[WIP]Italeri 1/35 Bedford QL

N. Drent

Lid van de TWENOT
Mijn panther is af, dus tijd voor een nieuw project! Wegens te warm om te airbrushen, kan ik deT-72 ERA en mijn M8 niet van een verflaag voorzien. Dus het werd echt tijd voor een nieuw project. Zat te twijfelen tussen een Tamiya 1/35 8.8cm FLAK 36/37 met Eduard PE, of de Italeri Bedford Ql met 6ponder kanon, ook met Eduard PE. Het is de Bedford geworden!

Een kleine intro, die op het bouwboekje stond, want op internet is heel weinig te vinden:
''In 1939 gaf het Britse Ministerie van Oorlog opdracht aan Vauxhall Motors Ltd. te Luton, een Britse dochter van General Motors, om een 3-tons 4 x 4 truckchassis te ontwerpen. Dit kon dan als basis dienen voor verschillende voertuigen. Eén van deze voertuigen werd gebouwd voor het vervoer van het 6-ponder M-1 antitankkanon en werd daarom ook ''Gun-Portee'' genoemd. Het kanon werd op de speciale laadvloer vervoerd, en niet getrokken, zodat het moeilijk te herkennen was. Ook kon het vanaf de laadvloer worden afgevuurd. Zo ontstond dus de Bedford QL truck en van 1941 tot 1945 werden er in totaal 52.245 chassis gebouwd. De QL was een uitstekend voertuig, en werd al gauw de meest gebruikte 3-tonner in het Britse leger. Het werd aan alle fronten tijdens de 2de wereldoorlog gebruikt, en deed later ook nog dienst in Korea en het Midden Oosten.''
De Bedford QL met het 6-ponderkanon, werd alleen gebruikt in Noord Afrika. Daardoor word het vrachtwagentje lekker zandbak bruin, wat ook een mooie basis is voor verwering. De decal opties zijn voor het Britse 8th army, en het 7de (als ik het goed heb).

De doos + inhoud:
CIMG7944.jpg

CIMG7945.jpg

CIMG7946.jpg

CIMG7949.jpg

CIMG7950.jpg

Het PE is een hele mooie toevoeging bij sommige delen in deze kit. Bij andere delen maakt het vrij weinig uit:
CIMG7963.jpg

Het PE boven de plastic loopplank, moet de loopplank vervangen 🙂

De motor:
CIMG7957.jpg

CIMG7959.jpg

CIMG7962.jpg

De cabine:
CIMG7973.jpg

CIMG7975.jpg

CIMG7976.jpg

Kistjes met PE:
CIMG7965.jpg

CIMG7968.jpg

Kleine 'Walk-around' van woensdagavond
CIMG7977.jpg

CIMG7978.jpg

CIMG7979.jpg

CIMG7981.jpg

CIMG7982.jpg

CIMG7989.jpg

CIMG7990.jpg

De onderkant van de laadvloer, aan de achterkant
CIMG7994.jpg

CIMG7996.jpg

Dry-fit van de laadvloer op het chassis, met nog meer kistjes eronder. Ben ondertussen 1 PE hangslotje kwijtgeraakt (die zijn klein!!), dus er komt een kistje boven op de laadvloer open te staan. Op de kistjes die aan de laadvloer zijn bevestigd, moeten nog wat PE delen komen.
CIMG7998.jpg

CIMG8001.jpg

CIMG7999.jpg

En 2 foto's voor het idee met de Tamiya 6 ponder, omdat ik de 6 ponder die hierbij zat,heb gebruikt voor een vignette (verschijnen wel een keer foto's van)
CIMG7986.jpg

CIMG7988.jpg

Grote kans dat ik de 6 ponder niet ga gebruiken, wantik heb een idee dat ik een diorama ga maken samen met de Flak 36, en duitse spullen op de laadbak, onder het motto van meenemen naar hoofdkwartier, zodat ze daar despullen kunnen onderzoeken.. Of zoiets 🙄 (maar das nog een idee!)

Verbeterpuntjes voor als ik weer verder ga, minder lijm (secondenlijm) gebruiken. Maar da's ook kwestie van oefening denk ik, want als je vaker met pe werkt, ga je gecontroleerder werken(zitten wat slordigheidsfoutjes in).

Heeft iemand een tip/truck voor mij, om de loopplanken/oprijplaten mooi te buigen zonder duur PE-hulptool?

greetz, nicky

Hoi Nicky,

Om de PE platen te buigen zonder PE-tool, gebruikte ik "vroeger" twee plamuurmessen. De een om de plaat voor de buignaad vast te zetten/houden , de ander onder het te verbuigen gedeelte. Werkte bij mij altijd prima. Misschien kan je er wat mee, veel succes met de bouw.

Groeten,
Gert

n. drent zei:
Heeft iemand een tip/truck voor mij, om de loopplanken/oprijplaten mooi te buigen zonder duur PE-hulptool?
Bij Action liggen van die kleine plamuurmesjes, Japanse plamuurmessen staat op de verpakking.
Ook een stalen liniaal komt goed van pas, evenals verschillende tangetjes met gladde bekken.

Groet, MartinD

Hoi Nicky,
ik had vroeger ook altijd een probleem met die secondelijm 😳 . Vaak te veel lijm op het oppervlakte waar ik wilde lijmen.
Tot ik iemand zag die een druppel secondelijm druppelde op een stukje aluminiumfolie en vervolgens met behulp van de punt van een tandenstoker wat secondelijm oppakte van de folie en precies op de plek waar het moest een druppeltje plaatste. Heel handig en het vreemde is dat de secondelijm op de aluminiumfolie lang verwerkbaar blijft.
Succes!
Groet,
Willem

Hallo Allemaaal

De tip met het allu en de secondenlijm kende ik nog niet, ga ik uitproberen.
De tandestoker wel, maar ik gebruik een naald die ik in een stukje rond Evergreen gestoken heb.
Voordeel daar van is dat je als de lijm hard geworden is je deze er heel gemakkelijk afkrijgt
met een hobbymes, gewoon met het mes langs de naald gaan en de lijm springt er af.
Een ander voordeel is dat de lijm niet opgezogen wordt door het hout van de tandestoker.
Verder gebruik ik een rond hobbymes om grote stukken te lijmen, het mes in de lijm dopen
en deze op de naad plaatsen, de lijm zal nu door de capilaire werking in de naad vloeien.

Het buigen van grote stukken gaat heel gemakkelijk als je een stalen plaat gebruik van ongeveer 4 mm dik
Leg het te buigen onderdeel hier op en op de naad een stalen strip van 2-3 mm dik.
Vastzetten met lijmklemmen of goede hobbyklemmen die je bij de Gamma/Praxis of zo kunt krijgen
Om te buigen neem je een oud recht keukenmes en buig hiermee het PE
Je buigt het PE nu in een keer om.
Verder heeft Knippex kleine tangen in zijn assortimet, daarvan zijn de bekken op elkaar pas
geslepen, zonder de gekartelde gripvlakken.
Ze zijn niet echt goedkoop maar werken perfect op PE

Groet Erik

Willem Visser zei:
Tot ik iemand zag die een druppel secondelijm druppelde op een stukje aluminiumfolie en vervolgens met behulp van de punt van een tandenstoker wat secondelijm oppakte van de folie en precies op de plek waar het moest een druppeltje plaatste.
Dat doe ik ook, alleen dan op een glasplaatje. Het probleem was, dat ik nog steeds te veel lijm op mijn tandenstoker kreeg 🤣 Kwestie van oefenen met secondenlijm en tandenstoker enzo. hoop ik 🙄

@ de rest, bedankt voor de tips!

Ha Nicky,
voor een 6-ponder in de Afrikaanse periode moet eigenlijk de mondingsrem eraf,loop moet je dan evenlang maken als die van het italeri-model.langere loop =hogere mondingssnelheid van de granaat,mondingsrem helpt om de terugslag enigszins af te remmen.De oorspronkelijke 6-ponders hadden deze nog niet,
groeten,bert

hallo nicky,
ook een handige is om een naald in te klemmen in zo'n houdertje voor de kleinere mesjes. vervolgens af en toe de naald schoonbranden met een kaarsje. niet allen kan je dan beter de hoeveelheid lijm op de naald beter doseren, de lijm droogt ook nog eens iets sneller door de warmere naald.

Groeten Erik

Update!
Meeste PE werk is gedaan, hoef volgens mij alleen nog de voorruit en de spiegels te beplakken met PE. Ook heb ik een schild van de 6 ponder gescratchd, omdat het tamiya schild te dik was.Ook bied ik alvast mijn excuses aan voor de slechtere kwaliteit foto's dan de kwaliteit die jullie gewend zijn, m'n fototoestel begint echt slechter te worden.. En het geld groeit hier helaas niet aan de boom om een nieuwe te kopen 🙁

Enjoy!
CIMG8211.jpg

CIMG8209.jpg

CIMG8208.jpg

CIMG8204.jpg

CIMG8206.jpg

CIMG8201.jpg

CIMG8202.jpg

CIMG8197.jpg

CIMG8200.jpg

CIMG8199.jpg

CIMG8198.JPG.jpg

CIMG8191.jpg

CIMG8196.jpg

CIMG8190.jpg

CIMG8189.jpg

Ziet er goed uit Nicky !
Ben al benieuwd naar het verfjasje...

mazzels 😉

oops.jpg

Dus! Tijd om 'm af te stoffen en af te maken, zodat ie gewoon lekker af is 😀 Nu valt het wel mee gelukkig dat de bedford al die tijd in de stofbak heeft gestaan, en ik dus eigenlijk vrij meteen door kon met verven, glans, decals, glans verweren. En dat is dus waar ik nu ben aanbeland, het verweren. 'k zie alleen tussendoor nog wel dingetjes die ik nog moet verven, gewoon omdat ik ze aan het vergeten ben en was 🤣

En omdat ik eindelijk een keer lekker bezig was, heb ik helaas pindakaas geen pics van de tussenstappen, en springen we gelijk door richting de pics hoe de bedford er op dit moment bij staat. Ik moet nog wat dingen veranderen/verbeteren en overnieuw doen. De verwering is gedaan met 't olieverfkleurtje burnt umber:
CIMG9421.jpg

CIMG9422.jpg

CIMG9423.jpg

CIMG9424.jpg

CIMG9425.jpg

CIMG9426.jpg

CIMG9427.jpg

En 2 groepsfoto's met de andere dingetjes waar ik op dit moment mee bezig ben om ze af te maken:
CIMG9433.jpg

CIMG9434.jpg

Greetz, nicky!

italeri-6474-bedford-ql-with-6-pdr-at-gun-135-scale-3009288-0-1258828800000.jpg

Hai Nicky,

Je bent goed bezig met je modellen !
Toch moet je volgens mij even pas op de plaats maken en tijd geven aan de fasen die je doorloopt ...
n. drent zei:
... Nu valt het wel mee gelukkig dat de bedford al die tijd in de stofbak heeft gestaan, en ik dus eigenlijk vrij meteen door kon met verven, glans, decals, glans verweren ...

CIMG9426.jpg

Je zegt al bezig te zijn met verweringen, maar ik zie o.a. de wielen nog plastic-kaal op de foto staan. Lijkt me niet de bedoeling, non ?! 🙂
Kijk ook eens naar die dwarse dunne balk met nagels erop; je ziet 2 sink-marks erop die tijdens de bouwfase een goede behandeling had mogen hebben.
Heb je al eens ge-experimenteerd met een mooie donkerbruine wash ?

groet

De wielen waren eigenlijk zo'n klusje waar ik vrij weinig zin in had, dus ik wilde ze eigenlijk t liefste zo lang uitstellen 🤣 Maarja, 't moet nu eenmaal gebeuren..
Johannes Haspels zei:
Heb je al eens ge-experimenteerd met een mooie donkerbruine wash ?
Nog niet 🙂

Afgelopen weekeinde heb ik dus tot lekker laat zitten bouwen, en een poging gedaan tot drybrush en highlights. Als iemand dan ook zegt dat het een vage techniek is beide, dan is het vragen om... Want volgens mij heb ik ze beide in 1 keer gedaan. Kan iemand mij het verschil een keertje uitleggen? Want naar mijn mening doe je bij beide technieken de opliggende delen lichter verven.

Mahgoe, dit is het restultaat van om 2 uur 's nachts een brengun verven. Het was een idee van een jeugdlid op modelbrouwers, om nog iets van een wapen op te hangen aan de schotten op de bedford. En aangezien ik het wel een leuk idee vond, is het een geval zo gezegd zo gedaan
64184_695374890533607_8498003175049367441_n.jpg

En wat foto's van de 6 ponder, die ik zelf nu wel erg geslaagd vind, na de 2e verflaag:

10543630_696136640457432_8449570608486579075_n.jpg

10341971_696136650457431_6671130477649607237_n.jpg

1911710_696136663790763_7155699002862959596_n.jpg

1426539_696136673790762_6313265962763188109_n.jpg

10537892_696136690457427_8072486675553347271_n.jpg

Dan mogen jullie het hier nu mee doen, ga ik vanmiddag foto's maken van de vrachtwaggel zelf.. Eerst werkie werkie 🤣

Greetz, nicky!
bedford_QL_gun_portee.jpg

Afgelopen weekeind lekker geprutst met pigmenten en de laatste details toegevoegd aan de bedford. Ik had besloten om de verwering met pigment lekker simpel te houden, en totaal niet gaan overdrijven. Ik vind het zelf wel erg goed gelukt, dus mij hoor je niet klagen. Ook heb ik nog n uur lopen vloeken omdat ik het reserve wiel vast moest zetten, dit heb ik gedaan met in totaal 4 stukken PE. Wat was dat een prut karwei zeg. Gelukkig is het resultaat wel erg treffend.

Ik heb verder 1 van de 2 'oprij planken' (bij gebrek aan het juiste woord 🙂 ) ook vastgezet aan het hekwerk op de bedford, omdat ik daar simpelweg nog wat opvulling miste eigenlijk. De andere oprij plank heb ik op zijn plek gehangen achter de bedford.
Omdat ik de laadvloer, hoewel die toch al redelijk gevuld was met 't 6ponder kanon, toch nog wel kaal vond, heb ik daar nog wat gereedschappen neergelegd. Deze heb ik wel half verstopt onder de 6 ponder, zodat als je aandachtig kijkt naar mn model, ze pas opvallen. Goed idee van mezelf, al zeg ik het zelf 🤣 .

Om de cabine ook nog wat op te leuken, heb ik nog een landkaart uitgeprint van de wo2, en deze op de bijrijdersstoel gelegd. De gebruikte kaart is deze:
USA-MTO-NWA-4.jpg

genoeg geluld, op naar de eindfoto's!
DSC_0235_zpsiokan7f0.jpg

DSC_0236_zpscjooorbt.jpg

DSC_0234_zpsaamxztp0.jpg
DSC_0233_zps65crsbje.jpg
DSC_0232_zpscrkoo56j.jpg
DSC_0231_zpst2vxmy67.jpg
DSC_0230_zpstfnovcyg.jpg
DSC_0229_zpsxrgwdxan.jpg
DSC_0227_zpsu0f34qjy.jpg
DSC_0225_zpsx1dqdbzz.jpg
DSC_0224_zpsxzr6tbdq.jpg
DSC_0223_zpscuisk3up.jpg
DSC_0222_zpsstlqzol4.jpg
DSC_0221_zpsdz9ppctj.jpg
DSC_0220_zpse6y409uv.jpg
DSC_0219_zps23xqxkeo.jpg
DSC_0218_zpsvklc8kdl.jpg
DSC_0217_zps4mzfkwyz.jpg
DSC_0216_zpsnjhfxrgr.jpg
DSC_0215_zpsczw6rej6.jpg
DSC_0214_zpsi9ed6t01.jpg
DSC_0213_zpsfcbqdvhk.jpg
DSC_0212_zpsuatjxmhk.jpg
DSC_0198_zpsv1l9e9jc.jpg
DSC_0197_zpslngflkg0.jpg

Nou dat waren ze! Nu eens gaan bedenken wat het volgende word, of een LAV iii, of wat figuurtjes.

greetz, nicky!
DSC_0238_zps5l5ojjde.jpg

een bren aan een touwtje? dat kan niet hoor, maar verder ziet het er wel leuk uit, maar toch mist het nog iets, eens over nadenken of ik kan bedenken wat...

Terug
Bovenaan