[Willem] Goliath race

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
Berlijn diorama 21 cm Mörser
1:16 Luchs
1:16 Stug (voorpret)
Ik doe mee…..

Op Utah-beach werden in 1944 Goliaths (de op afstand bestuurbare Duitse minitankjes met een explosieve lading) gevonden door de Amerikaanse troepen. De Goliaths waren in beschutte opstellingen geplaatst met als doel om ze vanuit de ingegraven stellingen van de Duitsers in te zetten tegen grote doelen op het strand. Het verhaal gaat alleen dat door het bombardement dat aan de landingen vooraf ging de draadjes tussen de Goliaths en de stellingen werden vernield waardoor ze niet ingezet konden worden. Bij het op- en leegruimen van het strand op 6 en 7 juni 1944 vonden soldaten van het 7e Naval Beach Batallion een aantal van de Goliaths in hun beschutte opstellingen. Ze haalden de springladingen er uit en deden er wat testjes mee. Een van de soldaten ging vervolgens op een van de Goliaths zitten en met de weer aangesloten afstandsbediening reed hij een stukje over het strand. Op de onderstaande foto’s te zien.

0ikf.jpg

wfgq.jpg

Mijn inspiratie voor een klein diorama waarmee ik aan deze FOC ga mee doen. Het diorama-idee gaat verder dan deze foto, want waar er één aan het rijden is op zo’n Goliath kunnen er ook twee naast elkaar rijden en hoe ver ben je dan af van een echte Goliath race? :cool:

De basis: de Goliathjes van Dragon en wat figuurtjes die wat verbouwd moeten worden.
07k0.jpg

Veel bouwplezier!
Groet,
Willem

Erik Bakker

Lid van de TWENOT
Re: Goliath race

en de originaliteitsprijs gaat naar!!!!

echt een super gaaf idee, ben zeer benieuwd naar de uitwerking!

Groeten Erik

Interesses
Momenteel tanks met een directe koppeling naar de onderwerpen waar ik over lees.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
T-34/76 & Pz.Kpfw. III Ausf.M "Kursk", Canadese M113A1 & M151A2, Sherman M4A3E8 Korea '51, GAZ67

Nuja, je hebt al 2 verschillende foto's van GI's in Goliaths, dus zeker plausibel!
Wordt een leuk, klein dio.

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met

He Erik, dank je! :D

Johanna, het is al een oud kitje en er zitten twee Goliathjes in met vier figuurtjes. Hij zit nog in de stapel met oude doosjes dus ik kan aan de slag.

He Ron Plausibel? Joh, ze deden niet anders:
w1s.gif

yv4x.jpg

:D

Groet,
Willem

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met

Beste mede-plakkers,
Het begin is er. De twee Goliaths waren snel in elkaar gezet maar hebben op de meest vreselijkste plekken gietrandjes. Dat betekende veel schuur en plamuurwerk…..
Het zijn wel heel kleine apparaatjes. Ter vergelijking even een euromunt er naast gelegd.

4hpg.jpg

3ivl.jpg

lf1n.jpg

Vervolgens de twee afdekplaten uitgeboord en gesneden waar straks de benen van de twee VS-soldaten in gaan. Die ruimte was denk ik de opbergplaats voor de springstof, er achter zat de motor en daarachter de rol voor het draadje naar de afstandsbesturing.

ysaf.jpg

6h85.jpg

ow02.jpg

En dan nu op naar de volgende stap. De tracks. En die zijn groot……

jei0.jpg

Wordt vervolgd!

Veel bouwplezier!
Groet,
Willem

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met

Beste medeplakkers,
een vraag:
ik ben al ver gevorderd met het aanpassen van twee figuren uit het Dragon-doosje US Army tank riders
Deze dus:
uc6g.jpg

Mijn vraag: was er een eenheid met deze M1943 jassen die geland is op Utah-beach? Dus die iets langere jassen?
Ik hoor het graag!

Groet,
Willem

Re: Goliath race <Vraag 17-12>

Deze uniformen werden tot laat 1944 gebruikt en ze zijn zeker voor de periode die deze FOC bestrijkt te gebruiken.

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met

Hoi Johanna,
dank voor je reactie!
Waarom ik de vraag stel is dat ik er op werd gewezen (bedankt Ronald! :cool: ) dat eigenlijk alle foto's van troepen op Utah de korte jasjes laten zien. Nu ben ik al erg ver gevorderd met de verbouwing van deze figuren met langere jassen dat ik het nu graag heel zeker wil weten en niet bij de beoordeling ;) . Ik lees namelijk dat dit uniform, met de langere jas, in Italië werd gebruikt vanaf begin 1944 en dat er slechts kleine hoeveelheden beschikbaar geweest zouden zijn voor de troepen in Normandië...... Ik heb ook nog geen foto kunnen vinden om mijn mogelijke fout recht te zetten....

Als het moet maak ik natuurlijk twee nieuwe figuren maar als het niet hoeft, dan liever niet.

Nog iemand die Johanna's verhaal kan bevestigen? Ik geloof haar van harte :D :D

Groet,
Willem

Misschien dat deze link nog iets meer verduidelijkt, vooral de eerste foto.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2100326/Stunning-rare-colour-images-World-War-II.html
En nog eentje
http://hmvf.co.uk/forumvb/showthread.php?12190-WWII-U-S-Army-soldiers

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met

Dank je!

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
Sd.Kfz. 251's

Willem Visser zei:
... Waarom ik de vraag stel is dat ik er op werd gewezen ... dat eigenlijk alle foto's van troepen op Utah de korte jasjes laten zien. Nu ben ik al erg ver gevorderd met de verbouwing van deze figuren met langere jassen dat ik het nu graag heel zeker wil weten en niet bij de beoordeling ;) . Ik lees namelijk dat dit uniform, met de langere jas, in Italië werd gebruikt vanaf begin 1944 en dat er slechts kleine hoeveelheden beschikbaar geweest zouden zijn voor de troepen in Normandië...... Ik heb ook nog geen foto kunnen vinden om mijn mogelijke fout recht te zetten ....

Ik dacht dat op D-Day alle Inf.Div.'s -zonder uitzondering- met de M41 uitgerust waren.
De M43 kwam later ...

groet

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met

Hoi Johannes en Johanna,
ik ga van hoop naar geen hoop.
Johannes, je schreef ze kwamen later .... maar hoe veel later? Hoe groot was de kans dat er twee man in zo'n jasje op Utah rondliepen in de periode na de landingen? ik bedoel dan niet op 6 en 7 juni in de eerste aanvalsgolven maar in de weken er na? Kan ik deze uniformen toepassen in mijn setting?

Ik hoor het graag,
Groet,
Willem

Het uniform is in 1943 getest in Italië en werd in die periode verdeeld onder de daar aanwezige troepen. Door de uitstel van de inval in Frankrijk is de aanvoer van het M1943 uniform gestagneerd maar dit sluit niet uit dat er toch troepen waren die dit uniform drogen. Na de eerste landing volgden meerdere landingen van Amerikaanse troepen en aangezien de periode van deze FOC tot augustus 1944 loopt is de kans dat er militairen waren die wel een M1943 uniform droegen groot. Ik zou als ik jou gewoon verder gaan met deze figuren.

Groet Johanna

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met
Sd.Kfz. 251's

Willem Visser zei:
...Johannes, je schreef ze kwamen later .... maar hoe veel later? Hoe groot was de kans dat er twee man in zo'n jasje op Utah rondliepen in de periode na de landingen? ik bedoel dan niet op 6 en 7 juni in de eerste aanvalsgolven maar in de weken er na? Kan ik deze uniformen toepassen in mijn setting?

Als de bedoeling van de FOC is 6/6/44, dan zu je M41's moeten hebben.
Maar zoals Johanna zegt, laat je hierdoor vooral niet afleiden; het is een erg leuk idee, dus einfach weitermachen ! ;)

Hoi Frank,

Weet niet of je de opzet van het FOC had gelezen. Vandaar dat ik de links met foto's had gezet, omdat het ruim twee maanden betreft en dat dan alle Amerikanen in een M1941 uniform liepen is niet meer het geval.
Wat betreft het onderwerp: keuze van de modellen staat vrij. Tijdsspan is 06-06-1944 0:00 uur (zeg maar de para-landingen in de nacht voor de langste dag) tot 21-08-1944: de doorbraak naar de Seine (met aansluitend de bevrijding van Parijs).

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met

Hoi Johanna en Johannes,
dank voor jullie informatie en het meedenken!
Ik ga door met deze figuurtjes en zal deze week nog een update plaatsen met het verbouwen van die figuurtjes.
Veel bouwplezier,
groet,
Willem

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met

Beste medeplakkers,

Wel of geen M1943 uniform?
Ik was al ver met de twee te verbouwen figuren en heb ze dus afgemaakt.
Hoe ik dat gedaan heb?
Zonder magic-sculpt, maar gewoon met de zaag en stukjes evergreen en putty (veel putty). Een voorbeeld.

Dit figuurtje van Dragon:

vxi2.gif

Had een mooie zittende houding maar zijn beentjes moesten net anders staan.
De voeten moeten in de Goliath gaan steken. Vandaar de zaag er in gezet.

7scz.jpg

De ontstane ruimte verbonden met twee stukjes van een paperclip.
Daarna opgevuld met verschillende reststukjes evergreen en laarzen geleend van een ander figuur.

khjc.jpg

En dan putty aanbrengen in ruime hoeveelheid en goed laten drogen.
Ik heb hier de Vallejo-putty gebruikt maar die bevalt mij wat minder goed want bij het schuren wordt het wat korrelig.

k81y.jpg

cu13.jpg

Na het drogen gestart met het schuren en het aanbrengen van plooien in de broek.
Dit proces heb ik twee keer doorlopen met als resultaat twee figuren die in een M1943 jas op de Goliaths plaats nemen.
Maar ik was er niet helemaal tevreden over.
Door het door Ronald S. aangedragen gegeven dat de M1943 jasjes wellicht niet klopten.
Gevolgd door mijn vraag hier en de informatie van Johanna en Johannes bleven aan mij knagen.
“Het kan wel, maar de kans was klein…..”
Maar goed ........... dit waren de mannen:

iz20.jpg

Na een nachtje slapen:
afgekeurd en opnieuw gestart. ;)

En nu heb ik twee figuurtjes die gekleed zijn in de M1941 jasjes met bijpassende laarzen. :cool:
Die kloppen dan zeker binnen het verhaal.
Die andere twee krijgen nog wel een ander doel in hun leven.

swxt.jpg

vdnb.jpg

5dcp.jpg

l75i.jpg

tjvs.jpg

7uww.jpg

Nu verder laten drogen.
Dan wat grondverf aanbrengen zodat ik de oneffenheden nog beter kan zien dan nu.
Weer wat extra plamuren en schuren en dan uitrustingsstukken toevoegen aan de mannen.

Het wordt zo langzaam aan eens tijd om de tracks te gaan aanbrengen op die Goliaths.....

Wordt vervolgd!

Veel bouwplezier!
Groet,
Willem

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Ha die Willem,

:) :) :) ... Geniaal in al z'n eenvoud.

Ben blij dat je de eerste figuren afgekeurd hebt. Niet om de jasjes (dat was voor mij geen breekpunt) maar wel om de structuur van de putty. Ik betwijfel het of dit wel goed gekomen was. Waarom geen Milliput o.i.d. gebruikt?

Nu ja, maakt ook allemaal niet veel meer uit. Déze figuren zitten naar mijn mening redelijk natuurlijk in de Goliath's. Wel ben ik benieuwd naar de topsnelheid van die dingen. Zo te zien hebben de heren geen enkele houvast bij hogere snelheden.

Ik blijf 'm volgen.

Groeten, Richard.

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met

He Richard!

ik ben ook tevreden over de tweede set figuurtjes.
Door de oefening op de eerste twee gingen het aanpassen van het tweede stel wat makkelijker.
Ik heb hierbij dan ook de vallejo-putty niet gebruikt maar de grijze tamiya putty om de benen aan te passen van het tweede stel.
Dat werkt stukken beter en is beter verwerkbaar als het droog is. (je ziet het alleen niet omdat de Dragon figuurtjes ook grijs zijn ;)
Schuren van de tamiya putty gaat prima en het bijsnijden en vijlen ook.

Die Goliaths gingen niet erg rap.
Ze haalden net de 10 kilometer per uur niet heb ik ergens gelezen.
Dat was dus niet echt een grote snelheid, maar erg comfortabel moet het niet gezeten hebben.
Je kon je niet vasthouden omdat je ook nog de besturing moest vasthouden.
Maar goed, ze waren ook niet bedoeld om op te rijden :D

En als je de Goliath in het echt wil zien.
Hier een filmpje er over:

http://youtu.be/gWEtN8UlB_A

Dank voor je reactie!
Groet,
Willem

Interesses
Momenteel tanks met een directe koppeling naar de onderwerpen waar ik over lees.
Schalen
Nu bezig met
T-34/76 & Pz.Kpfw. III Ausf.M "Kursk", Canadese M113A1 & M151A2, Sherman M4A3E8 Korea '51, GAZ67

yep, figuren zijn beter, maar die koppen...
Ik zou meer lol verwachten en minder sjagrijn. En die hornetkoppen zijn ook allemaal van hetzelfde kloonprogramma.

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met

Hoi Ron,
sjagrijn? Joh, dat is de inspanning en de opwinding die je op de gezichten ziet :)
De ene soldaat zal met een ongelofelijke snelheid :cool: de ander gaan afsnijden en dat roept natuurlijk emoties op.
In het diorama zul je gaan zien wat ik er mee heb bedoeld.
Die koppen zijn heel bewust gekozen.
En ja, Hornet-hoofdjes worden veel gebruikt en je herkent ze soms.
Maar kwalitatief zijn ze het beste alternatief voor de "gedeelde hoofdjes" in de Dragon-doosjes :|

Groet,
Willem

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
Nu bezig met

Beste medeplakkers,

Ik hik op tegen die tracks, dus maar alvast iets aan het ondergrondje gedaan.

Opgebouwd met wat laagjes plaat, de sporen van de tracks alvast uitgespaard en wat lichte glooiing op het strand:

2k59.jpg

Vervolgens even kijken of de interactie tussen GI 1 en GI 2 er is.
En ja, GI 1 gaat GI 2 snijden en wellicht ook winnen dus GI 2 is niet blij en schreeuwt :duivel:
GI 2 buigt voorover om “snelheid” te maken. Het lijkt wat te gaan worden.
En Ron: die kloonkoppen vind ik steeds leuker worden :)

8mcj.jpg

r2hk.jpg

De grondplaat ingesmeerd met een mix van zand en verdunde houtlijm met het volgende eerste resultaat.

e7hk.jpg

Wat doen die paar rode steentjes daar ......
Nu …. goed laten drogen, stukjes bijwerken, dan schilderen en wat spullen toevoegen aan het geheel.

Wordt vervolgd,

Groet,
Willem

Bovenaan