[WIP] Jagdpanzer 38 (t) Hetzer [Acadamy 1:35]

Hey,

Nu dus mijn KV-2 af is wil ik met iets nieuws beginnen ik had dus op oudjaarsdag een mooie Hetzer gekocht. En ik had meteen zin om hem te bouwen. Een mooie nieuwe leuke kit van Acadamy.Eerst even wat geschiedenis:

In 1938 viel alle fabrieken van Tsjechië in handen van de Duitsers. Met name de Škoda en ČKD fabrieken waren interessant. Want in de laatste twee jaar hadden die prima tanks weten te maken. Hieruit zijn veel goede tanks gekomen bij de Duitsers herken je de tanks door de (t) dat staat voor Tsjechië.
Na de inval op de Sovjet unie hadden de Duisters meer antitank tanks nodig. Hierdoor kwamen er ook Marders in het spel met hun 75mm PAK kannonen. Er moest een nieuwe lichte tank komen tegen het grootte gevaar van de Russische KV-1 en T-34.
In april 1944 rolde de eerste Jagdpanzer 38(t) van de band. Met een totale productie tijd van 13 maanden en er werden ruim 2500 tanks gemaakt. En op allerlei fronten gebruikt.

hetzer-tank.jpg

Nu over naar de kit met een alle sprue's:

DSCN4545.jpg

DSCN4546.jpg

DSCN4547.jpg

DSCN4548.jpg

DSCN4549.jpg

DSCN4551.jpg

DSCN4552.jpg

Dit is een beetje jammer:
DSCN4554.jpg

DSCN4555.jpg

DSCN4556.jpg

DSCN4557.jpg

Over naar de bouw, de kit steek lekker in elkaar met weinig problemen hier en daar moeten natuurlijk wel wat naadjes opgevuld worden. Maar voor €25,- heb je een hele leuke kit.

DSCN4579.jpg

DSCN4578.jpg

DSCN4577.jpg

DSCN4576.jpg

DSCN4575.jpg

Er moeten nog een paar onderdelen op en nog een beetje bijschuren dan kan hij geverfd worden. Tot de volgende update. 🤣

Kornelis

Ha Kornelis ( of moet ik zeggen Isu-122 🙂 😀 ) Leuk je ook hier op dit forum te zien, en ook erg leuk dat je deze gaat bouwen. Toen ik hen bij koopspook zag had ik hem niet zo snel verwacht. Maar volkomen begrijpelijk, want het is een hele leuke tank. 🙂 Snelle build ook! Ziet er allemaal netjes uit.

Ik volg. 😉

Greetz

Beste Kornelis,

Even een paar opmerkingen.

Let op tijdens de bouw dat je de onderdelen d'r functie laat behouden.
M.a.w. luiken moeten open kunnen en niet gehinderd worden door bijv. de uitlaat.
Zo ook met het achterdek; deze is met bouten bevestigd en hoeft de naad niet dichtgeplamuurd worden ( geldt ook voor de luiken ).
Het beste kan je luiken en onderdelen ( indien mogelijk ) van de binnenzijde vastlijmen, hierdoor voorkom je dat je lijmresten in het zicht krijgt.

Zomaar wat tips :idea:

Succes met de bouw

Johan Bijl

Hoi Kornelis 😀

mooi voertuig !
Voorgaande tips kun je vast wat mee, en hier : http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jagdpanzer_38%28t%29_%27Hetzer%27_pic02.JPG
kun je kun je goed zien dat vastgeschroefde plaatdelen niet altijd superstrak zitten.

Ik ben geen Hetzer expert, maar zit de knalpot wel op de juiste manier vast op jouw Hetzer ?

veel plezier !!

vrolijke groet 😀
Peter

Bedankt voor alle reacties, ik wil eerst even het figuur schilderen. Dat neemt wat tijd ondertussen zal ik waarschijnlijk wel wat bezig zijn met de tank.

Johan ik zal er opletten dat ik niet alle naadjes zomaar dicht maak. Bedankt.
Peter bedankt voor de link. Volgens mij zit die knalpot wel goed. Weet het niet zeker.

Kornelis

Alleen de uitlaat zit verkeerd, de einddemper loopt normaal bij t vroege type over het inlaatrooster. Je zult em ook af kunnen zagen en einddemperloos rond kunnen laten rijden. Pijpje uitboren, uiteinde wat rafelig maken en dan is t net alsof ie eraf is gerot ofzo

Timo de Porto zei:
. Je zult em ook af kunnen zagen en einddemperloos rond kunnen laten rijden. Pijpje uitboren, uiteinde wat rafelig maken en dan is t net alsof ie eraf is gerot ofzo
en dan een jeugdige bemanning erop, die houden er vaak wel van om met veel lawaai rond te rijden (zelf helemaaal geen ervaring mee ofzo)

Groeten Erik

Hj erop? Mijn auto is lekker stil hoor, zit 3 inch uitlaat op van voor naar achter met maar twee dempertjes, maargoed, we dwalen af, kitje ziet er wel oke uit, ben wel weer eens toe aan een hetzer, dus wie weet

Hoi Kornelis,

De kit ziet er mooi gedetailleerd uit.
Ga je de tracks vervangen door losse links ? Zoniet, kijk wel uit naar de overgangen van de rechte stukken.
Weet je al iets over de kleuren die je gaat geven ? Het patroon is behoorlijk lastig ...

groet

Bedankt allen voor de reacties,

@Timo de Porto: ik snap het ongeveer dat het wat weg gerot is dat lijkt mij een heel erg idee. Maar bedoel je dan dat vergrote pijp stukje? waar het wat dikker is?
@Erik: 🤣
@Johannes: Nee ik ga denk ik de tracks niet vervangen misschien wel als wat mooie losse schakels vindt maar meestal vind ik de platen tracks altijd wel handig werken. Ik maak hem idd panzergelb zoals Pelle zei. 🙂

Kornelis

Terug
Bovenaan