What have they done to my baby? (T-34/76)

Schalen
  1. 1:35
"What have they done to my baby" is wat Dimitri zich afvraagt als hij op mijn tank staat en ziet dat zijn dame niet meer is zoals ze uit de fabriek vertrok ....

Hoe het begon ... ooit was er een doos van AFV die anders was dan andere dozen.
001-Doos%20T34.jpg

De doos bevatte een doorzittige turret en boven hull en die uitdaging was bij voorbaat al gedoemd te mislukken aangezien de hull niet helemaal kras vrij was. Zodoende begon de bouw van Dimitries T-34 zoals bij veel van zijn voorgangers. Allereerst werd de onderhull aangepakt en langzamerhand voorzien van de benodigde onderdelen.

Eerst werd een zijkant gevuld.
002-Bouwstart.jpg

De andere zijkant volgde daarna, net als een stukje van het besturingsdeel, immers Dimitri wilde zijn baby ook graag zelf sturen.
003-Bouwstart.jpg

Daarbij wilde hij graag zitten en een motor voor de aandrijving was ook welkom.
004-Bouwstart.jpg

005-Bouwstart.jpg

006-Bouwstart.jpg

Op de laatste foto is te zien dat het eerste loodgieterswerk is verricht.

De bouw van de onderkant verliep zonder noemenswaardige problemen, af en toe een gaatje vergroten en wat vijlwerk.

Zo was de tijd gearriveerd voor de eerste kleuren. De gehele onderkant werd voorzien van zwarte primer en daarna werd eerst het groen van de buitenkant opgebouwd met Nato Green van Tamiya, XF-1 van Tamiya en groen van Gunze, potje is niet meer herkenbaar, wel mengt het prima met Tamiya.

De binnenkant varieerde nogal bij de T-34's al zijn gebroken wit en hull rood de hoofdkleuren bij alle tanks. Zo is ook Dimitries tank gekleurd.
007-Kleurtjes.jpg

008-Kleurtjes.jpg

010-Kleurtjes.jpg

Omdat ik de bovenkant lichter wilde hebben, is begonnen met een witte primer. Helaas ging hiermee een deel van inkijk verloren, maar goed dat was toch al niet zo mooi.
011-Bovenkant.jpg

Daarna werd de groene mix opnieuw gebruikt, nu wat opgelicht.
012-Bovenkant.jpg

013-Bovenkant.jpg

Hiermee is de bouwfase afgerond, olieverf uit de kast gehaald, wat pigmenten en na wat dat kliederen was de T-34 van Dimitri toonbaar voor het publiek.
015-Einde.jpg

016-Einde.jpg

017-Einde.jpg

018-Einde.jpg

019-Einde.jpg

Terwijl Dimitri staat te dromen over betere tijden, heb ik zijn T-34 afgerond.
Veel kijkplezier.
Grtz

Gedag, allereerst dank voor de reacties.
Bij dit model zit een mooi interieur alleen is het loodgieterwerk vergeten, dat vergt dan wat extra aandacht. Ik heb voor dit model en zijn broertje een uitgebreide dvd vol foto's liggen met veel interieur plaatjes wat dat betreft kan ik me ook prima uitleven. In de pijpijn zitten nog twee transparente modellen, waarvan de hull wel goed is, al was een keer groen spuiten ook wel leuk 😉

Kanne, ik bouw altijd alles erop ook bij figuren onder het mom wat je niet bijkunt met de airbrush of kwast kun je ook niet zien. Heb ooit een keer de wielen etc eraf gelaten en eerst de hull beviezert en toen paste het niet meer, daar begin ik niet aan. Zo heeft iedereen zijn methode.

In het echt is het toch anders, klopt Johannes, wat het echte oog kan zien, haalt geen enkele camera.

Nog een kleine update: ten opzichte van de foto's is de luik met gaaswerk verdwenen. Dit was verkeerd bevestigd maar heeft aan de andere kant geen bevestigingspunten, en aangezien Dimitri kijkt naar zijn tank die door haastige Duitsers deels leeggeroofd is en dat past dan goed.

Grtz

Heb je die naam Dimitri zelf gekozen of ben je geinspireerd door het boek "Tankduel"?
Daar is de commandant Dimitri (meen ik tenminste 😳 ; heb het al lang geleden gelezen) en zijn pa zit aan de sticks. Dimitri staat dan op de schouders van pa om direct de aanwijzingen met zijn voeten te kunnen geven. Het is een heel gaaf boek en zeer boeiend en knap geschreven vanuit meerdere perspectieven; Dimitri is daar een van... (zie ook de boekbespreking heeft een jaar of twee geleden in De Tank gestaan...weet niet meer wie hem toen heeft besproken helaas ) Uiteindelijk knokken ze samen in Kursk tegen de Tigers. En het wordt beschreven als een dans die de vader van Dimitri uitvoert om de tank te laten overleven in de strijd van de superieure vuurkracht van de tiger tegen de wendbaardere T-34...hoe het afloopt moet je vooral zelf lezen...zeker waneer je van plan bent om Dimitri in dio uit te brengen....
vrolijke groet,
martin

Hoi Johanna,

Ziet er vet uit, ik vind vooral de variatie in de kleur groen door filtering en verwering mooi gedaan, daar ben je in mijn ogen iets te snel aan voorbij gegaan qua uitleg. Kun je daar meer over zeggen, daar ben ik wel benieuwd naar namelijk.

Grtn,

Vincent

Hallo mannen,

Dank, dank! Doet een mens goed en inspireert tot nieuwe bouwwerkjes.

Zometeen komt een verslag vanaf het begin en daarin zal ik ook een aantal dingen uitleggen. Ik heb bij veel mensen gekeken hoe zij het doen en heb nu zo langzamerhand mijn eigen methode die in alles lijkt of het een of ander.

Gr Johanna

Terug
Bovenaan