Wat rijd er mee op deze sd. ah.?

Frank Langeler

Als ik het niet kan 3D printen dan........
Lid van de TWENOT
Interesses
WOII Duits, Slag om Arnhem
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
King Tiger 1/16, Ammo Trailer M10
55E44584-F680-4921-B29C-0C2B49EC160C.jpeg
Wat staat er op deze sd.ah.116.? Het lijkt iets met een 38T onderstel en op de een of andere manier herken ik het ook maar ik kan het niet thuisbrengen. Grappige combinatie met die extra Renault UE aanhanger…..

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 M29C Weasel en Type 3 Chi-Nu
Een buitgemaakte Britse Cruiser Tank Mk. IV (A13 Mk II):

cruisermk4s04-e6ea09f8a8c97f410ae9f9484180f176.jpg

Of in Duitse dienst:

534826feecf1e6faa13874fde2ad9cea.jpg

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
26EF0189-C063-4ACF-9788-74D98669760B.jpegThanks @Jakko Westerbeke wist dat ik hem herkende, had al gezocht op british tanks maar was deze niet tegengekomen…..😁

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Dat ze hem als buitgemaakte tank uitgebracht hadden wist ik, maar niet van die aanhanger erbij.

1631388271442.png
Ter info,
De Britse Cruiser Tank Mk. IV (A13 Mk. II) ofwel Panzerkampfwagen Mark III 743/744 zoals ook op Sd.Anh. 116 te zien is, behoort tot de Panzer-Abteilung (F) 100 of 101. Deze Abteilungen waren naast deze Beute-tanks met de Flammpanzer II (Sd.Kfz.122) uitgerust.
Op bovenstaande foto zien we op de inzet het divisieteken van de 18. Panzer-Division, waaraan de Panzer-Abteilung (F) 100 ondergeschikt was tijdens de inval in Rusland. Het personeel zou op 12 november 1941 terug naar Duitsland gaan; hun laatste 5 operationele tanks bleven bij Panzer-Regiment 18.
Op 22 december 1941 werd de Abteilung hergroepeerd naar de I. Abteilung/Panzer-Regiment 100, voordat het op 5 februari 1942 de Panzer-Abteilung "Großdeutschland" werd.

Panzer-Abteilung (F) 101 werd op door het XXXIX. Armeekorps ingezet in midden-Rusland. In de herfst 1941 bevond de Abteilung zich bij het XXXXI. Armeekorps ingezet. Op 8 december 1941 werd de Abteilung ontbonden en verdeeld over Panzer-Regiment 24.

Tini Hendriks

“Jean a une longue moustache”
Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Nu bezig met
Figure painting. AS 42, sdkfz xxx
En in mijn boekje “beutepanzer untern Balkenkreuz” staat ook o.a. deze foto

FFF89CD4-8DEC-4A19-B3ED-2998601A63C9.jpeg

Ik heb in de loop der jaren veel foto's en info verzameld over deze Beutepanzer. Een voorbeeld :

Bekend is de foto voor het huidige schelpenmuseum aan Plein in Zaamslag :

iWqFQ47.jpg

Andere foto's uit Zaamslag (Axelse Straat en gemeentehuis aan Plein) :

LUVrzeJ.jpg

PG1RDmi.jpg

54FCZkI.jpg

DL91K1V.jpg

P1JSfZC.jpg

Seelöwe oefening met Beute Cruiser:

C9HvBJ6.jpg

In het voorjaar is Pz.Abt (F)100 (toen Seelöwe al definitief afgeblazen was) verplaatst naar Murowana Goslina in Polen. Dit als voorbereiding op operatie Barbarossa (veel eenheden waren toen al voorgesorteerd in Polen). Een paar plaatjes uit Murowana Goslina :

vIpbCy9.jpg

JmjXHbE.jpg

097ejbJ.jpg

Het huis op bovenstaande foto's is helaas op street view slecht herkenbaar vanwege de vegetatie :

zX2dhUZ.jpg

Nog een toen en nu foto :

hGrFzkD.jpg

opPwhNc.jpg

Groet,

Arjan

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2
Dat ze hem als buitgemaakte tank uitgebracht hadden wist ik, maar niet van die aanhanger erbij.
Om sowieso een kit van een beutetank uit te brengen ….. hoe ver ga je met kits uitbrengen (net als de “what if” kits)? Dit lijkt me toch meer iets voor de after market branche. Maar als Bronco daar markt voor ziet ….. Het gemak waarmee tegenwoordig kits worden uitgebracht geeft al aan dat het engineering proces om tot een kit te komen een stuk simpeler is geworden in vergelijking tot “vroeger”.

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Over hoeveel van dit soort buitgemaakte tanks hebben we het dan?
één of twee zal een logistieke nachtmerrie zijn, maar kennelijk zijn er veel Cruisers buit gemaakt.
Zijn die in de loop der tijd verzameld of is er bij een gelegenheid een gehele eenheid opgerold?
(Zoals de Taliban bijvoorbeeld nu plots enorme aantallen voertuigen plus onderdelen hebben overgenomen)

Zou het niet een J zijn op de zijspan??

Groeten
Leon

Dat dacht ik ook altijd dat het meer op een "J" leek maar is toch niet zo :

Er waren ook Infanterietransporter bij de Kriegsmarine met zo'n letter "J" op de romp. Ook hier toch de "I" van Infanterietransporter.

Over hoeveel van dit soort buitgemaakte tanks hebben we het dan?
één of twee zal een logistieke nachtmerrie zijn, maar kennelijk zijn er veel Cruisers buit gemaakt.
Zijn die in de loop der tijd verzameld of is er bij een gelegenheid een gehele eenheid opgerold?
(Zoals de Taliban bijvoorbeeld nu plots enorme aantallen voertuigen plus onderdelen hebben overgenomen)

Logistieke nachtmerrie zeker, niet voor niets werden de originele tracks van de Britse Cruisers vervangen door Duitse (ben vergeten van welk type Duitse tank). Er is een foto uit de Murowana Goslina serie waarop te zien is dat er Duitse tracks gemonteerd worden. Eerdere foto's ook die uit Zaamslag tonen nog de originele Britse tracks.

Een gevaarlijker probleem van Beutepanzer is dat ze vaak (terecht) aangezien werden voor vijandelijke tanks en dan uitgeschakeld werden door "friendly fire ". Er is ook minstens 1 Cruiser in Rusland door de Duitsers zelf afgeschoten.

Groet,

Arjan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Er is ook minstens 1 Cruiser in Rusland door de Duitsers zelf afgeschoten.
Niet geholpen, vermoed ik, door het feit dat de Britse Cruisers geïnspireerd waren door de Russische BT-serie, en daar qua loopwerk ook sterk op lijken omdat ze allebei op dezelfde Christie-tanks teruggaan.

Merci Paul, best opmerkelijk dat dezelfde tracks konden worden gebruikt voor de Cruiser A13 en de Pz.II Flamingo. Ik weet niet of de sprockets van eerstgenoemde hiervoor nog aangepast moesten worden. De meeste foto's uit Murowana Goslina tonen nog de Britse tracks :

7kMNqAZ.jpg

5Pt31w0.jpg

Duitse Pz.IID tracks (Rusland) :

rlqvKd6.jpg

Foto uit MG waar Duitse tracks worden gemonteerd, te herkennen aan de geperforeerde geleide hoorns :

FBoFJig.jpg

De meeste (alle ?) in Frankrijk buitgemaakte A 13's tonen het Britse 1st Armoured Division logo :

fK7dGk3.jpg

Misschien weet iemand over hoeveel van deze tanks deze eenheid beschikte ?

Groet,

Arjan

Ik begrijp dat er ongeveer honderd Mk. IV Cruisers achterbleven in Frankrijk, vanuit dat oogpunt is het begrijpelijk dat ze door de Duitsers gebruikt werden. Bovendien was het in eerste instantie de bedoeling dat ze gebruikt zouden worden voor Seelöwe hetgeen logischer was dan het latere gebruik voor Barbarossa.

The Cruiser Mk.IV in action​

With the war started, the BEF freshly landed in Northern France needed new tanks fast, ans the brand new Mk.IVs were shipped straight from the factory, sometimes with parts and fittings missing. The crews did not have the proper time to be trained and the first engagements turned unsurprisingly badly for the British units from the 1st Armoured Division. With the retreat to Dunkerque, about a hundred or so of these were left in and around Calais, some sabotaged and unrepairable, other almost intact, and fell into enemy hands. The Germans renamed them Pz.Kpfw. Mk.IV 744(e), and pressed them into service in the next campaigns, from the Balkans to Russia.

Bron :

Arjan

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ik begrijp dat er ongeveer honderd Mk. IV Cruisers achterbleven in Frankrijk, vanuit dat oogpunt is het begrijpelijk dat ze door de Duitsers gebruikt werden. Bovendien was het in eerste instantie de bedoeling dat ze gebruikt zouden worden voor Seelöwe hetgeen logischer was dan het latere gebruik voor Barbarossa.

The Cruiser Mk.IV in action​

With the war started, the BEF freshly landed in Northern France needed new tanks fast, ans the brand new Mk.IVs were shipped straight from the factory, sometimes with parts and fittings missing. The crews did not have the proper time to be trained and the first engagements turned unsurprisingly badly for the British units from the 1st Armoured Division. With the retreat to Dunkerque, about a hundred or so of these were left in and around Calais, some sabotaged and unrepairable, other almost intact, and fell into enemy hands. The Germans renamed them Pz.Kpfw. Mk.IV 744(e), and pressed them into service in the next campaigns, from the Balkans to Russia.

Bron :

Arjan
Met deze aantallen begin ik wel te begrijpen dat Bronco er een kit van uitbrengt. Dit is een substantiële hoeveelheid.

De fabrikanten en met name Bronco zijn al lang bezig met kits van voertuigen waar er soms maar enkele van rondgereden hebben. De Bronco bruggenlegger op Pz.IID is daar een mooi voorbeeld van. Zelf ben ik vooral geïnteresseerd in Duitse voertuigen die in de regio Zeeuws-Vlaanderen hebben rondgereden en dan kom je al snel bij minder gebruikelijke kits terecht zoals de Marder I op onderstel Lorraine Schlepper, Landwasserschlepper en Pz.II D Flamm. Van laatstgenoemde heeft een Fahrschule exemplaar (zonder toren) in mijn woonplaats Hulst rondgereden. Basiliek Hulst linksboven op de foto :

snaNP4y.jpg

Ik heb indertijd zelf 2 verschillende Bronco kits van de Cruiser Mk.IV aangeschaft omdat ik ook de exemplaren met de Britse tracks uit Zaamslag en Terneuzen wilde kunnen nabouwen.

Groet,

Arjan

Ik kwam gisteren op de Russische Beutepanzer site een stel ebay foto's tegen die ik nog niet eerder gezien had. De levensboom in het raam maakte meteen duidelijk dat ze in Nederland gemaakt zijn. Bij nadere beschouwing blijken ook deze in Zaamslag te zijn gemaakt (tegenover de gereformeerde kerk aan de Terneuzensestraat). Spijtig dat de kwaliteit zo slecht is.

GEFbWCS.jpg

ixt3luR.jpg

7eN23Fx.jpg

AcQZ0YP.png

4gcwqe9.png

Arjan

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ik kwam gisteren op de Russische Beutepanzer site een stel ebay foto's tegen die ik nog niet eerder gezien had. De levensboom in het raam maakte meteen duidelijk dat ze in Nederland gemaakt zijn. Bij nadere beschouwing blijken ook deze in Zaamslag te zijn gemaakt (tegenover de gereformeerde kerk aan de Terneuzensestraat). Spijtig dat de kwaliteit zo slecht is.

GEFbWCS.jpg

ixt3luR.jpg

7eN23Fx.jpg

AcQZ0YP.png

4gcwqe9.png

Arjan
Leuk…onmiskenbaar Zeeuws-Vlaanderen!

Bovenaan