Willy's MB klein scratch project kleine update 19-2

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Nope, de YPR is nog niet af, maar ben al wel begonnen aan een volgend scratch projectje. Een aantal van jullie wisten al wat dit ging worden, hierbij de eerste twee foto's.

Dit is slechts het begin en er moet nog een hoop aan gebeuren. Maar het geeft wel een impressie van hoe de rest van de jeep moet worden.

Groeten,

Richard

j1.jpg

j2.jpg

Speaking of solderen 😱...ERG mooi werk Richard. Ik ben zwaar onder de indruk van dit werkje. Ik was al bijna bijgekomen van jouw YPR in Zeist...

groet Frank

Dit is mooi man!
Ben heel benieuwt naar hoe de rest gaat worden.
Komt er ook een motorblok in?
En zou je ook nog eens een foto van de zijkant af kunnen maken 8) ?

Mooi project!

Grtz Jelle 🙂 .

@ Frank: Dank je 🙂

@ Jelle: Yep, er komt een motor in. Ik ga de motor van de tamiya kit gebruiken, deze updaten en vervolgens in resin gieten. Ik zal vanavond ff een foto van de zijkant plaatsen.

@ Alex: Dank je 🙂 . De chassis balke zijn en in U vorm gebogen en ze bestaan uit 3 delen. Op de foto van de zijkant die ik straks ff zal plaatsen is te zien hoe het is gedaan.

Groeten,

Richard

airborne jeepje misschien?

vet, ik ga em volgen, zeker omdat ik ook een MB op het programma heb staan, maar dan de tamiya versie met een EDUARD setje. wordt wat minder mooi, maar voor mij werkt het.

heb je trouwens al een idee hoe je de banden gaat doen, is daar een mooi resin vervangend setje voor te krijgen ofzo?

Timo

Heren dank u 🙂

@ Erik: Het tamiya chassis is eigenlijk best goed genoeg. Maar het leek me eigenlijk gewoon leuk om zo'n jeepje van messing te maken. Het doel: Voor de fun 😀

@ Timo: Nee, dit wordt gewoon een standaard jeepje. Ik weet eigenlijk niet of er AM banden zijn. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar daar ga ik niet naar kijken. De banden die in de tamiya kit zitten ga ik een beetje pimpen en weer van resin gieten. Hmmm....zo blijkt er dan toch wel enigzins een doel te zijn met dit kitje. Geen plastic in het eindresultaat 😀

Zoals beloofd nog twee fototjes van de zijkant van het chassis. Ik zie nu ook dat de bovenkant van rechtsvoor niet een mooie kromming heeft, daar zit dus ook nog iets werk aan.

Groeten,

Richard

j3.jpg

j4.jpg

Richard bedankt voor de foto,s van de zijkant,dit gaat wel een erg mooi project worden!
Een jeep geheel van messing en resin,erg mooi!
Dit is een project wat ik zeker ga volgen,Richard succes met de verdere bouw en veel plezier natuurlijk!

Grtz Jelle.

Gezellig met de kerst bij familie doorbrengen........niet dus. Gewoon bouwen. Eventjes een kleine update. Het chassis uitgebreid met een paar onderdelen. nl. de voorste dwarsbalk bij de radiator en de dwarsbalk waar de versnellingsbak op komt te rusten. Die eerste was niet zoveel werk. Dat was gewoon simpel koperrod uitmeten, een beetje buigen en vastsolderen. Overigens zijn hiervoor twee soorten dwarsbalken gebruikt. De ronden zoals ik hem heb en 1 in de vorm zoals ze op d erest van het chassis zitten. De dwarsbalk voor de versnellingsbak was wat meer werk door de vormen die er in zitten. Heeft eventjes geduurt, maar naar mijn idee redelijk gelukt. Tevens zijn er op het chassis twee ondersteuningsplaatjes voor de gril gesoldeerd(uit de Aber set) en vier bevestigingspunten voor de schokbrekers. Eigenlijk had ik dit wekeend ook met de bladveren willen beginnen maar hiervoor heb ik niet de juiste dikte latoenkoper. Volegnde week ff halen.

En als laatste heb ik de 4 schokbrekers gemaakt. Deze zijn van een soort buisjes gemaakt die ik ooit eens van Gert Mertens heb gekocht. superspul! Zoals je kan zien zijn de schokbrekers nog verstelbaar in lengte. Pas als de bladveren klaar zijn worden de schokbrekers op de juiste lengte vastgesoldeerd. Mooi, veel woorden voor een kleine update. Tijd voor de foto's.

Op de eerste foto is tevens te zien dat mijn camera niet helemaal stil stond 😱
j5.jpg

j6.jpg

j7.jpg

j8.jpg

j9.jpg

Groeten,

Richard

Mijn soldeerstation is weer gerepareerd en ik kanw eer verder met de jeep. Er is nog niet veel gedaan. De afgelopen dagen ben ik bezig geweest de voorruit te maken. Nu ik de closeup foto's zie, zie ik ook dat er nog een enkel plekje moet worden bijgewerkt. Tevens zit nog niet alles erop. Er moet nog 1 klem op om de riut aan het dashbord vast te maken en de ander ben ik nog niet tevreden over. Tevens moeten de motortjes van de ruitenwissres er nog op, maar dat duurt nog even. Hiervoor gebruik ik de onderdelen van de Tamiya kit. Deze ga ik detaileren en nagieten met resin.

Net als het chassis is ook dit geheel gesoldeerd.

j10.jpg

j11.jpg

En als alles goed gesoldeerd is......
j12.jpg

....is de voorruit beweegbaar
j14.jpg

Groeten,

Richard

He Richard,

Ik was tot zojuist enorm blij met mijn stowagerekje...many thanks...Je werkje ziet er weer echt geweldig uit :!: Ik vind dit wel een van de interessantste topicjes hier. Ben je nog met andere projecten bezig of alleen deze Willys ? Misschien nog een Ward LaFrance op de planning staan ? 😉
Zou je foto's kunnen plaatsen van tijdens het solderen ? Soort voor-en-na foto's van halffabricaten ? Succes met je volgende onderdeel 🙂

groet Frank

Heren dank u 🙂

@ Frank: Een Ward La France staat niet in de planning, deze kit heb ik ook niet. heb nog wel een YPR staan waarvan het interieur nog afgemaakt moet worden. Binnenkort ook weer eens mee verder.
Wat ik nog wel heb is de longtrack van Panzershop. Leuke kit, maar daar ga ik heeeeeeeeeeeel veel aan veranderen 😀

Ik zal voor de volgende update een sbs'je maken.

Groeten,

Richard

Dude 😀

Hee ff een vraagje he, hoe kun je netjes een messing strip snijden van een stuk sheet? Ik krijg het probleem dat de strip "krult", hetzelfde als je het wilt knippen,.. 🙁

Weet jij hoe je dit goed kan doen?

Jurjen

Hey Jurjen!

Das niet eens zo moeilijk. Het stukje wat je nodig hebt teken je eerst af op het plaatje messing. Als je dat stukje erag gaat knippen...yep, dan gaat ie krullen. Maar je hebt ook van de mooie mesjes die je bij de gamma kan kopen in een kunstof doosje van 10 stuks. Metalen lineaal erop leggen en een aantal keer op de rand snijden totdat het plaatje loskomt. Hij zal dan nog wel iets krullen, maar dat valt weer voorzichtig recht te buigen. En issie te krom, gewoon vastsolderen, blijft hij ook recht 😉 . licht er natuurlijk wel aan waar het plaatje komt te zitten.

Kristof, dank je 🙂

Met de tamiya kit is helemaal niks mis. Dit is meer voor de fun 8)

Groeten,

Richard

Terug
Bovenaan