Wie groß es offenbar ist ... (2)

Schalen
  1. 1:35
... het blijft een bouwdoos met een model op schaal ......

Het stond al een poosje in de kast, sinds eind vorig jaar en nodigde me uit om geopend te worden. Op dat moment hadden een aantal bouwers hetzelfde model bij de hand en om te voorkomen dat er teveel van hetzelfde te lezen zou zijn ging het jaar voorbij, begon 2011 en de tijd voor het afronden van een hoop lopende projecten die met wisselende aandacht en kritiek bekeken en beoordeeld zijn.

De werktafel was nu leeg genoeg voor het uitpakken van deze grote doos ....
001-Doos%20Famo.jpg

De doos is goed gevuld, de inhoud ziet er goed uit, veel gietramen en ander extra en om nu alles op de foto te zetten nodigt mij niet zo uit, gelukkig is er altijd onbewust hulp in de vorm van PMMS waar zowel de inhoud als een bouwverslag te lezen zijn.

Op dit forum volgde ik het verslag van Peters Giant, zeer gedetailleerd en interessant en zelf wil ik iets in die vorm doen, al zal het op mijn manier zijn en hetzelfde bereiken is niet het doel. Voor de extra details zijn oa twee Abersetjes aangeschaft voor de FAMO zelf, waar ik eerst mee begonnen ben.

Op de volgende foto's is te zien dat ik een deel van het onderstel in elkaar gezet heb. Daarin is de motor geplaatst waarop de eerste details te zien zijn die ik verder ga uitbreiden aan de hand van de beschikbare referentiemateriaal.

002-Onderstel.jpg

003-Onderstel.jpg

Excuus voor de matige foto's, door omstandigheden kon het niet beter, komt tzt allemaal goed .....

De komende updates zullen alleen de daadwerkelijke vorderingen laten zien, scheelt discussies en verwachtingen 😉

Grtz Johanna

Re: Wie groß es offenbar is ...

Hoi Johanna,

Veel scces met deze heerlijke grote halftrack !
Ik zou je titel veranderen : "Wie groß es offenbar ist"

groet Frank

Re: Wie groß es offenbar ist ...

Dank Frank voor de correctie, heb het aangepast 😳 😉

Ja Eric, je kunt die Famo overal tegenkomen, opeens zomaar .... 🤣

Ben ondertussen aan het pe-en en daar ben ik uren mee zoet, plaatjes komen vanzelf, ik heb de tijd ...... 🙂

Hey Johanna,

is een schitterende kit, heb er al een gebouwd in de kast staan
en nog een 2 in de voorraad incl 4 Aber + TMD conversie voor de kraan

zal je lang aan bezig zijn maar dat is het ook wel waard
weinig valkuilen en bouwt makkelijk weg ( ook met Aber )

veel succes

Hoi Henk,

Had je hele reactie niet gezien 😉 Klopt de kit bouwt prima en het PE gaat me ook goed af, dat is wel eens minder. Ik neem ook ruim de tijd, af en toe wat tussendoor om de zin te prikkelen. Tamiya geeft meer bouwplezier dan Dragon, ik was met een sdkfz7 bezig, een nieuwe versie en dat is een bak elllende, tekening klopt niet en wielen zijn slecht, die is de kast in getrokken 😉

Heb ondertussen de binnenkant gedetailleerd, nog wat kleine dingen en dan zal ik een update plaatsen, want dit gedeelte is straks het gevalletje "we hebben gelukkig de foto's nog ...." 🤣

Grtz

Dag kijkbuiskijkertjes .... er zijn nieuwe plaatjes van de werktafel ....
De Famo onderstel is verder afgebouwd, bekabeling is uitgebreid, nu nog kleine deeltjes en dan ga ik nadenken of ik eerst de boel ga verven of ....

004-Bekabeling%20carrosserie.jpg

005-Bekabeling%20carrosserie.jpg

006-Bekabeling%20carrosserie.jpg

Dit is niet alles, de wielen zijn deel in elkaar gezet en wat kleine dingetjes zijn gedaan, die komen in beeld zodra ze een plaats in het geheel hebben.

Grtz

Beste kijkbuisertjes, kijken is leuk en daarom wat nieuwe plaatjes.

Het onderstel is grotendeels af, gedetailleerd voor zover ik nodig vond en heb voor de plaatjes alle wielen geplaatst, kan ik direct kijken of het een beetje past voordat er een kleurtje of zo overheen komt ...
007-Onderkantbouw%20af.jpg

008-Onderkantbouw%20af.jpg

009-Onderkantbouw%20af.jpg

Grt

Leuk he, zo'n Famo, tis net of je een echte bouwt.
Nu komt de leukste fase, de opbouw, ben benieuwd!

Snaveltjes toe.........

Ja dit is een hele mooie kit van een imposant beest! Ik vond zelf de bouw van het onderstel het leukste, vooral de vuurmuur en motor. Dat was dan ook meteen een van de meest arbeidsintensieve delen. Succes met dit project. Ga je de trailer ook nog bouwen?

Dank voor jullie reacties ....

Het is zeker geen kleine voertuig en dat bouwt best plezierig. Heel geleidelijk aan het ik wat meer gedaan, al blijft het vooral bij klein priegelwerk.
Of ik de trailer ga bouwen, dat zal de toekomst uitwijzen, ik bouw stukje voor stukje en dat duurt al lang genoeg 🙂

Grt

He Johanna,

Je gaat lekker rustig maar goed aan :!:

Ik heb 2 vragen omtrent je update :

1] Welke referentie heb je gebruikt voor de kabel-toevoegingen aan het motorblok ?
2] Van welk merk zijn de (resin?) voorwielen ?

groet Frank

He Frank,

Zekers, ik neem deze keer alle tijd, ben ondertussen met het afwerken van de onderkant bezig en dat gaat rustig door, geen enkele haast en met het warme weer doe ik zowiezo heel weining 😉

Wat je vragen betreft: ik heb in boekvorm Nuts&Bolts 12 en WWP's In Detail Special No. 5 Famo Sd.Kfz 9 en verdere diverse foto's en bouwverslagen op andere sites. Ik heb vooral de grove bedrading gevolgd dat is goed gedetailleerd in de boeken en voor de rest heb ik heel wat varianties en intepretaties gezien, wat dat betreft zitten er wel verschillen in de diverse uitvoeringen.

De wielen zijn van Tank Workshop, die hebben zowel de wielen voor de Famo als de trailer. Real Model heeft ook Famo wielen in resin, alleen hebben die andere patterns.

Gr Johanna

Terug
Bovenaan