[Willem] BRDM-2 (late)

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
1:16 Stug en Panzer III
Ik doe mee met de enige kit in de voorraad die voldoet.
Nu nog eens kijken wat ik er precies mee ga doen..... (foto's jagen)
UE4KINx.jpg


Hartelijke groet,
Willem
 
Voortgang....
De laatste tijd heb ik weinig gebouwd aan het FOC model, maar er is wel wat voortgang te melden.

De binnenzijde is gebouwd en ook de onderzijde vordert.
ITTIrIv.jpg

NTr2hu2.jpg


De banden op de foto bleven mij bezig houden. Op de foto is duidelijk te zien dat er verschillende banden onder de BRDM-2 zitten. Maar het soort dat er onder zit is niet in de 1:35 garage te koop.
Daarom speel ik met de gedachte om de twee soorten banden die ik heb (de resin banden en de banden uit de bouwdoos) te combineren op het model om het beeld een beetje te benaderen. Dat zou er dan ongeveer zo uit gaan zien.
uAiu2Ij.jpg


Verder met de BRDM-2 en alle commentaar is welkom.
Veel bouwplezier!
Hartelijke groet,
Willem
 
En weer een klein stapje...
De oplettende kijker had natuurlijk gezien dat de voorwielen niet in de juiste hoek staan (zie foto en model).
Daar moest natuurlijk wat aan gedaan worden: zaag er in.
stap 1.
0StoWhV.jpg

stap 2.
As1EWpm.jpg

stap 3.
WhEFqmT.jpg

En nu goed laten drogen en aankomende week weer eens verder bouwen bij Bouwgroep Utrecht.

veel bouwplezier,
Willem
 
Ha Willem!

Wellicht ter overvloede en misschien niet eens meer corrigeerbaar (is maar klein dingetje ;) ) is dat de veren zonder het gewicht van het voertuig zich uitzetten. Met andere woorden: de ophanging zakt niet meer in door het gewicht van het voertuig en zet daarmee uit. De wielen hebben hiermee een grotere afstand tot de carrosserie.

Ben toch stiekem toch wel benieuwd hoe je een voertuig zo op z'n kont krijgt :oei:

Verder lekker door prutsen! Ziet er goed uit namelijk!

Mvg,

Hilbert
 
Hoi Hilbert,
De vering...... helemaal niet aan gedacht! Ga ik eens even over nadenken of ik dat nog kan en wil wijzigen..... Poeh he

Hoe je zo’n bak op zijn achterste krijgt ..... er moet aan de voorzijde een flinke klap geweest zijn. Het schild dat daar normaal hangt om opgeklapt te worden bij het doorwaden van riviertjes is geheel versplinterd, slechts wat restjes zitten er nog. Wellicht een bermbom die net voor de BRDM ontplofte? En dat ie dan net zo blijft staan .... kans van 1 op heel veel denk ik. Dank voor je reactie!
Hartelijke groet,
Willem
 
Willem Visser zei:
Wellicht een bermbom die net voor de BRDM ontplofte?
Ik denk het ook, want als je naar de foto kijkt dan lijkt het er sterk op dat de voorplaat hol is in plaats van vlak, en de neusrand is zo te zien ook niet langer recht maar gebogen.
 
De enige manier die ik kan bedenken is héél voorzichtig verwarmen met iets als een soldeerbout of een stevige haardroger (zeker geen kaarsvlammetje).
 
Heren, bedankt voor de reacties.
De bouwfase is wat mij betreft voorbij. Ik denk dat de moeilijkste fase kan beginnen: verven en verweren (en het diorama maken).

De boegplaat heb ik subtiel uitgehold/ingedeukt en de overige schade (inslagen?) van de bermbom nagemaakt. De plaat die aan de voorzijde van de BRDM voor het doorwaden van water werd gebruikt is net als op de foto's grotendeels verdwenen, alleen aan een zijde hangt nog een stukje.

De boegplaat met de schade:
dnL4Fqn.jpg

dFPBpZx.jpg


En hier alle onderdelen die klaar staan voor de volgende stap.
Maar eerste eens even beginnen aan mijn Faun met SdAnh van DasWerk :cool:
yRryqRv.jpg


Veel bouwplezier!
Willem
 
Volgende FOC de Faun met Sdanh?
Maak me gek! Dat zou mooi zijn.
Het is een heel mooi model, bouwt tot zover fijn en heeft veel dioramapotentie! Dus Peter ..... jij bent de baas, regel het maar

Veel bouwplezier!
Willem
 
Misschien niet eens zo gek idee .... :idea:

Een “Aanganger” FOC: :D

Faun + aanhanger
Scammel + aanhanger
Famo + aanhanger
M19 +aanhanger
Hanomag + aanhanger ( V1)

en dan wat leuks op die aanhanger natuurlijk ....
De keuze is reuze zou ik zeggen

Greetz Ronald.
 
Ronald Schoenmakers zei:
Misschien niet eens zo gek idee .... :idea:

Een “Aanganger” FOC: :D

Faun + aanhanger
Scammel + aanhanger
Famo + aanhanger
M19 +aanhanger
Hanomag + aanhanger ( V1)

en dan wat leuks op die aanhanger natuurlijk ....
De keuze is reuze zou ik zeggen

Greetz Ronald.

Was natuurlijk maar een geintje van die 'Faun met aanhanger-FOC',
maar zo onstaan wel leuke ideëen :rofl:
 
Mooi dat die Faun FOC niet doorgaat want het model is niet helemaal wat ik er van verwacht had (teleurgesteld is zacht uitgedrukt).

Maar voldoende daarover en terug naar deze FOC. De grondverf zit er op (Black Chaos).

9XUg3MK.jpg
 
En de volgende stap, interieur geschilderd.
Ik heb niet veel gedetailleerd omdat slechts via de twee openstaande luiken op het dak er iets zichtbaar is.
QtV8w2Wl.jpg

oHEPL7fl.jpg


De binnenzijde afgeplakt en het dak vervolgens op de romp geplakt.
Nog wat bijschuren op plaatsen die door de grondverf oneffenheden lieten zien.
QX9j8Srl.jpg


En dan het gehele voertuig in de basiskleur geschilderd (Tamiyaverf).
Wat nu wel steeds meer gaat opvallen is dat die twee soorten banden/wielen wel erg verschillende zijn qua grootte.
Maar eens kijken of dat nog wel werkt of dat ik er toch maar vier dezelfde op ga zetten......
4boBvWKl.jpg


En nu goed laten drogen en op naar de volgende stap, de camouflage.
Maar eerst even van de zon genieten buiten.

Veel bouwplezier!
Hartelijke groetr,
Willem
 
Camouflage....
Op de originele foto's is te zien dat er een poging is gedaan om over het zandgeel van het voertuig een camouflagepatroon (?) te zetten met licht-bruin. Ik heb geprobeerd de vlekken zo goed mogelijk te kopiëren op het model.
Hier het resultaat tot zo ver..... (nu laten drogen en volgend weekend weer verder met dit bakje).

Veel bouwplezier!
Willem

0lTjawBl.jpg

8z2ix7pl.jpg

fGuwIu8l.jpg
 
En de laatste fase is aangebroken.
Bijna klaar.

De sokkel heb ik gemaakt van het marmeren plaatje van een oude trofee, stukje blue-foam, verf en zand gemixt met pigmenten.
Door de onderzijde van de sokkel een schroef in de achterkant van het model gedraaid en daar staat hij.
Model bewerkt met verschillende lagen verdunde olieverf en daarna met de pigmenten het stofeffect nagebootst.

De wielen moet ik aan de binnenzijde en de oppervlaktes nog wat bijwerken en dan vind ik het wel weer mooi geweest voor deze FOC.
Het origineel:
qM6l2okl.jpg


en het model:
LqzV6hUl.jpg
PSRkOXIl.jpg


Veel bouwplezier!
Hartelijke groet,
Willem
 
Het bespaart wel ruimte in je vitrine kast zo ;)
Ik vind hem goed uitgevoerd. Alleen misschien nog wat meer stof/droge modder op de onderkant. Dit is op de foto vrij prominent aanwezig en mist een beetje op je model

Verder mag mijn inziens de koepel wat meer verwering gebruiken, dit is vrij snel te realiseren met olie verf.

Groet Martin
 
Terug
Bovenaan