[Willem] Goliath race

EricReist

Lid van de TWENOT
Re: Goliath race

Gezien je snelheid (van jou, niet van de Goliath) en de verre deadline kijk ik al uit naar je tweede inzending!

Erich ;)

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
Berlijn diorama 21 cm Mörser
1:16 Luchs
1:16 Stug (voorpret)

Hoi Johannes, Remco en Erich en andere kijkers en medeplakkers,

Dank voor jullie reacties.
@Erich: een tweede Normandië inzending gaat er denk ik niet komen.
Ik heb een andere uitdaging gevonden binnen de WO1 Groupbuild (http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=104&t=29213 ).

Maar deze gaan we wel voor juni 2014 af krijgen.
Weer een stapje verder … de tracks aanbrengen.

Er zitten een paar stukjes tracks bij waarmee je direct een bepaalde lengte kunt overbruggen. Zo is de gehele bovenzijde een onderdeel. Normaal zou je daarmee iets gaan doen om doorhanging na te maken maar die zie ik eigenlijk niet zo sterk op de foto’s van de Goliaths dus heb ik het mezelf maar makkelijk gemaakt. Op de voor en achterkant (rond de wielen) mocht ik me uitleven op de enkele trackdelen.
De foto’s, want zonder foto’s is dit alles nietszeggend.

qaoc.jpg

rdpg.jpg

Ze gaan nu in de Black Chaos gezet worden en dan eens even kijken welke oneffenheden er nog weggewerkt moeten worden.
Wordt vervolgd.

Groet,

Interesses
Momenteel tanks met een directe koppeling naar de onderwerpen waar ik over lees.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
T-34/76 & Pz.Kpfw. III Ausf.M "Kursk", Canadese M113A1 & M151A2, Sherman M4A3E8 Korea '51, GAZ67

Ik denk dat met het toegevoegde gewicht van de gemiddelde Yank die tracks vanzelf strak komen te staan. ;)

Martin Dogger

Lid van de TWENOT
Re: Goliath race <Vraag 17-12>

J.Prummel zei:
Misschien dat deze link nog iets meer verduidelijkt, vooral de eerste foto.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2100326/Stunning-rare-colour-images-World-War-II.html
Eerste foto is geen M1943 uniform Johanna. Deze hebben een langer deel, wat onder de koppelriem uit zou steken. Wat je op de foto ziet, zijn de standaard HBT overalls. Deze werden soms ook gedragen als gevechtsuniform, hoewel ze daar niet voor bedoeld waren.
De M1943 uniformen waren tot augustus, september een zeldzaamheid. Voor de maand juni kun je ze compleet uitsluiten, vanaf juli zou het misschien kunnen. Maar dan geldt dat waarschijnlijk voor de divisies in de frontlijn. Munitie en brandstof hadden een hogere prioriteit.

@WillemV: tof werk en wat een gepriegel met die links zeg. Toch goed dat Dragon daar tegenwoordig DS tracks voor heeft.

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met

een kleine update...
afgelopen weken geen vrij gehad, maar tussen de feestdagen door gewerkt en dus even het bouwen op een laag pitje gezet.
De Goliathjes, berijders en wat spullen voor op het strand staan in de Black Chaos te wachten op de volgende stap.

s4am.gif

@ Ron: dan is het goed :D

@ Martin: ik heb geen ervaring met de DS-tracks. Wel een keer geprobeerd zo'n Dragon DS-figuurtje dat bij een sdkfz 251 model zat in elkaar te plakken maar daar werd ik niet echt vrolijk van, wat voor lijm ik ook probeerde. En dan was er nog het weghalen van gietrandjes op die DS-figuurtjes :nouja: .
Ik ben een fan van de Smart-tracks van Dragon, maar deze trackjes zijn erg klein ja.

Wordt vervolgd.
Groet,
Willem

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met

Hoi medeplakkers,

Even een update <5 januari 2014>

Weer een stapje verder …
Na de grondverf heb ik de Goliaths een basislaag gegeven.
Tamiya Dark Yellow gemixed met een deel Tamiya Flesh.

k9l9.jpg

Op de foto’s van de Goliaths op het strand is een eenvoudig camouflagepatroon te zien.
Er lopen verticale strepen aan de zijkanten. Ik heb er voor gekozen om die strepen groen te maken. Het leek mij de meest voor de hand liggende kleur maar ik weet dat dit discutabel kan zijn.

29mu.jpg

ykhk.jpg

Op alle Goliaths zaten aan de achterzijde twee witte strepen. Ik ga er van uit dat die behulpzaam waren bij het op afstand sturen van de Goliath. Ik heb de omliggende delen afgeplakt en met de hand de strepen aangebracht.

j6lq.jpg

pb86.jpg

Vervolgens de tracks zwart geschilderd en de bovenliggende delen gedrybrushed (echt old-school). De Goliaths hebben ook een lichte drybrush ondergaan.

a4f6.jpg

Daarna alles onder een laagje Purity Seal gedaan en laten drogen.
Dan de wash met olieverf (Wash Brown, 080)

cre1.jpg

Na het drogen zien ze er nu zo uit. (met op de voorgrond al wat materiaal dat op het strand zal komen te liggen). Ik laat ze nu even rusten en ga verder met het schilderen van de figuren (op de achtergrond in wat basisprobeersels. Het punt waarop afhaken op de loer ligt ……. :nouja:

9ynz.jpg

Wordt weer vervolgd.

Groet,
Willem

Martin Dogger

Lid van de TWENOT

Hoi Willem,

groen en geel lijkt me logische keuze voor de Goliaths inderdaad.
Kleuren voor de GI's zien er goed uit zo op de achtergrond.

Succes verder ermee!

Groet, MartinD

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met

Hoi medeplakkers,

Even een update <18 januari 2014>
Nou ja, eigenlijk is hij klaar….

Ik heb zin om me te gaan storten op de Ford Amulance in de WO I Groupbuild.
Deze zie ik dan nu ook als af. Het was leuk om deze te bouwen en een idee dat al jaren speelde eens uit te voeren.
Ik ben er in juni in Overloon niet bij maar wens de overige deelnemers succes met de wedstrijd.

Mijn eindfoto’s staan hieronder.

Veel bouwplezier, groet,
Willem

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hij is leuk geworden Wim.

Ik had alleen de kleding kleuren van de figuren wat lichter gehouden, lijkt mij wat te donker.
Mijn mening hoor, hang me er niet aan op....

Groeten, en succes met de Ford.

Peter.

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ha die Willem,

Bij figuren haakt 'ie af zegt 'ie....

Ziet er toch prima uit? Natuurlijk heeft Peter gelijk dat de kleding wat donker is, maar ik denk dat dat komt door de olieverftechniek die je toegepast hebt. Maar wat geeft het? Ze zien er beter uit dan menig figuur dat ik op het forum voorbij heb zien komen.

Ook dat strand had inderdaad wat meer diepte kunnen krijgen, maar de structuur is prima. Misschien had het oppervlakte wat kleiner gekund. Nu lijkt het wat verlaten, maar ik denk dat je wat toeschouwers in gedachten had?

Al met al een resultaat waar je dik tevreden mee kan zijn :D .

groeten, Richard.

Frank Marcus

Lid van de TWENOT
Ik sluit me volmondig aan bij "hen die mij voorgingen": het is een mooi project geworden, vooral ook omdat het onderwerp zo origineel is. Een paar zaken moeten me wel even van het hart:

1. Zoals al gezegd had het strand wat meer diepte kunnen gebruiken.
2. De Goliaths vind ik gruwelijk schoon. Ze zijn niet of nauwelijks verweerd en ik mis bijv. zand op de tracks. Zeker daar bij de oceaan met al dat vocht in de lucht zullen die kleine rotdingen toch snel wat zand zijn gaan verzamelen.
3. Als ik je een advies mag geven: schilder de figuren voortaan niet in serie. Misschien vergis ik me maar ik heb toch sterk de indruk dat je de jacks in 1 sessie geschilderd hebt, de broeken in 1 sessie enz. Geen enkel uniformstuk is echter gelijk van kleur aan een ander en het komt veel echter over als je figuren afzonderlijk schildert en rekening houdt met kleurverschillen.

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
Hoi Peter, Richard, Maarten en Frank!

Dank voor jullie reacties.
Ik schreef al dat ik vond dat hij eigenlijk klaar is ….

Maar jullie hebben me even losgeweekt van mijn Ford Ambulance.

Ik wil wat doen met jullie suggesties en heb daar dan ook een paar vragen over:

Peter,
Hoe zou ik de kleding nu alsnog wat lichter kunnen maken en kunnen variëren?
Ik start met schilderen altijd met een te lichte kleur omdat de kleur bij de washes toch donkerder gaat uitvallen. Wellicht nog lichter beginnen of de washes iets minder uitbundig aanbrengen? Of kan een lichte dry-brush nog iets opleveren?

Maarten,
Ik ga een wash en dry-brush doen! Donkere zandkleur als wash en drybrushen met een lichte zandkleur? Een correctie die goed te doen is.

Richard,
Dank! En toch is het zo, zodra ik figuren “moet” doen verdwijnt de drive maar ik probeer de lol te houden in het bouwen en neem daarom bij de figuren dan toch wel eens wat korte bochten.
En je hebt het door: het was oorspronkelijk de bedoeling om ook een paar toeschouwers en een fotograaf toe te voegen maar dat gaat niet meer lukken. De “leegte” van het strand moet maar zo blijven.
Bij Maarten heb ik de vraag al gesteld over de diepte in het strand. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jouw antwoord!

Frank,
Dank voor je reactie. Wordt gewaardeerd!
De Goliaths zijn zo schoon gehouden omdat ze op Utah stonden opgesteld in kleine ruimtes aan het strand (zie de foto hieronder, niet van Utah maar als voorbeeld van zo'n schuilplaats), beschermd tegen weer en wind. Wellicht hebben de Duitsers er een paar keer mee gereden als oefening maar verder niet. Vandaar mijn keuze om ze schoon te houden met maar een hele lichte verwering. Maar ten aanzien van het zand heb je een punt: ik zal zand gaan toevoegen aan de tracks. Dank voor de tip!

De figuren schilder ik in serie, dat heb je goed gezien! In het antwoord aan Richard staat daarvoor de verklaring, aan Peter heb ik al de vraag gesteld hoe daar nog wat variatie in te brengen. Voor deze vraag en de vraag over de diepte in het strand hoor ik uiteraard ook jouw mening graag!

Dank voor jullie reacties en wordt dus toch nog vervolgd.

Veel bouwplezier, groet,
Willem

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi Wim,

Ik denk dat je wash veels te donker is geweest.
Als ik je figuren zie op het laatste topic voor de eind foto's, die van 05-01, en die van nu, dan zit daar wel een heel groot verschil in.
Als ik een wash gebruik bij figuren is hij bijna transparant.
Ik verf mijn figuren met Vallejo en creër de shadows en highlights met een mix van de basis kleur. Hier gebruik ik nooit een donkere wash.

Wat je nog kan proberen is een drybrush met de basis kleur maar dat zal niet mee vallen om hem lichter te maken.
Ik heb dat ook wel eens geprobeerd maar ben uiteindelijk over nieuw begonnen omdat ik niet tevreden was over het resultaat van de drybrush.

Peter.

Herold Derksen

† Overleden
Hallo Willem,

Een geweldig idee! En puik werk neergezet. Top!
Eén en ander is al gezegd, ik wil me daar bij aansluiten. Zeker niet zeggend dat ik het beter zou kunnen.
Hoewel ik het antwoord op de vraag van Frank Marcus gelezen heb:
Is het misschien een idee om één Goliath wat meer te verweren zodat het geheel wat afwisselender wordt en daardoor nog interessanter?

Groet Herold.

Willem Visser zei:
Maarten,
Ik ga een wash en dry-brush doen! Donkere zandkleur als wash en drybrushen met een lichte zandkleur? Een correctie die goed te doen is.

Ja, dat lijkt me een prima idee. Dat is voldoende om het strand de benodigde diepte te geven, denk ik. :)

Groetjes,

Maarten

Frank Marcus

Lid van de TWENOT
Hoi Willem,

Je schreef:
De figuren schilder ik in serie, dat heb je goed gezien! In het antwoord aan Richard staat daarvoor de verklaring, aan Peter heb ik al de vraag gesteld hoe daar nog wat variatie in te brengen. Voor deze vraag en de vraag over de diepte in het strand hoor ik uiteraard ook jouw mening graag!

Voor het zand stel ik voor om washes in verschillende tinten bruin aan te brengen, bijv. de hoger gelegen delen wat lichter dan de lager gelegen. Hetzelfde zou je dan met de highlights kunnen doen.

Wat de figuren betreft zou ik persoonlijk 1 van de figuren helemaal opnieuw doen en bij de tweede meer schaduw en highlights aanbrengen op de gebruikelijke manier. Ik werk zelf voor 98% met olie en gebruik altijd Napels licht geel voor de highlights en Omber naturel of gebrand voor de schaduwen.

Het is allemaal weer even het nodige werk, ik weet het, maar ik denk dat het resultaat er alleen maar beter op wordt. Succes in ieder geval!

Hoi Willem,

Al of niet te donkere washes, al of niet te leeg strand:
Ik vind zowel idee als uitvoering meer als geslaagd :)
Houding en gezichtsuitdrukking heel treffend ! Compliment.

Verdere afwerking is up to you, ik vind hem nu al goed.

Wim

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 Romfell AC
Erg leuk dio'tje geworden Willem :D vooral omdat het laat zien dat er
ondanks oorlogstijd ook ruimte bleef voor een vrolijke noot..

vrolijke groet :D
Peter

Bovenaan