 2 fotootjes. die ik al weer een tijdje terug vond. De fotootjes zijn alleen gebruikt voor de inspiratie en het is niet mijn bedoeling om ze natuurgetrouw na te maken.
Ik zal eerst laten zien waar het mee begon want het is een uit zijn krachten gegroeid Vignette geworden.
de foto waar het allemaal mee begon
BMW_PAK.jpg

Bron: Waffenarsenal (mod als deze foto hier niet gepost mag worden dan graag een pb en ik verwijder hem accuut)
Na de foto besloot ik dus maar een BMW motor met zijspan te kopen... Voor de ongelukkige keus deed ik toen maar Tamiya. Was nogal wat aan te passen her en der. dus wat Evergreen hier wat koperdraad daar. Allemaal heel basic maar vond het wel goed zo
BMW_PAK35_04.jpg

BMW_PAK35_03.jpg

op bovenstaande foto is te zien dat ik de remmen verkeerd om heb geplakt bij deze motoren zat de scharnier van de rem aan het uiteinde van het stuur... is inmiddels gefikst
BMW_PAK35_02.jpg

BMW_PAK35_01.jpg

BMW_PAK35_05.jpg

De motorrijder (officier) is van Verlinden.

Goed op een bepaald moment gebeurde er iets en het idee werd groter. Had te maken met een andere foto die ik vond van een stel Motorrijders die voor een Jungle van militaire wegwijzers staan. En dan niet van de volgende plaats is zo veel kilometer die kant op.. nee van die mooie Tactische wegwijzers als Feldlazarett, Kommandantur Divisietekens en nog meer van die mooie exotische krabbels en afkortingen. Hier komt ook de titel "Woh Geht`s Zum Krieg? " (welke richting voor de Oorlog? ) vandaan. 5 Motorrijders die het even niet meer weten en met elkaar bij een kaart zitten te bakkeleien voor het kruispunt welke kant ze opmoeten.

Vond vervolgens nog een paar mooie setjes motorrijders van Legend welke ik bij JW de Boer gekocht heb tijdens de KMK. had nog een koppeltje losse motoren liggen dus we konden door. Hier is dan de evolutie (ik schrijf bewust Evolutie omdat het zo traag gaat) van mijn diootje
Ruwe setup
O2W_motorgruppe.jpg

Wat verf hier en daar
O2W_motorgruppe_002.jpg

O2W_dio_001.jpg

boven is het begin van het grondwerk te zien. Die mast blijft staan het hekje wordt vervangen voor iets "rabberigers" En daar tegen het hek aan getimmerd en op palen en een paar op de mast zelf staan dan een enorme berg militaire tactische wegwijzers. Het grondwerk toont een hint van een kruispunt en de Wegwijzers moeten dat effect uiteindelijk gaan versterken.

goed voor ieder wat wils... Ik heb ook zowaar weer eens een figuur geschildert en dit figuur heeft voor de verandering eens helemaal geen Mr. Muscle gezien. het ging in een keer goed... en ik hoop dat ik bij de andere figuren dezelfde fouten maak die ik bij dit figuur heb gemaakt.
fig001.jpg

fig004.jpg

Dat kleine vlekje boven die veldfles is ook al bijgewerkt
fig005.jpg

En een paar andere gezichtjes in Progress
O2W_motorgruppe_004.jpg

O2W_motorgruppe_003.jpg

Wat is er sinds de foto`s gebeurt? niet veel. ben begonnen aan het tweede figuurtje (die in het zijspan) ben wat borden aan het maken geweest. heb er nu welgeteld 7 en er zijn er nog een heleboel te gaan. verder heb ik 2 van de 3 motoren voor de basics gedetailleerd.
Binnekort als de tijd het maar half toelaat wil ik graag aan het grondwerk beginnen. maar goed dat laat de toekomst zelf wel weten

Uiteraard ben ik benieuwd naar jullie feedback. goed en kwaad maakt me niet uit. Ik hoor graag hoe ik me zelf verbeteren kan. Sorry voor de halve roman die ik jullie voorschotel.. en ik kan meteen even testen of ik gewoon doorlinken kan vanuit mijn Gallerijtje op Armorama nadat ze de Gallery verandert hebben

Met een Vriendelijke groet

Robert Blokker

Heeeeel leuk,ik ben erg beniewd naar het eind resultaat 🙂
Ik zelf heb ook nog 2 doosjes van die motoren liggen (al 10 jaar)misschien krijg ik wat inspiratie om ze te bouwen.

Gr Nick 😉

Wow, dat is weer eens wat anders dan een tank!
Hoe heb je de PaK aan de motor bevestigd? Ik neem aan dat er geen trekhaak aan de motor zit 😕:
Ik ben benieuwd naar de verdere afwerking!
Jan 😀

Hey Robert,
Zeer interessant idee. Voorlopig weinig van te zeggen maar wat me wel meteen, opvalt is dat de houding van de figuren zeer natuurlijk overkomt. En dat is al meer dan het halve werk.
Hou ons aub op de hoogte.

Dirk

Hoe heb je de PaK aan de motor bevestigd? Ik neem aan dat er geen trekhaak aan de motor zit

Eeeuh, die zat er wel...
Dit type motoren had 2 wielaandrijving (Achterwiel motor en het wiel van de zijspan) en daarvan takt ook nog eens een PTO as vanaf voor aandrijving van een willekeurig iets.

Ik heb er foto's van gemaakt ooit in Beltring....

Rob Plas zei:
Hoe heb je de PaK aan de motor bevestigd? Ik neem aan dat er geen trekhaak aan de motor zit

Eeeuh, die zat er wel...
Dit type motoren had 2 wielaandrijving (Achterwiel motor en het wiel van de zijspan) en daarvan takt ook nog eens een PTO as vanaf voor aandrijving van een willekeurig iets.

Ik heb er foto's van gemaakt ooit in Beltring....
O....k, weer wat geleerd 😀
Jan 😀

Ola Gasten

Bedankt voor de replies.
Ik weet ook dat er op het moment niet zo veel is om wat over te zeggen maar het begin is er in ieder geval.

@ Dirk
Die natuurlijke houding van die figuren dat was wat me ze meteen deed kopen. Ik wilde ze al een hele tijd hebben maar het bedrijf dat ze eerst maakte had ze uit de productie gehaald. (weet niet meer welk bedrijf dat was kan wel eens Dynasty of zoiets zijn) Maar Legend brengt ze nu gelukkig uit. met de komst van de figuren werd zoals al eerder gezegd het dio een stukkie groter.

@ Nick
Zijn het die motors van Tamiya? Daar moet nog wel het een en ander aan gebeuren. Ontbreken nogal wat details. Ik denk dat MR T. denkt dat BMW rijden zo leuk is dat je nooit meer wilt stoppen.... Daarom hebben ze waarschijnlijk de remmen vergeten. Het is leuk om te doen wat kabeltjes hier wat evergreen daar en je fietsie ziet er meteen een stuk leuker uit.

@ Jan
Die PAK zit nog niet aan de motor vast. mede omdat ie nog wat scratchwerk moet hebben aan het voorschild en omdat ik nog steeds niet precies weet hoe ze dat ding nou precies bevestigden. De waffenarsenal gaf niet meer informatie dan dat dit soort improvisatie veel voorkwam bij gemotoriseerde AT divisies.

@ Rob
Zou je een plaatje kunnen laten zien van die trekhaak. Ik heb er wel eens van gehoord dat zo`n ding een trekhaak heeft alleen heb ik dat nog nooit gezien. Heb gisteravond gelezen dat je nogal problemen heb met je harde schijven als je die plaatjes niet meer heb zou je misschien kunnen omschrijven waar die trekhaak zit. Ben er erg nieuwsgierig naar want zoals ik in het berichtje van Jan had gezet heb ik geen flauw idee hoe ik dat ding aan die motor ga koppelen.

Bedankt voor de reacties

Met een vriendelijke groet

Robert Blokker

Ik ga niets beloven want op dit moment zijn ze bezig met de schijven..
En beschrijven lukt me niet omdat het zo lang geleden is dat ik die foto's gemaakt/gezien heb...
Maar wie weet kan een ander je helpen?

http://www.bmw-r75-wh.de/deutsch/
Neem anders eens contact op met deze heer, die moet je wel kunnen helpen

Rob

Hallo Robert,

Heel origineel zo'n dio. Het ziet goed uit wat je er van maakt. Ik ben dan ook erg benieuwd wat je er uiteindelijk van weet te maken. Blijf posten zou ik zeggen.

Groeten,

Bas

Hoi Robert,

Nee ze zijn niet van Tamiya ,alhoewel daar hb ik er ook nog 3 van zag ik net 😳
Van Italerie zijn ze een heel mooi setje ...vind ik.
De andere 3 zijn van Tamiya ....1tje is Tamiya flak 88 ...dus niks ,en de andere 2 zijn de nieuwste DKW geloof ik 😕
Ik ga je ff op de voet volgen want het het lijkt me wel leuk om wat met die brommers 🙂 te doen.

mzzl 😉

Hi Robert. Ik vind dit een prima idee en een leuke setting voor een vignette. Alleen hiermee al score je wat mij betreft punten op wedstrijden. Ik ben zelf erg serieus beziog met het beschilderen van figuren en maken van vignettes. Ik zou graag je ontwikkelingen volgen. Tot nu toe geen opmerkingen alleen maar complimenten.

Ola Gasten

Bedankt voor de antwoorden.

@ Rob P
Ik weet hoe het is om data te verliezen van een harde schijf. Paar maanden terug had ik hetzelfde 80% data kwijt door een leuk grapje van een hacker. Als ik ooit zo`n stuk afval in mijn handen krijg zorg ik persoonlijk dat ie op Operatiezaal 1, 2, 3 en 4 komt te liggen of ik schade van hem heb gehad of niet. de pest aan dat soort lui. In ieder geval bedankt voor de link ik zal eens mailen naar die man.

@ Dennis
Bedankt. Erg goede foto. dat is wel te scratchen. Vraag is alleen waren alle BMW`s met zijspan uitgerust met deze trekhaak? Als ik naar de foto kijk waar ik mijn inspiratie vandaan gehaald heb is het net of ze hem op een of andere manier aan dat achterste zadel hebben vastgemaakt. Misschien dat die man van die link van Rob daar wel wat meer over kan vertellen.

@ Bas
Ik zal me best doen om de verwachtingen niet teleur te stellen... heb ik zelf ook liever niet. Maar goed we zitten nog vroeg in het hele proces en er is nog genoeg om te verprutsen. rustig bouwen en het koppie er bij houden dus.

@ Geert Jan
Het leek me wel weer eens een leuke afwisseling om eens motoren te gebruiken. Ook ik heb nog niet zo veel projecten gezien met alleen maar motoren. Heb op een of andere manier nog wel een zwak voor die dingetjes ook.

@ Nick
Die Italeri motoren zijn erg goed. Alleen wat kabeltjes hier en daar en je hebt de basic details er al bij gemaakt. Die Motor die bij de 88 van Tamiya zit is als ik het zo ff uit mijn koppie doet een Zundapp KS750 zonder zijspan heb hem jaren terug ook gebouwt. De motor van de officier in mijn diootje is zo`n motor. Zelfde verhaal als met de BMW`s, Remkabels, Bougiekabels, Remmen en wat staafjes die de spatborden verhinderen van alle kanten op te vliegen.
Die nieuwe DKW`s van Tamiya zijn ook wel aardig al heb ik die alleen in de verpakking gezien. Geen ervaring met het bouwen van die motors.

@ Rob L
Merci voor de complimenten. Het geeft in ieder geval een goede impuls om verder te bouwen en er wat moois van te maken. Het geinige is dat hoeveel je ook leest online en hoeveel dingen je ook volgt als het gaat om bouwen en schilderen. Uiteindelijk zal je het toch zelf moeten doen. Het leuke hiervan is dat je kan gaan experimenteren. Hier zal je ongetwijfeld een paar keer op je bek gaan... god weet hoeveel ik al niet in de vuilnisbak gekieperd heb om een bepaald iets aan te leren maar het is de beste manier om iets te leren.... gewoon doen.

Nogmaal bedankt

Met Vriendelijke groet

Robert Blokker

H@ Robert,
Ik zie'em wat laat: maar het idee is veelbelovend en de uitwerking ziet er goed uit. Dat wordt een heel mooi klein en vooral sprekend dio'tje!

Graag foto's als er meer te zien is,

greetz, Wim.

Ola Wim

Maakt niet uit joh.... een late reply is ook een reply.
Bedankt voor het compliment. De Grap is dat ondanks dat dit een klein ondergrondje is het tot nu toe ergens in de grootste projecten zit die ik ooit gemaakt heb. Alleen een PanzerIII diorama en een Ingegraven Flak Stelling hebben deze grootte ooit overtroffen.

Ik heb een klein beetje progress maar te weinig en te oninteressant om er foto`s van te maken en die vol trots laten zien.

Het wegdek is gedaan en ik wilde een weg die behoorlijk wat verkeer heeft gezien. Dikke laag plamuur erop en dan maar rondcrossen met wat reservewieltjes uit de scrapbox met daarin een stukkie plastic dat precies de breedte heeft van een Opel Blitz Chassis. Ik heb verschillende van dit soort rolstempels (zoals ik ze noem) gemaakt en het werkt als een droom. Zorg wel dat je wat zand over de plamuur heb gestrooid anders zit alle plamuur op je rolstempels in plaats van je ondergrond. Als je dat gedaan heb alles rustig laten drogen.
Mijn plamuur droogt wit op en dat is ie nog steeds... dilemma ik wist niet in welke kleur ik hem zou gaan schilderen. Dus als oplossing heb ik een stuk styrofoam dat ik toch had liggen gepakt en daar een klein stukje wegdek op nagemaakt op dezelfde manier zoals ik dat heb gedaan met mijn origineel. en daarna verdeelt in 4 kleine stukjes. wanneer droog heb ik de 4 stukjes afzonderlijk een andere kleur gegeven. na die grondlaag wist ik eigenlijk al meteen welke kleur het zou gaan worden. ik ga binnenkort nog wat filters en washes testen op die ondergrondjes and dan maak ik mijn definitieve keus in zowel kleur als werkwijze.

Voor zover mijn progress

Met een vriendelijke groet

Robert Blokker

Terug
Bovenaan