[WIP] T-34/85 - nieuw kleurtje -

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Bergepanther
sinds april ben ik bezig met deze dragon premium kit.
ik heb als enige update fenders van voyager gebruikt, deze zijn makkelijker te buigen als de orginelen, en bevielen opzich prima.

de kit plakt lekker weg, al kost het wat moeite om sommige onderdelen op zijn plek te krijgen zonder gaten en kieren, en m'n eerste scratchwerk ooit gedaan zit erop (hoewel, niet helemaal het eerste, maar wel het eerste nuttige en toonbare scratchwerk), alsook m'n eerste chips volgens het migboek.

de basisfase en de chippings zijn naar mijn idee af, maar wie heeft er nog nuttige tips, alvorens ik em in de Parket plus zet?

praatjes vullen geen gaatjes, dus daarom: plaatjes!

IMG_1140.jpg

de voorkant
IMG_1141.jpg

de linkerkant
IMG_1143.jpg

de rechterkant
IMG_1142.jpg

de achterkant
IMG_1144.jpg

riempjes uit de kit en de spatbordjes van voyager!
IMG_1147.jpg

de kist is 50% gescratched, de deksel en zijkanten zijn evergreen, de handvaten en de PE is van de kit
IMG_1149.jpg

de brandstoftanks bij de kit geleverd zijn waardeloos, dus hier de lege beugels, waarvan 1 aardige schade heeft doordat er een beugel mist, de andere mist een vastmaakstrip
IMG_1150.jpg

de andere beugel is nog helemaal heel
IMG_1146.jpg

de voorkant heeft naar referentiefoto's een plank gekregen, de beugeltjes hiervoor zitten bij de kit
IMG_1148.jpg

en de achterkant van de koepel, met het gechipte motordek, de PE riempjes op de koepel, en de vasthoudbeugels van koperdraad.

helaas is de closeup foto van de achterkant mislukt!

en ik wil graag dus tips over hoe nu verder alvorens te lakken!

overigens, de plekken van de secondenlijm zie je op het model eigenlijk niet, op de foto zie je die nogal sterk, net als de gaatjes in de zijkant, zie je op het model ook niets van!
Timo

Ha Timo,

Mooie kit is het toch, ik wil hem ook nog bouwen, hebum hier nog liggen.
De groene basislaag is goed gelukt, goede ondergrond om mee verder te gaan. Over de chips,
Persoonlijk vindt ik ze echt te groot, en hier en daar wat onlogische zitten. Kijk bijv. naar de chips onder de beugels.
Ik vindt altijd dat weinig en mooie chips soms een mooie toevoeging zijn, maar meestal is het veel te overdone en misplaatst.

Verder keep up the good work.

GR Johannis

tips

Hallo Timo,

Tips? Die laat ik graag over aan anderen, ben zelf nog een leerling... 🙂 .

Heb wel een opmerking. Op foto #6 is voor mijn gevoel duidelijk te zien dat de binnenkant van de gescratchte (?) kist nog wit is. Even een likje verf?

groeten, Richard.

Hey Timo, mooie bak zo`n Rus.
Persoonlijk had iik niet alle chips voorzien van hylights. Probeer het een beetje af te wisselen. Voor de rest ziet het er mooi uit. Oja, kijk ook nog even naar die sinkmarks op de sparetracks 😉
Greetz Jacco

Timo,

Ga eens aan de gang met een sponsje, of een kwast met daarop wat 'drybrushbare' verf. Als je hiermee rond de nu bestaande chips stippelt, krijg je makkelijk kleine chipping om zo het werk er wat meer in te blenden.

Verder zou ik zeggen, gewoon lekker verder gaan!

Groet, MartinD

hoi

wat me opvalt is dat je erg slordig gebouwd hebt, ik zie heel veel lijmvlekken, das jammer want met een egaal groen zie je dat meteen

over dat egaal groen gesproken, das wel erg egaal, check es wat info over het post en of preshaden, daar kan je nog wel mee aan de slag !

cheers
Dom

Jurjen: Die ken ik al, toch bedankt!
Dom: Ik weet dat ik niet al te netjes ben omgegaan met de secondenlijm, maar dat valt eigenlijk helemaal niet op als je het model zo ziet, de foto's blazen het wel erg op. misschien is post shaden nog wel een idee, ik zal eens kijken of dat nog wat wil lukken!
Martin: Sponsjes genoeg, maar dan wel met de grijze kleur?
Jacco: de sinkmarks waren me nog niet opgevallen, die zal ik nog ff vullen, de tracks zitten toch niet zo erg vast, en daar kan ik nog wel wat mee!
Richard: de deksel is inderdaad nog wit 😳

Joannis: de chips onder de beugels lijken me logisch, de beugels zelf hebben ook slijtage, waarschijnlijk door het klimmen, en als je dan tijdens het klimmen of afdalen uit de koepel op die beugel gaat staan, dan gaat er vanzelf de verf er vanaf...

gelukkig is het vallejo, dat gaat er met warm water nog gewoon vanaf, ik denk namelijk dat ik toch het een en ander nog maar ga aanpassen...

Timo

Dom: Ik weet dat ik niet al te netjes ben omgegaan met de secondenlijm, maar dat valt eigenlijk helemaal niet op als je het model zo ziet, de foto's blazen het wel erg op. misschien is post shaden nog wel een idee, ik zal eens kijken of dat nog wat wil lukken!

Nee, het valt wel op 😉 Ik zou het commentaar niet zomaar van de tafel vegen. Dom heeft hier een goed punt. Let er bij je volgende model in ieder geval meer op. Het gaat hierbij vooral om de lijmresten en het niet strak afwerken van gaten en kieren.

Ook vind ik de kleur wat aan de lichte kant. Ik heb het hier met Jan Peters wel eens over gehad, maar russische tanks waren toch vrij donker groen.

Ook vind ik de chipping niet overal logisch geplaatst en te grof. Ik zou eens beginnen met een donkerbruin kleurtje heel fijn aangebracht op de randen van het pantser. Verder niet. Hier gaan veel bouwers met het chippen de fout in. Kijk maar eens op een graafmachine waar chipping zit.

Zie dit niet als het afkraken van je model, maar ik probeer je tips mee te geven om je verder te helpen.

Groeten en succes,

Bas

ja, komt wel goed, ik ga em vanmiddag wassen, want het is net niet helemaal goed gegaan met verven, ik dacht lak gebruikt te hebben, maar dat was stiekum witte verf, dus dr zit weer werk aan...

ik zal wel proberen om de lijmrestjes nog wat weg te werken, en de gaten in de romp, die vallen zo wel heel erg op, dat bevalt me niet, dus een paar drupjes warm water en dan opnieuw beginnen denk ik maar!

Timo

Hoi Timo,

Het meeste is al gezegd en ik begrijp dat je het model in bad zet 😕:

Als je dan opnieuw begint, breng dan wat pre-shading aan om de monotone kleur te breken. Voor je P+ aanbrengt is het handig alle onderdelen te verven. Chippen zou ik niet te veel doen, regenmarks geven een beter effect op dit model mijns inziens.

Succes!

ja, hij gaat morgen in de spiritus. ik heb meteen maar andere tracks besteld en andere brandstof tanks, de tracks, omdat ik die van dragon niet echt prettig vindt werken, ook mijn eigen schuld, want ik had ze al vast voordat ze in de verf gingen, en dat is de zoveelste keer dat ik erin trap, dus dat worden friuls. de brandstof tanks worden van mig, dan is de zijkant wat voller, en dat breekt weer wat.

Timo

Als het goed is wel,ga morgen in Assen bij de Marklinwinkel kijken of ze het hebben het is van micro engineering company.Heb de tip uit een boek van Chris Mrosko.Als je de track 5 min in het goedje legt veroudert het metaal.Het gewenste resultaat kun jezelf bepalen naarmate hoe lang je het er in houd.5min licht verouderd,10 min zwaar verouderd.

Hoi Timo,

Jammer van je verflaag, die zat er zo te zien prima op. Let wel op dat je alles dekkend spuit, ik zie nu nog witte vlekken. Probeer die moeilijk te bereiken plekjes langzaam dekkend te krijgen door er van alle kanten dunne laagjes op te spuiten. Zo krijg je een dekkend laagje zonder dat je een witte vlek krijgt van een klein onderdeeltje dat vanuit één hoek gezien in de weg zou zitten.

Het belangrijkste advies dat ik kan geven is: leer netter werken. Zoals anderen al aangaven zitten er flink wat lijmvlekken op je model, en zijn sommige gaten niet mooi gevuld. Denk niet dat ze niet opvallen, ik vind ze erg goed zichtbaar.

Die lijmvlekken kun je makkelijk voorkomen: gebruik minder lijm! 🙂 Superlijm breng ik meestal op met een stukje uitgetrokken gietraam, dat ik schuin afsnij. Zo krijg je een precisie-applicatortje dat helemaal gratis is. Breekt het af, dan maak je zo weer een nieuwe. Heb je eenmaal een superlijmvlek, dan kun je die - zodra ie droog is - makkelijk weghalen met een mesje en wat schuurpapier. Maar voorkomen is beter dan genezen.

Gaten vullen met putty gaat meestal in meerdere lagen. De eerste laag zakt vaak een beetje in, dus heb je een tweede nodig. Wees erg kritisch op jezelf: zie je na het bijschuren nog wat van het gat, wees dan niet bang om nog wat putty op te brengen en opnieuw te schuren. De gaten van de brandstoftanks zou ik persoonlijk opvullen door er stukjes plasticard in te lijmen, gevolgd door een blob superlijm, dat alle kiertjes opvult. Na droging afsnijden, bijschuren, en klaar is kees. Superlijm heeft ook de handige eigenschap dat het snel droogt, en je vaak al na 5 minuten kunt gaan bijschuren.

Soms kun je niet goed zien of een oppervlak vlak is of niet. Wat ik dan altijd doe is een beetje terpentine of white spirit op een kwast nemen (bij voorkeur een niet al te kleine, zeg maar maat 2, 3, 4), bijna droogdeppen op een doekje, en dan het oppervlak een beetje bevochtigen met de terpentine/WS. Je ziet zo het reliëf veel beter, zonder dat je verf of primer hoeft op te brengen. Sommige mensen brengen een laagje primer op als het model helemaal is afgebouwd, om te kijken of er nog onregelmatigheden zijn. Zelf doe ik dit niet, maar het is wel effectief.

Alle opmerkingen over preshaden en highlighten en wat al niet zou nu nog naast je neerleggen en meenemen voor later, dat komt allemaal wel; concentreer je eerst op het bouwwerk: als dat niet netjes is, kan zelfs een meesterschilder er geen mooi model meer van maken.

Groeten,

Eelke

eelke warrink zei:
...
Alle opmerkingen over preshaden en highlighten en wat al niet zou nu nog naast je neerleggen en meenemen voor later, dat komt allemaal wel; concentreer je eerst op het bouwwerk: als dat niet netjes is, kan zelfs een meesterschilder er geen mooi model meer van maken.
...

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

groeten Maarten

rinke, je bedoelt blacken-it, maar dat wil ik niet gebruiken voor m'n friuls, ik vindt gewoon airbrushen veel leuker, en daarna lekker aan de klier met pigmenten!

Eelke: goeie peptalk zeg, daar zou je geld mee kunnen verdienen!
't probleem met de lijm ligt eigenlijk bij het feit, dat ik pas aan het einde van de bouw tot de conclusie kwam dat seconden GEL veel beter werkt als lijm, het linker spatbord (met de half witte gereedschapskist 😛 ) is vlekloos, behalve de plek waar de moertjes opzitten achterop, terwijl het deel waar de ice clasps zaten aardig wat vlekken had.

gelukkig doet een aansteker wonderen, en zit er nu helemaal geen lijm of verf op de fenders, de fenders jammer genoeg ook niet aan de romp, maar dat terzijde,

en ik zal vanmiddag ff een fles spiritus halen, lampenolie in allerhande smaakjes hier, ook blauw, maar das toch echt geen spiritus, waarna ik de deukjes in de romp weer kan opvullen.

daarna gaan de fenders er weer op, de nieuwe brandstoftanks, die als het goed is, morgen arriveren, en dan zal ik em maar met zwart gaan pre shaden, en dit keer begin ik met de lichte kleur groen, en ga daarna donkerder werken.

wat wel een wonder mag heten, normaal zit m'n verf vol met stofjes, ik ben er op dit model nog geen een tegengekomen!

Timo

Hey Timo zou best kunnen dat het blacking-it techniek is maar het zag er wel goed uit!!
En hoe korter je het er in doet hoe minder verweerd het is kun je altijd nog met pigmenten aan de gang 🙂.
Maar ieder zijn ding,vind je model er goed uit zien alleen jammer van de lijm.
Ben benieuwd naar nieuwe pics om te zien hoe je het hebt opgelost!!!

Grtz Rinke 8)

nu is er niet zo gek veel te zien, alleen een deels groen, en deels wit model met aardig wat schuurvegen, vanmiddag naar de gamma voor spiritus en naar de ijzerzaak voor schuurpapier, mijnes is nu op, en om het nou met korrel 200 te gaan schuren...

Timo

Met korrel 200 is wel alles snel weg 😛

Ik ben benieuwd naar je 2e verf laag. Maar zonder de lijm resten wordt het vast een stuk mooier.

Martin

nou, ik ben nog ff aan het pielen met de FRIUL tracks, en de brandstof tanks van mig moeten er nog even op, en dan gaat ie weer in de primer, die is nl van de PE delen af, inclusief van de zijkant waar ik eea heb geschuurd. ik moet alleen nog even nakijken of de deukjes in de zijkant nu al weg zijn, ik dacht dat ik ze niet meer zag, maar ik zal nog even met wat zwarte verf nevelen, zodat ik er zeker van ben!

Timo

nou, verflaag numero twee zit erop, het model is schoon geweest, en ik ben er weer aan aan de gang gegaan, met jan zijn KV op de kop als inspirator voor de kleurtjes. de friuls zitten bijna in elkaar, de brandstof tanks zijn van MIG.

alleen, jammer van het weer, 't zonnetje helpt niet echt mee, dus de kleuren zijn niet het je van het geworden op de foto's.

closeup van de koepel met de grootste decal die ik ooit heb geplakt, genoeg set en sol gebruikt, want hij is niet gesilverd!
IMG_1161.jpg

de linkerkant, met toch nog een klein lijmvlekje op het spatbord, ik denk niet dat ik er iets aan ga doen.
IMG_1156.jpg

Voorkant met de reserve tracks in hun basis van acryl, olieverf en daarna pigmenten.
IMG_1158.jpg

en de andere zijkant
IMG_1159.jpg

achterkant, de uitlaat heeft al een basiskleurtje en wat pigmenten gekregen, maar dr zit nog wel wat werk aan!
IMG_1160.jpg

het dak van de koepel, met daarop duidelijk zichtbaar het resultaat van een hoop geexpirimenteer met filters, washes en noem maar op, wel een aardig resultaat zo geloof ik.
IMG_1162.jpg

en nog eentje vanuit een andere hoek en met andere belichting, waardoor je de stoffige plekjes beter ziet
IMG_1164.jpg

zo was ie, is toch een heel verschil niet?
IMG_1141.jpg

Timo

Ha Timo,

Veel beter dit! De kleur is realistischer en de weathering ook. Her en der nog steeds wel wat lijm, maar de verf kwaliteit compenseerd dat wel iets vind ik. Goede keus om hem opnieuw te airbrushen!!

Mzzls

ik ben er ook behoorlijk content mee, zo mooi als deze, zo zijn ze niet vaak gelukt. ik heb nu wel gebruik gemaakt van alle commerciele mogenlijkheden, en dat vindt ik gewoon erg makkelijk werken, Mig Washes en Filters bedoel ik hiermee. de meeste stofvlekken zijn dan ook het resultaat van filters en een hoop geprobeer, nu zie je op de foto's nog niet dat ik alvast wat pigmenten op de onderkant heb gesmeerd, (op het hoekige ding voorop zie je alvast een plekje zitten...), en ik denk dat de volgende stap het toevoegen van meer pigmenten wordt, stof op de fenders, en de laatste riempjes op hun plek zetten, voordat ik de tracks erop doe.

niet slecht, het is slechts het 2e model waarvan ik tevreden ben en het toonbaar vindt, toch m'n firefly maar weer eens oppakken!

Timo

Mooi geworden Timo!

Pas je een klein beetje op met de hoeveelheid pigment, vooral in de hogere naden/kieren? Ik heb ook ooit eens een Sturmtiger 'verpakt' in dat spul, en ik kreeg van verschillende kanten te horen dat het meer leek alsof-ie van het strand kwam dan van het front. Misschien ook omdat de kleur te licht was... Maar goed, mijn € 0,02.

regs
ptr

nee, daar ben ik al eens ingetrapt, ik probeer met verschillende kleurtjes heel subtiel een stofrandje te maken op bijvoorbeeld de omgebogen hoek van het spatbord, de kleuren die ik in m'n hoofd heb zijn dan voornamelijk betongrijs, een tikkie baksteen en zware donkere modder, alsof ie door een heel modderig en vooral nat praag is gereden. volgende stap is de laatste paar linkjes van de rupsjes frummelen, en dan eens gaan kijken met regenstrepen en olievlekken, de wielen weather ik tegelijk met de laatste stap van de rupsen, anders is dat ook geen gezicht!

Timo

Zo Timo, een hele aardverschuiving. Poging twee ziet er strak uit, kleuren zijn beter en het saaie is er af. Blijft moeilijk, mono kleuren, maar ook een uitdaging.

MIG is lekker makkelijk, alleen wat Peter al zegt, nat lijkt het heel wat en opgedroogd blijk je opeens een woenstijnrat te hebben. Mijn eerste model is zo gestrand, letterlijk en tegenwoordig doe ik hele kleine beetjes die ik eerst laat drogen voordat ik verder ga.

Succes ermee en geniet van je mooie werk 😉

Das inderdaad een verschil van dag en nacht! Ik zou hem zo als voorbeeld kunnen gaan gebruiken voor mijn T34 🙂

Mooie kleur groen en de verwering vind ik er ook lekker uit zien.

Benieuwd naar het eindresultaat.

Gr,
Jeroen

ziet er inderdaad heel wat beter uit, erg netjes en het stof ziet er goed uit, zelf doe ik het stof stukje voor stukje en droog het natte pigment poeder met een föhn en borstel de restantjes er met een hele zachte borstel af net zolang tot ik tevreden ben

Terug
Bovenaan